trambestuurder schreef:OVinDelft schreef:Waren dat niet de PCC draaistellen? Wat ik bedoelde was dat ik zelfs Haagse PCC's beter vind rijden dan Combino's of Citadissen.
De B3 draaistellen zijn idd de PCC draaistellen
De Draaistellen uit Brussel zijn de zo gehete BN draaistellen
Al die nieuwe = lagevloer-trams hebben geen draaistellen meer, want anders kunnen ze geen lage vloer hebben, ze rijden met -- strak aan de bakken opgehangen -- wielstellen zonder assen, en hebben dus waardelozer loopeigenschappen. Voor conventionele, jarenlang uitontwikkelde, draaistellen met een centrale koningspen of een draaikrans, zoals bij het normale materieel van Den Haag (GTL8) - Amsterdam (11G/12G) - Rotterdam (ZGT6) - Brussel/Gent/Antwerpen (PCC) is uiteraard een normale (85-100 cm) hoge vloer nodig sinds het begin van de tramontwikkeling. Bij de gekunstelde (met ronkende reklame omfloerste) *lage-vloer-trams, is de vloerhoogte slechts verlaagd tot ongeveer 30 cm, maar als consequentie met inherent ongunstiger, want gekunstelde, rijeigenschappen, hetgeen men nimmer aantreft bij Spoorweg-treinen (met een juiste perronhoogte) denk ook aan de SUN = Sneltram-Utrecht-Nieuwegein, die ook met normale, dus comfortabele draaistellen is/zijn voorzien. Zelfs daar wil men een lage-vloer-tram invoeren: hoe achterlijk kun je zijn, na al die inmiddels opgedane slechte ervaringen van allerlei starre, nauwelijks verende en makkelijk scherende, lagevloerbakken, zelfs dat RegioCitadis RR-materieel, met storingen, ontsporingen en slaande, bonkende (+ herrie) motor- en loopstellen
De qua ontwerp en lage massa geniale B3- alsmede de BN-draaistellen, zijn of waren beide in gebruik, zowel bij MIVB te Brussel als bij onze HTM te Den Haag.
In de hoop dat deze opheldering volstaat ...
D.A. Borgdorff (Oud HTM - TM & EI)