Pagina 76 van 82

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 21 jun 2022 20:15
door OVinDelft
Ik denk dat er echt te weinig vervoersvraag is in die hoek van de stad voor zowel een tram- als bus. Als je tram 19 via de Schoemakerstraat laat rijden dan zal bus 69 over de Mekelweg worden geslachtofferd. Bus 40/174 kunnen uiteraard wel blijven bestaan via hun huidige route, of eventueel via de Rotterdamseweg om niet in het vaarwater van de tram te zitten. Er gaat toch veel nieuws gebouwd worden langs de Schie; dan pak je dat ook meteen mee. De Mekelweg kan dan over z'n gehele lengte een park worden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 14 jul 2022 20:03
door wattman
Volgens de kaartjes bij dit bericht krijgt lijn 19 einde 2023 een eindpunt bij de .... Schoemakerstraat.
https://mrdh.nl/project/tramlijn-19
(Opvallend is dat het bericht zelf ongedateerd is)

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 14 jul 2022 20:25
door joostvansurksum
Dat zou een interessante wending zijn. Of achterhaald nieuws. Who knows... :|

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 14 jul 2022 20:28
door OVinDelft
Huh, goed gevonden zeg! Volgens mij is dit gewoon het artikel dat vorige maand is gepubliceerd. Het kaartje was me toen nog niet opgevallen; of misschien later toegevoegd.

Het kaartje komt wel overeen met de zin "Het nieuwe eindpunt van tramlijn 19 komt op de Van den Broekweg", dus grote kans dat dit hem dan ook wordt.

Zo blijft er wel de mogelijkheid bestaan om alsnog rechtsaf de Schoemakerstraat en dan over de Huismansingel tot een nieuw eindpunt aan de Heertjeslaan te rijden. Althans, als de zwerfstromen en dergelijke daar geen probleem zouden zijn.

Of een (ietwat onrealistische) verlenging naar Delfgauw:
Tram 19 Delfgauw Ruyven.png

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 14 jul 2022 20:40
door joostvansurksum
Vanaf de Heertjeslaan zouden ze in de toekomst ook richting station Delft Campus kunnen doortrekken, als daar genoeg vervoersbehoefte ontstaat met alle nieuwe bedrijven. Langs de nieuw aan te leggen Faradaybrug over de Schie.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 15 jul 2022 07:05
door buschauffeur
OVinDelft schreef:Huh, goed gevonden zeg! Volgens mij is dit gewoon het artikel dat vorige maand is gepubliceerd. Het kaartje was me toen nog niet opgevallen; of misschien later toegevoegd.

Het kaartje komt wel overeen met de zin "Het nieuwe eindpunt van tramlijn 19 komt op de Van den Broekweg", dus grote kans dat dit hem dan ook wordt.

Zo blijft er wel de mogelijkheid bestaan om alsnog rechtsaf de Schoemakerstraat en dan over de Huismansingel tot een nieuw eindpunt aan de Heertjeslaan te rijden. Althans, als de zwerfstromen en dergelijke daar geen probleem zouden zijn.

Of een (ietwat onrealistische) verlenging naar Delfgauw:
Tram 19 Delfgauw Ruyven.png

Die verlenging is zeker onrealistisch. Onwijze kosten maken (viaduct) voor drie haltes op een industrieterrein terwijl bus 62 daar al rijdt maar dan de woonwijk doorkruist.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 15 jul 2022 13:56
door willem
Het past wel in het beeld dat er ooit een tramlijn naar het vliegveld aangelegd moet worden omdat Zestienhoven tegenwoordig ook Den Haag (excuus: The Hague) in haar naam heeft staan.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 15 jul 2022 14:40
door iljitsch
Die discussie hebben we al een paar keer gehad... Lekker met een tram door Delft en Rijswijk slingeren tussen Den Haag en zestienhoven duurt een jaar (nouja, (meer dan?) een uur) en het enige voordeel zou zijn dat je niet over hoeft te stappen zoals nu wel tussen RR E en de bus voor het laatste stukje. Maar in het geval van 19 gaat die vlieger ook niet op (voor Den Haag westelijk van de vliet).

Een aftakking van lijn E naar de terminal zou een stuk handiger zijn. Dan zou je zowel vanuit Rotterdam als vanuit Den Haag (bijvoorbeeld Eisenhowerlaan) een rechtstreekse verbinding naar het vliegveld kunnen onderhouden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 16 jul 2022 09:08
door Tiktak
Tot in het centrum in Delfgauw moet gewoon het maximum zijn, bewoners hebben dan rechtstreeks een verbinding met de trein en de binnenstad van Delft.
Zestienhoven kunnen we gewoon uit ons hoofd zetten, ze weten nog steeds niet of het vliegveld open blijft of word afgeschaald naar een zakelijke vliegveld.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 16 jul 2022 16:58
door buschauffeur
Er reed een bus van EBS van Delft naar het vliegveld maar die is alweer de nek omgedraaid bij gebrek aan reizigers.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 jul 2022 09:12
door Lange_Dre
Tiktak schreef:Tot in het centrum in Delfgauw moet gewoon het maximum zijn, bewoners hebben dan rechtstreeks een verbinding met de trein en de binnenstad van Delft.
Zestienhoven kunnen we gewoon uit ons hoofd zetten, ze weten nog steeds niet of het vliegveld open blijft of word afgeschaald naar een zakelijke vliegveld.


Delfgauw heeft voldoende aan een busdienst. Welke nu zelfs nog met 10 meter e-Citea's rijd en naar station Delft rijd. Een dure tram verbinding is hier nog lang niet nodig, er zijn meerdere plekken die wel om een tramlijn of verbeterde tramlijn vragen in/rond Den Haag.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 jul 2022 14:40
door OVinDelft
Dat plannetje van mij met die tram naar Delfgauw was voornamelijk bedoeld om tram 19 wat extra klandizie en dus rendabiliteit te geven nu er niet doorgereden gaat worden naar Technopolis. Als je dat uitvoert dan hef je bus 62 natuurlijk op, en wordt het zuiden van Delfgauw met tram 19 en het noorden met bus 455 bediend. Als het een simpele verlenging over maaiveld was geweest dan had het misschien nog wel realistisch geweest, maar het oversteken van de A13 (vanwege de hoogteverschillen denk ik een tunnel van ~250 meter) maakt het onhaalbaar.

Een verlenging naar Rotterdam Airport is helemaal onzin; daar is veel te weinig klandizie voor en je rijdt voornamelijk door weilanden. Het is effectiever om vanaf Schiedam Centrum een bus naar het vliegveld te laten rijden.

Uiteindelijk was het toch echt het beste geweest als tram 19 zoals oorspronkelijk gepland gewoon naar de Heertjeslaan was gaan rijden...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 nov 2022 01:50
door YC52000
Laten we gewoon lijn 19 naar IKEA Delft rijden en het voor gezien houden :shock:

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 nov 2022 14:04
door Edwin
OVinDelft schreef: Je rijdt nu nog voornamelijk door weilanden.


Dat is aan de Roterdamse kant snel aan het veranderen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 22 nov 2022 14:52
door willem
Ze zijn een snelweg aan het bouwen, maar de stad mag in die richting niet verder uitbreiden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 23 nov 2022 19:17
door Edwin
willem schreef:Ze zijn een snelweg aan het bouwen, maar de stad mag in die richting niet verder uitbreiden.

Er komt een industriegebied langs de nieuwe snelweg.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 23 nov 2022 20:44
door iljitsch
Joepie! Meer industrieterreinen, precies waar we behoefte aan hebben!

De afgelopen 7 jaar ofzo kwam ik regelmatig langs Zoetermeer-Oost/Bleiswijk. Helemaal volgebouwd met blokkendozen. Waarom??? En ook zeker niet een uitzondering, in Noord-Brabant is de verdozing (na / samen met de verstalling) een enorme trend.

In theorie kan je natuurlijk NL helemaal volbouwen a la Manhattan. Maar in praktijk werkt dit niet. In Den Haag zie je steeds meer woontorens waar het 19e-eeuwse stratenplan totaal geen antwoord op heeft.

Het wordt tijd dat we toch eens wat ongeschoold werk naar het buitenland gaan exporteren want hier kunnen we redelijkerwijs dat ruimtebeslag niet aan.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 23 nov 2022 23:19
door Tiktak
Laten ze met lijn 19 en eventuele nieuwe tramlijnen in de toekomst weer niet de fout in gaan.
Eerst tramlijn aanleggen en daarna de woonwijken er om heen bouwen ( de tram hoeft dan nog niet gelijk te rijden )
Zo zie je maar Vroondaal is nu een hele grote stadswijk geworden in Den Haag en word steeds groter tot aan de grens van Monster, maar geen bus of tramlijn in die wijk.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 25 nov 2022 15:27
door willem
iljitsch schreef:Joepie! Meer industrieterreinen, precies waar we behoefte aan hebben!

De afgelopen 7 jaar ofzo kwam ik regelmatig langs Zoetermeer-Oost/Bleiswijk. Helemaal volgebouwd met blokkendozen. Waarom??? En ook zeker niet een uitzondering, in Noord-Brabant is de verdozing (na / samen met de verstalling) een enorme trend.

In theorie kan je natuurlijk NL helemaal volbouwen a la Manhattan. Maar in praktijk werkt dit niet. In Den Haag zie je steeds meer woontorens waar het 19e-eeuwse stratenplan totaal geen antwoord op heeft.

Het wordt tijd dat we toch eens wat ongeschoold werk naar het buitenland gaan exporteren want hier kunnen we redelijkerwijs dat ruimtebeslag niet aan.

Tsja, De keuze van een regering uit het verleden om van Nederland een distributieland te maken, met dus overal ruinteverslindende blokkendoos, is denk ik voor een dichtbevolkt land als de onze verkeerd geweest.
Voor nu hebben we ermee te maken.

Vroondaal is zo verspreid dat het lastig is om een tram aan te leggen die de wijk goed bediend. Zelfs met een bus lukt dat niet.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 25 nov 2022 16:21
door iljitsch
Je kan daar het RR-model gebruiken waarbij mensen met de fiets naar de rail-halte gaan. Eindpunten 2 en 4 zijn (op de fiets) niet zo ver maar onvoldoende ruimte om daar flink wat fietsen neer te zetten.