Pagina 69 van 77

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020 15:10
door joostvansurksum
Rondom het Clausplein is ook niet heel erg veel ruimte. Visueel zie ik alleen maar stroken groen (gras) tot ca 250 meter lengte, bijvoorbeeld achter de stadscamping. Is dat de plek waar men naar kijkt misschien? Het TNO terrein ziet er ook redelijk leeggehaald uit. Daar zouden ook wat mogelijkheden kunnen ontstaan (mede met opoffering van groen, dat wel).

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020 00:03
door OVinDelft
Het is allemaal geen ramp, maar misschien is het een idee om discussies over eventuele nieuwe materieeltypes, tramremises e.d. te houden in een apart draadjes? Hier zou het namelijk over de Avenio moeten gaan. De discussie uit dit topic zou dan best wel weer naar het algemene Avenio-draadje kunnen worden overgeheveld.

On-topic nieuwtjes zijn er ook, want 24 januari is de laatste Avenio afgeleverd in Den Haag: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2020025

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020 22:34
door KevinRandstadrail
Hebben jullie dit nieuwsbericht al gezien.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/399490 ... euwe-trams

Al ben ik blij dat ze her nu vaart achter gaan zetten. Maar er is nog niks bekend over wat de nieuwe tram gaat worden.
En hoe gaan ze het oplossen met de Parkstraat die is wel een beetje krap.?

Maar je kan de fietspaden weg halen een autoluw maken. Ee zit ook een bocht in. Plus er staan woningen vlak langs de straat dat gaat waarschijnlijk veel weerstand bieden voor het geluid van de nieuwe tram. Zeker als de Avenio hier misschien gaat rijden.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 15 feb 2020 17:16
door iljitsch
(Met excuses voor het misbruik van het onderwerp, maar ik laat het aan de admin over om het af te splitsen.)

Misschien een goede plek voor een nieuwe remise zou zijn Ypenburg tussen het nieuwe CBS-gebouw en het PostNL-sorteercentrum. Da's een redelijk groot terrein dat al lang braak ligt en niet al te dicht bij huizen.

Wel ietwat lastig te bereiken vanaf lijn 19 omdat je dan een drukke weg moet kruisen. Maar een mooie locatie, flink groot, en de mogelijkheid om aan te sluiten op de RR-lijn tussen Den Haag en Leidschenveen.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 feb 2020 12:34
door iljitsch
(Met excuses voor het wederom misbruiken van het verkeerde onderwerp, wellicht als het de spuigaten uitloopt dat de admin eea kan afsplitsen.)

Een andere interessante optie voor een nieuwe remise is het braakliggende terrein dat min of meer tussen het nieuwe CBS-gebouw en het postsorteercentrum ligt. De aansluiting op lijn 19 zal niet ideaal zijn vanwege de drukke weg waar je overheen moet, maar een voordeel is dat je op deze locatie ook op het randstadrail-spoor zou kunnen aansluiten.

Maar ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat het allemaal een stuk makkelijker geweest was als ze hier 15 jaar geleden voordat dit gebied volgebouwd werd over nagedacht hadden.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 16 feb 2020 18:02
door Admin
Ik wil dit topic niet zondermeer splitsen, omdat dan de context in het verhaal verdwijnt. Maar het is wellicht wel tijd om hier een nieuw draadje over te starten, met verwijzing naar de discussie hier.

(ik lees alles, maar wil zo min mogelijk ingrijpen in het natuurlijke communicatieproces zodat de community zich op organische wijze kan ontwikkelen. Wat niet weg neemt dat ingrijpen natuurlijk altijd tot de mogelijkheden behoort, het heeft alleen niet mijn voorkeur)

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 feb 2020 15:53
door OVinDelft
Splitsen lijkt mij ook niet nodig. Nieuwe draadjes starten over bijvoorbeeld de komst van het nieuwe tramtype, de verbouwing van het tramnet voor brede trams, de bouw van nieuwe remises lijkt me wel een goed idee.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 17 feb 2020 21:56
door Tiktak
Er is al een topic Remise !!

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 26 jan 2022 21:25
door xCookiesolax
Er gaat een gerucht rond op https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=763130#p763130 dat de eerste Avenio inmiddels is voorzien van de alternatieve R-net kleurstelling.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 27 jan 2022 21:37
door Roland
Klopt, ik had al gehoord dat de eerste binnen stond, maar nog niet wanneer deze ook moet gaan rijden. Vanwege corrosieproblemen moesten ze opnieuw gespoten worden. Deze gelegenheid is gelijk aangegrepen om de kleurstelling te veranderen. Ben benieuwd hoe het er exact uit komt te zien. Ik vraag me ook af of de 2e serie ook gedaan wordt.

Op HOVM.nl stond dit al een tijdje geleden: https://hovm.nl/htm-trams-krijgen-waars ... e-kleuren/

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 28 jan 2022 00:12
door OVinDelft
De 5008 is al een jaar geleden hiervoor behandeld, maar heeft destijds nog niet de nieuwe kleurstelling gekregen.
https://hovm.nl/avenio-5008-komt-en-avenio-5044-gaat/

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 28 jan 2022 09:45
door WeKra
Op put 21 van de werkplaats op Zichtenburg wordt de 5006 nu onder handen genomen. De 5007 stond daar vorige week ook al.

Ik stond gister te praten met een man van Siemens en een ingehuurde (auto-)spuiter die me vertelden dat ze volledig wit worden, zwart rond de ramen en een rode bies bovenop. De ontwerpen liggen al klaar, maar ik kon mijn handen er nog niet op leggen... :roll:

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 28 jan 2022 09:57
door JoopS
De casco's van de Avenio's zijn speciaal elektrostatisch behandeld bij een bedrijf met een groot dompelbad (waar het casco geheel in paste) ergens in Duitsland dicht bij de Nederlandse grens zodat ze niet konden roesten. Dit blijkt dus niet gelukt te zijn!

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 29 jan 2022 14:34
door OVinDelft
Nog een interessant documentje van MRDH:
https://mrdh.notubiz.nl/document/110771 ... ee0d627766

De instroom van de nieuwe R-net stijl bij de Avenio tram
De bestuurscommissie Va heeft in de vergadering van 17 maart 2021 ingestemd met de
nieuwe R-net kleurstelling op de HTM-trams. Het doel hiervan is om alle HTM-trams
dezelfde R-net kleurstelling te geven.
Aanleiding hiervoor was dat door vroegtijdige corrosie de beplating van de Avenio trams
moest worden vervangen. Deze vervanging wordt op de kosten van de fabrikant gedaan
(fabrieksgarantie). Vanwege deze noodzakelijke vervanging kan de nieuwe R-net
kleurenstelling worden toegepast.
HTM is in samenwerking met de fabrikant enige tijd geleden gestart met de vervanging van
de beplating van de trams. De eerste Avenio tram is gereed en wordt in februari ingezet.
HTM organiseert een persmoment om de nieuwe R-net kleurstelling van het exterieur te
introduceren aan de reizigers en de media. Het persmoment komt na 9 februari zodat de
bestuurscommissie als eerste hierover is geïnformeerd.

Nu is bekend geworden dat de Avenio tram ook kampt met een vroegtijdige slijtage van de
stoelbekleding. Dit issue is medio januari met MRDH gecommuniceerd. Ook de vervanging
van de stoelbekleding wordt op de kosten van de fabrikant uitgevoerd (fabrieksgarantie). De
nieuwe stoelbekleding zal van sterkere en duurzamere stof gemaakt zijn en in de nieuwe R-
net kleurstelling. Het ontwerpbureau FromAtoB, dat de R-net stijl bewaakt, heeft dit voorstel
getoetst en goedgekeurd.

HTM zal bij het genoemde persmoment ook communiceren over de vervanging van de
stoelbekleding.

Voor de RegioCitadis trams zal in de nabije jaren in het kader van groot onderhoud zowel
het interieur als exterieur worden aangepakt. Wanneer aan de orde zal ook in die gevallen
de nieuwe genoemde R-net kleurstelling worden toegepast.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 29 jan 2022 15:08
door joostvansurksum
Gaan ze nu alle Avenio's stuk voor stuk de grens over rijden naar een bedrijf dat de corosieproblemen weer aanpakt? En dan ook nog de bekleding van de stoelen vervangen (dat zou lokaal kunnen)?

Man man man, wat een operatie (voor de fabrikant dan)... :shock:

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 29 jan 2022 17:02
door Lange_Dre
Er staat mij iets bij dat de Combino's van het GVB, destijds ook een voor een allemaal terug moesten naar de fabriek voor garantie herstel. Ik dacht toen iets met haarscheurtjes...


Het nieuwe kleurontwerp voor de Avenio en later de Regio Citadis, doet erg trouwens erg veel denken aan het kleurschema dat de 3116 in 2007 kreeg. Het nieuwe kleurschema lijkt een aantal wijzigingen ten opzichte van de 3116 destijds te hebben, oa nu een zwarte strook rond de ramen en wat meer logo's van het (P)R-Net. Ongetwijfeld zal het nieuwe kleurschema wel een door ontwikkeling hiervan zijn:

Afbeelding
Bron: haagsetrams.com

Vergelijk dat maar met de tekeningen die al bekend zijn:
Afbeelding

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 29 jan 2022 22:23
door richard1074
Geweldig ! Eindelijk betere kleuren i.p.v. die lelijke donkere kleuren.
Persoonlijk had ik groen/geel nog mooier gevonden. Er rijdt nu ook een GTL met reclame in groen/geel.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 06:01
door WeKra
joostvansurksum schreef:Gaan ze nu alle Avenio's stuk voor stuk de grens over rijden naar een bedrijf dat de corosieproblemen weer aanpakt? En dan ook nog de bekleding van de stoelen vervangen (dat zou lokaal kunnen)?

Man man man, wat een operatie (voor de fabrikant dan)... :shock:


Neen. Siemens heeft 2 sporen op ZB nu permanent in gebruik om de werkzaamheden daar uit te voeren. Wagens hoeven dus niet opgeladen te worden.

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 31 jan 2022 17:56
door Admin
WeKra schreef:Wagens hoeven dus niet opgeladen te worden.


Oef, ik was ff bang dat we de accutram terug kregen in het Haagse straatbeeld :shock: :mrgreen:

Re: Avenio, was: Nieuwe Trams

BerichtGeplaatst: 01 feb 2022 16:55
door Tiktak
Admin schreef:
WeKra schreef:Wagens hoeven dus niet opgeladen te worden.


Oef, ik was ff bang dat we de accutram terug kregen in het Haagse straatbeeld :shock: :mrgreen:


Zou voor lijn 19 in Delft een oplossing zijn :D :D