HTM winterklaar?

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

HTM winterklaar?

Berichtdoor HansW » 19 okt 2010 12:07

Is er nog wat aangeschaft door HTM om de rails tijdens winterse omstandigheden sneeuw-/vorstvrij te houden of wordt hiervoor weer een beroep gedaan op het oude materieel?
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Lange_Dre » 19 okt 2010 18:20

Aangezien de HTM fors moet / moest bezuinigen denk ik niet dat de HTM nieuw matrieel hier voor heeft aan geschaft.
Een goed contact met de gemeente Den Haag kan al wondere doen, afgelopen winter schoof de gemeente den haag met z'n matrieel alle sneeuw op de tram baan. Erg logisch toch? Ook kan de aan pak van de gemeente wonderen doen voor het bus vervoer, zoals bus routes strooien en eerst de sneeuw schuiven en daarna pas te strooien. Afgelopen winter gebeurde het regel matig anders om..

Daarnaast zou het voor de HTM inderdaad goed zijn om weer pekel wagens in dienst te nemen, Haaglanden zou hier dan wel in moeten mee betalen..
Waarom geen sneeur schuivers voor Infra PCC cars plaatsen zoals de 1315 een aantal jaar geleden voor de verbouwing voor RR ook had? ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor tetje » 19 okt 2010 19:50

Ik het ADHC stond van de week een klein stukje dat het bureaupersoneel maar beter warme jassen konden kopen, want die worden ingezet met branders naast een nieuw voertuig..
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor trambestuurder » 20 okt 2010 02:06

Als ik het allemaal goed begrepen heb dan wordt er indien het nodig is weer een beroep gedaan op de oude voertuigen zoals de H2 en is er een extra bij gekomen de H5.
Ook gaan de trams s'nacht door rijden om de sporen en boven leidingen sneeuw vrij te houden en de wissels in bewegen blijven houden.
Dit moet voldoende werken, en als de gemeente dan ook idd niet de sneeuw van de straat de sporen op schuift dan moet alles goed komen.
Laten we wel hopen dat er geleerd is van afgelopen jaar, en dat ze vooruit pekelen ipv achteraf

En we hebben of hadden een PCC met een sneeuw schuiver voorop
Maar of deze van het afgelopen jaar is dat weet ik niet
1100381188_3_dBz0.jpeg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Admin » 20 okt 2010 03:57

Ik wel :P Dit is idd de 1315 in z'n gedaante als werktram. Met, zoals te zien is, een sneeuwschuiver. Enige jaren terug is de 1315 echter weer omgebouwd, maar nu als meettram voor (met name) het RR buitentraject. (wat niet wegneemt dattie ook binnen de stad actief is hoor!) Bij die ombouw heeftie z'n sneeuwschuivertje verloren (er lag toch niks! ;)) maar afgelopen winter had dat niet veel uitgemaakt: doordat de gemeente de sneeuwsmurrie op de trambaan schoof had ook de 1315 moeite gehad. Eigenlijk had de HTM die rotzooi gewoon weer op de weg moeten schuiven, ze ruimen hun eigen zooi maar op! :evil: :mrgreen:

Overigens lijkt me de inzet v/d museum PCC's tijdens zo'n "sneeuwnacht" nog best handig: voorzien van een grote hoeveelheid zandzakken (voor gewicht en als strooimateriaal) zijn ze wat handiger dan zo'n gevaarte als GTL. Ook niet onbelangrijk: de electromechanische PCC is minder gevoelig voor ijzel dan de electronica v/d GTL en RR series. Plus, een setje PCC's trekt meer stroom uit de draad dan een GTL, waardoor de rijdraad warmer wordt (!!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Lange_Dre » 20 okt 2010 07:56

Mischien een optie om de PCC's die nog steeds in Amsterdam te koop staan op te kopen en dan weer een aantal Infra wagens er van te maken? :D
En als het weer zo erg sneeuwt de sneeuw schuiver er voor zodat de hoofd routes bereikbaar blijven..?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor trambestuurder » 21 okt 2010 20:59

Admin schreef:Ik wel :P Dit is idd de 1315 in z'n gedaante als werktram. Met, zoals te zien is, een sneeuwschuiver. Enige jaren terug is de 1315 echter weer omgebouwd, maar nu als meettram voor (met name) het RR buitentraject. (wat niet wegneemt dattie ook binnen de stad actief is hoor!) Bij die ombouw heeftie z'n sneeuwschuivertje verloren (er lag toch niks! ;)) maar afgelopen winter had dat niet veel uitgemaakt: doordat de gemeente de sneeuwsmurrie op de trambaan schoof had ook de 1315 moeite gehad. Eigenlijk had de HTM die rotzooi gewoon weer op de weg moeten schuiven, ze ruimen hun eigen zooi maar op! :evil: :mrgreen:

Overigens lijkt me de inzet v/d museum PCC's tijdens zo'n "sneeuwnacht" nog best handig: voorzien van een grote hoeveelheid zandzakken (voor gewicht en als strooimateriaal) zijn ze wat handiger dan zo'n gevaarte als GTL. Ook niet onbelangrijk: de electromechanische PCC is minder gevoelig voor ijzel dan de electronica v/d GTL en RR series. Plus, een setje PCC's trekt meer stroom uit de draad dan een GTL, waardoor de rijdraad warmer wordt (!!)


Bedankt voor de aanvulling beste Admin, en wat beteft het idee om de Museuems PCC 's-nachts te laten rijden ipv de GTL of RR ik zou zeggen doe dit voorstel eens bij Peter Scheepmaker , want rijden moeten we toch in de nacht als het weer net zo wordt als afgelopen jaar ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Admin » 21 okt 2010 22:17

De SHTM voorzitter leest mee ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor dAb » 22 okt 2010 06:25

trambestuurder schreef:
Admin schreef:Ik wel :P Dit is idd de 1315 in z'n gedaante als werktram. Met, zoals te zien is, een sneeuwschuiver. ->(...)<-
Overigens lijkt me de inzet v/d museum PCC's tijdens zo'n "sneeuwnacht" nog best handig: voorzien van een grote hoeveelheid zandzakken (voor gewicht en als strooimateriaal) zijn ze wat handiger dan zo'n gevaarte als GTL. Ook niet onbelangrijk: de electromechanische PCC is minder gevoelig voor ijzel dan de electronica v/d GTL en RR series. Plus, een setje PCC's trekt meer stroom uit de draad dan een GTL, waardoor de rijdraad warmer wordt (!!)


Bedankt voor de aanvulling beste Admin, en wat beteft het idee om de Museuems PCC 's-nachts te laten rijden ipv de GTL of RR ik zou zeggen doe dit voorstel eens bij Peter Scheepmaker , want rijden moeten we toch in de nacht als het weer net zo wordt als afgelopen jaar ;)

Ehh ... mijn beste Admin, aan de IJzelschakeling van de GTL8 mankeert niets, want stevig gebaseerd op die van de PCC-cars functioneert zij zelfs beter, tenzij deze schakeling naderhand verprutst is, waarvan ik (nog) niet weet of vernomen heb: dat zou pas echt dom zijn ... Verder is de Tractie-Chopper-Vermogens-GTL8-elektronica al helemaal bestand tegen kortsluitingen +remmen/tractie/maximalen/differentialen bij zowel Overspanningen als Nulspanningen, én uiteraard helemaal zeker bij interruptie wegens EM-pulsen en door IJzel, alsmede daar ook uitgebreid op getest.! :mrgreen:
Over het RRC-materieel kan ik echter niet (meer) meepraten :(
Niettemin: 8-) DA BORGDORFF :shock:
Laatst bijgewerkt door dAb op 09 nov 2010 20:10, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor koploper46 » 25 okt 2010 18:54

ik dacht dat de HTM in januari eerst 2 extra 'pekeltrams' had aangeschaft.
de twee trams zouden staan bij de remise frans hallstraat.
ik had het eerst ergens gelezen en volgens mij staat het ook nog ergens op dit forum.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor verst107 » 08 nov 2010 20:04

Ik lees op rtvwest dat de HTM 'winterklaar' is:

DEN HAAG - Het Haagse vervoerbedrijf HTM zegt winterklaar te zijn. Er zijn maatregelen getroffen om herhaling van de chaos tijdens het extreme winterweer van vorig jaar te voorkomen.

De HTM gaat een extra pekelwagen inzetten om de rails sneeuwvrij te houden en de zoutvoorraad is verdubbeld. Verder komt er een noodnet van Randstadrail en een aantal tramlijnen dat altijd zal blijven rijden.

Tijdens de winter van 2009 was er ook veel kritiek op de slechte communicatie van de HTM. De vervoerder heeft de folders voor reizigers daarom nu al gedrukt en de informatieborden voor de haltes liggen klaar.

De gemeente Den Haag heeft zondag ook voor het eerst proef gereden met de strooiwagens.



Mijn vraag: is die 'extra' pekelwagen een tram, en zo ja... over welke tram gaat het?

Cornelis
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Tiktak » 08 nov 2010 23:45

Zo ver ik weet heeft de HTM geen pekeltram, dus zou het wel een strooiwagen zijn die ook op de rails kan rijden.
Tiktak
 
Berichten: 693
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Roland » 09 nov 2010 11:28

HTM Infra heeft onlangs 2 nieuwe vrachtwagens gekocht met van alles erop en eraan. Ik zag er vorige week een wegrijden met een nieuwe strooi-unit, dus ik neem aan dat die bedoeld worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor HansW » 09 nov 2010 15:07

Ik neem aan dat deze vrachtwagens voorzien zijn van "rail mogelijkheden".
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Roland » 09 nov 2010 19:30

Nee, dat niet. Het zijn standaard kiepers welke normaal gebruikt worden voor het bevoorraden van zandkisten en allerlei zaken die met spooronderhoud te maken hebben.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor dAb » 09 nov 2010 19:57

In verband met de vanmiddag uitgegeven dienstmededeling annex persbericht van de HTM -- zie: http://www.perssupport.nl/pressrelease/ ... ageIndex=1
en de synchrone melding daarvan op het HTMfoto.net -- schreef ik daar als volgt:

+> dAb | 9-11-2010
Nu ook zeker weten dat deze PCC 1315 in 1989-1990 door Jaap Heyne in de CW-Lijsterbesstraat is omgebouwd tot werkwagen voor Pekel/instructie-bedrijf, [en] werd voorzien van zowel voor- en achtervulling van de Pekeltanks, en naast de dubbele bediening is uitgerust met sneeuwschuivers en wisselspuiten, bovendien [is] voorzien van een bijzondere IJzelschakeling met twee H-beugels als normale pantografen, welke -- behalve voor het ontijzelen en pekelen -- mede zowel voor Tram-Instructie als rail- en rijdraad-metingen werden benut.
Deze wagen wordt eveneens in Van Donselaar's boek "130 jaar tram in Den Haag" beschreven, maar werd pas recent (in 2006) voor RR tot de huidige *MEETTRAM* omgebouwd.
Tevens ben ik [het] met [een] vorige schrijver eens, dat er in diverse perspublicaties tegenwoordig enorme taalblunders begaan worden ... 8-) DA Borgdorff :shock:

+> snugger | 9-11-2010
@trambestuurder:
Zoals ik al schreef is railreiniger 2 in de jaren zestig gemoderniseerd en kreeg het nummer H22. En nu is railreiniger 2 al weer in 1977/1979 terugverbouwd in de oude staat en dienovereenkomstige kleurstelling en heeft het zijn oorspronkelijke nummer 2 teruggekregen. Zo zit het in elkaar dus. Gewoon een kwestie van de tramliteratuur bestuderen. Het boek van Ab van Donselaar: "130 jaar tram in Den Haag; materieeloverzicht" biedt op pag. 354-360 wat dat betreft genoeg informatie.

+> DA Borgdorff | 8-11-2010
Sebas | 8-11-2010 schreef: " De meettram PCC die kan je ook nog kunnen gebruiken als sneeuwruimer en het in bouwen van de RR beveiliging zo dat de die ook de RR trambaan kan sneeuw vrij kan maken op de RR lijnen 3 en 4 en van Den Haag CS naar Rotterdam CS "

... bij mijn weten was dit de vanaf medio 1990 door Jaap Heyne in de CW-Lijsterbesstraat omgebouwde PCC 1315 voor Pekelbedrijf, die compleet met sneeuwschuivers en wisselspuiten, tevens met IJzelschakeling en dubbele H-beugels, ook voor Tram-Instructie werd gebruikt.
Deze wagen werd pas recent tot *meettram* omgebouwd. 8-) dAb :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor Lange_Dre » 09 nov 2010 21:29

@dAb,

Is de 1315 nu wel of niet meer geschikt als pekel wagen in de winter?
Ik neem aan van niet? En welke 2 pekel wagens(trams) heeft de HTM nu?

Ik geloof de(ex HTM ) H9, Tramweg stichting 19?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor robert55 » 09 nov 2010 21:41

Van de laatste pekelwagens H1-H10 [de ex-290ers] heeft de TS er een paar: H4 vermomd als NBM 14 en H8 als NZH H312 in Den Haag en de H9 die elders is opgeborgen. Die drie hebben voor zover ik weet geen pekeltanks meer. SHTM heeft de H5 die ooit weer gerestaureerd moet worden als 295 en heeft mogelijk nog wel de pekeltank. Afgelopen winter was er sprake van dat die wagen terug zou gaan naar HTM en misschien gaat nu echt gebeuren.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor dAb » 09 nov 2010 21:48

Lange_Dre schreef:@ dAb, Is de 1315 nu wel of niet meer geschikt als pekel wagen in de winter?
Ik neem aan van niet? En welke 2 pekel wagens(trams) heeft de HTM nu?
Ik geloof de(ex HTM ) H9, Tramweg stichting 19?

Bij mijn weten is deze wagen door de laatste verbouwing voor de betreffende Pekeldienst ongeschikt gemaakt of geraakt, althans in het opzicht waatoe zij ultimo 80-er jaren omgebouwd was, en wellicht alreeds sinds de millenniumwisseling ..??
Aangezien ik inzake recentere informatie niet meer zo goed op de hoogte ben (gehouden) moet ik U -- Lange Dré -- op de laatste vragen (ook) het antwoord schuldig blijven, dus U voor beantwoording naar een aanzienlijk jeugdiger :ugeek: HTM-er verwijzen voor nader bescheid.

Niettemin :roll: en niettegenstaande [loveme] deel ik gaarne Uw geloof :mrgreen: [love2]
Evenzeer immer van harte gegroet :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: HTM winterklaar?

Berichtdoor trambestuurder » 11 nov 2010 13:41

dAb schreef:
Lange_Dre schreef:@ dAb, Is de 1315 nu wel of niet meer geschikt als pekel wagen in de winter?
Ik neem aan van niet? En welke 2 pekel wagens(trams) heeft de HTM nu?
Ik geloof de(ex HTM ) H9, Tramweg stichting 19?

Bij mijn weten is deze wagen door de laatste verbouwing voor de betreffende Pekeldienst ongeschikt gemaakt of geraakt, althans in het opzicht waatoe zij ultimo 80-er jaren omgebouwd was, en wellicht alreeds sinds de millenniumwisseling ..??
Aangezien ik inzake recentere informatie niet meer zo goed op de hoogte ben (gehouden) moet ik U -- Lange Dré -- op de laatste vragen (ook) het antwoord schuldig blijven, dus U voor beantwoording naar een aanzienlijk jeugdiger :ugeek: HTM-er verwijzen voor nader bescheid.

Niettemin :roll: en niettegenstaande [loveme] deel ik gaarne Uw geloof :mrgreen: [love2]
Evenzeer immer van harte gegroet :shock: D.A. Borgdorff 8-)


De HTM beschikt over de H2 en als het goed is ook de H5 maar dat weet ik niet 100% zeker.
wellicht even vragen aan de voorzitter van de SHTM
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten