Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 02 okt 2013 01:35

MennoOV schreef:Ik bedoel de frequentie van lijn 19, ipv 4x, 6x/uur. Maar lijn 1 rijdt heel de dag 6x/uur (ook in de daluren).


Zoals ik al zei rijdt lijn 1 na 18:00 een kwartiers dienst.

De frequentie van lijn 19 blijft overigens gewoon 15 minuten hiervoor gaan ze 4 voertuigen voor gebruiken
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trammelant » 02 okt 2013 10:54

OVinDelft schreef:Misschien 3x per uur? Is meer dan genoeg capaciteit en je hebt altijd een aansluiting op lijn 1... nu blij? :mrgreen:



20-minuten dienst dus in de avond........... zal op dit moment ook al voldoende zijn......maar als ypenburg T-spliting gereed is zal ik er gelijk een overloop wissel inleggen bij halte ypenburg centrum, kan die gelijk terug rijden naar leidschenhage ....alleen s,avonds dan.
Lijn 1 rijd dan traject tanthof... weer een besparing ....zomaar uit mij bloten hoofd.... :D
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 02 okt 2013 15:35

Jij had toch contacten Menno? Geef het maar door!

Om de 20 minuten overdag lijkt mij ook voldoende, en dan heb je dus ook 3x/u een overstap in plaats van 2x/uur.
Dat je 's avonds dan niet zo'n goede overstap hebt is dan behelpen, maar ik neem aan dat je (zeker voor een forensenlijn als lijn 19) beter overdag goede overstappen kan hebben i.p.v. alleen goede verbindingen in de avond. (wat nogal raar is omdat de trams dan toch bijna leeg zijn)

En dat over lijn 1 via Ypenburg: hoe lang gaat dat duren? Zolang lijn 1 nog langs de Schie rijdt en voor de periode daarna lijkt het mij handig om in elk geval dan met een 20-minuten dienstregeling te rijden. Joost mag weten wanneer die Sebastiaansbrug ooit klaar is (ik heb nooit in tijdsplanningen van bouwprojecten geloofd omdat die toch nooit op tijd af komen) dus...

Oeps, ik had niet in de gaten dat in het Avenio topic zaten hier. Misschien kan de admin de posts over lijn 19 overplaatsen als het stoort? We gaan daar dus verder... ;)
Laatst bijgewerkt door OVinDelft op 02 okt 2013 16:15, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor MennoOV » 02 okt 2013 15:43

Das ook weer waar..... :mrgreen:

Kunnen er geen koppelstellen (tweewagentreinen) rijden ter compensatie.....
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 02 okt 2013 16:02

MennoOV schreef:Das ook weer waar..... :mrgreen:

Kunnen er geen koppelstellen (tweewagentreinen) rijden ter compensatie.....

Wijkt het niet teveel af van het "topic", Menno ?? Wat heeft dit nog met de Nieuwe Tram te maken, of ga je soms ook het wiel opnieuw uitvinden ?? - De nieuwe trams zijn de Regio-Citadis van Alsthom/Alstom, waarvan thans gemiddeld 1/3e gestoord langs de zijlijn staat, de komende onbekende is de, door Wethouder Peter Smit c.s. zeer hoog (aan)-geprezen: Avenio van Siemens, waarvoor het halve railnet op de schop moet, met resultaat dat ook hier alvast 1/3e van de tramlijnen thans (en in de toekomst) uitvallen, met vervangende diensten door kleinere, dus povere busjes. En Jij/U begint nu over koppelstellen ??
Enfin: de toekomst zal het wijzen (citaat: TramKoning ir. Burgersdijk) :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor MennoOV » 02 okt 2013 16:23

Back to topic :mrgreen:
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 02 okt 2013 18:27

Een 20 minuten dienst zou een substantiele verslechtering zijn, voor de reizigers die in Delft naar het station willen, maar vooral voor reizgers die over kortere stukken op het noordelijk deel reizen. De gekozen oplossing is binnen slechte uitgangspunten den ik nog de minst slechte.

(voor indianenverhalen over grote uitval bij de Regiocitadis zie ik graag onderbouwing)
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 02 okt 2013 18:40

Dat valt wel mee, want lijn 1 blijft uiteraard om de 10 minuten rijden overdag hé.

Maar on-topic, is er al enig bericht over de productie van de Avenio's? Ik heb nog steeds geen prototype/fabrieksassemblage/wat dan ook gezien... zijn ze überhaupt wel begonnen of zijn ze nog alles aan het opstellen om de productie te beginnen?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 02 okt 2013 19:47

robert55 schreef:Een 20 minuten dienst zou een substantiele verslechtering zijn ... (voor indianenverhalen over grote uitval bij de Regiocitadis zie ik graag onderbouwing)

Bron = HTMfoto.net is toch over het algemeen een uitstekend en HTM-inside geínformeerd fotorum, met de volgende melding
Appie schreef: | 30-9-2013
De vraag is eerder of ze genoeg wagens voor 19 hebben. Er schijnen er een stuk of 25 defect te staan.
dus 25 van de 72 RR-*Voer*-tuigen (geen Trams?) = 35% defect dus 65% in dienst en volgens Van Donselaar in zijn *130 Jaar tram in Den Haag* 1993 Materieeloverzicht - blz. 315 heeft de GTL8-serie 94% dienstvaardige tramrijtuigen ... zie verder de genoemde referentie = http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 0&item=250 met titel:
""Lijn 19 volgende week ingekort en met RandstadRail-trams"" 8-) D.A. Borgdorff (HTM) :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 04 okt 2013 08:43

OVinDelft schreef:Maar on-topic, is er al enig bericht over de productie van de Avenio's? Ik heb nog steeds geen prototype/fabrieksassemblage/wat dan ook gezien... zijn ze überhaupt wel begonnen of zijn ze nog alles aan het opstellen om de productie te beginnen?


De assemblage zou op dit moment in gang moeten zijn en de eerste zou begin 2014 geleverd moeten worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 05 okt 2013 16:15

Niet iedere fabrikant laat foto's van de bouw zien. München heeft de eerste wagen ook nog niet gekregen.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 05 okt 2013 18:56

Volgens deze link op flickr zou er in de Posthoorn van 18 september hebben gestaan dat in november 2013 het prototype op Siemens' testbaan gaat worden getest en in februari 2014 aankomt in Den Haag om volgens planning vervolgens 7 maanden test te rijden alvorens in dienst te komen. Ik ben benieuwd, het is tenslotte alweer bijna november. 8-)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 15 okt 2013 13:18

Hier staat een presentatie met wat interessante foto's: http://haaglanden.nl/sites/haaglanden.n ... iemens.pdf
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 15 okt 2013 16:37

Dank, interessant.
Er gaat kennelijk proefgereden worden op het circuit in Wildenrath
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 15 okt 2013 17:35

Ziet er goed uit! Het was al bekend dat Siemens ging proefrijden maar was een beetje onduidelijk waar.
Leuk om te weten dat de Avenio dus in de 5000 serie gaat worden genummerd en een A en B bak gaat krijgen.
Op pagina 14 overigens de kopbak toch? En ik zie een los draaistel, dus géén wielen zoals de combino?
En ik zie dat het informatiesysteem dus ongeveer hetzelfde is als bij de GTL's.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 16 okt 2013 06:53

De wielen worden hetzelfde als bij de Combino, geen vaste assen dus.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 16 okt 2013 10:34

Roland schreef:De wielen worden hetzelfde als bij de Combino, geen vaste assen dus.

Ik denk het echt niet, en weet het ook wel zeker, want de Combino werd een Rampentram, is (dus) uit "de handel" genomen en ze zullen die fouten niet en nooit weer onieuw maken, vandaar ook de nieuwe naam = Avenio voor een geheel nieuw "product": kijk maar naar de centrale 'dubbele' geleding (2 vouwbalgen aan elkaar) de andere AC+BD enkele geledingen kunnen alleen vertikaal scharnieren, de aandrijvingen zijn ook geheel anders, bv. met flexwielen, enz. :shock: D.A. Borgdorff - e.i. 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 16 okt 2013 11:05

Het blijven losse assen net als bij de Combino, daar kan je niet om heen (heb de tekening hier op m’n bureau liggen). De wielen van de Combino waren niet zo zeer het probleem, dat zat hem in het ‘draaistel’ wat niet kon draaien. De Avenio heeft ook geen echte draaistellen, want ze hebben geen fysiek draaipunt net als de GTL. Ze kunnen echter wel een aantal graden draaien door de speling in de veren en dempers. Dat kon bij de Combino nauwelijks in het begin, waardoor alle krachten door de rijtuigbak moesten worden opgevangen. Deze was hier echter niet op berekent.

Echt nieuw is het concept van de Avenio niet, de Adtranz GT8N-trams van eind jaren 90 gedragen zich precies hetzelfde.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor JoopS » 16 okt 2013 13:13

Het zwakke punt bij de Combino's was de wagenbak. Deze is opgebouwd uit aluminium profielen die met hoekstukken aan elkaar geschroefd zijn (zoals bij Meccano). Het was een poging van Düwag om zo de prijs te drukken. In theorie zal het wel voldaan hebben maar in de praktijk viel het tegen. Ondertussen had Siemens Düwag overgenomen en werden zij geconfronteerd met dit probleem. Alle Combino's zijn toen naar de fabriek terug gehaald en de hoekverbindingen versterkt door er extra hoekstukken in te lassen. Dat heeft een kapitaal gekost. Over de onder(draai?)stellen heb ik nooit iets van problemen gehoord of gelezen. Het "draaistel" op de foto is het loopdraaistel. Bij het "motordraaistel" zie je duidelijk de relatie met dat van de Combino. Voor meer informatie zie de artikelen van Harry Hondius in Stadtverkehr.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 16 okt 2013 16:35

Ik hoop in elk geval dat de vering een stuk beter is dan dat van de Combino's. De Citadissen in Rotterdam rijden even slecht en ook de RegioCitadissen hebben hier behoorlijk wat last van alhoewel een stuk minder omdat deze echte draaistellen hebben. Ik heb hier niet veel verstand van, maar wel weet ik dat GTL's en PCC's een stuk comfortabel rijgedrag hebben dan de "moderne" trams die hier in Nederland rondrijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten