Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 19 feb 2023 14:03

En van lege kilometers gesproken: ik zag iets voor 12 uur een GTL buiten dienst iets voorbij station Ypenburg afslaan richting Delft...
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor xCookiesolax » 19 feb 2023 14:24

iljitsch schreef:En van lege kilometers gesproken: ik zag iets voor 12 uur een GTL buiten dienst iets voorbij station Ypenburg afslaan richting Delft...

Uitrukkende wagen voor tramlijn 1B. En die moet eerst zelfs naar Leidschendam Noord toe want een boog rechtsaf richting Weigelia ter hoogte van The Mall is er niet.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 19 feb 2023 14:24

Dat zal hoogstwaarschijnlijk de 3072 geweest zijn, die kwam ik ca 11 uur op de Hofzichtlaan tegen, rustig tuffend naar L'dam Noord.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 19 feb 2023 16:03

Klopt, 3072.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 20 feb 2023 06:56

Lekker ritje tussen de remise en en route van lijn 1B!

Om op lijn 19 meer trams te hebben rijden tussen Delft station en de TU wijk kan je natuurlijk voor tal van oplossingen komen. Dat Buschauffeur alleen denkt in zijn busbaan is dan wat beperkt. Je kan er ook voor kiezen om eens in de twintig minuten te blijven rijden. Maar je kan dan tussendoor met een tussenslag gaan werken op een korttraject. Zo krijg je op het Delftse deel een tien minuten interval.
Dus een dienstwagen van lijn 19 rijdt van Leidschendam naar de TU Campus. Dan even heen en weer naar station Delft. Daarna weer naar Leidschendam.
Nu beginnen of eindigen trams van lijn 19 in Leidschendam (rijden dan als 2 van Kraayenstein naar Leidschendam, of terug) of zij beginnen in Ypenburg en eindigen op Delft Station. Ook bussen rijden wel'ns een lang stuk naar hun stalling...
Als ik de huidige buslijnen zie die de TU wijk aan doen zal lijn 69 toch wel het veld gaan ruimen als lijn 19 gaat doorrijden. Alternatief is RET lijn 40 nog voor het stuk waar lijn 19 niet welkom is bij de TU...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 20 feb 2023 10:32

Misschien word het straks drukker als studenten vanuit Utrecht uitstappen op station Ypenburg en daar lijn 19 pakken naar de TU Delft v.v.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 20 feb 2023 17:52

Het vervelende is alleen dat de aansluiting daar tussen trein en tram door de afwijkende frequenties nooit ideaal zal zijn (waarschijnlijk eenmaal per uur dat het wel goed uitkomt).
In de beginjaren van lijn 19 was er wel een goede aansluiting op de treinen naar/van Gouda en verder. Toen stapte ik inderdaad vaak op Ypenburg over.

Overigens heeft in de tijd van Westnederland of de ZWN een blauwe maandag een snelbus tussen de TU en het station van Voorburg gereden. Ypenburg was toen nog een vliegveld en de Intercity's stopten nog in Voorburg.
Die lijn heeft helaas niet lang bestaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor q-quan » 20 feb 2023 21:18

RET-bussen 40 en 174 vormen samen overdag een kwartierdienst, wat een redelijk goede bediening lijkt te kunnen zijn voor Campus-Zuid. Wel jammer dat de TU er juist nu voor kiest om in dat gebied meer te ontwikkelen, waaronder een toekomstig vervangend gebouw voor de faculteit Technische Natuurwetenschappen, wat nu juist naast de Aula ligt. Dat vergroot natuurlijk de vraag in Campus-Zuid, en verkleint die lichtelijk in het gebied dat wél door lijn 19 bediend zal worden.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 20 feb 2023 21:26

En over vijf à tien jaar beginnen ze dan weer na te denken over het doortrekken van tram 19 naar de zuidkant. Met aanpassingen. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 21 feb 2023 10:59

Zouden ze niet beter tram 1 laten rijden naar TU delft en 19 naar Abtswoudsepark
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 21 feb 2023 11:18

Om en om TU / Tanthof voor beide lijnen kan ook een interessante zijn.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 21 feb 2023 14:20

YC52000 schreef:Zouden ze niet beter tram 1 laten rijden naar TU delft en 19 naar Abtswoudsepark

Daar zijn wel plannen voor.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Edwin » 21 feb 2023 14:40

iljitsch schreef:
Is het huidige eindpunt lijn 19 in Delft ook bruikbaar in de andere richting? Dan heb je ruimte voor spitsversterking en ook natuurlijk prettig om gelijk in een gereedstaande tram te stappen in plaats van te moeten wachten op het perron.


Ja. Aan beide kanten kan men beide sporen op/af.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 21 feb 2023 19:06

Die mogelijkheid om ook vanuit de TU wijk aan Delft Station te keren is natuurlijk theoretisch mooi, maar dat betekent dat als er op de verbinding Delft Station - TU Wijk ook nog trams via het 'hoofdspoor' passeren, zeg maar de reguliere lijn 19 uit Leidschendam, er twee perrons zijn waarop trams naar de TU vertrekken. Eenmaal ingestapt in de 'versterking' loop je de kans dat je ingehaald wordt door de reguliere lijn 19. Als er dan ook nog bussen die kant op blijven rijden - die vertrekken van het busstation- wordt het wel erg complex. Ik laat het beeld van studenten en andere passagiers die tussen de diverse perrons en opstappunten gaan rondhollen aan het voorstellingsvermogen van de lezer over.

Naar analogie van de bekende NS omroepberichten kun je wel stellen "plan je reis in de app", en laat die uitzoeken wat de eerste gelegenheid is die richting de TU gaat vertrekken, en waar vandaan, maar het illustreert wel het hierboven door busschauffeur gemaakte punt.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2023 19:17

Tja je studeert voor ingenieur of niet...

Bij 3 x per uur regulier + 3 x per uur spitsversterking hebben ze het vast snel genoeg door wat sneller is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2023 21:35

Nog even inhakende op het in- en uitrukverhaal... zodra de remise Ypenburg in gebruik is, zijn de leeg-materieelritten voor trams van en naar Delft Station ook een stuk korter. Die lengte wordt dan vergelijkbaar met wanneer EBS zijn bussen moet laten rijden van en naar de garage in Den Hoorn.

Dan klinkt reguliere tram 19 ritten combineren met korttrajectritten helemaal niet zo'n onlogisch in mijn oren.

Communiceren welke tram het eerste vertrekt kan natuurlijk gewoon door middel van een digitaal bord die alle vertrekkende trams samenvat met de bijbehorende perronletter erbij. Is technisch echt niet zo moeilijk!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor avl » 21 feb 2023 23:37

In de hal van station Delft hangt een groot digitaal scherm waarop je de vertrektijden van de trams kan zien.
Heel goed te zien als je door de poortjes komt en rechtsaf slaat naar de uitgang richting trams.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 22 feb 2023 08:28

wattman schreef:Die mogelijkheid om ook vanuit de TU wijk aan Delft Station te keren is natuurlijk theoretisch mooi, maar dat betekent dat als er op de verbinding Delft Station - TU Wijk ook nog trams via het 'hoofdspoor' passeren, zeg maar de reguliere lijn 19 uit Leidschendam, er twee perrons zijn waarop trams naar de TU vertrekken. Eenmaal ingestapt in de 'versterking' loop je de kans dat je ingehaald wordt door de reguliere lijn 19. Als er dan ook nog bussen die kant op blijven rijden - die vertrekken van het busstation- wordt het wel erg complex. Ik laat het beeld van studenten en andere passagiers die tussen de diverse perrons en opstappunten gaan rondhollen aan het voorstellingsvermogen van de lezer over.

Naar analogie van de bekende NS omroepberichten kun je wel stellen "plan je reis in de app", en laat die uitzoeken wat de eerste gelegenheid is die richting de TU gaat vertrekken, en waar vandaan, maar het illustreert wel het hierboven door busschauffeur gemaakte punt.
Dat ligt er maar net aan hoe lang en wanneer dat korttraject voertuig op dat derde perron staat. Als in de dienstregeling blijkt dat ie pas aankomt als de tram uit Leidschendam voorbij is heb je dit probleem niet.
In de praktijk kan HTM dit in de app of op de halte goed laten zien. In de app wordt dit voor lijn 2 in Kraayenstein ook goed aangegeven van welk perron de eerste lijn 2 vertrekt. En de DRIS borden, waar veel reizigers gebruik van maken, staat ook altijd netjes hoe lang het duurt voordat een bus of tram vertrekt. Helaas geven de Citadissen nog niet weer aan een beginpunt hoe lang het duurt voordat ze vertrekken. Een actie die nu wel al plaats vindt in Avenio en GTL.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 22 feb 2023 15:10

Ik lees allemaal - ik erken goedbedoelde - technische oplossingen voor iets dat in mijn ogen een suboptimale inrichting is: drie verschillende opstaplocaties voor dezelfde bestemming. Ik wil in dat verband liever teruggaan naar de vraag die terecht door forumgenoot buschauffeur is opgeworpen: wat gaat die tram naar de TU wijk nu voor de passagier verbeteren t.o.v. de huidige situatie? Voor de parallel lopende buslijnen kan ook zo'n technische oplossing worden bedacht, namelijk alle bussen inkorten tot de aansluiting op lijn 19. Maar ook dan geldt: is dat nu een verbetering voor de passagier?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2023 15:35

Wat volgens mij wel toegevoegde waarde zou geven is als je met de tram van de TU Delft in één keer naar Den Haag CS kan, met z'n aansluitingen richting Utrecht.

Nu is 1 nogal dubbelop met de trein door station Delft en HS aan te doen, terwijl CS vanuit Delft altijd een overstap nodig heeft.

Je zou 1 kunnen verleggen van Tanthof naar TU, en dan als er straks spoor door de binkhorst gelegd wordt 1 tussen de Herengracht Rijswijk en Den Haag CS via dat nieuwe spoor te laten rijden. Mooi recht, kan je waarschijnlijk lekker doorrijden. En dan vanaf CS langs Korte Voorhout richting Parkstraat terug op de bestaande route van 1.

Aan de andere kant heb je met 19 naar de TU wel een mooie overstap op RR richting Zoetermeer.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron