Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Marc-sch » 13 jul 2016 14:30

Tailtrack is wel dit najaar klaar, maar breed materieel kan er nog niet komen door tijdelijk spoor op de Phoenixstraat. Dit is voorzien om in najaar 2017 om te klappen naar definitief spoor. Pas dan kan lijn 19 doorrijden naar station Delft. MRDH wil dit dan met de eerstvolgende dienstregeling ook echt gaan doen, dus dec 2017. Klaar is dus nog niet in gebruik helaas...
Marc-sch
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 sep 2015 17:50

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 13 jul 2016 14:38

is de planning verander? plan was voorjaar 2017.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor Marc-sch » 13 jul 2016 14:46

De planning en fasering is soms aan verandering onderhevig. ;) Daarnaast is ook de vaststelling van buitendienststelling periode een belangrijke factor. Mag eigenlijk alleen in vakanties, dus voor je het weet schuift het een paar maanden op.
Marc-sch
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 sep 2015 17:50

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 13 jul 2016 15:14

dat klopt, maar ook uit het plan van htm bleek niet echt dat de phoenixstraat de beperkende factor is, wat het dus wel gaat zijn. Het dak zou er einde van het jaar op gaan bij parkeergarage, dus ook daar is dan toch neit echt vertraging opgelopen. Weet iemand waarom het dan is uitgelopen, zou toch zeggen dat ze lijn 19 zo snel mogelijk naar het station willen hebben zodat die ook weer wat meer reizigers trekken.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 13 jul 2016 16:39

Het keerspoor (excuses voor het onnodig gebruik van de Nederlandse taal) is wel eerder klaar, maar dat wil niet zeggen dat het spoor op de Phoenixstraat al gereed voor de vooral zwaardere trams van lijn 19. De bouwput ligt immers nog open en dat is meer de bepalende factor.

Het is allemaal wat dubbel: dat van die spoortunnel en de daaruit voortvloeiende beperkingen zal wel. Aan de andere leek qua rijtijden een besparing (lees: bezuiniging) te halen te zijn die in de praktijk niet haalbaar bleek. Plus dat, naar mijn inschatting , de reizigersaantallen van lijn 19 sinds de inkorting flink gedaald zijn.
Opeens blijkt verlenging van lijn 19 tot het station van Delft, op voorwaarde dat de tunnel voldoende afgebouwd is, wel haalbaar te zijn. Alle ov - reizigers en -organisaties hadden dat al vanaf het begin aangegeven, maar gemeente en stadsgewest zijn kennelijk alleen op basis van de voorspelbare daling van de reizigersaantallen van lijn 19 te overtuigen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 04 aug 2016 19:53

willem schreef:Het is allemaal wat dubbel: dat van die spoortunnel en de daaruit voortvloeiende beperkingen zal wel. Aan de andere leek qua rijtijden een besparing (lees: bezuiniging) te halen te zijn die in de praktijk niet haalbaar bleek. Plus dat, naar mijn inschatting , de reizigersaantallen van lijn 19 sinds de inkorting flink gedaald zijn.
Opeens blijkt verlenging van lijn 19 tot het station van Delft, op voorwaarde dat de tunnel voldoende afgebouwd is, wel haalbaar te zijn. Alle ov - reizigers en -organisaties hadden dat al vanaf het begin aangegeven, maar gemeente en stadsgewest zijn kennelijk alleen op basis van de voorspelbare daling van de reizigersaantallen van lijn 19 te overtuigen.


Dat het aantal reizigers op lijn 19 is gedaald, dat is duidelijk. Met zekere regelmaat stap ik in lijn 19, midden op de dag en zeker 's avonds is het aantal reizigers op de vingers van één hand te tellen. Soms zelf, ben ik de avonduren, de enige passagier van station Ypenburg tot Brasserskade.

Voor wat betreft de rijtijden: lijn 19 is niet bepaald een van de snelste lijnen. Van een beetje tempo is geen sprake: het stuk van de Brasserskade tot de Weidevogellaan v.v. wordt altijd met een sukkeldrafje bereden: volgens dienstregeling is de rijtijd van Brasserskade tot station Ypenburg 11 minuten: zelfs de fiets is sneller.

Dat gebrek aan snelheid is des te opvallender, als men bedenkt dat het slingerspoor over de bult bij de molen in de Phoenixstraat door lijn 1 niet zelden met een dusdanige snelheid wordt genomen, dat het effect doet denken aan een kermisattractie. De waarschuwing om zich tijdens de rit vast te houden, is hier zeker op zijn plaats.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Sjoerd » 04 aug 2016 20:33

Bert schreef:
Voor wat betreft de rijtijden: lijn 19 is niet bepaald een van de snelste lijnen. Van een beetje tempo is geen sprake: het stuk van de Brasserskade tot de Weidevogellaan v.v. wordt altijd met een sukkeldrafje bereden: volgens dienstregeling is de rijtijd van Brasserskade tot station Ypenburg 11 minuten: zelfs de fiets is sneller.


Is dat over de hele lijn zo? Het kan iets te maken hebben met de aansluitingen die je wilt bieden; bij station Ypenburg wil je aansluiting bieden op de treinen (met een redelijke overstaptijd van een paar minuten), en in Delft noord op lijn 1 voor wie verder wil richting Delft station en Tanthof. Als je te snel rijdt, worden de overstaptijden op die punten mogelijk te hoog. En daarnaast kun je natuurlijk maar met één tram tegelijk aan het eindpunt staan, anders zit je andere trams in de weg; je mag dus niet aankomen als je voorganger er nog staat.
Maar om dat met zekerheid te zeggen zou je de dienstregeling eens moeten analyseren.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 04 aug 2016 23:07

Ik gebruik lijn 19 voornamelijk om van de halte Brasserskade naar station Ypenburg te gaan, om daar de trein naar Gouda te nemen en vice versa.

De overstap van de trein uit Gouda op lijn 19 naar Delft is goed: vijf minuten na aankomst van de trein uit Gouda vertrekt lijn 19 naar Delft: in omgekeerde richting is de overstaptijd minimaal een kwartier: tram 19 uit Delft en de trein (uit Den Haag in de richting Gouda) komen tegelijkertijd aan op station Ypenburg.

Ik kan me voorstellen dat vanwege de beperkte capaciteit van het keerspoortje (pardon, tailtrack) bij de Nieuwe Plantage lijn 19 NAAR Delft vaart moet minderen, maar de andere kant op, kan er toch best een tandje bij?
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Sjoerd » 05 aug 2016 09:13

Bert schreef:De overstap van de trein uit Gouda op lijn 19 naar Delft is goed: vijf minuten na aankomst van de trein uit Gouda vertrekt lijn 19 naar Delft: in omgekeerde richting is de overstaptijd minimaal een kwartier: tram 19 uit Delft en de trein (uit Den Haag in de richting Gouda) komen tegelijkertijd aan op station Ypenburg.

Ik kan me voorstellen dat vanwege de beperkte capaciteit van het keerspoortje (pardon, tailtrack) bij de Nieuwe Plantage lijn 19 NAAR Delft vaart moet minderen, maar de andere kant op, kan er toch best een tandje bij?


Ik heb even op de sites van HTM en NS gekeken; inderdaad, de haltetijden voor de reis richting Gouda komen precies overeen. Daar is een niet erg efficiënte vervoerkundige aan de slag geweest bij het bouwen van de dienstregeling! Als ik de dienstregeling zou maken, dan zou ik voor deze lijn de aandacht vooral richten op de aansluiting op station Ypenburg in alle richtingen (dat zal voor reizigers op deze lijn een erg belangrijke halte zijn), en daarna op eindpunt Delft Noord.
Tegelijk met de trein (en in dezelfde frequentie als de trein) op het station aankomen is gewoon niet handig. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de overstaptijden van/naar treinen in de andere richting, maar een verschuiving van enkele minuten moet toch mogelijk zijn; { iets te krap + iets te ruim } is nog altijd beter dan { ideaal + onhaalbaar } qua aansluitingen.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 05 aug 2016 09:23

Sowieso zijn de aansluitingen tussen de trein en de tram vaak slecht, ook op CS en HS, met name 's avonds uit de richting Amsterdam.

De tram is vaak redelijk snel als start en bestemming langs dezelfde lijn liggen, maar zodra je moet gaan overstappen dan gaat het allemaal erg lang duren, zeker het een relatief korte reis is.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 05 aug 2016 13:30

Het probleem bij lijn 19 zal vermoedelijk zijn dat er niet alleen bij Ypenburg aansluiting op de trein naar en van Gouda moet zijn, maar in Delft ook op lijn 1.
Dat puzzeltje zal wel ergens mis gaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 08 aug 2016 17:43

Ze zijn weer bezig bij het station met het derde spoor, betonblokken voor het omhooghouden van de rails. Zouden ze het spoor al gaan testen met gtl?
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor Bert » 08 aug 2016 21:12

Sjoerd schreef:
Ik heb even op de sites van HTM en NS gekeken; inderdaad, de haltetijden voor de reis richting Gouda komen precies overeen. Daar is een niet erg efficiënte vervoerkundige aan de slag geweest bij het bouwen van de dienstregeling! Als ik de dienstregeling zou maken, dan zou ik voor deze lijn de aandacht vooral richten op de aansluiting op station Ypenburg in alle richtingen (dat zal voor reizigers op deze lijn een erg belangrijke halte zijn), en daarna op eindpunt Delft Noord.
Tegelijk met de trein (en in dezelfde frequentie als de trein) op het station aankomen is gewoon niet handig. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de overstaptijden van/naar treinen in de andere richting, maar een verschuiving van enkele minuten moet toch mogelijk zijn; { iets te krap + iets te ruim } is nog altijd beter dan { ideaal + onhaalbaar } qua aansluitingen.


Al sinds de start van lijn 19, is er geen aansluiting op station Ypenburg, richting Gouda/Utrecht: tram en trein kwamen altijd op dezelfde tijd aan. Met het inkorten van lijn 19, is de aansluiting van Ypenburg naar Delft wel verbeterd: in de beginjaren, kwam de trein uit Gouda, een paar minuten na vertrek van de tram aan.

Op papier is het realiseren van een betere overstap richting Gouda/Utrecht niet zo moeilijk: met tien minuten later vertrekken uit Delft is er aansluiting, een overstaptijd van vijf minuten is acceptabel, maar in de praktijk is dat waarschijnlijk niet mogelijk in verband met de beperkte capaciteit van het keerspoor.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 09 aug 2016 12:01

bobo90 schreef:Ze zijn weer bezig bij het station met het derde spoor, betonblokken voor het omhooghouden van de rails.

Het gaat snel. De poeren (die betonblokjes) zijn gisteren gelegd. Vandaag lag om 12:30 uur de rails er ook al.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor bobo90 » 14 sep 2016 14:46

ze zijn weer lekker bezig bij het derde spoor. De eerste laag beton tot net onder de sporen is tijdje geleden gestort en zag ze vandaag bezig met de 'peronwanden'.
bobo90
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 maart 2015 04:13

Re: Lijn 19

Berichtdoor Lijn 999 » 17 sep 2016 16:40

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 15:18, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 18 sep 2016 17:03

Het feit dat sinds er haarscheurtjes zijn geconstateerd waardoor vrachtverkeer niet meer over de brug mag, en het feit dat sindsdien de brug en omgeving provisorisch zijn ingericht en belijnd en het feit dat een tramlijn al jaren uitgesteld is, maken dus geen 'dringende noodzaak'.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Roland » 19 sep 2016 08:01

Volgens mij heeft de provincie ook een deel van het beheer. Er moeten denk ik ook gewoon knopen worden doorgehakt. Tijdens het ontwerp kan altijd alles, maar als er echt gebouwd moet gaan worden zijn er een hoop die koudwatervrees hebben.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijn 19

Berichtdoor Marc-sch » 19 sep 2016 17:20

Afbeelding
Marc-sch
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 sep 2015 17:50

Re: Lijn 19

Berichtdoor trammelant » 22 okt 2016 15:22

Derde spoor voor lijn 19 bij station Delft..... :o
Afbeelding
Afbeelding
trammelant
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 23 jan 2010 19:08

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron