Pagina 68 van 77

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020 16:40
door iljitsch
Lijsterbesstraat ligt ook niet echt op een goede plek, alleen 3 en 12 komen daar in de buurt en voor de lijnen aan de overkant van de vliet is het niet dichterbij dan Zichtenburg.

Grondkosten lijkt mij geen argument, je hoeft niet opnieuw te betalen als je gaat verbouwen...

Een toren daar lijkt me overigens totaal niet passen. Maar mocht je het toch willen, waarom geen toren bovenop de remise? Doen ze in Scheveningen ook.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020 16:41
door PAV
In ieder geval zal er op niet al te lange termijn een oplossing moeten komen, anders zal diezelfde gemeente genoegen moeten nemen met verval van het tramnet door gebrek aan (nieuwe) trams...

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 03 jan 2020 20:22
door joostvansurksum
Snel een stuk grond in de Binckhorst reserveren. Ook meteen een goede tramverbinding door de buurt heen aanleggen. Sla je meerdere vliegen in een klap.

Of anders valt er wel elders op een industrieterrein wat ruimte te maken? Genoeg leegstand. Forepark bijvoorbeeld, de verbinding kan dan naar lijn 19 toe gelegd worden. Goede uitvalsbasis voor 1,15 en 19. :mrgreen:

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020 15:58
door iljitsch
Admin schreef:Er was tot recent nog een mogelijkheid: het oude NAM terrein tussen spoorlijn en Schenk, met ontsluiting naar lijn 6 via de Reigersbergenweg. Daar staat nu een dure semi-villa wijk dus dat gaat ook niet gebeuren.

Wel bizar hoe dicht die nieuwe huizen op het spoor staan...

Aan de andere kant van dat spoor (tussen dat spoor en die andere boog) kan je wel heel makkelijk een aftakking van 3/4/E maken voor een opstelterrein, alleen ik denk niet dat je op dat stuk in/uitrukkende trams erbij kan hebben. Ook lastig voor de stadstrams die dan via LvNOI hoog moeten.

Een andere optie daar vlakbij is het mini-industrieterreintje achter het voormalige CBS-gebouw, dat moet te verplaatsen zijn en een paar honderd meter spoor voor de aansluiting op lijn 2.

Maar ik denk toch dat iets aan de overkant van de vliet beter uitkomt. Daar is zat open ruimte, alleen nergens makkelijk aan te sluiten op het bestaande spoor...

Ik heb ook wel eens gedacht aan het stallen van trams in de sijtwendetunnel, die gaat 's nachts toch dicht? Nadeel alleen dat ze dan wel allemaal kort achter elkaar in dienst moeten 's morgens om de tunnel weer leeg te krijgen.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020 19:29
door Brecht
Als Rijswijk niet wil meewerken dan moeten ze zelf maar voor OV gaan zorgen toch?

Of beter: het wordt toch echt tijd dat deze enclave door Den Haag geannexeerd wordt.
Dat zijn de bewoners van Rijswijk ook nog goedkoper uit.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020 21:31
door iljitsch
Zonder Rijswijk hebben wel lijnen 1, 15, 16, 17 en 19 een gat in hun route... (Voor 19 een kleintje, maar toch.)

Aan de ene kant is het raar dat een grote stad ingeklemd zit tussen die randgemeenten die met allerlei dingen niet mee willen werken, aan de andere kant staat een gemeente met een miljoen inwoners ook niet echt dichtbij de burger.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 05 jan 2020 01:40
door OVinDelft
Tja, ik zou zeggen dat een gemeente als Rijswijk dan ook niet echt dicht bij de burger staat als deze niet meewerkt voor het laten rijden van goed openbaar vervoer in hun eigen gemeente.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 05 jan 2020 16:03
door Brecht
iljitsch schreef:Zonder Rijswijk hebben wel lijnen 1, 15, 16, 17 en 19 een gat in hun route... (Voor 19 een kleintje, maar toch.)

Aan de ene kant is het raar dat een grote stad ingeklemd zit tussen die randgemeenten die met allerlei dingen niet mee willen werken, aan de andere kant staat een gemeente met een miljoen inwoners ook niet echt dichtbij de burger.


Den Haag heeft maar zo'n 540.000 inwoners hoor!

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 05 jan 2020 21:45
door iljitsch
Maar als we 5 Rijswijken annexeren komen we wel richting het miljoen. :mrgreen:

Een aantal jaren geleden vertelde iemand me dat Den Haag de grootste stad is in Europa die als één geheel bestuurd wordt, dus zonder eigen rol voor stadsdelen.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 05 jan 2020 22:33
door Tiktak
Misschien is er ruimte in Delft, ik zit te denken aan het nieuwe eindpunt van lijn 19, daar is ruimte genoeg.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 05 jan 2020 22:38
door joostvansurksum
Dat is wel een eind weg en geeft dagelijks wel een enorme stoet in- en uitrukkende trams, die behoorlijk wat kilometers gaan maken. Ik denk dat het qua bereikbaarheid voor de bestuurders en kostentechnisch niet erg realistisch is.

Ik blijf nog even bij Forepark of ergens bij de Oude Middenweg waar lijn 19 kruist. Vakt daar niet wat leegstandrujmte te annexeren? ;)

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 05 jan 2020 23:40
door Admin
Je bedoelt het terreintje wat ik op de vorige pagina al opperde Joost? ;)

Het probleem met "leegstand" is dat dergelijke commerciële ruimtes nooit geschikt zijn als tramremise, doorgaans te klein qua oppervlak. Je zou er hooguit, met heel veel geld, wellicht een busgarage van kunnen maken, maar da's nou net niet het doel v/d exercitie :roll: En dan zul je het bestaande gebouw (voortijdig) moeten slopen (kost geld!) en er iets nieuws neerzetten (kost dus nóg meer geld). Koop dan een stuk onbebouwd, dat scheelt weer in de kosten. :idea:

Wat betreft locaties, de HTM heeft een rijke geschiedenis van bouwen van tramremises aan de rand van de agglomeratie: alle stadsremises en de beide Buitenlijnremises stonden bij de bouw a/d rand v/d stad. Scheveningen, Frans Hals en Lijsterbes zijn nu omgeven door woningen, Maaldrift en 's Gravenmade zijn gesloopt, de laatste om ruimte te maken voor verbreding v/d snelweg (knooppunt Ypenburg, A4/A13). Op het terrein van Maaldrift staan nu gedeeltelijk (nieuwbouw)woningen en een ander deel is nu sportveld v/d international school aldaar. Wie over de Deylerweg rijdt tussen Ammonslaantje en Aronskelkweg rijdt over de oude trambaan naar Leiden. Maar dat terzijde. Ook Zichtenburg en recenter Meppelwerf is gebouwd aan het eind v/d tramlijn en dus veel (loze) km's voor uit- en inrukkers van andere tramlijnen.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020 00:13
door joostvansurksum
Ik had jouw reactie gemist, heb hem net nog gelezen, maar ik bedoelde het vanuit eigen 'view', zonder jouw bericht te kennen.

Er staat heel wat kantoorruimte leeg/te huur, ook in het Forepark en qua oppervlakte zou er met wat puzzelwerk vast wel wat te realiseren zijn. Maar ik ben het wel met jou eens, saneren/uitkopen, slopen en eventueel verplaatsen van bedrijven (of scholen) wordt een kostbaar geheel. ;)

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020 10:21
door Brecht
Er is een brede groenstrook voor de flats aan de Zuid-Westkant van de Rijswijkse Beatrixlaan, daar komt lijn 17 langs.
Daar kan prima een grote c.q. lange remise gebouwd worden.
Dat zal Rijswijk ook wel niet willen maar ze moeten toch een keer gaan leveren.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020 10:40
door Tiktak
In feiten zijn toch enkel opstelplaatsen ( kleine remise ) nodig aan de kant van Delft. Dit voor lijn 1,17 en lijn 19.
Voor iedere lijn 5 voertuigen = totaal 15 voertuigen, meer hoef er niet is zijn.
De nieuwe voertuigen kunnen als de HTM het oude Konmar gebouw verbouwd naar een tramremise hierin gedeeltelijk geplaatst worden.
De rest van de voertuigen verdelen in de remises van de dienstlijnen waarop zij ingezet gaan worden.
Dit lijkt mij ook een oplossing.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020 10:59
door joostvansurksum
Op het oude terrein bij 's Gravenmade kun je ook nog wel wat opstel realiseren. Het terrein is nog best lang. Eventueel de twee rijtjes woningen uitkopen en opruimen...

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 06 jan 2020 11:44
door iljitsch
Admin schreef:Ook Zichtenburg en recenter Meppelwerf is gebouwd aan het eind v/d tramlijn en dus veel (loze) km's voor uit- en inrukkers van andere tramlijnen.

Wat dat betreft is de ideale locatie een ondergrondse remise onder het Rijswijkseplein, want daar komt meer dan de helft van de tramlijnen langs en het ligt lekker centraal. 8-)

Probleem met kleine opstelterreintjes lijkt me vandalisme, een groter aantal kleine is minder goed te beveiligen dan een paar grote. Maar wat creativiteit moet zeker mogelijk zijn. Je zou bijvoorbeeld een aantal keerlussen kunnen overdekken en dan heb je weer ruimte voor een handvol trams.

Als het moet zou je ook 's nachts trams in de tunnels kunnen zetten zoals ik eerder al schreef, maar ja die moeten dan 's morgens wel snel verdwenen zijn. Wat dat betreft is er een paar parkeren op de rechtersporen bij CS hoog een betere optie, omdat je dan nog doorgang via de linkersporen hebt. 2 x 2 moet makkelijk kunnen, waarschijnlijk 2 x 3 en als je ze half voorbij het perron parkeert misschien zelfs 2 x 4.

Hoe zit het trouwens met dat terrein naast Leidschenhage waar een tijdje de nood-Jumbo gezeten heeft? Da's best groot en ligt pal naast lijn 19 en 2 en 6 om de hoek. Als daar nog nieuwbouw gaat komen is bovenop de remise bouwen natuurlijk niet super-problematisch. (En er wonen daarnaast ook al mensen bovenop de autoweg.)

Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken voor opstelterreinen die voornamelijk voor de nacht en de rustige uren nodig zijn, waar je zo dicht mogelijk bij de betreffende lijnen wilt zitten, en de remises waar trams langere tijd staan als reserve of tijdens onderhoud en reparatie. Wat kilometers maken voor zo'n remise is niet zo'n probleem.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020 11:13
door Roland
Uiteraard is al lang gekeken naar de opties Lijsterbes verbouwen en 's Gravenmade 2.0. De eerste ligt niet strategisch en de toegang te krap, 's Gravenmade is te klein. Momenteel wordt gekeken naar de omgeving Clausplein en TU. Je hebt tegenwoordig voor een moderne remise veel meer ruimte nodig. Denk aan servicesporen voor wassen en zanden, minimale boogstralen van 25m, zichtlijnen spoorbeveiliging. Daarnaast moet je een terrein ook nog op en af kunnen komen. Voor een ondergrondse remise heb je al gauw 200m hellingbaan nodig.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 26 jan 2020 13:20
door iljitsch
Ik fietste vrijdag langs 's-Gravenmade, en er vielen me twee dingen op. Ten eerste dat achter de keerdriehoek nog best een aardig groot terrein ligt waar niet veel lijkt te gebeuren. Je zou denken dat dit voldoende is voor een remise voor de lijnen die hier in de buurt rijden. Even verderop bij halte verffabriek is ook nog een stuk weiland naast het golfterrein.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020 14:26
door Roland
Aardig groot is helaas toch nog niet groot genoeg voor een moderne remise. Het weiland is ook bekeken, maar ook dat is niet groot genoeg. De boerderij is ook een monument.