Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 28 nov 2019 23:53

tetje schreef:
trambestuurder schreef:Overigens is het ook heel hinderlijk als je pas uitcheck als de deuren open gaan, dit mag je al doen als de halte in omgeroepen, zodat je kunt uitstappen als de deuren open gaan,...


Deze komt vreemd op mij over. Alsof je in een drukke tram allemaal ff bij de machine kan komen. Als je zit moet je door mensen heen worstelen. Wat nu als je minder goed ter ben bent? Want deze tram stopt niet bepaald gelijkelijk..


veel wordt het oponthoud veroorzaakt door dat mensen eerst nog ff hun chipkaart moeten opzoeken als de deuren al open zijn, dat is zeer hinderlijk voor zowel de mede reizigers (deur wordt geblokkeerd) en de bestuurder omdat deze de deuren sluit als hij buiten geen beweging meer zit bij de deuren.
Je hoeft je dus niet door de mensenmassa heen te worstelen maar enig voorbereid zijn is wel mogelijk lijkt mij.

ook wordt de oponthoud veroorzaakt door reizigers die willen weten wat er is afgeschreven of wat er nog op hun kaart staat, voor dit soort dingen staat er een betaalautomaat in de tram waar je dit zou kunnen zien en dit kun je ook op alle stations doen bij de automaten.
Nog makkelijker is om de App Ov checker op je telefoon te zetten zodat je altijd kunt checken wat er is gebeurd
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 29 nov 2019 02:07

Er is indertijd bewust gekozen voor een onderscheid tussen voertuig- en locatiegebonden plaatsing van OVC apparatuur bij tram/bus vs trein/metro wegens de significant grotere kans op zwart/grijsrijden bij de eerste groep. Die kans is nog altijd niet verminderd, dus ik acht de optie van locatie-gebonden in/uitchecken bij de tram eigenlijk als niet-reëel.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 29 nov 2019 08:32

joostvansurksum schreef:Het viel me op dat in de Avenio's hier en daar in- en uitcheckapparaten weg lijken te zijn gehaald. Bij de dubbele deuren in de koprijtuigen ontbreekt er vaak een. Er zit een afdekplaatje op de zuil geklonken, over de montageplek heen.

Iemand enig idee waarom?


Ook in de 5063 ontbrak er minimaal één.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 29 nov 2019 09:14

Zwartrijden ga je niet tegen met chiplezers in de tram, want die kunnen mensen gewoon negeren, net als die op een open perron. Dus ofwel je moet doen wat ze in de bus of Amsterdamse trams doen waar de chauffeur/bestuurder of een toezichthouder kijkt of je wel incheckt, ofwel gesloten haltes zoals bij de meeste metrohaltes. Gaat allebei niet gebeuren bij de trams.

Ik snap wel dat inchecken op de halte en dan uitchecken in de tram lastiger is, maar het het voertuignummer is niet echt relevant, het gaat erom waar in en waar uit. De halte weet waar hij is :D en de tram ook dus dat moet toch kunnen. Maar misschien wel het een en ander flink ombouwen, ja.

(Ok, je zou ofwel met 4 ofwel met 6 vanaf de Leyweg naar CS kunnen via verschillende routes en dus verschillende prijzen... Maar bij de NS hebben ze dit opgelost door je gewoon voor de kortere route Amsterdam - Den Haag via schiphol net zo veel te laten betalen als voor de langere route via Haarlem.)

Met een app is al makkelijker omdat de HTM dit dan zelf end-to-end onder controle heeft en niet afhankelijk is van de eigenschappen van de chipkaart die zij niet op hun eentje kunnen veranderen. Ook kan je daar met GPS-controle tijdens de rit achterhalen wat de route is en dus in elk geval welke lijn en waarschijnlijk ook welk voertuig (tenzij er twee vlak achter elkaar rijden).
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 29 nov 2019 23:31

Vroeger stonden toch ook al automaten voor de stippenkaart op diverse peronnen ??
Dus op een afsluitbare perron zoals op bv. CS hoog toe/uitgang poortjes neerzetten en hiermee bereikt men dat ieder die door zo poortje aan
verplicht is in en uit te checken en hiermee de doorstroomsnelheid bevordert.
Zwart/grijs rijders kunnen bij deze haltes ook niet uitstappen als ze elders zijn opgestapt.
Ik heb het voorbeeld gezien met de trein van Enkhuizen naar Hoorn , in Enkhuizen kan je op het perron zonder in te checken in stappen, maar in Hoorn moest via de poortjes
uitchecken (stond controlerende opsporingspersonen bij), waar de zwartrijder werd betrapt.

Ps. we dwalen wel af van dit topic naar een onderwerp OV chipkaart.
mijn excuus hiervoor. :oops:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 30 nov 2019 08:52

Ja inderdaad, we zijn niet erg onderwerp-vast.

Met de strippenkaart hoefde je natuurlijk alleen in de juiste zone te stempelen, dat was vrij makkelijk.

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat voor de OV-chipkaart iedere halte een eigen zone is, hou je alleen het relatief kleine probleem van meerdere routes tussen bepaalde combinaties van haltes over.

Inderdaad CS hoog zou je wel af kunnen sluiten. CS laag lijkt me toch wat lastiger...

Inderdaad zie je dat er geen 100% bereikt wordt met de poortjes: bij de NS zijn er veel kleine stations zonder poortjes. Zelfs een relatief groot station als Laan van NOI. En voor de Rotterdamse metro geldt hetzelfde, daar zijn de Randstadrail-haltes aan onze kant van lijn E allemaal open, op CS extra-hoog na. Maakt het voor de zwartrijder lastig want die moet zowel in- als uitstappen op een open halte. :x

Typisch trouwens dat de NS-poortjes nog altijd open staan op CS.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor JoopS » 30 nov 2019 13:37

De poortjes op Den Haag CS kunnen pas gesloten worden als de sporen 7, 8, 9 en 10 ingekort zijn. Nu moet je nog van spoor 1 t/m 7 door de poortjes heen om bij spoor 8 t/m 12 te komen (en omgekeerd). Pas als Prorail de sporen en wissels buiten het station aangepakt heeft, kunnen de sporen 7 t/m 10 ingekort worden gelijk aan spoor 5 en 6,waardoor binnen de poortjes een doorgaande verbinding ontstaat.
Prorail heeft de aanpassing van het emplacement pas voor 2020 op de begroting staan. De gemeente Den Haag en de NS waren hier niet blij mee!
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Sjoerd » 02 dec 2019 14:48

JoopS schreef:De poortjes op Den Haag CS kunnen pas gesloten worden als de sporen 7, 8, 9 en 10 ingekort zijn. Nu moet je nog van spoor 1 t/m 7 door de poortjes heen om bij spoor 8 t/m 12 te komen (en omgekeerd). Pas als Prorail de sporen en wissels buiten het station aangepakt heeft, kunnen de sporen 7 t/m 10 ingekort worden gelijk aan spoor 5 en 6,waardoor binnen de poortjes een doorgaande verbinding ontstaat.
Prorail heeft de aanpassing van het emplacement pas voor 2020 op de begroting staan. De gemeente Den Haag en de NS waren hier niet blij mee!


Dit is niet meer het geval; de NS heeft inmiddels aangegeven dat de poortjes verplaatst gaan worden: https://community.ns.nl/op-het-station- ... ndex2.html

Hieronder de relevante quotes;

Laura NS schreef:Hoi allen, ik heb een reactie mogen ontvangen wat betreft deze kwestie. Ik hoop dat dit jullie vragen beantwoordt:

Het is juist dat de poorten op Den Haag Centraal een jaar geleden geplaatst zijn. De poorten zijn nog niet gesloten, dat is een gezamenlijk besluit van NS Reizigers, NS Stations en ProRail. Het in gebruiknemen van de poorten wordt altijd voorafgegaan aan een bemenste proef. Op basis hiervan wordt besloten om de poorten in gebrukk te nemen. De veiligheidsregio is in dit proces betrokken.

De proefneming is op Den Haag Centraal ook geweest en daarbij werd geconstateerd dat de capaciteit bij spoor 8/9 te beperkt is en voor onacceptabele wachtrijen en veiligheidsproblemen zou zorgen. Daarnaast zorgde de poortopstelling voor problemen bij het overstappen vanaf de NS sporen.

In overleg hebben we besloten de poorten nog niet in gebruik te nemen en een aanpassing door te voeren. Die aanpassing is inmiddels uitgewerkt en de uitvoering wordt voorbereid. In Q1 2020 worden de aanpassingen gefaseerd doorgevoerd. Met het nieuwe ontwerp kunnen de problemen worden opgelost en kunnen de poorten in gebruik worden genomen. Naar verwachting gaan we de poorten in Q2 2020 op het gehele station in gebruiknemen.


Laura NS schreef:de huidige toegangspoorten op de koppen van de sporen worden ongeveer 6 meter meer de hal in gezet en het aantal wordt uitgebreid.


Betreffende chipkaartvoorzieningen voor trams: In Utrecht staan de chipkaartzuilen voor de trams op de perrons. Dit heeft als voordeel dat het instappen en uitstappen een stuk vlotter kan verlopen (en de tram dus sneller weer verder kan rijden), omdat reizigers niet blijven staan in de deuropening om in/uit te checken. Persoonlijk zou ik dat dan ook graag in andere steden ook willen zien.
Voor zwartrijden is plaatsing op de perrons extra gunstig; als er dan controle wordt gehouden, kun je als zwartrijder niet snel even alsnog inchecken. En een halte te vroeg uitchecken (ook wel grijsrijden genoemd) wordt dan ook moeilijk gemaakt, omdat je echt het voertuig uit moet om uit te checken. ;)
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 02 dec 2019 18:01

Ik denk wel dat in Den Haag het niet realistisch is om volledig over te gaan op in/uitcheken op de halte (zoals bijvoorbeeld ook de Rotterdamse metro doet) omdat er VEEL tramhaltes zijn, dus dit zou een hoop werk opleveren.

Vergeet niet dat in Utrecht wat ze daar een tram noemen eigenlijk een metro is, met grotendeels van de rijbaan afgescheiden sporen. (De definitie van "metro" = geen interactie met het overige verkeer, hoeft zeker niet per definitie ondergronds. Bijvoorbeeld de Rotterdamse metro rijdt de meeste kilometers bovengronds.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor JoopS » 03 dec 2019 12:15

Hoewel de toegangspoortjes op Den Haag CS niets met de Avenio te maken hebben, reageer ik toch op deze site. De informatie die ik had over de toegangspoortjes stamt nog uit de tijd dat er rondleidingen waren tijdens de bouw. Dat is al weer enige jaren geleden. De inzichten veranderen nu eenmaal!
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 03 dec 2019 20:56

iljitsch schreef:Ik denk wel dat in Den Haag het niet realistisch is om volledig over te gaan op in/uitcheken op de halte (zoals bijvoorbeeld ook de Rotterdamse metro doet) omdat er VEEL tramhaltes zijn, dus dit zou een hoop werk opleveren.

Bovendien zul je, om zwartrijden te voorkomen, alle haltes moeten gaan uitrusten met hekjes en dergelijke. Een beetje op de manier hoe tramhaltes in Turkije of Marokko eruit zien. Dat kost heel veel geld.

Bij het invoeren van de ov-chipkaart is de keuze gemaakt om het in- en uitchecken in de trams te laten gebeuren. Aan die keuze zit je voorlopig vast omdat het anders een ombouw wordt die heel veel geld gaat kosten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor PAV » 04 dec 2019 01:23

iljitsch schreef:(De definitie van "metro" = geen interactie met het overige verkeer, hoeft zeker niet per definitie ondergronds. Bijvoorbeeld de Rotterdamse metro rijdt de meeste kilometers bovengronds.)

Grappig dat je de Rotterdamse metro als voorbeeld noemt, want die is juist op een aantal plekken een sneltram, want er zijn diverse plaatsen met overwegen. Het Rotterdamse deel van de RandstadRail is zelfs een sneltram, omdat lijn E de Kleiweg gelijkvloers kruist. De Zoetermeerse tak van RandstadRail heeft geen gelijkvloerse kruisingen vanaf de tramtunnel t/m Zoetermeer en is daar dus eigenlijk een metro!
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Brecht » 04 dec 2019 09:17

Bij de 'metro' Hoekselijn zijn meerdere spoorboomovergangen en zelfs 2 beweegbare bruggen.
Brecht
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 04 dec 2019 12:14

willem schreef:Bij het invoeren van de ov-chipkaart is de keuze gemaakt om het in- en uitchecken in de trams te laten gebeuren. Aan die keuze zit je voorlopig vast omdat het anders een ombouw wordt die heel veel geld gaat kosten.

Vergeet niet dat de OV-chipkaart alweer bijna 20 jaar oud is. Tegenwoordig zijn een hoop dingen makkelijker dan destijds, bijvoorbeeld in de tram of bus continu een verbinding onderhouden met een centraal systeem.[/quote]

PAV schreef:
iljitsch schreef:(De definitie van "metro" = geen interactie met het overige verkeer, hoeft zeker niet per definitie ondergronds. Bijvoorbeeld de Rotterdamse metro rijdt de meeste kilometers bovengronds.)

Grappig dat je de Rotterdamse metro als voorbeeld noemt, want die is juist op een aantal plekken een sneltram, want er zijn diverse plaatsen met overwegen. Het Rotterdamse deel van de RandstadRail is zelfs een sneltram, omdat lijn E de Kleiweg gelijkvloers kruist. De Zoetermeerse tak van RandstadRail heeft geen gelijkvloerse kruisingen vanaf de tramtunnel t/m Zoetermeer en is daar dus eigenlijk een metro!

Daar wel ja. Ik zat overigens fout met de Utrechtse tram, bedacht ik later. Dit zijn mijn definities:

  • stadstram: tram die de weg deelt met ander verkeer
  • sneltram: tram die over een vrije baan rijdt, maar wel gelijkvloers met ander verkeer kruist
  • metro: (railvoertuig dat nergens interacteert met ander verkeer (gelijkvloerse kruisingen hebben overwegbomen)

De Rotterdamse metro voldoet volgens mij overal aan de metro-definitie. Maar de Utrechtse tram niet, die steekt ook gewone kruisingen zonder overwegbomen over, net als bijvoorbeeld trams 2, 3, 4, 9, 11 en 17 hier in Den Haag die vrijwel overal een eigen baan hebben en dus allemaal sneltrams zijn volgens mijn definitie. Lijnen als 6, 12 en 16 delen wel vaak de weg met auto's, maar rijden ook flinke stukken over een vrije baan. Ik noem die toch stadstrams. 1 lijkt me een twijfelgeval, die rijdt bijvoorbeeld door de Alexanderstraat maar ook hele einden op een vrije baan en heeft zelfs een beveiligde overgang.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 04 dec 2019 13:23

Feitelijk ondergraaf je je eigen definities en daarmee geef je indirect ook aan dat ze niet (helemaal) kloppen ;)

Gelukkig zijn er wettelijke kaders waaraan railvervoer moet voldoen om zich een bepaald etiketje te mogen opplakken en dan blijken de stads- en sneltram eigenlijk helemaal niet zoveel te verschillen. Maar het verschil met de metro is dan weer groot en zit hoofdzakelijk in de aanwezigheid (of juist niet!) van zaken als verlichting, beveiliging en, zoals je zelf al aangeeft, interactie met overig verkeer.

Maar dit alles heeft zoals reeds opgemerkt nog maar zijdelings met de Avenio te maken (hint!) :geek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor KevinRandstadrail » 03 jan 2020 09:35

Nou ik ben benieuwd of het al bekend is of er een nieuwe smallere tram komt. Of dat de Avenio het helemaal gaat overnemen want mij het beste lijkt.

Omdat je dat maar 2 type trams hebt rondrijden in Den Haag wat voor de reizigers voor duidelijk zorgt. Ook met de Avenio weet je wat je moet aanpassen en met de nieuwe stadstram weet je dat niet.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 03 jan 2020 11:40

KevinRandstadrail schreef:Nou ik ben benieuwd of het al bekend is of er een nieuwe smallere tram komt. Of dat de Avenio het helemaal gaat overnemen want mij het beste lijkt.

Men heeft gekozen voor een brede tram. Als Siemens opnieuw de aanbesteding wint zou dit zomaar weer de Avenio kunnen worden.

Voor zover ik weet ligt het aanbestedingstraject nu stil nadat de gemeente Rijswijk vorig jaar heeft besloten om geen medewerking te willen verlenen aan de noodzakelijke bestemmingsplanwijziging voor de remise Zuiderweg. Zonder een nieuwe tramremise kan de aanschaf van circa 60 nieuwe, bredere trams niet plaatsvinden en stagneert het programma Tram 2024. Men is nu dus druk op zoek naar een alternatief. Wat HTM nu met de gekochte grond gaat doen is mij onbekend.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 03 jan 2020 12:27

Dat is wel irritant, want het is een mooie locatie en er wonen niet veel mensen.

Een alternatief aan de oostkant van het HTM-gebied is lastig, waar de trams rijden is het al volgebouwd.

Een optie die misschien zou kunnen: het P+R terrein bij station Ypenburg. Dan ben je wel duurder uit omdat je dan een parkeergarage moet bouwen, of een parkeervoorziening op een deel van het dak van de remise. Maar het ligt naast het spoor en de snelweg dus relatief voegt het nauwelijks herrie toe en je kan via lijn 19 makkelijk de lijnen 15 en 19 bedienen en ook heel redelijk 1, 2 en 6.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor buschauffeur » 03 jan 2020 12:44

Gewoon de Lijsterbesstraat verbouwen. Anders indelen en er is plaats voor vele trams.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 03 jan 2020 16:27

Dat moet dan kosten-technisch wel kunnen. En daar wringt de schoen: de locatie LB is hele, héle dure grond die de gemeente heel graag aan een projectontwikkelaar wil verkopen zodat er gigantische woontorens kunnen komen die zowel de genoemde projectontwikkelaar als de gemeente nóg meer geld gaan opleveren. Weinig kans dus.

Er was tot recent nog een mogelijkheid: het oude NAM terrein tussen spoorlijn en Schenk, met ontsluiting naar lijn 6 via de Reigersbergenweg. Daar staat nu een dure semi-villa wijk dus dat gaat ook niet gebeuren. Alternatief is een locatie in L'veen, bij de Oude Middenweg. Helaas is een deel al in gebruik door het Mondriaan, maar er is daar flink wat ruimte over: in totaal (dus incl. school) is er ca 320x90m beschikbaar op dat kavel. Ontsluiting via de Oude Middenweg vanaf lijn 19 en er zou zelfs een aansluiting op RR kunnen komen. Nadeel is natuurlijk dat de school moet verkassen, maar daar is nog wel een mouw aan te passen: niet ver bij RR station L'veen is nog een groot braakliggend terrein wat niet geschikt is voor een tramremise maar wel voor een middelbare school. Die dan ook nog eens een stuk beter bereikbaar is én centraler in de wijk ligt. Maar ja, wat weet ik er nou van... :roll: ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten