Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2021 11:47

Zo'n tramlijn lijkt me dan nog steeds heel mooi, met name bij internationale zaken in het congresgebouw. Dan zou er wel een keerspoor bij het vliegveld moeten komen met een (gedeeltelijk) laag perron. Handigst lijkt me dan om haltes Nootdorp - Pijnacker Zuid over te slaan vanwege de hoge perrons, en dan vanaf CS hoog via het centrum route 1, of via de tramtunnel en dan de oude route lijn 10.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 26 mei 2021 08:41

Als dadelijk het vliegveld Lelystad zijn vergunning heeft verkregen, dan gaan de meeste vakantie vluchten van Zestienhoven en Schiphol daar na toe.
Zestienhoven word dan waarschijnlijk gebruik voor (kleine) vracht en zaken vluchten.
Dus zou hier dan een tramlijn overbodig zijn. De meeste dure zakenlui reizen dan vaak met een (vip) taxi.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 26 mei 2021 16:16

Wat is de logica om vrachtvluchten te doen via een vliegveld in nogal dicht bebouwd gebied, maar vluchten waar de aldaar wonende mensen daadwerkelijk wat aan hebben te verbannen naar een plek die met de auto verre van ideaal te bereiken is en met het OV ontzettend slecht?

Vanuit onze regio naar vliegveld Lelystad met OV is een drama. Dan moet je door de veel te drukke Amsterdamse regio, en als je dan op station Lelystad bent ook nog een heel eind met de bus. Dat wordt dus niks.

Of een tramlijn nodig is... tja, wat is "nodig"? Maar blijkbaar richt het vliegveld zich ook op Den Haag, zie de afschuwelijke nieuwe naam. Dan is goed vervoer ook wel zo prettig.

In de tijd dat ik nog veel vloog was het altijd pure ellende als je weer op zo'n Amerikaans/Canadees vliegveld aankwam waar je de bus of zelfs een taxi moest nemen omdat er geen railvervoer van/naar dat vliegveld was. Dan merk je gelijk hoe verwend wij voor het grootste deel zijn in Europa.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 27 mei 2021 08:34

De gedachte van een rechtstreekse tram tussen het vliegveld en het congresgebouw klinkt wel leuk maar is in de praktijk minder ideaal. Die buitenlandse bezoekers zijn dan ruim een uur tot vijf kwartier met de tram onderweg. Dat is best lang. Bovendien stopt lijn 1 een eindje van het congresgebouw. Eigenlijk zou je de tram dan via het nu buiten gebruik zijnde spoor van de Scheveningseweg naar het Statenkwartier moeten laten rijden, wat geen succes gaat worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Brecht » 27 mei 2021 09:18

We gaan toch voor een tramlijn vanaf CS via de Koninginnegracht, Teldersweg, Eisenhouwerlaan, Statenlaan, Westduinweg en eindpunt Houtrustweg?
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2021 09:39

Willem: ik bedoel een tramlijn via de route van de metro tussen Rotterdam en Den Haag, en dan vanaf LvNOI via de route van 3/4 en vanaf CS ofwel door de tramtunnel oude route lijn 10 ofwel niet de tramtunnel in maar via route lijn 1.

Wat betreft het doortrekken van 1 ben ik het absoluut met je eens. Dan is je enige voordeel niet hoeven over te stappen, maar dat wordt een hele zit. Krijg je wel heel Delft, Rijswijk en half Den Haag van dichtbij te zien. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 27 mei 2021 18:37

Jouw gedachte via de metro begrijp ik. Dat kan, ongeacht de exacte uitwerking, zeker kans van slagen hebben.
;)
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 30 mei 2021 11:13

Aannemende dat Rotterdam-The Hague Airport open blijft en na de coronacrisis het luchtverkeer zich weer hersteld: het doortrekken van tramlijn 1 of 19 gaat er niet komen. De aanleg van een trambaan door grotendeels onbebouwde polders is pure geldverspilling. En daar blijft het niet bij. Er zal extra materieel moeten worden aangeschaft dat tussen Delft en RTHA grotendeels lucht zal vervoeren. Daardoor nemen de exploitatiekosten dusdanig toe, dat die op geen enkele manier te rechtvaardigen zijn. De internationale zakenreiziger, die een paar uur in Den Haag moet zijn, gaat echt niet twee keer vijf kwartier in een trammetje zitten. Dat is pure tijdsverspilling. En ook voor de vakantie reizigers met veel bagage is een lange tramrit vanuit Den Haag ook veel te oncomfortabel en te tijdrovend.

Het is hier al vaker geopperd: de enige manier om RTHA van een snelle openbaar vervoer verbinding met zowel Den Haag en Rotterdam te voorzien, is met de metro. Dus: het verplaatsen van de vertrek- en aankomsthal naar de andere kant van de start- en landingsbaan.

Het kost wat, maar de hal ligt dan op loopafstand van het (al bestaande) metrostation Meyersplein. Er hoeft geen meter tram- of metrospoor extra te worden aangelegd of aangepast, geen wisselcomplexen met bijbehorende beveilingsinstalaties, investeringen in extra materieel is niet nodig en de exploitatiekosten nemen niet toe: de metro rijdt al, het metrostation is al open en waarschijnlijk is de vervoersvraag niet zodanig groot, dat er geen extra ritten gepland hoeven te worden of extra materieel aangeschaft hoeft te worden. Vanuit Den Haag en Rotterdam is RTHA Dan binnen 20 minuten te bereiken.

Een extra tram over metrolijn E en via een aftakking naar de huidige hal gaat het ook niet worden. Ook dan moet er flink stuk tramspoor door vrijwel onbebouwd gebied worden aangelegd, geïnvesteerd in extra materieel, gevolgd door fors toenemende exploitatiekosten voor wellicht een zeer beperkt aantal reizigers. En het is nog maar de vraag of de gemeente Rotterdam enthousiasme kan opbrengen, door ‘haar’ luchthaven op Rotterdams grondgebied door een Haagse tram te ontsluiten, zeker als de verbinding met het centrum van Rotterdam niet verbeterd.

Terug naar lijn 19. Het is maar de vraag of het doortrekken daarvan naar Delfgauw en Pijnacker Centrum zinnig is. Afgezien van de vraag of in en langs Delfgauw en in Pijnacker Centrum een trambaan nog in te passen is, wordt door de grote omweg langs het zuiden van Delfgauw (een bedrijfsterrein) en via de Campus in Delft de reistijd vanuit Pijnacker naar het centrum en het station in Delft dusdanig lang, dat zelfs de fiets sneller is.

Bus 455 (Delft-Delfgauw-Pijnacker-Zoetermeer) rijdt op werkdagen vier keer per uur: in de avonduren en het weekend twee keer per uur en uit ervaring kan ik zeggen dat dat méér dan voldoende is. Deze buslijn vertrammen (met de omweg via Delfgauw-Zuid en de Campus) lijkt me weggegooid geld. En of er nog veel reizigers groei is te verwachten valt te betwijfelen: de autodichtheid in de gemeente Pijnacker-Nootdorp behoort tot de hoogste in Zuid-Holland, al is dat misschien weer het gevolg van het feit dat de grote nieuwbouwwijken rondom Pijnacker met het openbaar vervoer vrijwel onbereikbaar zijn.

Waren de perikelen met straling in Delft Campus niet te voorkomen geweest door de tramlijn in een verdiepte bak of tunnel te leggen? Het hele tracé op de Campus heeft immers open gelegen …
Laatst bijgewerkt door Bert op 30 mei 2021 14:08, in totaal 3 keer bewerkt
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 30 mei 2021 11:53

buschauffeur schreef:
joostvansurksum schreef:Ja, en de studenten een makkelijke verbinding richting de Mekelweg. Laat de tram vanuit TU wijk bij de Kruithuisweg rechtsaf onderlangs richting spoorlijn rijden. Zou niet al te moeilijk te realiseren hoeven zijn. Okee, wel een brug over het kanaal dan.

