Pagina 64 van 77

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017 21:40
door trambestuurder
Admin schreef:Dat impliceert dat de Avenio's inmiddels de update voor de Vliettunnel hebben gehad of zeer binnenkort gaan krijgen. Is dat alleen maar software of moet er ook hardwarematig nog wat veranderd worden?


op dit moment heeft alleen de 5030 een software update gehad om de testen uit te voeren, er moeten nog een paar kleine aanpassingen gedaan worden om daar in dienst te rijden.

dus het is alleen een software update vliettunnel en de voertuigen kunnen ingezet worden op lijn 19

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017 21:44
door trambestuurder
iljitsch schreef:Het voordeel van 19 via 2 is dat je dan nog een heel traject met 2 met reizigers kan rijden, met zo'n binnendoorroute wordt het een lege rit.

voornamelijk de eerste ritten en laatste ritten zijn de voertuigen praktisch leeg dus is de keuze van lijn 15 makkelijker en helemaal als dan de remise aan de zuiderweg komt

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017 21:46
door trambestuurder
bobo90 schreef:Je kan toch in de ochtend of tot centrum als 15 rijden met reizigers en dan door als 19 naar delft al dan niet met reizigers. Of je kan doorrijden naar nootdorp en dan keren en richting delft. Maar we zullen wel zien wat ze bedenken of ze het gwn zo laten.


een RC kan niet rijden op het traject van lijn 15 met uitzondering Rijswijkse landingsbaan en Nootdorp dacht ik.

Een Avenio kan wel op RC trajecten rijden maar anders om is niet mogelijk of simpelweg nog niet getest

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017 22:10
door xCookiesolax
De 5012 heeft een ''upgrade'' gehad.

- Het rol luikje bij de bestuurder is vervangen door een spiegel.
- Op sommige plekken (behalve bij de rolstoelingang en de enkele deuren) zijn er extra stangen gemonteerd aan het plafond.
- Extra handgrepen in de paden

Afbeelding
Edit: Hopelijk is de afbeelding nu wel zichtbaar

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 sep 2017 12:04
door Lange_Dre
Dank voor de foto! [respect]

Mooi te zien dat de HTM probeert om meer vasthoud plekken te realiseren. Alleen vraag ik mij af hoe handig het is dat die extra stangen bij de plaatsen voor mensen met een kinder wagen zijn geplaatst. :roll: Hopelijk word dat nog eens goed gestest. Ik zie het al gebeuren dat mensen met een kinder wagen voortaan altijd op een rolstoel plaats gaan staan omdat ze daar mogelijk makkelijker kunnen komen omdat daar uiteraard geen extra stang is geplaatst.

En daarnaast, wat moet ik mij voorstellen bij een spiegel ipv een rolluikje bij de bestuurder :?:

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 sep 2017 12:26
door iljitsch
Van verbeteringen gesproken: zou het geen idee zijn om (ook) chipkaartlezers aan de buitenkant van de tram te plaatsen? Hopelijk gaat het in/uitstappen dan eindelijk eens wat vlotter.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 sep 2017 18:02
door xCookiesolax
Lange_Dre schreef:En daarnaast, wat moet ik mij voorstellen bij een spiegel ipv een rolluikje bij de bestuurder :?:

Afbeelding

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 sep 2017 21:49
door Chris
Handgrepen, lussen, zijn ook vervangen.

iljitsch schreef:Van verbeteringen gesproken: zou het geen idee zijn om (ook) chipkaartlezers aan de buitenkant van de tram te plaatsen? Hopelijk gaat het in/uitstappen dan eindelijk eens wat vlotter.
Hoe had je dat gezien? Dan wordt de tram weer breder en tik je misschien de lezers bij wat palen om. En dat allemaal voor die paar drukke haltes... Men zou er goed aan doen om bij de plekken waar geen deuren tegenover elkaar zitten meer readers te plaatsen. Eerder waren de Chipreaders ook al wat naar binnen gedraaid.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 sep 2017 21:52
door trambestuurder
iljitsch schreef:Van verbeteringen gesproken: zou het geen idee zijn om (ook) chipkaartlezers aan de buitenkant van de tram te plaatsen? Hopelijk gaat het in/uitstappen dan eindelijk eens wat vlotter.


De OVchipkaartlezer aan de buitenkant van de tram :o :o , lijkt me nou niet een handige plek en dat helpt zeker niet sneller in en uitstappen.

Als je nou zegt dat de chipkaartlezers op de halte moeten dan ben ik daar wel voorstander van, dan is het in en uitstappen wel sneller en kunnen ze alle tijd nemen om hun saldo te zien.
Daarbij ben je dan ook gelijk af van de discussie dat de een duurder is dan de andere ;)

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 sep 2017 21:54
door trambestuurder
xCookiesolax schreef:
Lange_Dre schreef:En daarnaast, wat moet ik mij voorstellen bij een spiegel ipv een rolluikje bij de bestuurder :?:

Afbeelding


is geen spiegel, maar een donkere folie, je kan de bestuurder nog wel zien zitten als je dichter bij staat

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017 19:01
door wattman
Ik trof vandaag in een tram van lijn 17 (wagennummer vergeten te noteren) een grote extra stang aan geplaatst aan de bestaande stang bij de eerste instapdeur. Niet bepaald handig voor de passagier die op het voorste bankje geheel rechts zit. Mijn rechterknie raakte die stang net niet. Ik kan mij voorstellen dat er behoefte is aan extra handgrepen, maar die stang had best een stukje korter kunnen zijn.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 20 okt 2017 16:59
door lcyerbanga3
Gisteren zag ik een Avenio in Voorburg, komen vanaf Elzendreef op verkeerd spoor, Toen kwam ie op de Hofzichtlaan en ging weer verder naar Leidschendam (driehoeken dus). Ik heb foto's maar die kan ik niet uploaden... Ik weet niet wat hij daar deed.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017 03:50
door OVinDelft
Gaat er dus toch Avenio (of een andere type brede tram) op lijn 1 komen te rijden?

https://www.rijswijk.nl/nieuws/college- ... g-delftweg

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017 04:10
door Admin
Ja. GTL heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven (zie het draadje over de afvoer van die serie ;) ) dus moet er vervanging komen en de kans is groot dat deze trams breder zullen zijn dan de 2,35m die we nu kennen van GTL. Is overigens niet nieuw, dat nieuw materieel breder is dan de voorgaande generatie: de 1000-en en 1100-en waren maar 2,20m breed, vanaf de 1200 serie werd dat dus 2,35m. Met de plannen rond het sneltramnetwerk had de HTM een 2-richtung versie op basis van GTL op de tekentafel staan (maar die is nooit gebouwd) die nog breder was.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017 04:23
door OVinDelft
Dat is mooi. Dan krijgen we toch weer standaardisatie is het netwerk. Zo is het hopelijk straks weer mogelijk om alle typen trams op elk deel van het net te laten komen, met wellicht uitzondering van de onhandige tram-trein die RegioCitadis heet. Standaardisatie maakt flexibel plannen en omrijden met werkzaamheden of calamiteiten nou eenmaal een stuk makkelijker.

Het is een beetje off-topic, maar hoe breed precies zou die tweerichtings-GTL worden? Ik heb er ooit wel over gelezen, maar dacht dat die juist 2,65 meter breed zou worden.

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017 08:43
door Ludo
Weet iemand hoe het nu zit met die bestelling van 10 extra Avenio's. En worden dit dan de serienummers 5061 t/mevrouw 5070

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017 22:47
door hharry
OVinDelft schreef:Dat is mooi. Dan krijgen we toch weer standaardisatie is het netwerk. Zo is het hopelijk straks weer mogelijk om alle typen trams op elk deel van het net te laten komen, met wellicht uitzondering van de onhandige tram-trein die RegioCitadis heet. Standaardisatie maakt flexibel plannen en omrijden met werkzaamheden of calamiteiten nou eenmaal een stuk makkelijker.

Het is een beetje off-topic, maar hoe breed precies zou die tweerichtings-GTL worden? Ik heb er ooit wel over gelezen, maar dacht dat die juist 2,65 meter breed zou worden.


Het zou deze pagina kunnen zijn. http://www.haagstramnieuws.org/gtl/geboorte.htm

Re: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017 19:09
door OVinDelft
Op Digitale Tram vond ik nog een nieuwsbericht van afgelopen september waarin te zien is dat er testritten zijn geweest met de Avenio over het gehele traject van lijn 19: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2017267

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017 22:26
door Admin
De nieuwe tram, die we nu kennen als Avenio, is inmiddels niet zo nieuw meer en de titel van dit draadje dekt de lading dus niet meer zo goed. Ik heb de titel daarom aangepast.

De Admin

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 13 dec 2017 17:21
door YC52000
Kan de Avenio (en tevens de RegioCitadis) uitwijken naar Voorburg Station?