Avenio, was: Nieuwe Trams

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor robert55 » 06 nov 2013 07:27

Kortgekoppelde tweeassers is een zo vergaande simplificatie dat het niet waar is
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 06 nov 2013 11:51

Roland schreef:
Admin schreef:Dat wordt een drama, zeker op het Haagse "niet perfect onderhouden" tramnet :roll:


Hee niks over de infra hè, jullie rijden gewoon alles kapot :P

TrambestuurderAdam schreef:En trouwens... handbediening <3 .


De Haagse Avenio krijgt voetbediening


Hahahaha, als ik zie hoe ze in den Haag rijden, lijkt mij dat de infra daar 2x zo lang mee moet gaan :P

Bedoelde gewoon dat handbediening prettiger en makkelijker is. But that's just my opinion.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 06 nov 2013 14:55

TrambestuurderAdam schreef:
Bedoelde gewoon dat handbediening prettiger en makkelijker is. But that's just my opinion.


Wij zijn hier sinds jaren gewend aan voetbediening dus we zijn blij dat ze ook hiervoor gekozen hebben in de nieuwe tram

Ik kan overigens zowel met hand als voetbediening rijden dus mij maakt het niet zo uit, hoewel ik voetbediening veel prettiger vind dan hand bediening

Maar zoals je al zei that's just my opinion ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 07 nov 2013 12:46

Dat snap ik. Maar toch hebben ze bij de RegioCitadissen gekozen voor handbediening. Kennelijk beviel dat niet zo?

Ik kan ook beide rijden, maar vind dat ik met de handbediening meer controle heb. Niet per ongeluk mn rijpedaal intrappen ipv rempedaal. Helaas ga ik per volgend jaar wel vaker de voetbedieningwagens vaker rijden maar ach, is geen drama. M'n handen heb ik dan vrij ;)
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor JoopS » 07 nov 2013 14:04

Beste Admin. Met Uw opmerking dat de komst van de Avenio, die uit 4 gekoppelde 2 assers bestaat, een drama wordt lijkt mij niet terecht. Ik keek laatst nog naar video opnamen die ik vorig jaar in Nürberg gemaakt heb van de Adtranz gelede lagevloertram type GT8N, geleverd in 1997/98. Dit zijn ook 4 gekoppelde 2 assers. Het rijgedrag vond ik uitstekend, vooral in bogen. De Avenio is hier van afgeleid.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 07 nov 2013 16:31

TrambestuurderAdam schreef:Dat snap ik. Maar toch hebben ze bij de RegioCitadissen gekozen voor handbediening. Kennelijk beviel dat niet zo?

Ik kan ook beide rijden, maar vind dat ik met de handbediening meer controle heb. Niet per ongeluk mn rijpedaal intrappen ipv rempedaal. Helaas ga ik per volgend jaar wel vaker de voetbedieningwagens vaker rijden maar ach, is geen drama. M'n handen heb ik dan vrij ;)

Dat doe je bij je auto of vrachtwagen toch ook niet : rijpedaal voor remmen intrappen ??
»» Bovendien zit er bij de GTL8 een vergrendelschakeling op, én ook een dodeman als eventueel rempedaal, zelfs met de noodremming. Met je handen vrij kun je dan ook veel meer bedienen bv. als: bel, zand, deuren enz. De RegioCitadis is (als ik hiervoor al eerder schreef) van de plank gekocht, als standaard (kant-en-klaar) fabrieks-product = zeker niet als maatwerk, zoals bij de GTL8-serie, die als een voortzetting van de indertijd geweldig moderne PCC-car gezien kan worden = van Amerikaanse oorsprong en dus duidelijk geen Duits product, dát wilde men na WOII lange tijd niet (meer) in Den Haag ..!!..
(D.A. Borgdorff)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 07 nov 2013 19:42

Vergissen met pedalen kwam naar ik meen in Amsterdam voor bij drie-assers omdat die een andere opstelling hadden voor zand en bel t.o.v. de gelede trams. Althans ik heb dit ooit van een trambestuurder aldaar vernomen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 07 nov 2013 22:04

Ik rij noch auto, noch vrachtwagen, dat even terzijde.

Het gebeurt niet vaak. Laatste keer was op een eindpunt. Trammetje door de lus halen en bij het kopteken willen neerzetten. I.p.v. rempedaal, tractiepedaal ingetrapt. Nou was dat geen drama omdat ik uiteraard maar lichtjes het rempedaal intrap maar schrok er wel even van uiteraard.

Op dit moment hebben alle 3 de type trams pedalen uiteraard:
De blokkendozen met hun 4 pedalen: omroep, bel, zand (+bel), rairem. Verder gewoon handbediening (schakelen!).
De trapwagens (opvolger van GTL) met hun 3 pedalen: dodeman, rem, tractie.
De combino's met hun 2 pedalen: bel en dodeman.

En bij de trapwagens gebeurt het dus. Vandaar ook mijn voorkeur voor Combino.

Met je handen vrij kun je dan ook veel meer bedienen bv. als: bel, zand, deuren enz

Het zal duidelijk zijn dat ik niet 2 dingen tegelijk moet bedienen naast het rijden/remmen dus dat is geen probleem. Kan allemaal met de rechterhand worden bediend, de bel zelfs met de voet. Dus handen vrij is eigenlijk voor mij geen voordeel.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 03 dec 2013 01:32

trambestuurder schreef:
robert55 schreef:Eerste foto's van de eerste Münchense Avenio:
http://www.tramreport.de/2013/11/04/ave ... -schienen/


Is in uiterlijk exact het zelfde als de Haagse Avenio, het enige verschil is dat de Münchense Avenio eenrichting is en de Haagse Tweerichtings
en dat de Münchense Avenio Handbediening heeft en de Haagse Avenio Voetbediening.

Admin schreef:Het is waar ik al bang voor was: een setje kortgekoppelde 2-assers... Dat wordt een drama, zeker op het Haagse "niet perfect onderhouden" tramnet :roll:

Dank voor de link :)

Even een nieuwe Link naar de Avenio van München = http://youtu.be/y4WUJ-wRauE :shock: 8-)

P.S. 'n Vraagje: Is de bovenleidingspanning van het Stadsnet nog steeds circa. 600 V :idea: of is dit verhoogd naar 680 V :roll: zoals wikipedia (abusievelijk?) beweert :?: Reacties welkom :!:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor richard1074 » 15 dec 2013 19:23

Kwam nog wat foto's tegen bij de htm facebook pagina :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 15 dec 2013 19:49

Dat zijn artist-impressions maar zoals de naam al zeg moet het een impressie geven van de werkelijkheid en als dit de werkelijkheid is dan betekent het dat er zo weinig beenruimte is krijg je geheid ruzie over knieën die in andermans' kruis zitten en dat soort taferelen... :?
En jammer dat de bakovergangen zo overdreven veel ruimte in moeten nemen, zoals ook te zien is bij de beelden van de Avenio in München. Dat gaat ten koste van zeker een stuk of 6 zitplaatsen als niet meer.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Slagathor » 16 dec 2013 09:19

Tja, die beenruimte. Die ziet er min of meer hetzelfde uit als in de Citadis en daar is 'ie ook dramatisch. Maar goed, daar ben je aan de afmetingen van de draaistellen gebonden en het enige alternatief is een entree met treetjes (zoals de GTL). Dat kun je de tot-rolstoel-veroordeelde medemens ook niet aandoen.

Zo te zien komen ze wel iets beter uit bij de bakovergangen. Bij de Citadis zit er bij de middenbak nu een tweetal stoelen direct naast de bakovergang, waarvan de stoel bij het raam echt nooit bezet is vanwege de minieme beenruimte. Een pluspuntje
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 16 dec 2013 11:20

Omdat de Avenio's niet de RegioCitadis maar de GTL trams vervangen lijkt het mij beter om het dus ook met de GTL trams te vergelijken. ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Slagathor » 16 dec 2013 12:24

Tot op zekere hoogte. De reiziger stapt dadelijk natuurlijk wel gewoon in één adem over van de Avenio op de Citadis, en dan vallen de verschillen onherroepelijk op.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 16 dec 2013 16:44

Maar de reiziger snapt tegelijk dat het ene model tram het andere niet is en er daarom verschillen zijn. Die zijn niet te vermijden in plaatsen met een groot tramnet waar daarom verschillende types trams uit verschillende jaren tegelijk onderweg zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 16 dec 2013 17:05

Wat ik bedoelde was meer het feitelijke verschil in het effectief gebruik maken van ruimte in de Avenio versus de GTL. Bij de GTL is dat heel goed geregeld omdat het een gelijke vloer heeft, bij de RegioCitadis is er gekozen voor een gedeeltelijk hoge en lage vloer dus gaat dat ook redelijk goed, maar bij de Avenio (en andere lagevloertrams) is dat wat minder door al die rare uitsteeksels en gepriegel om alles passend te krijgen. Voor de rolstoelgebruikers hoeft het niet want die hebben in een gedeeltelijke lagevloertram als de RegioCitadis ook genoeg ruimte.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 16 dec 2013 21:12

In welk kwartaal worden de eerste wagens verwacht?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor dAb » 17 dec 2013 02:36

willem schreef:Maar de reiziger snapt tegelijk dat het ene model tram het andere niet is en er daarom verschillen zijn. Die zijn niet te vermijden in plaatsen met een groot tramnet waar daarom verschillende types trams uit verschillende jaren tegelijk onderweg zijn.

Nonsense - want in Den Haag hebben 15 jaar lang alleen PCC's gereden, en is ook weer circa 15 jaar alleen GTL8-materieel op straat verschenen als eenheidstrams :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor trambestuurder » 17 dec 2013 03:10

hharry schreef:In welk kwartaal worden de eerste wagens verwacht?


wat ik ervan begrepen hebt is dat de eerste Avenio in Maart-April wordt geleverd en dat deze voor de technische dienst is zodat zij kunnen leren hoe alles in elkaar zit

Daarna April-Mei komt de tweede en derde waar ze dan de proef en opleidingsperiode mee gaan doen.

De eerste Avenio in de reizigers dienst is eind 2014

hang me er niet aan op want bij de HTM is niet 100% zeker ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Slagathor » 17 dec 2013 11:14

Ik ga uit van de nieuwe dienstregeling december 2015. Met een zekere veiligheidsmarge, dus. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten