Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 16 okt 2013 20:21

OVinDelft schreef:maar wel weet ik dat GTL's en PCC's een stuk comfortabel rijgedrag hebben dan de "moderne" trams die hier in Nederland rondrijden.


Dat zijn die een paar jaar geleden zo zwaar bekritiseerde B3 draaistellen. 8-) Ik las in het Brusselse magazine TRAM2000 dat er weer wat draaistellen ex-7700'en zijn verkocht aan Den Haag, dus voorlopig kunnen we er weer tegen aan. :D
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 16 okt 2013 22:14

Waren dat niet de PCC draaistellen? Wat ik bedoelde was dat ik zelfs Haagse PCC's beter vind rijden dan Combino's of Citadissen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 17 okt 2013 03:52

OVinDelft schreef:Waren dat niet de PCC draaistellen? Wat ik bedoelde was dat ik zelfs Haagse PCC's beter vind rijden dan Combino's of Citadissen.


De B3 draaistellen zijn idd de PCC draaistellen

De Draaistellen uit Brussel zijn de zo gehete BN draaistellen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 17 okt 2013 09:07

trambestuurder schreef:
OVinDelft schreef:Waren dat niet de PCC draaistellen? Wat ik bedoelde was dat ik zelfs Haagse PCC's beter vind rijden dan Combino's of Citadissen.


De B3 draaistellen zijn idd de PCC draaistellen

De Draaistellen uit Brussel zijn de zo gehete BN draaistellen

Al die nieuwe = lagevloer-trams hebben geen draaistellen meer, want anders kunnen ze geen lage vloer hebben, ze rijden met -- strak aan de bakken opgehangen -- wielstellen zonder assen, en hebben dus waardelozer loopeigenschappen. Voor conventionele, jarenlang uitontwikkelde, draaistellen met een centrale koningspen of een draaikrans, zoals bij het normale materieel van Den Haag (GTL8) - Amsterdam (11G/12G) - Rotterdam (ZGT6) - Brussel/Gent/Antwerpen (PCC) is uiteraard een normale (85-100 cm) hoge vloer nodig sinds het begin van de tramontwikkeling. Bij de gekunstelde (met ronkende reklame omfloerste) *lage-vloer-trams, is de vloerhoogte slechts verlaagd tot ongeveer 30 cm, maar als consequentie met inherent ongunstiger, want gekunstelde, rijeigenschappen, hetgeen men nimmer aantreft bij Spoorweg-treinen (met een juiste perronhoogte) denk ook aan de SUN = Sneltram-Utrecht-Nieuwegein, die ook met normale, dus comfortabele draaistellen is/zijn voorzien. Zelfs daar wil men een lage-vloer-tram invoeren: hoe achterlijk kun je zijn, na al die inmiddels opgedane slechte ervaringen van allerlei starre, nauwelijks verende en makkelijk scherende, lagevloerbakken, zelfs dat RegioCitadis RR-materieel, met storingen, ontsporingen en slaande, bonkende (+ herrie) motor- en loopstellen :?:
De qua ontwerp en lage massa geniale B3- alsmede de BN-draaistellen, zijn of waren beide in gebruik, zowel bij MIVB te Brussel als bij onze HTM te Den Haag.
In de hoop dat deze opheldering volstaat ... :shock: D.A. Borgdorff (Oud HTM - TM & EI) 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 17 okt 2013 10:19

De opheldering volstaat zeker! Bedankt voor de uitleg, ik ben weer wat wijzer geworden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 18 okt 2013 16:07

Ik zit niet zoveel in trams, maar ik kom wel dagelijks Combino's en 11G/12G's [en de enkele LHB] tegen. Qua geluidsproductie [en dat is een indicatie voor de soepelheid waarmee de tram rijdt, doet de Combino het helemaal niet slecht. Op kruisstukken, issels e.d is het gebonk niet erger dan van de B3. Over de LHB die geloof ik op een soort Dúwag draaistellen rijdt [maar wel een tradionele gelede met jakobs draaistellen is] zullen we het maar niet hebben, die lopen tegen het einde en worden beperkt onderhouden.
Wat qua geluid opviel was dat in de vrij scherpe boog van Weteringcircuit naar vijzelgracht de B3's een enorm gepiep veroorzaken [vergelijkbaar met een GTl bij de Resident], terwijl de Combino's dat niet doen.

De best rijdende trams in Nederland zij nog steeds de Utrechtse. Maar of dai aan het concept ligt betwijfel ik. De oude RET metro's (Werkspoor en Düwag) hadden grofweg dezelfde opzet.

Beweringen als dat alle lagevloertrams belabberd rijden en de PCC nog steeds geniaal zijn zwaar overtokken. Als lijn 17 straks daar weer rijdt, probeer de binnenbochten bij de Zoutmanstraat en de Grote Kerk maar eens.

Als ik tijd over heb ga ik binnenkort eens een ritje met lijn 5 naar Amstelveen maken, heen met een Combino, terug met een 11G
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor tetje » 18 okt 2013 17:57

robert55 schreef:Beweringen als dat alle lagevloertrams belabberd rijden en de PCC nog steeds geniaal zijn zwaar overtokken.


Laat dAb-je dit maar niet lezen. Ik voorzie lappen tekst waaruit het tegendeel gaat blijken :D
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 18 okt 2013 18:08

robert55 schreef:Beweringen als dat alle lagevloertrams belabberd rijden en de PCC nog steeds geniaal zijn zwaar overtokken.

Op dat gebied merk je een groot verschil tussen de eerste generatie lagevloertrams en de nieuwere generaties. Die laatste rijden aanzienlijk beter. De eerste generatie lagevloertrams rijden inderdaad niet heel comfortabel. In Nederland is geen trambedrijf dat twee generaties lagevloermaterieel in dienst heeft, dus daar merk je het niet. Bij sommige buitenlandse trambedrijven is dat anders en dan merk je goed de verschillen tussen de diverse tramtypes.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 18 okt 2013 18:23

willem schreef:Op dat gebied merk je een groot verschil tussen de eerste generatie lagevloertrams en de nieuwere generaties. Die laatste rijden aanzienlijk beter. De eerste generatie lagevloertrams rijden inderdaad niet heel comfortabel. In Nederland is geen trambedrijf dat twee generaties lagevloermaterieel in dienst heeft, dus daar merk je het niet. Bij sommige buitenlandse trambedrijven is dat anders en dan merk je goed de verschillen tussen de diverse tramtypes.


er rijdt wel degelijk een trambedrijf in Nederland met een tweede generatie lagevloermaterieel, namelijk de RET met hun Citadis namelijk.
Voor het gemak zijn deze ook te herkennen aan ruitenwissers op de achterraam (hulpcontroller)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 18 okt 2013 18:37

trambestuurder schreef:er rijdt wel degelijk een trambedrijf in Nederland met een tweede generatie lagevloermaterieel, namelijk de RET met hun Citadis namelijk.

Dat klopt. Maar ik bedoelde eigenlijk dat je bij hetzelfde bedrijf zowel trams van de eerste als de tweede generatie tegenkomt. Voorbeelden daarvan zijn o.a. Kassel en Geneve.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 18 okt 2013 21:18

Zit er meer dan een paar uiterlijke verschilletjes tussen de Citadis en Citadis 2 in Rotterdam dan?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor MennoOV » 18 okt 2013 21:29

De lengte....
Citadis I (2000-serie) is 31,6 m
Citadis II (2100-serie) is 30 m

Ook de breedte is verschillend
Citadis II is ook smaller dan serie I.

Ook een ander ''rifi'' systeem.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 18 okt 2013 23:15

Ook interessant, maar ik bedoelde meer qua draaistellen e.d. omdat er wordt gesproken over eerste en tweede generatie in Rotterdam.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 19 okt 2013 00:12

tetje schreef:
robert55 schreef:Beweringen als dat alle lagevloertrams belabberd rijden en de PCC nog steeds geniaal zijn zwaar overtokken.


Laat dAb-je dit maar niet lezen. Ik voorzie lappen tekst waaruit het tegendeel gaat blijken :D

Ik zal zeker de laatste zijn om de ooit bewimpelde Combino's weer terug de hemel in te prijzen, en laat dat gaarne aan mijn blijkbaar beterwetende "robert55" collega over. - De tijd heeft het ons geleerd en zal het -- door de huidige kortere memorie -- ons weer doen laten weten, als we eigenwijs blijven omdat we niet van in het verleden gemaakte fouten willen blijven leren. Nu al zeer jammer voor de belabberd te krap zittende of aan een lus hangende RR-reizigers, die zeker niet meer op rijden en de rijtijd van de hun digitaal voorgetoverde, doch bij de halte-borden verkeerd of niet gemelde, dienstregeling kunnen rekenen ... wie had nu ooit kunnen denken dat het zover zou komen, dat het HTM-bedrijf dermate in discrediet zou raken, dat -- door de aftakeling -- een einde van haar zelfstandig bestaan zou komen nog voor het 150-jarig jubileum gevierd had kunnen worden ... het was toch immers zó nabij :ugeek: D.A. Borgdorff - e.i. :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 04 nov 2013 17:54

Eerste foto's van de eerste Münchense Avenio:
http://www.tramreport.de/2013/11/04/ave ... -schienen/
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 04 nov 2013 21:55

Ziet er niet slecht uit, maar de beenruimte is volgens mij wel héél erg krap. :shock:
Verder doet het me met de grote vierkante ruiten en verschil in interieurhoogte (hoezo 100% lage vloer?) ook erg denken aan de SLT treinen van de NS.
Die draaistelkappen zien er wel een beetje vreemd uit, maar dat zal wel wennen zijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 05 nov 2013 01:04

robert55 schreef:Eerste foto's van de eerste Münchense Avenio:
http://www.tramreport.de/2013/11/04/ave ... -schienen/


Is in uiterlijk exact het zelfde als de Haagse Avenio, het enige verschil is dat de Münchense Avenio eenrichting is en de Haagse Tweerichtings
en dat de Münchense Avenio Handbediening heeft en de Haagse Avenio Voetbediening.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Admin » 05 nov 2013 03:13

Het is waar ik al bang voor was: een setje kortgekoppelde 2-assers... Dat wordt een drama, zeker op het Haagse "niet perfect onderhouden" tramnet :roll:

Dank voor de link :)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 05 nov 2013 09:34

Ooit in een Amsterdamse Combino gezeten (in Amsterdam dus)? Is soms ook een drama op bepaalde stukken maar het rijdt prima. Zal op de haagse dus toch wel meevallen?
En trouwens... handbediening <3 .
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 05 nov 2013 13:33

Admin schreef:Dat wordt een drama, zeker op het Haagse "niet perfect onderhouden" tramnet :roll:


Hee niks over de infra hè, jullie rijden gewoon alles kapot :P

TrambestuurderAdam schreef:En trouwens... handbediening <3 .


De Haagse Avenio krijgt voetbediening
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten

cron