Pagina 58 van 82

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 14:30
door Marc-sch
Tailtrack is wel dit najaar klaar, maar breed materieel kan er nog niet komen door tijdelijk spoor op de Phoenixstraat. Dit is voorzien om in najaar 2017 om te klappen naar definitief spoor. Pas dan kan lijn 19 doorrijden naar station Delft. MRDH wil dit dan met de eerstvolgende dienstregeling ook echt gaan doen, dus dec 2017. Klaar is dus nog niet in gebruik helaas...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 14:38
door bobo90
is de planning verander? plan was voorjaar 2017.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 14:46
door Marc-sch
De planning en fasering is soms aan verandering onderhevig. ;) Daarnaast is ook de vaststelling van buitendienststelling periode een belangrijke factor. Mag eigenlijk alleen in vakanties, dus voor je het weet schuift het een paar maanden op.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 15:14
door bobo90
dat klopt, maar ook uit het plan van htm bleek niet echt dat de phoenixstraat de beperkende factor is, wat het dus wel gaat zijn. Het dak zou er einde van het jaar op gaan bij parkeergarage, dus ook daar is dan toch neit echt vertraging opgelopen. Weet iemand waarom het dan is uitgelopen, zou toch zeggen dat ze lijn 19 zo snel mogelijk naar het station willen hebben zodat die ook weer wat meer reizigers trekken.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 16:39
door willem
Het keerspoor (excuses voor het onnodig gebruik van de Nederlandse taal) is wel eerder klaar, maar dat wil niet zeggen dat het spoor op de Phoenixstraat al gereed voor de vooral zwaardere trams van lijn 19. De bouwput ligt immers nog open en dat is meer de bepalende factor.

Het is allemaal wat dubbel: dat van die spoortunnel en de daaruit voortvloeiende beperkingen zal wel. Aan de andere leek qua rijtijden een besparing (lees: bezuiniging) te halen te zijn die in de praktijk niet haalbaar bleek. Plus dat, naar mijn inschatting , de reizigersaantallen van lijn 19 sinds de inkorting flink gedaald zijn.
Opeens blijkt verlenging van lijn 19 tot het station van Delft, op voorwaarde dat de tunnel voldoende afgebouwd is, wel haalbaar te zijn. Alle ov - reizigers en -organisaties hadden dat al vanaf het begin aangegeven, maar gemeente en stadsgewest zijn kennelijk alleen op basis van de voorspelbare daling van de reizigersaantallen van lijn 19 te overtuigen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 04 aug 2016 19:53
door Bert
willem schreef:Het is allemaal wat dubbel: dat van die spoortunnel en de daaruit voortvloeiende beperkingen zal wel. Aan de andere leek qua rijtijden een besparing (lees: bezuiniging) te halen te zijn die in de praktijk niet haalbaar bleek. Plus dat, naar mijn inschatting , de reizigersaantallen van lijn 19 sinds de inkorting flink gedaald zijn.
Opeens blijkt verlenging van lijn 19 tot het station van Delft, op voorwaarde dat de tunnel voldoende afgebouwd is, wel haalbaar te zijn. Alle ov - reizigers en -organisaties hadden dat al vanaf het begin aangegeven, maar gemeente en stadsgewest zijn kennelijk alleen op basis van de voorspelbare daling van de reizigersaantallen van lijn 19 te overtuigen.


Dat het aantal reizigers op lijn 19 is gedaald, dat is duidelijk. Met zekere regelmaat stap ik in lijn 19, midden op de dag en zeker 's avonds is het aantal reizigers op de vingers van één hand te tellen. Soms zelf, ben ik de avonduren, de enige passagier van station Ypenburg tot Brasserskade.

Voor wat betreft de rijtijden: lijn 19 is niet bepaald een van de snelste lijnen. Van een beetje tempo is geen sprake: het stuk van de Brasserskade tot de Weidevogellaan v.v. wordt altijd met een sukkeldrafje bereden: volgens dienstregeling is de rijtijd van Brasserskade tot station Ypenburg 11 minuten: zelfs de fiets is sneller.

Dat gebrek aan snelheid is des te opvallender, als men bedenkt dat het slingerspoor over de bult bij de molen in de Phoenixstraat door lijn 1 niet zelden met een dusdanige snelheid wordt genomen, dat het effect doet denken aan een kermisattractie. De waarschuwing om zich tijdens de rit vast te houden, is hier zeker op zijn plaats.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 04 aug 2016 20:33
door Sjoerd
Bert schreef:
Voor wat betreft de rijtijden: lijn 19 is niet bepaald een van de snelste lijnen. Van een beetje tempo is geen sprake: het stuk van de Brasserskade tot de Weidevogellaan v.v. wordt altijd met een sukkeldrafje bereden: volgens dienstregeling is de rijtijd van Brasserskade tot station Ypenburg 11 minuten: zelfs de fiets is sneller.


Is dat over de hele lijn zo? Het kan iets te maken hebben met de aansluitingen die je wilt bieden; bij station Ypenburg wil je aansluiting bieden op de treinen (met een redelijke overstaptijd van een paar minuten), en in Delft noord op lijn 1 voor wie verder wil richting Delft station en Tanthof. Als je te snel rijdt, worden de overstaptijden op die punten mogelijk te hoog. En daarnaast kun je natuurlijk maar met één tram tegelijk aan het eindpunt staan, anders zit je andere trams in de weg; je mag dus niet aankomen als je voorganger er nog staat.
Maar om dat met zekerheid te zeggen zou je de dienstregeling eens moeten analyseren.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 04 aug 2016 23:07
door Bert
Ik gebruik lijn 19 voornamelijk om van de halte Brasserskade naar station Ypenburg te gaan, om daar de trein naar Gouda te nemen en vice versa.

De overstap van de trein uit Gouda op lijn 19 naar Delft is goed: vijf minuten na aankomst van de trein uit Gouda vertrekt lijn 19 naar Delft: in omgekeerde richting is de overstaptijd minimaal een kwartier: tram 19 uit Delft en de trein (uit Den Haag in de richting Gouda) komen tegelijkertijd aan op station Ypenburg.

Ik kan me voorstellen dat vanwege de beperkte capaciteit van het keerspoortje (pardon, tailtrack) bij de Nieuwe Plantage lijn 19 NAAR Delft vaart moet minderen, maar de andere kant op, kan er toch best een tandje bij?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 05 aug 2016 09:13
door Sjoerd
Bert schreef:De overstap van de trein uit Gouda op lijn 19 naar Delft is goed: vijf minuten na aankomst van de trein uit Gouda vertrekt lijn 19 naar Delft: in omgekeerde richting is de overstaptijd minimaal een kwartier: tram 19 uit Delft en de trein (uit Den Haag in de richting Gouda) komen tegelijkertijd aan op station Ypenburg.

Ik kan me voorstellen dat vanwege de beperkte capaciteit van het keerspoortje (pardon, tailtrack) bij de Nieuwe Plantage lijn 19 NAAR Delft vaart moet minderen, maar de andere kant op, kan er toch best een tandje bij?


Ik heb even op de sites van HTM en NS gekeken; inderdaad, de haltetijden voor de reis richting Gouda komen precies overeen. Daar is een niet erg efficiënte vervoerkundige aan de slag geweest bij het bouwen van de dienstregeling! Als ik de dienstregeling zou maken, dan zou ik voor deze lijn de aandacht vooral richten op de aansluiting op station Ypenburg in alle richtingen (dat zal voor reizigers op deze lijn een erg belangrijke halte zijn), en daarna op eindpunt Delft Noord.
Tegelijk met de trein (en in dezelfde frequentie als de trein) op het station aankomen is gewoon niet handig. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de overstaptijden van/naar treinen in de andere richting, maar een verschuiving van enkele minuten moet toch mogelijk zijn; { iets te krap + iets te ruim } is nog altijd beter dan { ideaal + onhaalbaar } qua aansluitingen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 05 aug 2016 09:23
door iljitsch
Sowieso zijn de aansluitingen tussen de trein en de tram vaak slecht, ook op CS en HS, met name 's avonds uit de richting Amsterdam.

De tram is vaak redelijk snel als start en bestemming langs dezelfde lijn liggen, maar zodra je moet gaan overstappen dan gaat het allemaal erg lang duren, zeker het een relatief korte reis is.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 05 aug 2016 13:30
door willem
Het probleem bij lijn 19 zal vermoedelijk zijn dat er niet alleen bij Ypenburg aansluiting op de trein naar en van Gouda moet zijn, maar in Delft ook op lijn 1.
Dat puzzeltje zal wel ergens mis gaan.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 08 aug 2016 17:43
door bobo90
Ze zijn weer bezig bij het station met het derde spoor, betonblokken voor het omhooghouden van de rails. Zouden ze het spoor al gaan testen met gtl?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 08 aug 2016 21:12
door Bert
Sjoerd schreef:
Ik heb even op de sites van HTM en NS gekeken; inderdaad, de haltetijden voor de reis richting Gouda komen precies overeen. Daar is een niet erg efficiënte vervoerkundige aan de slag geweest bij het bouwen van de dienstregeling! Als ik de dienstregeling zou maken, dan zou ik voor deze lijn de aandacht vooral richten op de aansluiting op station Ypenburg in alle richtingen (dat zal voor reizigers op deze lijn een erg belangrijke halte zijn), en daarna op eindpunt Delft Noord.
Tegelijk met de trein (en in dezelfde frequentie als de trein) op het station aankomen is gewoon niet handig. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de overstaptijden van/naar treinen in de andere richting, maar een verschuiving van enkele minuten moet toch mogelijk zijn; { iets te krap + iets te ruim } is nog altijd beter dan { ideaal + onhaalbaar } qua aansluitingen.


Al sinds de start van lijn 19, is er geen aansluiting op station Ypenburg, richting Gouda/Utrecht: tram en trein kwamen altijd op dezelfde tijd aan. Met het inkorten van lijn 19, is de aansluiting van Ypenburg naar Delft wel verbeterd: in de beginjaren, kwam de trein uit Gouda, een paar minuten na vertrek van de tram aan.

Op papier is het realiseren van een betere overstap richting Gouda/Utrecht niet zo moeilijk: met tien minuten later vertrekken uit Delft is er aansluiting, een overstaptijd van vijf minuten is acceptabel, maar in de praktijk is dat waarschijnlijk niet mogelijk in verband met de beperkte capaciteit van het keerspoor.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 09 aug 2016 12:01
door wattman
bobo90 schreef:Ze zijn weer bezig bij het station met het derde spoor, betonblokken voor het omhooghouden van de rails.

Het gaat snel. De poeren (die betonblokjes) zijn gisteren gelegd. Vandaag lag om 12:30 uur de rails er ook al.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 14 sep 2016 14:46
door bobo90
ze zijn weer lekker bezig bij het derde spoor. De eerste laag beton tot net onder de sporen is tijdje geleden gestort en zag ze vandaag bezig met de 'peronwanden'.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 sep 2016 16:40
door Lijn 999
-----

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 sep 2016 17:03
door PAV
Het feit dat sinds er haarscheurtjes zijn geconstateerd waardoor vrachtverkeer niet meer over de brug mag, en het feit dat sindsdien de brug en omgeving provisorisch zijn ingericht en belijnd en het feit dat een tramlijn al jaren uitgesteld is, maken dus geen 'dringende noodzaak'.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016 08:01
door Roland
Volgens mij heeft de provincie ook een deel van het beheer. Er moeten denk ik ook gewoon knopen worden doorgehakt. Tijdens het ontwerp kan altijd alles, maar als er echt gebouwd moet gaan worden zijn er een hoop die koudwatervrees hebben.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 sep 2016 17:20
door Marc-sch
Afbeelding

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 okt 2016 15:22
door trammelant
Derde spoor voor lijn 19 bij station Delft..... :o
Afbeelding
Afbeelding