Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 21 mei 2021 22:19

Bij Rotterdam ligt een vliegveld dat Den Haag (excuus, The Hague) aan zijn naam toegevoegd gekregen heeft. Sinds die tijd is de politiek behept met het idee van een rechtstreekse tram of metro vanaf het vliegveld (excuus, airport) naar Den Haag.
Daarom ligt een plan om lijn 1 naar de TU te laten rijden en lijn 19 naar Tanthof. Dan kan de tram doorgetrokken naar het vliegveld en hebben de politici hun wens in vervulling zien gaan.

EBS heeft een tijdje terug lijn 37 tussen Delft en het vliegveld Zestienhoven opgeheven omdat er nooit iemand gebruik van maakte.....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 22 mei 2021 08:10

Dat schiet dus totaal niet op. Da's meer dan 5 km spoor waarmee je tussenliggend niemand bedient. En de mensen die vanuit Den Haag naar het vliegveld willen zouden dan op lijn 1 moeten stappen en de hele binnensteden van Rijswijk en Delft door moeten. (Helpt ook niet dat 1 niet langs Den Haag CS komt.) In praktijk zal je dus zien dat mensen de trein naar Delft nemen. Dus nog altijd een overstap, en nauwelijks sneller dan naar schiphol, waar je recht onder de vertrekhallen uitstapt.

Zoals ik al eerder gezegd heb: er rijdt al een metro langs het vliegveld, helaas alleen net aan de verkeerde kant. Maak een aftakking van die lijn met een eindpunt naast de terminal en vervolgens kan je vanuit Rotterdam een metro laten rijden en vanuit Den Haag makkelijk een metro vanaf CS en met iets meer moeite een RR-tram, bijvoorbeeld met eindpunt Eisenhowerlaan. (Zit je alleen met vier haltes die nu alleen een hoog perron hebben.) Extra punten als je langs het vredespaleis kan rijden, vindt de VVV vast prachtig. :P

Maar de laatste keer dat ik vanaf zestienhoven vloog ben ik op de fiets gegaan...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 22 mei 2021 09:47

De tram (1 of 19) door naar Rotterdam gaat echt niet gebeuren. Station Delft Campus (het vroegere Delft Zuid) wordt momenteel verbouwd. Het hele traject wordt uiteindelijk viersporig met twee sporen voor de intercity en twee sporen voor een metroachtig systeem.
Daarbij, dat vliegveld bestaat over een jaar of 20 niet meer. Korteafstandvluchten gaan er helemaal uit. Daar kun je op wachten. Een tramverbinding alleen voor Haagse reizigers naar Zestienhoven is weggegooid geld.
En we hebben al zoveel geld weggegooid met deze tramlijn.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor KevinRandstadrail » 22 mei 2021 12:00

Ja klopt en de Hsl loopt ook langs Zestienhoven.
Ik vind het zonde dat tram 19 niet word verlengd naar Delft Campus heeft dat station ook een tram verbinding.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 22 mei 2021 12:25

Ja, en de studenten een makkelijke verbinding richting de Mekelweg. Laat de tram vanuit TU wijk bij de Kruithuisweg rechtsaf onderlangs richting spoorlijn rijden. Zou niet al te moeilijk te realiseren hoeven zijn. Okee, wel een brug over het kanaal dan.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 22 mei 2021 12:48

joostvansurksum schreef:Ja, en de studenten een makkelijke verbinding richting de Mekelweg. Laat de tram vanuit TU wijk bij de Kruithuisweg rechtsaf onderlangs richting spoorlijn rijden. Zou niet al te moeilijk te realiseren hoeven zijn. Okee, wel een brug over het kanaal dan.

Wat zou daar het voordeel van zijn?
Ik weet het antwoord.
Er is geen voordeel.
OV moet vanaf de TU naar station Delft. Daar is de aansluiting op zowel de Sprinter als de IC. Vanaf Delft Campus kan je makkelijk lopen. En je legt toch niet een onwijze infrastructuur aan, inclusief de nodige bruggen, om de wandelaars één of twee haltes in de tram te krijgen?
Het is allemaal niet zo moeilijk en met een beetje realiteitszin waren we veel verder geweest. Dan had die hele trambaan er niet gelegen. Dan was er nog frequenter busvervoer in de ochtendspits en dan was er misschien ook nog wel wat geld geweest om een paar R-net haltepalen in de grond te zetten om de suggestie te wekken dat het allemaal nog beter is.

Dagdromen is leuk, tram naar het vliegveld, tram naar station Delft Campus. Maar dagdromend geef je geen geld uit. In het echte leven wel. En dat is voor dat hele tram 19 project al veel te veel gedaan.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor Admin » 22 mei 2021 13:42

Lijn 19 is "slachtoffer" (bij gebrek aan beter woord) van het fenomeen "voortschrijdend inzicht", maar ook lucratieve commerciële belangen. Had de lijn volgens planning worden aangelegd en als geheel in gebruik genomen dan had er geen haan naar gekraaid dat er een keerlus had gelegen en de trams voor een deel v/d dag grotendeels leeg over het TU terrein reden. Omdat de St. Sebastiaansbrug moest worden vervangen voor de tram (eigenlijk had de brug sowieso vervangen moeten worden gezien leeftijd en staat van onderhoud, dus de tram was een mooi excuus voor de gemeente) en de gemeente Delft feitelijk failliet was kwam er een flink gat tussen planning en realisatie. De TU, ondanks dat het een onderwijs- en onderzoeksinstituut is, koos er voor om de voor de tramlus gereserveerde grond een lucratievere commerciële bestemming te geven, waarvoor de tram moest wijken. Dat kon, vond men, die tram kwam er toch nog lang niet, of überhaupt. Nu de brug klaar is en lijn 19 eigenlijk (eindelijk!) zou kunnen gaan rijden worden de prioriteiten v/h TU bestuur duidelijk: commercie boven bereikbaarheid.

Persoonlijk zou ik de lijn laten eindigen bij het Kruithuispad en de resterende sporen laten liggen als 'aanklacht' tegen het TU bestuur wat commercie dus belangrijker vindt dan bereikbaarheid en afspraken honoreren, met de mogelijkheid om de lijn vandaar over de A13 naar Delfgauw door te trekken. Daarmee bedien je een woonwijk en industrieterrein (2 stuks zelfs!).
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 22 mei 2021 14:08

Het argument om de keerlus te laten vervallen was toch (ook) het fenomeen tweerichtingstram?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 23 mei 2021 09:04

Misschien een idee om lijn 19 linksaf te laten gaan bij de Kruithuisweg en onder de A13 doortrekken naar Delfgauw.
Dan heeft deze groei gemeente een directe verbinding met Station Delft en het Winkelcentrum Leidschehagen en het ziekenhuis.
En natuurlijk de overstap op lijn 1 voor de Haagse binnenstad en Scheveningen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor KevinRandstadrail » 23 mei 2021 09:33

Lijkt me ook een goed idee. Misschien tram 19 ook verlengen naar Pijnacker Centrum bij Metro E. Aan het andere uiteinde naar Station Mariahoeve.

Maar ja de sporen naar de TU liggen er al.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 mei 2021 10:02

Wat dat betreft is het wel interessant om het onderscheid te maken tussen het ontsluiten van woonwijken en van bestemmingen, zoals knooppunten, winkels, plekken met kantoren en dergelijke. Vanuit een buitenwijk kunnen mensen die iets verder van een halte wonen natuurlijk met hun fiets naar een lightrailhalte, die dan ook wel iets verder weg mag liggen. Maar mensen gaan in veel mindere mate een fiets pakken van een OV-halte naar de universteit of een winkel.

Voordeel van zo'n model is dat in de buitenwijken de haltes verder uit elkaar kunnen liggen en daarmee de reistijden een stuk korter. Moet je alleen nog wat bedenken voor de mensen die niet mobiel genoeg zijn om die halte 2 of 3 km verderop te bereiken.

Qua Delfgauw denk ik dat je net op het randje zit qua afstand tot lightrail en trein. Maar als ik me niet vergis rijden daar ook gewoon bussen.

Ander idee: trek iets door van Nootdorp naar Delfgauw. Daartussen ligt ook nog wat leeg gebied waar nog wat nieuwe huizen in te passen zijn, wordt dan gelijk mooi ontsloten.

En als je dan toch 19 bij leidsenhage de andere kant op stuurt, koppel 2 en 19 dan gewoon, scheelt weer een overstap. Alleen natuurlijk wat lastig wanneer 2 een hogere frequentie heeft dan 19.

In elk geval, sporen liggen er, brug komt er, zou nogal Belgisch zijn om dan toch maar niet naar de TU te gaan rijden... Lijkt me ook dat het reizigersaanbod ruim voldoende is. Je kan desgewenst nog altijd andere aftakkingen maken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 23 mei 2021 10:52

Alles staat of valt met vervoersbehoefte. Vanuit Nootdorp reed er ca 10 jaar geleden nog een bus naar Pijnacker, maar die was wegens te lage rezigersaantallen opgeheven en vervangen door een buurtbus. En die rijdt ook door naar Delfgauw. Maar er zit bij wijze van spreken anderhalf passagier per rit in. Daar ga je voorlopig geen busdienst of tramdienst rendabel mee krijgen. De gebieden tussen de woonkernen in zijn ook voornamelijk groen en dat wil men in zekere zin ook zo houden. Van grootschalige uitbreiding heb ik nog niet gehoord, maar ik zie op termijn het groene gebied ten zuidoosten van Delfgauw nog wel een keer volgebouwd worden. Dan is misschien een verbinding naar Delfgauw en dan richting Berkel ook nog wel een mogelijkheid.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 mei 2021 11:02

Ja, ik denk inderdaad dat mensen in Delfgauw eerder in Delft dan in Nootdorp boodschappen gaan doen. Maar misschien willen ze ook wel naar het centrum van Den Haag of [strike]leidsenhage[/strike] mall of the netherlands. En natuurlijk als ze de trein willen nemen. Dan moet zo'n verbinding naar een iets verdere bestemming natuurlijk wel vlot genoeg zijn.

Qua bouwen: hebben we hier in Den Haag ooit een discussie gehad over het platgooien van het gebied CS - Spui en daar wolkenkrabbers van meer dan 100 meter neerzetten? En nu ook al verder van dat gebied? Er is nu hier in bezuidenhout enorme discussie over al die hoogbouw waarmee de wijk 2 x zo veel inwoners gaat krijgen, maar natuurlijk niet 2 x zoveel winkels, huisartsen, tandartsen, parken, scholen en dergelijke. Dus dat hele idee van binnensteeds bouwen helpt onze historische wijken om zeep en maakt wijken in elk geval een tijd onleefbaar tot alle voorzieningen weer op niveau zijn, met een permanente toename van verkeer van auto, OV en fiets, plus parkeeroverlast...

...want die grassprieten moeten natuurlijk wel beschermd worden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 23 mei 2021 11:10

Bij het koppelen van 2 en 19 missen de trams de verbinding met het ziekenhuis en als je 19 naar station Mariahoeve wil sturen wordt dat ook lastig samen met lijn 2...

Wat ik in alle dagdromerij over de toekomstige bestemmingen van lijn 19 nog mis is dat de vervoersvraag van de luchthaven ook nog een Rotterdamse kant heeft. Eerder dit jaar waren er dan ook ideeën om de tramlijn via de luchthaven door te laten lopen naar het Rotterdamse centrum. Zie je het voor je. Dat brede Haagse materieel op het tramnet met een nog smaller profiel dan dat we in Den Haag al hadden?
Ik vind het idee van een tak naar Delftgauw en Pijnacker wel een leuke. Is die vervoersvraag er ook? Hoe druk is de busverbinding?
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 23 mei 2021 11:45

Doortrekken van Delfgauw naar Pijnacker lijkt ook een goed idee.
En misschien is het dan gelijk mogelijk een aansluiting te maken op de E Lijn.
Dan heb je gelijk een mooie nieuwe route.
Leidschendam - Delft - Delfgauw - Pijnacker - route lijn 3 naar het eindpunt Sav. Lohmanplein.
Hiermee kan de verkorte route van lijn 3 worden opgeheven.
Om de drukte in de tramtunnel op te vangen zou lijn 6 via de Jan Hendrikstraat - Buitenhof - Spui - Lage Zand - CS Hoog en dan de eigenlijke route volgen.
Ik denk dat door deze mogelijkheid meer passagiers in lijn 19 kunnen verwachten.

Het is maar een droom idee.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 23 mei 2021 12:14

Dat vliegveld heeft zijn langste tijd gehad. Ligt straks midden in de bebouwing en bovendien komt er een ban op korte vluchten.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 23 mei 2021 13:02

Tja dan moet je wel ff nadenken over wat je nou wil. Alles half/half kost veel geld maar levert weinig op. Dus ofwel op korte termijn de stekker eruit ofwel het voldoende ruimte geven en dus ook aansluiting op OV.

Als kleine vliegvelden zoals zestienhoven eruit gaan betekent dat meer druk op schiphol, dus dat werkt alleen als daar ook de groei flink gedempt wordt. Ben ik op zich sterk voor, het is echt volslagen idioot dat je minder betaalt voor je vlucht naar Barcelona of Gatwick dan vanaf het vliegveld aldaar de stad in.

En dat met de trein naar Berlijn een hele dag kost, met bijna tien stops op stations waar geen mens ooit van gehoord heeft, laat staan wil in/uitstappen.

(In mijn tijd in Spanje ben ik drie keer van Madrid naar Barcelona geweest: 1 x verhuiswagen, 1 x vliegtuig, was het goedkoopst, 1 x HSL, duurde zo'n 3 uur voor 700 km maar toch wat onnodige stops en duurder dan vliegtuig. Overigens alle keren aldaar beroofd, terwijl ik dat in mijn jaren in Den Haag en Madrid nooit meegemaakt heb.)

Maar de politiek probeert zoals altijd de kool en de geit te sparen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 24 mei 2021 07:57

Busschauffeur heeft nu al twee keer gemeld dat het vliegveld weg vliegt maar dat gaat echt niet gebeuren. Er kan wel een ban komen op korte (vakantie) vluchten maar er zijn ook nog tal van andere vluchten die ook dit vliegveld aan doen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 24 mei 2021 13:17

En na de pandemie wil iedereen toch weer op de Canarische eilanden of in Griekenland van de zon genieten.

De huidige ingang van het vliegveld ligt qua ov niet zo handig. Eigenlijk zou je de passagiersafhandeling aan het andere einde van de start- en landingsbaan willen hebben, dus aan de zijde van Schiebroek. Dan zit je direct bij de metro (en vanaf 2024 loopt daar ook een snelweg langs).
Alleen gaat zo'n verplaatsing natuurlijk net zo goed de nodige miljoenen kosten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Chris » 25 mei 2021 08:01

Zou ook een mooie oplossing zijn. Dan hoeft die tramlijn helemaal niet meer en kan men met Lijn E!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron