Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 21 jul 2017 18:39

Sjoerd schreef:

Nog een aardige optie als nieuwe trams kopen niet doorgaat; Amsterdam krijgt in 2019 nieuwe CAF trams geleverd, die o.a. de huidige 11G en 12G trams gaan vervangen. De 11G en 12G zijn in feite het Amsterdamse antwoord op de Haagse GTL (jonger, en met iets andere techniek aan boord). Misschien kan de HTM er enkele 2e hands overnemen om de tijd tot de volgende tramserie in 2024 (die de laatste GTLs moet vervangen) te overbruggen. Een kleine vloot 1-richting en 2-richting trams, qua omvang vergelijkbaar aan de GTL, én met lagevloer middenbak (dus ook deze trams kunnen als "toegankelijk" worden gepresenteerd). Slechts voor korte duur; 5 jaar. Dus geen raar idee; de HTM heeft eerder tijdelijk 2e hands TW6000 trams uit Hannover laten rijden op lijn 11. :)


De 11G en 12G zijn ook van BN en zullen wel veel dezelfde onderdelen hebben als de GTL's
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 21 jul 2017 22:18

Charles schreef:Maar smalle straaten waar trams in straatspoor rijden hebben nog een ander probleem.
Het hoofdriool ligt daar vaak onder het tramspoor. En als er wat mis is met het riool.... Breuk of verstopt.
Of zoals nu hier in Mariahoeve: grootschalige vervanging.

Maar hoe maken bredere trams dat beter?? :?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 21 jul 2017 23:42

pduvekot schreef:at OVinDelft De eerste Avenio´s die reden waren de smalle eenrichtings Avenio`s in Wenen. Vorige maand hebben die de nieuwste software gekregen die ontwikkeld was door Siemens voor de Haagse Avenio´s. Alles 100% uitwisselbaar vanwege de modulaire opbouw
De eerste Avenio's reden in München...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 21 jul 2017 23:44

hharry schreef:
Sjoerd schreef:

Nog een aardige optie als nieuwe trams kopen niet doorgaat; Amsterdam krijgt in 2019 nieuwe CAF trams geleverd, die o.a. de huidige 11G en 12G trams gaan vervangen. De 11G en 12G zijn in feite het Amsterdamse antwoord op de Haagse GTL (jonger, en met iets andere techniek aan boord). Misschien kan de HTM er enkele 2e hands overnemen om de tijd tot de volgende tramserie in 2024 (die de laatste GTLs moet vervangen) te overbruggen. Een kleine vloot 1-richting en 2-richting trams, qua omvang vergelijkbaar aan de GTL, én met lagevloer middenbak (dus ook deze trams kunnen als "toegankelijk" worden gepresenteerd). Slechts voor korte duur; 5 jaar. Dus geen raar idee; de HTM heeft eerder tijdelijk 2e hands TW6000 trams uit Hannover laten rijden op lijn 11. :)

De 11G en 12G zijn ook van BN en zullen wel veel dezelfde onderdelen hebben als de GTL's

Tractie installatie is heel anders dus weinig uitwisselbaar...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 22 jul 2017 09:53

iljitsch schreef:
Charles schreef:Maar smalle straaten waar trams in straatspoor rijden hebben nog een ander probleem.
Het hoofdriool ligt daar vaak onder het tramspoor. En als er wat mis is met het riool.... Breuk of verstopt.
Of zoals nu hier in Mariahoeve: grootschalige vervanging.

Maar hoe maken bredere trams dat beter?? :?

Gezien de vele klachten over trillingen door de nieuwe trams, lijkt het me geen goed idee om rioolbuizen nog steeds onder het tramspoor te laten liggen. Daarnaast, als er een probleem is met het riool, kunnen daar geen trams rijden en het maakt inderdaad niet uit met welke type tram gereden wordt. Dit probleem in smalle(re) straten is niet simpel op te lossen. Tenzij men ervoor kiest daar geen trams meer te laten rijden, daarvoor is natuurlijk altijd wel een argument te bedenken.... Verkeersveiligheid of verkeersopstoppingen bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Sjoerd » 22 jul 2017 12:16

Charles schreef:Tenzij men ervoor kiest daar geen trams meer te laten rijden, daarvoor is natuurlijk altijd wel een argument te bedenken.... Verkeersveiligheid of verkeersopstoppingen bijvoorbeeld.


Dat kan natuurlijk ook omgekeerd; als je de auto's weghaalt en alleen de trams overhoud heb je ook geen opstoppingen meer, en is het nog veel veiliger (want veel minder verkeersbewegingen) :D
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor YC52000 » 22 jul 2017 19:41

Ik dacht dat de sporen bij de grote kerk al geschikt waren voor RR en Avenio... beide hebben daar toch een keer gestaan :geek: :geek:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 22 jul 2017 22:39

Ze hebben inderdaad een keer daar gestaan, maar hoe ze daar gekomen zijn??
Ik meen dat de perrons in de Gravenstraat te dicht op het spoor staan en deze trams daar dus niet langs kunnen.
En in de Jan Hendrikstraat liggen de sporen te dicht bij elkaar zodat de nieuwe trams mekaar niet kunnen passeren. Een enkele tram zou daar wel kunnen rijden, die route is (nog) niet in gebruik in de reguliere dienstregeling.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor YC52000 » 23 jul 2017 02:03

Charles schreef:Ze hebben inderdaad een keer daar gestaan, maar hoe ze daar gekomen zijn??
.


Vanaf de halte Brouwersgracht en dan niet de tunnel in maar bovengronds via de Prinsegracht, vervolgens links de Jan Hendrikstraat op, rechts de rivierenmarkt op en dan wissel naar links, zo op de boog rond de grote kerk.

Met de Avenio ging het heel langzaam en voorzichtig, hier een video: https://www.youtube.com/watch?v=ZIZGJk8dW_I
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor pduvekot » 23 jul 2017 10:41

Sorry Chris Ik had altijd al een laag cijfer voor aardrijkskunde topografie
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 07 sep 2017 21:02

Er zijn deze week een aantal proefritten geweest met een Avenio op tramlijn 19. Dan heeft tramlijn 15 eventueel een extra uitwijkmogelijkheid naar Leidschendam.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 07 sep 2017 23:11

Waar van af zijn die proefritten gemaakt en tot hoe ver (Leidschendam/Delft ?)
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 08 sep 2017 10:31

Het hele huidige traject van lijn 19 is gemeten en getest.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 12 sep 2017 00:24

xCookiesolax schreef:Er zijn deze week een aantal proefritten geweest met een Avenio op tramlijn 19. Dan heeft tramlijn 15 eventueel een extra uitwijkmogelijkheid naar Leidschendam.


Het is niet zo zeer gedaan voor een extra uitwijk mogelijkheid voor lijn 15 ( afstand is daar iets te groot voor) maar meer ivm gebrek aan Citadis en aangezien we vanaf 18 dec naar station Delft gaan rijden zijn daar meer voertuigen voor nodig
en die zijn er niet, dus daarom is de optie om ook lijn 19 met Avenio te rijden, de koppeling met lijn 2 was er al maar nu dan met 1 voertuig waardoor je ook gelijk meer bestuurders ter beschikking hebt
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 12 sep 2017 03:47

Dat impliceert dat de Avenio's inmiddels de update voor de Vliettunnel hebben gehad of zeer binnenkort gaan krijgen. Is dat alleen maar software of moet er ook hardwarematig nog wat veranderd worden?
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 12 sep 2017 07:50

Hm, maar er werd toch juist op lijn 2 met RC gereden wegens gebrek aan AV??
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 12 sep 2017 09:13

Waarschijnlijk hebben ze straks ook nog extra RR voertuigen nodig als station Bleizo open gaat.
Deze komen dan waarschijnlijk af van lijn 19.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 12 sep 2017 12:00

Qua in- en uitruktijden is het ook gunstiger om op lijn 2 met RC te rijden en op lijn 19 met AV, gezien je dan via lijn 9,11 en 15 sneller op lijn 19 kunt uitkomen en vanaf Ypenburg Centrum in 2 richtingen kunt op/afbouwen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 12 sep 2017 14:57

Het voordeel van 19 via 2 is dat je dan nog een heel traject met 2 met reizigers kan rijden, met zo'n binnendoorroute wordt het een lege rit.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor bobo90 » 12 sep 2017 18:50

Je kan toch in de ochtend of tot centrum als 15 rijden met reizigers en dan door als 19 naar delft al dan niet met reizigers. Of je kan doorrijden naar nootdorp en dan keren en richting delft. Maar we zullen wel zien wat ze bedenken of ze het gwn zo laten.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten