Voorrang

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Voorrang

Berichtdoor David » 11 sep 2010 21:27

Op de nieuwe site trammeland.nl, om meer aandacht te trekken voor de tram als verkeersdeelnemer, staat dat "een tram die van links komt op een gelijkwaardige kruising" voorrang heeft. Klopt dit? Wat zijn nou precies de voorrangsregels wat betreft trams?
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Re: Voorrang

Berichtdoor Roland » 12 sep 2010 10:51

Voor zo ver ik weet moet je een tram altijd als een gewone verkeersdeelnemer zien, alleen op gelijkwaardige kruisingen heeft een tram altijd voorrang ongeacht van welke kant hij komt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Voorrang

Berichtdoor Rob Kievit » 12 sep 2010 12:26

Rijksoverheid schreef:Voorrangsregels tram - Een tram heeft op een kruispunt waar de voorrang niet geregeld wordt door verkeerslichten, verkeersborden of verkeerstekens, altijd voorrang op alle weggebruikers. Dus ook op voetgangers. Het maakt niet uit of de tram van rechts of van links komt.


http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-als-bestuurder-voorrang-verlenen.html#anker-voorrangsregels-tram

Wat Roland zegt, is juist. De tram(bestuurder) moet zich houden aan de stoplichten, verkeersborden en verkeerstekens (inclusief zebrapaden, waarop voetgangers altijd voorrang hebben).
Dan blijven alleen nog de "kale", gelijkwaardige kruisingen over, waar niets is geregeld door lichten, borden of strepen. En daar heeft de tram altijd voorrang, uit welke richting hij ook komt.

Dat is één.

En nou die website "trammeland.nl" die David noemt. Als ik naar http://trammeland.nl/ ga, kom ik op de website van een alleraardigst echtpaar met een pension in het Oostenrijkse dorpje Tramm. Ook leuk, maar geen rails te zien.
En het is ook niet deze site, van de modeltramshow Trammeland

Kun je nog eens de juiste URL van die trampromotie-site doorgeven, David?
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Voorrang

Berichtdoor David » 12 sep 2010 14:09

Dank voor de antwoorden.
De website was trammenland.nl, ik was gevallen voor het woordgrapje. De quote komt van de quiz onder "verkeersregels".
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten