Admin schreef:Ook Zichtenburg en recenter Meppelwerf is gebouwd aan het eind v/d tramlijn en dus veel (loze) km's voor uit- en inrukkers van andere tramlijnen.
Wat dat betreft is de ideale locatie een ondergrondse remise onder het Rijswijkseplein, want daar komt meer dan de helft van de tramlijnen langs en het ligt lekker centraal.
Probleem met kleine opstelterreintjes lijkt me vandalisme, een groter aantal kleine is minder goed te beveiligen dan een paar grote. Maar wat creativiteit moet zeker mogelijk zijn. Je zou bijvoorbeeld een aantal keerlussen kunnen overdekken en dan heb je weer ruimte voor een handvol trams.
Als het moet zou je ook 's nachts trams in de tunnels kunnen zetten zoals ik eerder al schreef, maar ja die moeten dan 's morgens wel snel verdwenen zijn. Wat dat betreft is er een paar parkeren op de rechtersporen bij CS hoog een betere optie, omdat je dan nog doorgang via de linkersporen hebt. 2 x 2 moet makkelijk kunnen, waarschijnlijk 2 x 3 en als je ze half voorbij het perron parkeert misschien zelfs 2 x 4.
Hoe zit het trouwens met dat terrein naast Leidschenhage waar een tijdje de nood-Jumbo gezeten heeft? Da's best groot en ligt pal naast lijn 19 en 2 en 6 om de hoek. Als daar nog nieuwbouw gaat komen is bovenop de remise bouwen natuurlijk niet super-problematisch. (En er wonen daarnaast ook al mensen bovenop de autoweg.)
Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken voor opstelterreinen die voornamelijk voor de nacht en de rustige uren nodig zijn, waar je zo dicht mogelijk bij de betreffende lijnen wilt zitten, en de remises waar trams langere tijd staan als reserve of tijdens onderhoud en reparatie. Wat kilometers maken voor zo'n remise is niet zo'n probleem.