Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Jeronimo117 » 20 jan 2010 15:53

Is er al iets meer over bekend van hoe de nieuwe trams eruit gaan zien en wie de leverancier wordt? Als de eerste in 2012 aan moet komen dan mogen ze volgens mijn wel opschieten.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 20 jan 2010 18:17

over compleet nieuwe trams is volgens mij nog niets bekend. De trams die in 2012 komen zijn de 18 RegioCita's waar HTM nog een optie op had.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 20 jan 2010 18:24

Zie http://www.htmfoto.nl/algemeen/tonen2.p ... 1253010720 Of er al een keuze gemaakt is en wat die dan moet zijn is mij niks bekend...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trammetje » 20 jan 2010 20:23

Hopelijk wordt het de Siemens Avenio of de Bombardier Outlook. Want die andere vind ik niet mooi.
Mvg,

Mathijs
trammetje
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jan 2010 15:55
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Lange_Dre » 20 jan 2010 23:20

Ik hoop ook dat het de Siemens Avenio of de Bombardier Outlook wordt.
De Bombadier Outlook mag wel aangepast worden naar een echte waardige haagse tram wordt.
Het mag wel wat Haagser worden en afwijken van de Brusselse versie.
De tijd zal het ons leren. ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Adjo » 22 jan 2010 11:02

Het besluit is nog niet gevallen. De verwachting is maart.
Adjo
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 21 jan 2010 09:39

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Jan » 22 jan 2010 21:28

De aanbesteding vindt plaats in twee fasen. De leveranciers gaan binnenkort aan hun definitieve aanbod werken. Tegen de zomer zal het resultaat bekend zijn. Levering vanaf 2013.
Jan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:09

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 23 jan 2010 10:16

De laatste rapportage november] in de commissie vervoer van het stadsgewest gaat uit van gunning in april en levering vanaf zomer 2012
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 24 jan 2010 08:26

Lange_Dre schreef:Ik hoop ook dat het de Siemens Avenio of de Bombardier Outlook wordt.
De Bombadier Outlook mag wel aangepast worden naar een echte waardige haagse tram wordt.
Het mag wel wat Haagser worden en afwijken van de Brusselse versie.
De tijd zal het ons leren. ;)

Ik vind beide genoemde materieeltypen (óók wat vorm en *outlook* betreft) niet zo good-lokking, en ben dus meer voor de (Bombardier) Classical *outfit* te porren ... dit materieel heeft (dacht ik: bij mijn weten !?) ook betere *specificaties* ... 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 24 jan 2010 11:22

Wie meer over de genomineerden wil weten: kijk op wikipedia.de (duits dus :)) voor de verschillende Bombardier Flexity modellen (Flexity zit in de officiële naam) en de Avenio (maar daar staat nog niet zoveel, want die is als zodanig nog niet geleverd).
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Zoef de Haas. » 26 jan 2010 02:33

Mijn voorkeur gaat uit naar de Bombardier Classic, in de eerste plaats vind ik hem mooi en op de tweede plaats is deze wat outlook betreft verschillend van de RR wagens en daardoor ook beter herkenbaar.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor grizzler » 26 jan 2010 13:01

De Bombardier Outlook en de Siemens vind ik ronduit lelijk. De Classic gaat wel, maar móói...? Nee.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 26 jan 2010 18:04

De Bombardier maakt qua PVR profiel het meeste kans, de andere zouden qua uiterlijk nog flink moeten veranderen, want het is niet mogelijk om met laaggeplaatste schortplaten van 2,6m breed rondom de wielen rond te rijden tenzij je heel Den Haag wilt aanpassen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 26 jan 2010 20:22

Dat de baan moet worden aangepast, is ingecalculeerd toen gekozen werd voor brede trams. Of het daarbij nog veel uit maakt welke je kiest weet ik niet.
Het uiterlijk zal niet heel belangrijk zijn bij de keuze, hoewel de CAF in deze vorm wel erg lelijk is. Belangrijk worden de zaken waar € bij staat, en hopelijk ook het te verwachten rijcomfort en de mogelijkheid het interieur goed in te richten. Wat da betreft zou mijn voorkeur uitgaan naar de Flexity Classic met 'echte' draaistellen en drie lange bakken
Laatst bijgewerkt door robert55 op 27 jan 2010 22:01, in totaal 1 keer bewerkt
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor FLJ » 27 jan 2010 09:46

Ik vermoed ook dat het de Flaxity Classic gaat worden, maar ik zie liever de Flexity Outlook verschijnen. De rijeigenschappen van de Classic zullen waarschijnlijk beter zijn dan die van de Flexity Outlook, Siemens Avenio of CAF, en het model is natuurlijk al bekend in Den Haag (vergelijkbaar met de RegioCitadis). Daarnaast heb ik geloof ik tekeningen gezien van mogelijke plattegronden van de toekomstige nieuwe trams (de gewenste indeling) die sterk lijken op een mogelijke indeling van de Flexity Classic, aangezien die tekeningen, zoals het er naar uit ziet, gebaseerd zijn op het RandstadRail model (kopbakken met draaistellen met een verhoogde vloer, en daartussen een verlaagd gedeelte met ruimte voor kinderwagens en rolstoelen etc.). Overigens kan ik uit ervaring spreken dat de Avenio (voorheen de Combino Plus) en de Flexity Outlook ook redelijk tot goede rij-eigenschappen hebben, maar dat voornamelijk de Avenio nogal een rommelig ogend interieur heeft door de aanwezigheid van vrij grote podesten (dit is in ieder geval zo in de Combino Plus).

Uiteindelijk zal het, wat Robert55 al zegt, gaan om de beste aanbieding (qua geld), dit is destijds ook in Amsterdam gebeurd (de Combino kan namelijk niet de beste rijeigenschappen hebben vergeleken met de andere aanbiedingen destijds) en ook in Rotterdam is men met de bestelling van de Citadis2 overgegaan op een trammodel wat nou niet bepaald succesvol genoemd kan worden.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 27 jan 2010 18:12

Het maakt wel wat uit wat je kiest. De meeste 100% lage vloer trams zijn aan de onderkant het breedst terwijl de Regio Citadis op 90cm hoogte het breedst is. In een ongelukkig geval moeten vele honderden meters (stoep)randen verplaatst worden die je voor de Regio Citadissen niet hoeft te verplaatsen. De ingecalculeerde kosten zijn op het profiel van de Regio Citadis gebaseerd. Maar wat je zegt, geld kan een verblindende factor zijn, waardoor er rare dingen uit kunnen komen. We zullen het zien :)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 27 jan 2010 22:00

In de voorbereidende stukken voor Haaglanden werd nog een voorkeur uitgesproken voor een tram op klassieke draaistellen, de uiteindelijke uitvraag is wat ruimer geworden. Je moet ook wel wat te kiezen hebben, alleen al om wat druk op de aanbieders te hebben. Er stond toen ook dat alle de hoofdonderdelen zich in de praktijk bewezen moeten hebben. Wat dat betreft heeft Siemens misschien nog wat uit te leggen.

Als ik in een Combino zit is dat op lijn 26 naar IJburg en daar rijden ze inderdaad best lekker, maar die lijn is zo goed als recht. Ze deden het geloof ik ook wel goed in de sneeuw, ook belangrijk tegenwoordig.

Volgens de plannen gaan de 40 trams die nu besteld gaan worden op de lijnen 2 [de regiocitadissen gaan dan naar 3 en 4], 11 en de Vrederust tak van 9. De haltes moeten natuurlijk herbouwd worden, maar verder zie ik daar niet zo snel veel stoepranden die in de weg zitten, dus ik weet niet of het geknikte profiel van de regiocitadis daar een voordeel is. De regiocitadis is ook nog zo'n 5 meter langer, wat misschien voor de boogstralen uitmaakt.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Berichtdoor Charles » 27 jan 2010 22:37

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:14, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 30 jan 2010 00:20

Ik vind die Bombardiers wel mooi, die van Bremen heeft mijn voorkeur, en die van Brussel tweede plaats.

Die CAF is lelijk, en Siemens is iets minder lelijk.

Zijn de Adtrans uit München niks voor Den Haag?
http://nl.trams.wikia.com/wiki/M%C3%BCnchen
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor FLJ » 08 feb 2010 18:14

hharry schreef:Ik vind die Bombardiers wel mooi, die van Bremen heeft mijn voorkeur, en die van Brussel tweede plaats.
Zijn de Adtrans uit München niks voor Den Haag?
http://nl.trams.wikia.com/wiki/M%C3%BCnchen

Het model dat in München rijdt is ruim 20 jaar oud, het eerste prototype van dit model is in 1989 voor de stad Bremen gebouwd terwijl de serie-levering in 1993 begonnen is. Volgens mij is de laatste tram van dit model in 2003 van de band gerold voor de Duitse stad Jena, gebouwd door Bombardier wat het einde betekende voor dit model in de Adtranzvorm. Het Siemens Avenio model, wat mee dingt voor de Haagse order, is na het Combino-debacle aangewezen als het nieuwe Siemens model, en kent een zelfde wagen opbouw als de Adtranztrams uit de jaren '90. Het Adtranz-model, wat onder andere rond rijdt in München, is dus in de vorm van de Siemens Avenio kanshebber om besteld te worden voor Den Haag.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten