Lange_Dre schreef:Op lijn 2 komen tijdelijk nieuwe Randstadrail wagens te rijden. Er zijn er 18 bij besteld. Zodra de nieuwe stads trams er zijn schuiven de 18 wagens van lijn 2 door naar lijn 3 en 4.
Er is veder nog niets bekend over de nieuwe stads trams.
De eerste 50 GTL's zullen dan uit dienst gaan en de overige 100 worden gerenoveerd
Uiteindelijk zal de laatste levering van de nieuwe trams rond 2022 zijn, waarbij de laatste gerenoveerde GTL-II uit dienst zullen gaan.
Lange_Dre schreef:Waarom kiest men dan niet gewoon voor wagens van 2.40 breed?
Ik weet het antwoord de grijze duikduiven in het ijspaleis willen persee wagens van 2.65 breed omdat ze dan weer kunnen lopen pronken hoe "goed" het haagse tram netwerk wel niet is.
Men kan beter voor wagens van 2.40 breed kiezen zodat er maar 2 type trams in Den Haag rijden, RR wagens en haagse stadstrams.
Bespaard tevens geld doordat er minder aangepast hoeft te worden aan de Infra ...
Maar nee de haagse grijze dakduiven willen persee een Tram alla randstadrail wagens ...
Jammer Jammer Jammer ...
Roland schreef:Langere trams (40m) zijn niet bij voorbaat makkelijker omdat ze even breed als de GTL's zijn. Bij de nieuwe trams komt sowieso gewicht om de hoek kijken, trajecten op de zogenaamde poerenconstructie zoals de nieuwe Parklaan en het traject in Delft kunnen dat niet aan en moeten worden vervangen. Daarnaast vragen langere trams om langere haltes die niet overal passen. Ook moeten alle beveiligingsinstallaties worden aangepast welke nu op kortere trams zijn afgestemd. Na een zorgvuldige afweging is daarom voor breed gekozen ipv smal.
Lange_Dre schreef:Er zijn dus 150 GTL's in Den Haag?
Roland schreef:Bij de nieuwe trams komt sowieso gewicht om de hoek kijken, trajecten op de zogenaamde poerenconstructie zoals de nieuwe Parklaan en het traject in Delft kunnen dat niet aan en moeten worden vervangen.
Lange_Dre schreef:Waarom kiest men dan niet gewoon voor wagens van 2.40 breed?
...
Men kan beter voor wagens van 2.40 breed kiezen zodat er maar 2 type trams in Den Haag rijden, RR wagens en haagse stadstrams.
Bespaard tevens geld doordat er minder aangepast hoeft te worden aan de Infra..
..
PS: wat de kleur betreft, rood-wit wordt zo'n beetje in half Europa gebruikt. Bij Randstadrail konden mensen kiezen tussen 'iets met rood' en 'iets met blauw'. Ze kozen blauw.
Lange_Dre schreef:PS: wat de kleur betreft, rood-wit wordt zo'n beetje in half Europa gebruikt. Bij Randstadrail konden mensen kiezen tussen 'iets met rood' en 'iets met blauw'. Ze kozen blauw.
Daarom operde ik al voor Groen- geel of de oude huisstyl van de PCC's bergé- groen of knal geel
Als Groen geel voor ADO staat zoals iemand anders al heeft gezegt, dan kan Rood- wit ook niet en al zeker niet in Den Haag, ( rood wit staat voor de Amsterdamse neuzen club die goed kan schoon maken. Fc. Ajakus)
Bij de Postlingbergbahn in het Oostenrijkse Linz hebben ze de mooie groen/gele kleurcombinatie rijden. Ik zou dat prima bij Den Haag vinden passen. Vleugje stijl en een snufje vintage.
JvM schreef:Bij het nieuwe trammaterieel kom je er niet onder uit om met lagevloermaterieel te gaan rijden. Dat heeft geen volledig vlakke vloer, dus je ontkomt er niet aan dat er lang niet zoveel in kunnen. Tussen materieel van 2,40 m en 2,65 m breed zit een kritische grens, namelijk bij 2,40 m breed heb je maar drie zitplaatsen naast elkaar, waar je bij 2,65 m met vier naast elkaar kunt werken. En de mensen nog een zitplaats van voldoende breedte kunt aanbieden.
Daarnaast is het bij 2,65 m breed materieel veel ruimer bij de instapdeuren. Het instappen gaat veel vlotter. Maar ook is het zo dat iemand in een rolstoel niet in de deuropening hoeft te blijven hangen, maar naar binnen kan draaien naar de ruimte die speciaal voor rolstoelen is bestemd. ..(...)..
robert55 schreef:Lange_Dre schreef:Waarom kiest men dan niet gewoon voor wagens van 2.40 breed?
...
Men kan beter voor wagens van 2.40 breed kiezen zodat er maar 2 type trams in Den Haag rijden, RR wagens en haagse stadstrams.
Bespaard tevens geld doordat er minder aangepast hoeft te worden aan de Infra...
De keuze voor 2,65m breed is gemaakt [overigens met steun van HTM] omdat de kosten van de aanpassingen die ook voor een 2,40m brede lagevloertram nodig bijna even hoog zijn als die bij de bredere tram. De huidige trams zijn 2,35, maar daar komt bij dat het gedrag van vrijwel alle soorten lagevloertrams in bogen anders is dan van de huidige trams. De RET moet voor 2,40m trams ook vrijwel alles aanpassen.
De kosten van aanpassing mogen iets hoger zijn, daar staat tegenover dat de bredere tram niet veel duurder zal zijn dan een smalle tram van dezelfde lengte. Als je dezelfde capaciteit in een smalle tram wil hebben moet je de lengte in gaan en dat betekent vrijwel altijd dat je een geleding en/of draaistel meer nodig hebt en dat loopt zowel in aanschaf als gebruik in de papieren.
Een bredere tram heeft bovendien het voordeel dat de ruimte boven de wielkasten makkelijker indeelbaar is. Je kan vier plaatsen in de breedte te maken en toch een gangpad overhouden. Kortom, ik denk dat dit een verantwoorde keuze is. ..(...)..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten