Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 21 aug 2012 17:44

trambestuurder schreef:
TrambestuurderAdam schreef:In meerdere steden reden er trams met voetbediening en daar wordt nu toch weer overgeschakeld naar handbediening. Bijvoorbeeld in Amsterdam en Potsdam. Ook de metro's in Amsterdam hebben voetbediening maar bij de nieuwe metro's zijn ze hier weer vanaf gestapt.
Persoonlijk vind ik handbediening een stuk fijner. Je hebt toch meer controle op het rijden dan met voetbediening.


laten wij in het haagje maar lekker met voetbediening rijden, want het is grote onzin dat je meer controle hebt met Handbediening.
Randstadrail reageert namelijk trager met handbediening dan de GTL met de voetbediening

Jij rijdt in de auto toch ook met voetbediening dus is de overstap naar tram niet heel erg groot ;)


Het reageren van de tram heeft niks te maken met of het voet- of handbediening is, maar dat bij die RSR-trams alles via de computer gaat. Dat zal met de Avenio ook hetzelfde zijn.
In Amsterdam hebben we natuurlijk ook trams met voetbediening en mijn voorkeur gaat toch naar handbediening. Gebeurt regelmatig dat ik verkeerde pedaal intrap 8-) . Je hebt namelijk 2 pedalen die je op gevoel moet bedienen (je ziet ze niet).
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 22 aug 2012 14:49

TrambestuurderAdam schreef:
trambestuurder schreef:
TrambestuurderAdam schreef:In meerdere steden reden er trams met voetbediening en daar wordt nu toch weer overgeschakeld naar handbediening. ...

laten wij in het haagje maar lekker met voetbediening rijden, want het is grote onzin dat je meer controle hebt met Handbediening.
Randstadrail reageert namelijk trager met handbediening dan de GTL met de voetbediening

Jij rijdt in de auto toch ook met voetbediening dus is de overstap naar tram niet heel erg groot ;)


Het reageren van de tram heeft niks te maken met of het voet- of handbediening is, maar dat bij die RSR-trams alles via de computer gaat. Dat zal met de Avenio ook hetzelfde zijn.
In Amsterdam hebben we natuurlijk ook trams met voetbediening en mijn voorkeur gaat toch naar handbediening. Gebeurt regelmatig dat ik verkeerde pedaal intrap 8-) . Je hebt namelijk 2 pedalen die je op gevoel moet bedienen (je ziet ze niet).

Met reeds bij voorbaat alle verontschuldiging waarde Amsterdamse collega Trambestuurder, maar bij ons in Den Haag (van de HTM) was zeer lange tijd het materieel met z'n gebreken te Amsterdam een Voorbeeld hoe het niet moest: bv. met de Lucht-wagens, en de zeer befaamde Siemens-haperingen aan de tractie-installaties, nog afgezien van de veredelde Combino-affaire die we nu hier ook weer binnen gaan halen. Zelf heb ik (medio 70-er jaren) stevig proef mogen rijden, ook in de Leidsche Straat toen er nog gewoon verkeer doorheen reed, dus put ook uit eigen ervaring.! http://www.youtube.com/watch?v=Gv9Vgo_W0HU ... Enfin, 8-) D.A. Borgdorff :shock: oud-collega van Ir. Frans Meijer en ir. Hans de Haan van het GVBA :idea:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 22 aug 2012 14:56

Euh... ok... maar wat heeft dat het hand- of voetbediening te maken? ;)
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 22 aug 2012 18:53

TrambestuurderAdam schreef:Euh... ok... maar wat heeft dat het hand- of voetbediening te maken? ;)

Vreemde vraag, want U (uit Amsterdam) stelde zelf die ouderwetse handbedieningen aan de orde, die hoofzakelijk in trams van de RET en GVB nog gangbaar zijn. Sinds medio vorige eeuw, heeft het N.V.Gemengd Bedrijf der Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) op al haar Amerikaanse PCC-cars en daarop volgende materieelseries de voetbediende accelerator- en thyristor-chopper-sturing ingevoerd. ... Aldus oud-HTM-directeur = ir. J.K. Diekhuis
Klaarblijkelijk met zeer groot succes, want door deze voetbediende tractie- en remsturingen, kunnen er veel meer vrije handelingen worden verricht, want een economischer bedrijfsvoering garandeert :!:
Tot uwe Dienst :shock: Ing. D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 23 aug 2012 10:41

Nou nou, er niks ouderwets aan handbediening hoor. Ouderwetse handbediening is als je zo'n rad hebt ofzo. Maar de huidige simatic-systemen is ultramodern.Er zijn in meer steden nieuw materieel ingestroomd waar ze toch van de voetbediening afstappen.

Alleen vraag ik me af wat voor handelingen je als trambestuurder moet uitvoeren tijdens het rijden met je handen. Enige wat ik kan denken is kaartverkoop (wat eigenlijk niet de bedoeling is). En dat kan ook gewoon met handbediening (welliswaar minder handig).
Dus dat voetbediening beter is, geloof ik niet. Evenmin dat het handbediening ook beter is.
Ik vind het gewoon prettiger om met handbediening te rijden omdat zoals ik al zei, de controle over het rijden beter is, plus dat iets als cruise-control me lastiger lijkt met voetbediening. Ik ben benieuwd :)
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 23 aug 2012 18:50

TrambestuurderAdam schreef:Nou nou, er niks ouderwets aan handbediening hoor. Ouderwetse handbediening is als je zo'n rad hebt ofzo. Maar de huidige simatic-systemen is ultramodern.Er zijn in meer steden nieuw materieel ingestroomd waar ze toch van de voetbediening afstappen.

Alleen vraag ik me af wat voor handelingen je als trambestuurder moet uitvoeren tijdens het rijden met je handen. Enige wat ik kan denken is kaartverkoop (wat eigenlijk niet de bedoeling is). En dat kan ook gewoon met handbediening (welliswaar minder handig).
Dus dat voetbediening beter is, geloof ik niet. Evenmin dat het handbediening ook beter is.
Ik vind het gewoon prettiger om met handbediening te rijden omdat zoals ik al zei, de controle over het rijden beter is, plus dat iets als cruise-control me lastiger lijkt met voetbediening. Ik ben benieuwd :)

U bent toch trambestuurder, en vraagt niettemin naar de u bekende weg, in dit geval over de handelingen, die met meer dan dertig knoppen, lampen, toeters en bellen, op alle huidige materieel-soorten verricht moeten worden. Heel kort : = bellen, spiegels, deuren, lichten (groot/dim/mist), hoorn, wisselsturing, zandstrooien. Nuja zeg, en dat voor een ontwerper ... ik had het al -[hierbven]- over die siematic-systemen (gehad) die *regelmatig*: vrij frequent sinds medio 70-er jaren, slecht of onbetrouwbaar reageerden en nog. Vooral voor veel jongere rijdende medewerkers is een leven zonder omputers enz. ondenkbaar geworden, en dat heet dat ook terecht niet meer creatief, maar thans systeem-denken.
Tegen die huidige ICT-domheid strijden echter zelfs de Goden tevergeefs. Er zijn natuurlijk nog veel meer nodige handelingen denkbaar, maar daarvoor moet ik u toch helaas naar de instructie-boeken enz. verwijzen, die bij de NS per treinsoort ruim 100 blz. tellen, maar bij de HTM tot circa 35 blz. beperkt konden blijven, exclusief een of meer storingkaartjes met geteste wagen- plus wegkennis (= ook weer zo'n 35 blz. voorschriften) ... 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 02 sep 2012 12:18

Wie de laatste Railmagazine gelezen heeft weet het al: Siemens heeft recent de mockup voor de nieuwe HTM trams laten zien, op de Innotrans later deze maand zal ook het interieur te bezichtigen zijn. (Innotrans: vakbeurs in Berlijn voor de rail industrie) Daarna zal het naar Den Haag komen ter bezichtiging door HTM en publiek. Ik neem aan dat de HTM er tzt wel over zal berichten...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 03 sep 2012 22:42

Admin schreef:Wie de laatste Railmagazine gelezen heeft weet het al: Siemens heeft recent de mockup voor de nieuwe HTM trams laten zien, op de Innotrans later deze maand zal ook het interieur te bezichtigen zijn. (Innotrans: vakbeurs in Berlijn voor de rail industrie) Daarna zal het naar Den Haag komen ter bezichtiging door HTM en publiek. Ik neem aan dat de HTM er tzt wel over zal berichten...


Als het allemaal goed is dan staat de mockup in Oktober te bezichtiging voor het plubliek in het Atrium van het Haagse stadhuis
En verhuist hij ik November naar de HOVM zodat het personeel het kan bezichtigen en evt vragen kan stellen aan de ABC groep

Maar ik hoor ook dat het gewicht van de Mockup een probleem zou zijn voor zowel het Atrium als het Museum

wordt dus vervolgd
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor koploper46 » 07 sep 2012 00:46

is er al meer bekend over de kleur van de nieuwe trams??
heb hem al gazien de mock up in R-net kleur maar is dat nu zeker dat alles hier in die kleur gereden moet gaan worden??
ik had vernomen dat de stadstrams niet verplicht waren om in R-net kleuren te rijde, is dat waar?
ik zie toch liever hem in het wit zoals die als eerste te zien was dan dat lelijke grijs rood, die kleur pas totaal niet in het beeld van HTM en zeker niet nu met RR.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 30 sep 2012 17:54

Na Doha heeft nu München 8 [mogelijk optie op meer] Avenio's besteld, de eerste zouden met de dienstregeling 2013/2014 in dienst moeten komen. Breedte 2.3m, lengte 36,85m. eenrichting.

München had erg veel haast, een vervolgbestelling op de recente Stadler Variobahnen was door de problemen met die wagens onbespreekbaar geworden. En Siemens wil natuurlijk graag weer de Duitse markt op. De bouw loopt denk ik deels gelijk op met die van de Haagse wagens.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 30 sep 2012 22:13

Best kans dat de Münchense wagens feitelijk Haagse wagens zijn die uit de Haagse productielijn worden geplukt (net als wat HTM heeft gedaan met de A32-ers, die waren eigenlijk voor Stockholm bedoeld en zijn daar nu na de proef dan ook eindelijk in dienst gesteld).... We zullen zien, als het zo ver is ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 01 okt 2012 07:01

Als ze zoals Robert zegt 2,3m breed zijn en 36,85 lang zit er wel een aanzienlijk verschil in, dat is genoeg voor een aparte productielijn. De A32's van de HTM waren exact hetzelfde als die van Stockholm.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 01 okt 2012 16:58

Hier de 'Pressemitteilung"
http://www.swm.de/dms/swm/pressemitteil ... 9.2012.pdf

Heel veel is waarschijnlijk hetzelfde. Denk aan draaistellen, motoren, vermogenselectronica, deursystemen. Dat zijn juist de onderdelen die het meest complex zijn en de langste doorlooptijd hebben. Grotendeels wel dezelfde productielijn is dus wel mogelijk.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 02 okt 2012 06:53

Uiteraard, het is een 'tramontwerp uit de catalogus'. Maar je kunt niet 8 trams uit de productielijn van de HTM trekken.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 02 okt 2012 16:27

Hangt er vanaf wat je de productielijn noemt. Dit is niet fundamenteel anders dan een moderne autofabriek die ook diverse varianten in eé'n lij kan bouwen. Natuurlijk, de A#2 wagens werden uit een optie bij de Stockholmse bstelling gelverd. Maar ik denk niet dat Siemens nu zo snel zou kunnen leveren als de productie voor Den Haag niet al liep.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 02 okt 2012 20:34

Ik bedoel hiermee de werkelijke bouw van het chassis en de totaal-assemblage. Deze werkzaamheden vinden vaak plaats in dezelfde fabriek. Deze zaken zijn ook behoorlijk order specifiek ook al is het een catalogustram. Motoren, elektronica en deursystemen en tegenwoordig vaak ook hele draaistellen worden zo ingekocht bij verscheidene leveranciers.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor René W » 05 nov 2012 20:36

Vanmiddag is bij het HOVM de mock-up van de Avenio gearriveerd.
Een aantal foto's daarvan is te zien via de nieuws 2012 pagina op http://www.haagstramnieuws.org
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 29 nov 2012 10:27

robert55 schreef:Hier de 'Pressemitteilung"
http://www.swm.de/dms/swm/pressemitteil ... 9.2012.pdf

Heel veel is waarschijnlijk hetzelfde. Denk aan draaistellen, motoren, vermogenselectronica, deursystemen. Dat zijn juist de onderdelen die het meest complex zijn en de langste doorlooptijd hebben. Grotendeels wel dezelfde productielijn is dus wel mogelijk.

Aanvulling uit eerdere Siemens' persberichten : De voertuigen worden uitgerust met het Sitras HES energie-opslagsysteem van Siemens. De order omvat ook signalering- en communicatiesystemen, elektrificatie en depotapparatuur. In het najaar van 2014 moeten de trams dienst gaan doen.
:shock: [-] D.André Borgdorff - e.i. 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 22 maart 2013 22:44

Ik kreeg ruim twee uur geleden een e-mail over een mij onbekende post van de HTM-foto site onder beheer van de Heer W. van Es, die mij inmiddels al geruime tijd geleden = sinds medio November 2010 aldaar, geblokt en/of verbannen heeft, door een (HTM?)-verbod 'er' nog over Trams van de HTM te schrijven. Ik heb dus hierover geen oordeel meer, daar ik me sindsdien al bijna 2½ jaar op Specialistische LinkedIn-Groepen (als *Theoretical Physics* etc.) bezig houd .., en meestal met Quantum-fysische vraagstukken.
P.S. Ik zag dat er recent een forse ruzie met die Joop Jansen werd gemaakt, zodat Wim van Es vermoedelijk 15 à 20 posten kon censureren of uitwissen. Ad Fontes heeft dacht ik slechts opgemerkt dat harde argumenten ontbraken, nadat een Senior om nadere uitleg vroeg, welke afdoende door de Haagse Meester kon worden verstrekt.
Laatst bijgewerkt door dAb op 07 okt 2016 12:33, in totaal 4 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 23 maart 2013 02:15

Die mail is bij mij niet binnengekomen... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten