Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 22 feb 2023 17:05

De bovenstaande vraag is zeker legitiem, maar eigenlijk weten we nog helemaal niet wat de vervoersvraag gaat zijn. Gaan studenten massaal vanaf de TU naar L'veen om daar op kamers te gaan zitten? Of gaan ze 'slechts' tot de Delftse binnenstad? Hoeveel reizigers zijn er eigenlijk die vanaf de TU naar HS, CS of Zoetermeer willen? Vooral die laatste lijkt me echt wel wensdenken: vanaf de TU is de bus domweg sneller via Pijnakker. Ik weet het niet, ben geen vervoersdeskundige en heb ook geen glazen bol :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 22 feb 2023 17:41

Laten we maar eerst lijn 19 laten rijden, dan kan je pas zien of er een spitslijn moet komen.
En vergeet niet als straks station Delft Campus ( voorheen Delft Zuid ) klaar is dan zullen veel studenten waarschijnlijk daar de trein pakken.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 22 feb 2023 17:58

Station Delft Campus is al gewoon in gebruik. Er rijden gewoon treinen, dus waarom zouden studenten wachten met er gebruik van te maken tot de spoorverdubbeling klaar is? Of het een handige verbinding is weet ik niet, want er is geen ov tussen het station en de werkelijke campus. Lopend is al gauw een minuut of 20, dus dan zou je de fiets moeten pakken.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2023 18:16

Delft-Zuid is ook alleen interessant voor diegenen die daar met de stoptrein sneller komen dan met de sneltrein naar Delft (zonder verdere aanduiding). Dus zo'n beetje studenten die in de buurt van Rotterdam Blaak of Schiedam wonen. Dat kan nooit veel zijn.

Vanaf Schiedam is het ook maar 10 km fietsen dus dat is een stuk handiger. (Ik studeerde ooit in Leiden en vanaf Transvaal in Den Haag naar de faculteit was met de trein en dan nog een stuk lopen ruim een uur maar als ik sloom was kon ik die 19,2 km in precies een uur fietsen als ik mijn best deed.)

20 min lopen is geen goede deal bij slecht weer, en bij goed weer kan je net zo goed het hele eind fietsen in 40 minuten ofzo.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 23 feb 2023 09:43

iljitsch schreef:Wat volgens mij wel toegevoegde waarde zou geven is als je met de tram van de TU Delft in één keer naar Den Haag CS kan, met z'n aansluitingen richting Utrecht.
Nu is 1 nogal dubbelop met de trein door station Delft en HS aan te doen, terwijl CS vanuit Delft altijd een overstap nodig heeft.
Zal de OV reiziger die graag van station Delft naar HS of CS reist niet liever dat vervoermiddel nemen waarvoor stations eigenlijk gebouwd zijn? Ook wel trein genoemd....
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2023 11:08

Ligt eraan.

Als je bijvoorbeeld van Utrecht naar de TU Delft wilt moet je ofwel de stoptrein nemen naar station Ypenburg en overstappen op 19, ofwel de sneltrein naar Den Haag CS en dan een trein naar Delft en dan nog tram 19 (of de bus).

Als je rechtstreeks met een tram redelijk vlot van de TU Delft op Den Haag CS kan komen is dat waarschijnlijk beter dan ofwel de stoptrein ofwel nog een extra trein-overstap.

Een tram van Delft naar HS heeft relatief beperkte toegevoegde waarde omdat als je de trein richting Leiden of Rotterdam wilt pakken je dat ook vanaf station Delft kan doen. Als je in de buurt van HS moet zijn is een overstap van tram op trein misschien zelfs sneller dan het hele eind met de tram, en in elk geval niet veel trager tenzij de aansluiting echt heel beroerd is. En als je in Den Haag wilt overstappen op een andere tram of bus hoeft dat niet per se op HS.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 23 feb 2023 11:45

wattman schreef:Ik lees allemaal - ik erken goedbedoelde - technische oplossingen voor iets dat in mijn ogen een suboptimale inrichting is: drie verschillende opstaplocaties voor dezelfde bestemming. Ik wil in dat verband liever teruggaan naar de vraag die terecht door forumgenoot buschauffeur is opgeworpen: wat gaat die tram naar de TU wijk nu voor de passagier verbeteren t.o.v. de huidige situatie? Voor de parallel lopende buslijnen kan ook zo'n technische oplossing worden bedacht, namelijk alle bussen inkorten tot de aansluiting op lijn 19. Maar ook dan geldt: is dat nu een verbetering voor de passagier?
Ik zie alleen buslijn 69 sneuvelen. De rest van de lijnen zou gewoon gehandhaafd blijven. Het is natuurlijk al niet handig dat de tramlijn ingekort wordt...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 23 feb 2023 11:52

Als je vanaf Gouda of Utrecht komt trein je wellicht beter via Rotterdam Centraal en dan de Sprinter naar Delft Campus...
En zo kan je voor elke reis wel een alternatief verzinnen....

Als ik deze reis nu kies vanaf station Gouda naar TU Campus krijg ik alternatieven van:
- IC, Sprinter, buslijn 174.
- Sprinter, IC, bus 69
- Sprinter, bus 40
- Sprinter, bus 455
En dat allemaal in een vertrektijdsbestek van een kwartier.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2023 13:52

Ah, van Utrecht naar Delft via Rotterdam! Was nooit op dat idee gekomen. :P

Als dat sneller is dan is wellicht 19 houden zoals gepland handiger vanwege de overstap op RR richting Zoetermeer.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 23 feb 2023 14:15

Van de TU wijk in Delft naar Zoetermeer, Gouda en Utrecht is bus 455 naar Zoetermeer en voor Gouda en Utrecht daar overstappen echt de snelste optie. Vanaf Station Delft naar Gouda of Utrecht is de trein via Rotterdam het snelst.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2023 14:51

De NS-reisplanner geeft mij als eerste optie 1 u 13 min via Amsterdam-Zuid van Delft naar Utrecht... Maar normaal is via ofwel Den Haag ofwel Rotterdam nagenoeg exact even snel met meestal 1.03 u en af en toe 0.57. Wel is de overstap in Den Haag erg lang met 15 min, in Rotterdam iets korter. Met 19 naar Ypenburg is met 1.06 maar een paar minuten langer.

Ook triest: als de hoornbrug weer open is dan ben je met lijn 1 in 28 min van station Delft in het centrum van Den Haag. Maar je kan ook de trein nemen en dan nog 18 min lopen, da's twee minuten sneller...

Het is dus geen gegeven dat je met een lijn 19 / 1 vanuit de TU Delft via de binkhorst genoeg sneller op Den Haag CS bent om de huidige 13 minuten in de trein en 15 minuten overstaptijd goed te maken. Maar: wel een overstap minder. Netto zal het dus wel een klein voordeeltje zijn, maar niet voldoende om alleen daarvoor allerlei tramlijnen over hoop te halen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 23 feb 2023 19:01

Nog een keer dan maar. Er zijn prima snelle busverbindingen tussen Station Delft en de TU. Je loopt de hal uit en de bussen staan klaar met een in de spits ongekende frequentie.
Dan moet en zal lijn 19 geboren worden. Als prestigeproject. En alle tramfanaten hier (en hou me ten goede, ik heb niets tegen tramfanaten) komen met de wildste ideeën. Lijnen verleggen, lijnen door elkaar laten rijden, pendeltrammetjes. Maar voor wat? Wat wint de reiziger met al die ideeën?

Op 11 november 2021 kon admin het niet geloven. Waarom zouden we alle rails uitgraven en de bovenleiding weghalen om er een busbaan van te maken? IJzer was duur (nu nog duurder) en koper was duur.

Admin schreef:Ja, laten we vooral de miljoenen die al lang zijn uitgegeven om het al liggende spoor aan te leggen (staal voor de rails en koper voor de rijdraad zijn echt niet goedkoop!) in het putje gooien door het stoppen v/h project, met nog meer miljoenen om die rails weer weg te halen en laten we vooral niet vergeten dat de subsidieverstrekkers hun geld terug willen hebben als het project wordt gestaakt, gaat ook weer over miljoenen. :roll:

Lijn 19 wordt afgebouwd. Punt. Ook met een permanent "tijdelijk" eindpunt op TU terrein. Het is nl behoorlijk veel goedkoper dan stoppen. Zo simpel is het. Had de St Sebastiaansbrug niet vervangen hoeven worden en/of had Delft geen Artikel 12 gemeente geweest, zodat de brug kon worden vervangen tijdens de aanleg van lijn 19, was het voorgenomen eindpunt op het TU terrein gewoon als keerlus in gebruik genomen met de rest van lijn 19 en had er nu geen haan meer neer gekraaid. Je kan wel blijven roepen dat lijn 19 slecht is en prestige en te duur en te lange bouwtijd en weet ik wat, feit is dat lijn 19 er gewoon komt, dus dat roepen heeft weinig nut.


Maar nu gaat dus de rails eruit, de weg wordt opengebroken, het definitieve eindpunt wordt verwijderd (in ieder geval de rails er naartoe), het traject wordt ingekort. En waarom allemaal? Om een stukje trambaan dat vijf haltes beslaat op een plek waar ruim voldoende busvervoer aanwezig is. Dit doordrukken is het weggooien van gemeenschapsgeld, om gezichtsverlies te voorkomen.

En nogmaals, is de reiziger uiteindelijk beter af?
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 24 feb 2023 08:08

Zoals op alle fora bestaan ook hier veel aannames...
Maar dat de rails weer verwijderd gaat worden is nog niet zo lang bekend natuurlijk.
Groet van een OV fan... :) (voordat ik weer in een hokje wordt geslingerd).
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 26 feb 2023 10:45

Chris schreef:Zoals op alle fora bestaan ook hier veel aannames...
Maar dat de rails weer verwijderd gaat worden is nog niet zo lang bekend natuurlijk.
Groet van een OV fan... :) (voordat ik weer in een hokje wordt geslingerd).


De rails hoeft niet verwijderd worden, enkel los gekoppeld worden van het sporen net.
De bus heeft er geen last van dat de rails blijft liggen.
En wie weet in de verre toekomst kan dit gesloten baanvak met een eventuele uitbreiding in zuidelijke richting weer gebruik gaan worden.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 26 feb 2023 11:20

Weinig kans: de TU wil juist af v/d trambaan daar omdat ze op de naastgelegen terreinen bedrijven willen planten die extreem gevoelige apparatuur gaan maken en/of gebruiken, waarbij de zwerfstromen v/d tram zeer (ver)storend zijn. Die plannen zijn nog niet zo oud, daarom dacht de TU oorspronkelijk dat een lus wel kon op de geprojecteerde plek. Door de vertraging (en het feit dat de grond daar v/d TU zelf is, niet de gemeente!) kon de TU hun plannen wijzigen en hadden HTM, gemeente en regio dat maar te slikken. Als de overheid zo'n draai had gemaakt klagen bedrijven jammerlijk, en publiekelijk, over "onbehoorlijk bestuur", maar andersom mag het blijkbaar wel :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 26 feb 2023 15:34

Tja maar is het dan niet hun eigen probleem dat mensen verder moeten lopen vanwege die ingekorte tram? Of mogen de overheden opdraaien voor het in stand houden van buslijnen die anders overbodig zouden zijn?

Typisch wel dat daar geen bindende afspraken over gemaakt zijn...
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 26 feb 2023 17:07

Tiktak schreef:
Chris schreef:Zoals op alle fora bestaan ook hier veel aannames...
Maar dat de rails weer verwijderd gaat worden is nog niet zo lang bekend natuurlijk.
Groet van een OV fan... :) (voordat ik weer in een hokje wordt geslingerd).


De rails hoeft niet verwijderd worden, enkel los gekoppeld worden van het sporen net.
De bus heeft er geen last van dat de rails blijft liggen.
En wie weet in de verre toekomst kan dit gesloten baanvak met een eventuele uitbreiding in zuidelijke richting weer gebruik gaan worden.

Nee, alle rails gaat eruit. Dus het stuk dat niet gebruikt wordt en het stuk dat wel gebruikt gaat worden. Rails eruit, weg opengebroken. En maximaal 30 km/u als de tram eenmaal rijdt.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 14 apr 2023 10:21

https://delft.notubiz.nl/vergadering/1009422
3.1.d College van B&W - voortgang tramlijn 19 (nr. 2314167)

Hier staat een PDF van 28 maart 2023 over de Voortgang tramlijn 19 met de volgende tekst:

Inleiding
In de raadsoplegger van 21 juni 2022 hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken van het tramproject. We
hebben toegezegd u op gezette tijden met een tussenrapportage te informeren over de ontwikkelingen en de
stappen die worden gezet. In deze raadsoplegger informeren wij u over de huidige stand van zaken.

Planning
Nadat in de zomer van 2022 de Uitvoeringsovereenkomst door de TU Delft en de MRDH is ondertekend is gestart
met de voorbereidingen van de afbouw van het laatste gedeelte van het tramtracé op het TU-terrein. De
aanbestedingen zijn inmiddels afgerond en de hoofdaannemers en leveranciers zijn gecontracteerd.

De bestaande HOV-baan wordt in de periode 27 april t/m 7 mei 2023 gesloopt. Direct na de sloopwerkzaamheden
wordt gestart met de aanleg van een nieuwe trambaan op de Mekelweg tussen de Aula en Sport en Cultuur. De
nieuwe trambaan wordt voorzien van diverse EMC-maatregelen om de verstoring van onderzoeksfaciliteiten zoveel
mogelijk te voorkomen. Deze maatregelen bestaan onder andere uit plaatsing van meer bovenleiding masten
(grofweg 2 keer zo dicht op elkaar als in een normale situatie), zwaardere bovenleiding draden en extra kabels in
de grond. Ter hoogte van de vd Broekweg tussen de sportvelden en de parkeergarage wordt het nieuwe eindpunt/
de keervoorziening aangelegd.

De bomen die op het laatste gedeelte van de aan te leggen trambaan staan kunnen vanaf 15 juli 2023 worden
gekapt. De aanleg van het eindpunt van de tramlijn zal daarom pas na de zomervakantie 2023 starten.
In het 4e kwartaal van 2023 wordt ook de bovenleiding op het hele nieuwe tracé aangebracht, zodat in het 1e
kwartaal van 2024 gestart kan worden met de testwerkzaamheden.

MRDH en TU Delft verwachten dat aan het eind van het 1e kwartaal van 2024 tramlijn 19, na de halte station Delft,
door naar de TU Delft Campus gaat rijden.

Exploitatie
In beginsel is exploitatie voorzien op werkdagen van 7.00 uur tot 19.00 uur met een frequentie van maximaal 4 keer
per uur in de daluren en 6 keer per uur in de spits. Op het campusterrein van de TU geldt een maximumsnelheid
van 30km/u. Deze maximumsnelheid is noodzakelijk om de veiligheid in het verblijfsgebied waar de tram doorheen
rijdt te borgen en om het EMC-systeem goed te laten functioneren.

Als tramlijn 19 gaat rijden blijft Campus-Zuid met busverbindingen bereikbaar. Met de bus vervoerders vindt nog
verdere afstemming plaats over de aanpassingen van de bus regelingen na de ingebruikname van tramlijn 19.

Buslijn 69 vervalt, tramlijn 19 bedient grotendeels hetzelfde verzorgingsgebied. De lijnen 40 en 174 worden
mogelijk nog geoptimaliseerd om Campus Zuid goed te kunnen bedienen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 14 apr 2023 14:14

30!

Ik zou bijna zeggen laat die TU-er's maar lekker gaan lopen.

Ik fietste net langs wat vroeger Babylon heette en daar staat nu groot "TU Delft" op met grote aantallen (modieuze?) Engelstalige kreten.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 14 apr 2023 23:27

Naja, het stukje over de Mekelweg is nog geen kilometer lang en eer je een beetje op snelheid bent dan kan je al weer remmen. Bovendien zit je in een gebied met veel plotseling overstekende voetgangers, dus echt snelheid maken was toch al niet echt mogelijk. Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken.

Dat Campus-Zuid wordt gereduceerd tot de buslijnen 40+174 en de tram in het weekend überhaupt niet gaat rijden vind ik toch echt een veel grotere zonde... :cry:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron