Pagina 36 van 39

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 22 jul 2021 16:16
door Admin
Slagathor schreef:Fietsgarages waar je naar binnen moet lopen vind ik zo'n onzin.

Ik niet. Je wilt niet weten hoeveel idioten er op een fiets als een achterlijke naar binnen racen om nog nét de trein te kunnen halen. En en passant een (klein) kind omver rijden dat met mama/papa (doorstrepen wat niet van toepassing is) leuk een dagje met de trein gaat naar weet-ik-waar. :roll:

Er zijn fietsers die zich wel netjes aan de regels houden, maar het overgrote merendeel zijn gewoon een stel horken als ze aan het fietsen zijn. Bewijs: observeer een willekeurig kruispunt in een willekeurige stad op een willekeurig tijdstip gedurende daglicht voor tenminste 10 minuten :evil:

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 22 jul 2021 16:51
door Charles
Om nog net op tijd de trein te halen :shock:
Dat zijn van die gasten die nooit tijdig van huis gaan en boos worden als ze bij aankomst op het perron de treindeuren dicht zien gaan en dus niet meer mee kunnen en mogen.

Admin schreef:Er zijn fietsers die zich wel netjes aan de regels houden, maar het overgrote merendeel zijn gewoon een stel horken als ze aan het fietsen zijn. Bewijs: observeer een willekeurig kruispunt in een willekeurige stad op een willekeurig tijdstip gedurende daglicht voor tenminste 10 minuten :evil:
10 minuten :shock: Ik denk dat je aan 5 minuten al voldoende hebt...
Volgens mijn bescheiden mening is de oorzaak daarvan (gebrek aan) opvoeding en falende handhaving :oops:
Fietsers met mobiel in de hand zie je nog steeds vaak genoeg en die letten al he-le-maal niet op ander verkeer...
Maar ook hoe vaak ik al gezien heb dat gezinnen met kinderen aan de verkeerde zijde van de weg fietsen, terwijl het géén tweerichting-fietspad is. Of gewoon vrolijk op de stoep fietsen.. :oops:

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021 12:42
door richard1074
Weet iemand wat nu de status is van het stukje rails van het Spui naar de Schedeldoekshaven ? Die kan alleen richting CS bereden worden maar terug is er een stuk stoep op gezet. Gaat dat ooit nog hersteld worden ?
Groet, Richard.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021 14:32
door q-quan
Voor zover ik weet is dat alleen t.b.v. de bouw van de twee/drie torens tussen daar en Amare, en wordt het daarna opnieuw ingericht inclusief twee tramsporen.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021 23:09
door trambestuurder
richard1074 schreef:Weet iemand wat nu de status is van het stukje rails van het Spui naar de Schedeldoekshaven ? Die kan alleen richting CS bereden worden maar terug is er een stuk stoep op gezet. Gaat dat ooit nog hersteld worden ?
Groet, Richard.


https://denhaag.raadsinformatie.nl/docu ... doekshaven

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021 23:42
door Admin
Voor wie het aangaat: komende week nachtelijke werkzaamheden aan het spoor op de Laan van NOI. Uiteraard met gratis (!!) licht- en geluidseffecten :roll: :mrgreen:

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 15 aug 2021 09:32
door Brecht
trambestuurder schreef:
richard1074 schreef:Weet iemand wat nu de status is van het stukje rails van het Spui naar de Schedeldoekshaven ? Die kan alleen richting CS bereden worden maar terug is er een stuk stoep op gezet. Gaat dat ooit nog hersteld worden ?
Groet, Richard.


https://denhaag.raadsinformatie.nl/docu ... doekshaven


Dit is wel een document uit 2013 met nog het 'oude' ontwerp voor Amare!

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 29 nov 2021 16:26
door iljitsch
Potentiële baanwerkzaamheden: het spoor naar station Voorburg.

Ondertussen alweer heel lang geleden reed lijn 10 naar station Voorburg. Nu alleen af en toe een museumtram of uitwijk bij problemen.

Tenzij ik me vergis is dit het enige stuk tramspoor van betekenis dat er wel ligt maar normaliter niet gebruikt wordt in Den Haag. (Tweede plaats keerlus Aegonplein lijkt me.)

Hoeveel kost dat qua onderhoud? Wordt het op een zeker moment niet aantrekkelijker om dit spoor buiten gebruik te stellen? (Niet dat ik iemand op ideeën wil brengen...) Vooral ook de sporen en bovenleidingen bij de brug lijken me onderhoudsgevoelig.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 29 nov 2021 17:05
door Lange_Dre
De Hoftrammm heeft bij station Voorburg zijn begin en eindpunt. 5 dagen per week rijd de 3035 zijn ronde vanaf dat station. En daarnaast houd de HTM dit als uitwijk mogelijkheid bij een stremming. Andere optie om een GTL in die hoek van het net te keren is door te driehoeken, een tram door een keerlus sturen lijkt mij een stuk gemakkelijker en veiliger met het drukke verkeer in de randstad.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 29 nov 2021 20:44
door Tiktak
Zou de route Haagweg Rijswijk naar Station Voorburg v.v. geschikt zijn voor de AV's .
Het is een straatspoor met weinig bovenleidingsmasten en lage perrons.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 29 nov 2021 20:50
door Charles
iljitsch schreef:Tenzij ik me vergis is dit het enige stuk tramspoor van betekenis dat er wel ligt maar normaliter niet gebruikt wordt in Den Haag. (Tweede plaats keerlus Aegonplein lijkt me.)
Het is niet helemaal correct, het bedoelde tramspoor ligt grotendeels in de gemeente Voorburg en een kort gedeelte ligt in de gemeente Rijswijk. Da's geen Den Haag :mrgreen:

Keerlus Aegonplein is zelfs dubbelsporig :)
Het is overigens alweer jaaaaren geleden dat ie in reguliere dienst is gebruikt. Bij een stremming in Leidschendam kan lijn 6 de alternatieve route rijden over de Monseigneur van Steelaan, de route van lijn 2. Die keerlus bij NS-station Den Haag-Mariahoeve is eigenlijk overbodig.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 08:57
door Chris
Tot Corona kwam waren in de spits een aantal kort traject lijn 6 wagens die gebruik maakten van de keerlus van het Aegonplein.
Overigens is de lus bij station Voorburg ook dubbelsporig.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 11:56
door iljitsch
Zijn niet alle keerlussen in principe meersporig? Anders kan de ene tram de andere nergens inhalen.

Vertrok de Hoftrammmm voorheen niet vanaf de grote kerk? Ligt wat centraler... Ik zat te denken dat dat kleine zijspoortje bij CS net voorbij de taxi's een mooie plek zou zijn om op de Hoftramm te stappen, maar dan zou je wel wat fietsen weg moeten halen en dan nog kan je maar 1 of 2 stel deuren gebruiken.

Met een GTL driehoeken op de kruising Haagweg/Geestbrugweg lijkt mij inderdaad niet een heel geweldig plan. Maar zodra 1 met tweerichtingstrams gaat rijden is het alternatief een overloopwissel.

Er moet bij de HTM of MRDH vast wel iemand hierover wat getallen in een spreadsheet gezet hebben. Ik weet niet hoeveel voedingsstations je nodig hebt voor zo'n eind spoor, maar in elk geval één zodat de trams niet in Voorburg stilstaan als de Geestbrug open is. Maar ja weghalen is ook gedoe en kost geld, en één keer weg krijg je het ook niet meer terug.

Maar ik had natuurlijk ongelijk over keerlus Aegonplein als één-na-langste stuk spoor dat normaliter niet gebruikt wordt: dat moet toch echt het uitwijk spoor Laakweg/Laakkade zijn. Of is de Eisenhowerlaan langer?

En als je nog nooit gebruikt meetelt wint het spoor in de TU-wijk Delft natuurlijk op z'n sloffen. :D Vraag me af of dat niet al gelijk vervangen moet worden voor ze er uiteindelijk kunnen gaan rijden als je ziet hoe roestig het is.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 13:20
door Edwin
iljitsch schreef:Vertrok de Hoftrammmm voorheen niet vanaf de grote kerk?


Dat kan, maar volgens mij zit de centrale keuken, waar alles dus voorbereid wordt, in Voorburg langs de lijn.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 14:17
door vincent95
Met het oog op een eventuele tram via de Binckhorst, naar station Voorburg, denk ik dat het spoor daar niet zo gauw verwijderd zal worden. Eén van de mogelijke tracés loopt namelijk op de Mariannelaan, vanaf de Binckhorstlaan. Dan zou dat stuk spoor weer dagelijks gebruikt gaan worden.

Andere stukken spoor die (bijna) nooit gebruikt worden (in de normale dienst tenminste):
- Stukje Jan Hendrikstraat tussen Grote Kerk en Prinsegracht
- Keerlus Loevesteinlaan
- Keerlus Laan van Noi (sinds de avenio's van l2 maar tot CS gaan)
- Keerdriehoek Thorbeckelaan
- Keerdriehoek Volmerlaan

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 15:08
door Brecht
Ook nog ongebruikt: de bovenleiding bij kruising Johan de Wittlaan Scheveningse weg boven de nog aan te leggen bocht richting Scheveningen. :D

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 17:04
door Tiktak
vincent95 schreef:Met het oog op een eventuele tram via de Binckhorst, naar station Voorburg, denk ik dat het spoor daar niet zo gauw verwijderd zal worden. Eén van de mogelijke tracés loopt namelijk op de Mariannelaan, vanaf de Binckhorstlaan. Dan zou dat stuk spoor weer dagelijks gebruikt gaan worden.

Andere stukken spoor die (bijna) nooit gebruikt worden (in de normale dienst tenminste):
- Stukje Jan Hendrikstraat tussen Grote Kerk en Prinsegracht
- Keerlus Loevesteinlaan
- Keerlus Laan van Noi (sinds de avenio's van l2 maar tot CS gaan)
- Keerdriehoek Thorbeckelaan
- Keerdriehoek Volmerlaan


De sporen van de remise 's-Gravenmade, binnen de hekken.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 18:53
door willem
De voormalige remise 's-Gravenmade blijf ik bijzonder vinden.

Sinds decennia geen remise meer. Maar wel in gebruik als keergelegenheid bij verstoringen .

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 19:10
door Charles
Edwin schreef:
iljitsch schreef:Vertrok de Hoftrammmm voorheen niet vanaf de grote kerk?

Dat kan, maar volgens mij zit de centrale keuken, waar alles dus voorbereid wordt, in Voorburg langs de lijn.

Klopt. Op het Stationsplein in Voorburg wordt alles ingeladen en daar stappen ook de passagiers in.

Re: Algemeen baanwerkzaamheden topic

BerichtGeplaatst: 30 nov 2021 19:15
door Charles
Tiktak schreef:
vincent95 schreef:Met het oog op een eventuele tram via de Binckhorst, naar station Voorburg, denk ik dat het spoor daar niet zo gauw verwijderd zal worden. Eén van de mogelijke tracés loopt namelijk op de Mariannelaan, vanaf de Binckhorstlaan. Dan zou dat stuk spoor weer dagelijks gebruikt gaan worden.

Andere stukken spoor die (bijna) nooit gebruikt worden (in de normale dienst tenminste):
- Stukje Jan Hendrikstraat tussen Grote Kerk en Prinsegracht
- Keerlus Loevesteinlaan
- Keerlus Laan van Noi (sinds de avenio's van l2 maar tot CS gaan)
- Keerdriehoek Thorbeckelaan
- Keerdriehoek Volmerlaan


De sporen van de remise 's-Gravenmade, binnen de hekken.

Keerdriehoek Meester P. Droogleever Fortuynweg (Zuiderpark).