Pagina 75 van 82

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 11 nov 2021 17:00
door iljitsch
Tja je hebt natuurlijk de "sunk cost fallacy": ik heb er nu al zoveel geld in gestoken, nu moet ik er dus nog meer geld in steken!

Dat oude geld ben je kwijt. De vraag vandaag is: als ik er nog meer geld in steek, levert me dat een beter resultaat op dan ermee kappen?

Een tram heeft natuurlijk veel meer capaciteit en een doorgaande lijn heeft ook voordelen ten opzichte van overstappen van tram naar bus.

Maar stel dat we "fast forward" naar 10 jaar in de toekomst doen: hoe ziet een verlengde lijn 19 er dan uit? Zouden we niet willen missen, of ach ja een bus was ook wel ok geweest?

Veel infrastructuur is vrij rampzalig van besluit tot enige tijd na oplevering, maar daar hebben we dan wel vele tientallen tot meer dan 100 jaar plezier van.

Stel je voor dat we geen tramtunnel zouden hebben in Den Haag. Dan zou ofwel winkelen in de Grote Marktstraat een flink probleem zijn ofwel de capaciteit tussen de zuidwestelijke kant van Den Haag en centrum/CS enorm veel minder zijn.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 11 nov 2021 19:50
door Tiktak
Wat is er nou voor nodig, slechts 1 klapwissel en een bochtje van het ene spoor wat aansluit op de klapwissel wat in het andere spoor zit.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 12 nov 2021 20:06
door willem
Met de reactie van Admin ben ik het eigenlijk wel eens.

Op een punt na: met of zonder tram was de oude Sebastiaansbrug sowieso aan vervanging toe. Dat die vervanging vervolgens te lang heeft geduurd is een discussie apart en dat laat ik nu zitten (gemeentepolitiek enzo).
Hoe dan ook: aangezien de brug toch vervangen moest worden was het logisch om er dan gelijk een tram richting de TU op te voorzien. In die tijd wist niemand iers van eventuele technische (lees: zwerfstromen) problemen op de TU af.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 02 maart 2022 22:47
door Tiktak
De tramremise voor lijn 19, 15 en 1 bij het Prins Clausplein is goedgekeurd, dit is te lezen op de website van omroep West.
Ze praten hier ook over een koningscorridor, dit moet een nieuwe tramlijn worden van Zoetermeer naar Den Haag v.v.
Weet iemand iets over deze nieuwe tramlijn ???

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 maart 2022 00:04
door joostvansurksum
Het is een verbinding, niet zozeer een tramlijn. Men studeert op mogelijkheden om de stad Den Haag en de omliggende regio met snellere verbindingen te ontsluiten. De koningscorridor loopt grofweg van Scheveningen via Den Haag naar Zoetermeer en ook richting Rotterdam.

Meer info kun je vinden op o.a. https://binckhorstbereikbaar.nl/achtergrond/.

Er staat een hoop geblaat op en zelfs onhaalbare en tegenstrijdige zaken naar mijn mening, maar als je daar doorheen prikt kun je wel wat zinnigheden eruit pikken.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 maart 2022 11:44
door Roland
De belangrijkste gedachte is dat als je meer mensen buiten de regio wil aansluiten, je binnen de regio wat op gebied van snelheid en capaciteit moet gaan doen. Niemand - buiten ons tramofielen :D - heeft zin om een uur met de tram te boemelen. De Koningscorridor en zijn noord-zuid tegenhanger de Leyenburgcorridor zijn aangewezen als hoofdaders. De komende 10 a 15 jaar hoef je in ieder geval geen nieuwe verbinding te verwachten, het gaat echt over de lange termijn.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 maart 2022 19:45
door wattman
Achtergronden zijn te lezen in Schaalsprong OV
https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/6212519/3
https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/6236968/1
https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/6771178/1 (presentatie)

Meer informatie over de nieuwe remise (concept Nota van uitgangspunten):
https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/11256666/1
Wel de moeite waard om dit helemaal door te lezen; zo is er sprake van het overbouwen van het opstelterrein zodat bijv. sportvelden gerealiseerd kunnen worden. Of dit allemaal zo uitgevoerd gaat worden is natuurlijk afwachten. Het gaat om de uitgangspunten.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 mei 2022 17:54
door buschauffeur
Admin schreef:Ja, laten we vooral de miljoenen die al lang zijn uitgegeven om het al liggende spoor aan te leggen (staal voor de rails en koper voor de rijdraad zijn echt niet goedkoop!) in het putje gooien door het stoppen v/h project, met nog meer miljoenen om die rails weer weg te halen en laten we vooral niet vergeten dat de subsidieverstrekkers hun geld terug willen hebben als het project wordt gestaakt, gaat ook weer over miljoenen. :roll:

Lijn 19 wordt afgebouwd. Punt. Ook met een permanent "tijdelijk" eindpunt op TU terrein. Het is nl behoorlijk veel goedkoper dan stoppen. Zo simpel is het. Had de St Sebastiaansbrug niet vervangen hoeven worden en/of had Delft geen Artikel 12 gemeente geweest, zodat de brug kon worden vervangen tijdens de aanleg van lijn 19, was het voorgenomen eindpunt op het TU terrein gewoon als keerlus in gebruik genomen met de rest van lijn 19 en had er nu geen haan meer neer gekraaid. Je kan wel blijven roepen dat lijn 19 slecht is en prestige en te duur en te lange bouwtijd en weet ik wat, feit is dat lijn 19 er gewoon komt, dus dat roepen heeft weinig nut.

Tram 19 krijgt ook een ander eindpunt dan eerst de bedoeling was. De tramlijn zou oorspronkelijk doorrijden tot het eind van de Mekelweg, maar stopt nu halverwege op de Van den Broekweg.

https://indebuurt.nl/delft/genieten-van ... dt~158385/

Dan gaat er heel wat rails uitgegraven worden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 03 mei 2022 21:21
door OVinDelft
Deze quote uit dat artikel vind ik wel opmerkelijk:
Zo kunnen bedrijven die onderzoek doen dat gevoelig is voor trillingen of straling zich in de toekomst op de Campus-zuid blijven vestigen.

Zeggen ze hier nu eigenlijk dat de tram gewoon prima tot de Heertjeslaan kan rijden, maar dat ze dat niet doen vanwege bedrijven die zich daar misschien in de toekomst zullen gaan vestigen? Dan kan je die bedrijven toch gewoon een kavel geven 100 meter verderop? Zat ruimte nog daar op dat bedrijventerrein.

Nu krijg je dus de situatie dat bedrijven en faculteiten van de TU ten zuiden van de Kruithuisweg straks doordeweeks alleen met bus 40/174 bereikbaar gaan zijn, en in het weekend helemaal niet.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 04 mei 2022 12:57
door Tiktak
Trek hem dan door naar de Anthony Fokkerweg, dan hebben de sportverenigingen die daar liggen, daar dan ook profijt van.
Maak daar een overloopwissel met een aparte bus strook er naast, zodat bus en tram elkaar niet hinderen.
En het laatste stuk spoor gewoon laten liggen in afwachting wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 20:26
door willem
Tsja.
Inmiddels verbaast het me niet meer: al sinds 2005 ofzo werd die tram beloofd.

Je kunt dat ding wel tot halverwege de campus van de TU laten rijden. Alleen werkt dat niet: voor dat laatste eindje is toch een bus nodig en die zal verder parallel aan de tram rijden.
Waardoor de bus vol en de tram leeg rijdt.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 15:02
door OVinDelft
Nou, het lijkt erop dat er een nieuwe datum geprikt is:
https://mrdh.nl/project/tramlijn-19

Informatie over het Elektromagnetisch reductie systeem:
https://www.tudelftcampus.nl/nl/campus- ... amlijn-19/

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 15:18
door Charles
Dus de gehele trambaan wordt opgebroken om daarna opnieuw aangelegd te gaan worden... :shock:
En er mag op de campus slechts met beperkte snelheid gereden worden, gaan de tramvoertuigen om deze reden ook nog eens voorzien worden van een snelheidsbegrenzer?

Hoeveel vertraging heeft dit project inmiddels al opgelopen???
Afgezien nog van de perikelen mbt de brug waarover gereden gaat worden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 16:05
door willem
Aangezien de Campus Zuid (het deel van de TU ten zuiden van de Kruithuisweg) niet zonder ov kan zitten ziet het ernaar uit dat over de hele route van de tram bussen parallel gaan rijden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 18:02
door buschauffeur
willem schreef:Aangezien de Campus Zuid (het deel van de TU ten zuiden van de Kruithuisweg) niet zonder ov kan zitten ziet het ernaar uit dat over de hele route van de tram bussen parallel gaan rijden.


TU Delft Campus-Zuid blijft met openbaar vervoer bereikbaar met de bestaande bussen van RET en EBS. Ook als tramlijn 19 gaat rijden blijft Campus-Zuid met busverbindingen bereikbaar.
Aldus MRDH in een opbeurend schrijven.

De tram mag maximaal 30 km/u. Zullen die buschauffeurs leuk vinden.

Wat een planologische blunder is dit zeg.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 18:14
door buschauffeur

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 22:10
door Tiktak
Wat is de redenen dat ze het eindpunt niet maken tussen de sportvelden bij de Watermanweg.
De sportvelden hebben geen last van de trillingen e.d. volgens mij.
En dit is dan slechts 400 meter verwijderd dan het oorspronkelijke eindpunt.
Of een nieuwe route bedenken vanaf gezien van Station Delft over de Merkelweg - linksaf Christiaan Huygensweg op - rechtsaf de Schoenmakerstraat in - verlengde Huismansingel op waarop het eind een keerlus is.
Het voordeel is dat de woonwijk aan de Schoemakerstraat dan ook bedient word door een tramlijn.
Eventueel kan aan het eind van de Schoenmakerstraat na het viaduct Kruithuisweg een uitbreiding komen linksaf naar Delfgauw

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 21 jun 2022 06:22
door wattman
De Schoemakerstraat was de oorspronkelijk geplande route. Dat plan is (in een grijs verleden...) verlaten voor het traject via de Mekelweg, nu Mekelpark. Het zou kunnen dat een goede bereikbaarheid van de campus bij dat besluit een rol heeft gespeeld (het is zo lang geleden...). Wellicht dat iemand anders dat scherp heeft.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 21 jun 2022 13:33
door OVinDelft
Vond deze artikelen uit 2001:
https://www.delta.tudelft.nl/article/tr ... p-mekelweg
https://www.delta.tudelft.nl/article/ee ... e-trambaan

Er staat duidelijk beschreven dat het oorspronkelijke plan Michiel de Ruyterweg - Christiaan Huygensweg - Schoemakerstraat was.
Dit is vervolgens omgeruild voor de Mekelweg omdat dit een hogere vervoerswaarde had en zorgde voor meer sociale controle in de TU-wijk.

Deze passage vind ik ook wel prachtig:
"Hoe lang moeten we er nog op wachten?" Als er eenmaal een goed ontwerp ligt en het bestemmingsplan is gewijzigd, kan de aanleg van het hele traject in één maand gebeuren. In het gunstigste geval duurt het alles bij elkaar nog twee jaar."


Dan weer terug naar 2022...
Ik vraag me ook af of het ten zuiden van de Kruithuisweg verleggen naar de Huismansingel een optie is, of dat er daar ook bedrijven zijn/komen die last zouden hebben van de tram. Je zou dan via de Van den Broekweg of Watermanweg kunnen aansluiten op de bestaande trambaan op de Mekelweg.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 21 jun 2022 15:32
door Tiktak
Om een hoop kosten te besparen van het uitbreken van het gehele baanvak, zou ik met dit gereserveerde geld en met het gereserveerde geld voor de zeer dure aanleg op de Mekelweg,
dit geld in één pot douwen en hiervan het nieuwe voorgestelde traject via de Christiaan Huygensweg - Schoenmakerstraat van de bekostigen.
Het reeds gemaakte spoor laten liggen, waarover de bussen een vrije baan hebben.
Hiermee heb je gelijk het probleem opgelost. De bus voor studenten en de tram voor de bewoners.