Inmiddels is de HTM-site weer bereikbaar op
http://www.htm.net/Pages/DEF/2/397.html - waar blijkbaar thans in het Archief van 2010 als mededeling no. 29 van 9 november j.l. het persbericht valt na te lezen.
Overigens zijn de vele recente sneeuw-ontsporingen van het dubbelgelede GTL8-materieel o.a. te wijten aan het vallen van de vangramen door sneeuwlagen, en aan de grasmatten die tussen de rails op vele vrije tram-spoorbanen zijn aangelegd, in plaats van de voorheen (gangbare) ruimte van het porfierbed, waarin de sneeuw uiteraard veel makkelijker kan afvloeien en/of wegzakken, zonder tot veel hinder aanleiding te geven. Met name speelt dit thans op Nederlands oudste vrije baan van sneltramlijn 11, die helaas buiten gebruik moest worden genomen.
En dan natuurlijk ook ervan afgezien, dat er helaas niet (of onvoldoende) met (oude) pekel-tram-wagens gepekeld kan/kon worden ... \ ...
D.A. Borgdorff
«« Van OV in Nederland: »»
iljitsch schreef:Dat is vreemd, want je zou juist verwachten dat het de rails die over straten lopen zijn die gedonder geven, omdat daar de groeven voor de flenzen (flensen?) vol met ijs dat hier door het autoverkeer ingereden wordt kunnen raken. De losse spoorstaven op de vrije baan zullen hier geen last van hebben, dus daar moet je kunnen rijden zolang de sneeuw niet zo hoog ligt dat de hele tram vast komt te zitten. Maar dat zou simpel op te lossen moeten zijn met een sneeuwschuifvoertuig, geen reden om al het gras in de ban te doen.
Waarschijnlijk heeft U het niet goed begrepen. Het eventuele IJS is slechts storend bij ongepekelde dus vastgevroren wissels, en wordt *elders op de rails* door de asdruk (= door de wagenmassa) gesmolten of stukgereden, mits men natuurlijk langzaam genoeg: met zeer matige snelheid rijdt..!.. Bij preventief gepekelde tramrails zijn er dus nauwelijks problemen in en op de straat-trambanen te verwachten.
Daarentegen is op de eerdergenoemde vrije banen, waar een grasmat tussen de railstaven gelegd is, ophoping van lagen sneeuw op dat gras te verwachten, omdat er geen straatveeg- of borstelwagen (bij) kan komen, afgezien van Unimogs of andere speciale 2-rail-weg-voertuigen. Deze opeengehoopte sneeuwlagen op die graszoden raken de latten van vangramen die vervolgens vallen, waardoor het tramverkeer aldus ernstig gehinderd kan worden en de ontsporingskans en allerlei storingsmogelijkheden fors toenemen. Bij een porfierbed is zulks veel minder het geval, zoals (ook) vroeger gebleken is.
Tijdig pekelen blijft dan uiteraard het parool.
iljitsch schreef:Al dat zout is wel hardstikke slecht voor planten, dus of dat nou zo verstandig is op die grasbanen ... Kan de sneeuw niet gewoon door een veegwagen die over de rails kan rijden opzij geschoven worden? Of wellicht kunnen de trams die de eerste dienst na grote sneeuwval rijden van voorzetstukken die sneeuw opzij schuiven voorzien worden.
Met de *Amsterdamse* sneeuwvegers SV1 en SV2 wel
, die zijn namelijk voorzien van grote schuin geplaatste en nogal fors roterende borstels.
Diverse HTM-werkplaatsproeven met allerlei voorzetstukken en scheppen op normale (gelede) en PCC trams zijn in Den Haag al sinds 1986 beproefd doch toch jammerlijk mislukt ...
... Dus pekelen en wisselverwarming blijft het parool voor het winterklare
baanwerk.
- Niettemin:
D.A. Borgdorff - e.i.
P.S.: kijk ook es naar het begin van 1963 >
http://www.htmfoto.net/index.php?page=M ... nenhof.php