Wat zou daar het voordeel van zijn?
Ik weet het antwoord.
Er is geen voordeel.
OV moet vanaf de TU naar station Delft. Daar is de aansluiting op zowel de Sprinter als de IC. Vanaf Delft Campus kan je makkelijk lopen. En je legt toch niet een onwijze infrastructuur aan, inclusief de nodige bruggen, om de wandelaars één of twee haltes in de tram te krijgen?
Het is allemaal niet zo moeilijk en met een beetje realiteitszin waren we veel verder geweest. Dan had die hele trambaan er niet gelegen. Dan was er nog frequenter busvervoer in de ochtendspits en dan was er misschien ook nog wel wat geld geweest om een paar R-net haltepalen in de grond te zetten om de suggestie te wekken dat het allemaal nog beter is.

Dagdromen is leuk, tram naar het vliegveld, tram naar station Delft Campus. Maar dagdromend geef je geen geld uit. In het echte leven wel. En dat is voor dat hele tram 19 project al veel te veel gedaan.


De trambaan op het terrein van de Campus ligt er inmiddels en dat is een feit. Het enige voordeel van het doortrekken van lijn 19 naar station Delft Campus is dat reistijd vanuit Rotterdam naar de Campus verkort wordt. De spreiding van reizigers die daarmee bereikt kan worden, verminderd ook de drukte op Delft. Maar inderdaad: om alvorens nog meer geld aan lijn 19 te spenderen eerst maar een zien of de nu fietsende studenten naar de TU, massaal in de tram stappen als die eindelijk gaat rijden …
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 01 jun 2021 15:45

Kunnen we lijn 19 gedeeltelijk annuleren en laten zoals het nu is? Of is dat een duur grapje?
YC52000
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2021 17:40

Je kan natuurlijk altijd gewoon vanaf nu geen geld meer uitgeven. Daarmee krijg je de weet-ik-veel-hoeveel miljoen euro die je erin gestoken hebt natuurlijk niet terug.

In sommige gevallen is dat wel verstandig. Dat geld wat je er in het verleden in gestopt hebt krijg je niet meer terug, dus de vraag is of het geld wat je er vanaf nu in gaat steken goed besteed is.

(Even afgezien van al afgesloten contracten.)

Maar ja dat is de Belgische ziekte: infra aanleggen en het dan niet gebruiken.

Die studenten moeten/willen toch naar de universiteit, het overgrote meerendeel van de kosten zijn al gemaakt, lijkt me sterk dat je beter af bent door eea nu af te blazen.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Charles » 01 jun 2021 20:19

iljitsch schreef:Maar ja dat is de Belgische ziekte: infra aanleggen en het dan niet gebruiken.
Een goed voorbeeld daarvan is dit youtube filmpje
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 19

Berichtdoor avl » 01 jun 2021 21:49

In diverse steden rijden nu trams die op een gedeeltelijk van de route zonder bovenleiding rijden.
Is het niet mogelijk om een deel van de trams dus van accu's te voorzien. Die kunnen worden opgeladen op het overige deel van het traject.
Nu dus zo snel mogelijk een keerspoor nabij de Kruithuisweg aanleggen en bovenleiding plaatsen.
Als er nieuwe trams met accu's zijn, doortrekken naar Technopolis.

Een andere optie kan zijn het gebied Technopolis te ontsluiten met automatische busjes zoals de ParkShuttle bij Capelle Rivium.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 01 jun 2021 21:52

Technisch zal het vast mogelijk zijn, maar ik vermoed dat de MRDH en HTM niet gaan investeren in een kleine (deel)serie accutrams voor een traject van slechts een paar honderd meter.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 02 jun 2021 11:22

PAV schreef:Technisch zal het vast mogelijk zijn, maar ik vermoed dat de MRDH en HTM niet gaan investeren in een kleine (deel)serie accutrams voor een traject van slechts een paar honderd meter.

Ik zie hierin ook wel vele voordelen.
Op remise terreinen geen ingewikkelde bovenleiding constructies en minder bovenleidingspalen, geen storingen bij draadbreuk, kunnen doorrijden na gedeeltelijke stroomuitval.
Op trajecten met bovenleiding wordt er met de pantograaf te de bovenleiding gereden en tevens worden hierdoor de accu weer bijgeladen.
Nadeel is het kostenplaatje.
Maar met aanschaf van nieuwe voertuigen kan dat al ingebouwd worden en dat drukt weer op de kosten, en deze tramvoertuigen kunnen dan voorlopig gebruik gaan worden op lijn 19.

Maar ik had dit idee verleden jaar in deze topic al geopperd.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 02 jun 2021 14:41

avl schreef:In diverse steden rijden nu trams die op een gedeeltelijk van de route zonder bovenleiding rijden.
Is het niet mogelijk om een deel van de trams dus van accu's te voorzien. Die kunnen worden opgeladen op het overige deel van het traject.
Nu dus zo snel mogelijk een keerspoor nabij de Kruithuisweg aanleggen en bovenleiding plaatsen.
Als er nieuwe trams met accu's zijn, doortrekken naar Technopolis.

Een andere optie kan zijn het gebied Technopolis te ontsluiten met automatische busjes zoals de ParkShuttle bij Capelle Rivium.

Hahaha, mooi hoor, zo'n reactie.
Er rijdt al een bus.

En automatische busjes? Tsja, we weten wat er met het busje bij ziekenhuis Leyenburg, ofwel Haga Leyweg gebeurd is. Hoop tamtam, foto's officiele openingen, wethouders, HTM bobo's.
En nu? Busje weg, haltes weg. Nou nou, wat een succes.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 10 nov 2021 12:08

Het is weer een tijdje stil aan de Delftse kant, heeft iemand nog iets vernomen met de eventuwele oplossingen voor het (tijdelijke) eindpunt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 10 nov 2021 12:45

Op https://mrdh.nl/project/tramlijn-19 staat: "Volgens de oorspronkelijke planning zou dit een jaar na oplevering van de nieuwe Sint Sebastiaansbrug in Delft gebeuren, hierin is vertraging ontstaan. Er wordt nu gestuurd op ingebruikname van tram 19 in het 4e kwartaal 2022."

...

"Het precieze eindpunt wordt nog bepaald en is afhankelijk van de mogelijkheden tot inpassing van de halte en een keerspoor ter plaatse."

De partijen werken het nog uit. Duurt nog even helaas. ... :?
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 10 nov 2021 19:14

Het is werkelijk om te huilen. Visie: nul, uitvoering: nul.

Een beschamende vertoning, dat gehannes met gemeenschapsgeld.

Als het 'tijdelijk' eindpunt er ligt blijven er toch nog bussen rijden. Waarom blazen ze die hele onzin niet af en gaan inzetten op elektrisch busvervoer. Dan ben je veel flexibeler en veel goedkoper bezig.
Maar ja, tram 19 is een prestigeproject en dat moet en zal doorgezet worden. Terwijl men weet dat het niet is en nooit iets zal worden.

Het volgende debacle wordt de tram naar het Westland. Ze leren het nooit.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 10 nov 2021 23:14

Ja, laten we vooral de miljoenen die al lang zijn uitgegeven om het al liggende spoor aan te leggen (staal voor de rails en koper voor de rijdraad zijn echt niet goedkoop!) in het putje gooien door het stoppen v/h project, met nog meer miljoenen om die rails weer weg te halen en laten we vooral niet vergeten dat de subsidieverstrekkers hun geld terug willen hebben als het project wordt gestaakt, gaat ook weer over miljoenen. :roll:

Lijn 19 wordt afgebouwd. Punt. Ook met een permanent "tijdelijk" eindpunt op TU terrein. Het is nl behoorlijk veel goedkoper dan stoppen. Zo simpel is het. Had de St Sebastiaansbrug niet vervangen hoeven worden en/of had Delft geen Artikel 12 gemeente geweest, zodat de brug kon worden vervangen tijdens de aanleg van lijn 19, was het voorgenomen eindpunt op het TU terrein gewoon als keerlus in gebruik genomen met de rest van lijn 19 en had er nu geen haan meer neer gekraaid. Je kan wel blijven roepen dat lijn 19 slecht is en prestige en te duur en te lange bouwtijd en weet ik wat, feit is dat lijn 19 er gewoon komt, dus dat roepen heeft weinig nut.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 732
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten