Pagina 77 van 82

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 26 nov 2022 15:51
door Tiktak
iljitsch schreef:Je kan daar het RR-model gebruiken waarbij mensen met de fiets naar de rail-halte gaan. Eindpunten 2 en 4 zijn (op de fiets) niet zo ver maar onvoldoende ruimte om daar flink wat fietsen neer te zetten.


Deze fout hebben ze ook al gemaakt met lijn15 en lijn 19 in Ypenburg, eerst woningen en later een tramlijn.
In tussen hadden de bewoners al een tweede en een derde wagen aangeschaft en probeer dan maar eens om deze bewoners weer in het OV te krijgen.

In de topic OV in Vroondaal had ik een oplossing door het doortrekken van lijn 6 de nieuwe woonwijk in, waarbij ook de wijk Houtwijk en het industrie terrein ZKD werd bedient.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 27 nov 2022 06:01
door Chris
Bij de opening van lijn 15 in Nootdorp was het bij het eindpunt nog best een kale vlakte. En voor Nederlandse begrippen was de tramlijn in Ypenburg er best al snel.
Helaas voor de nieuwe woonwijken ten zuidwesten van de Lozerlaan zijn de OV plannen nog amper aanwezig. Terwijl bijvoorbeeld lijn 2 gemakkelijk iets verlengd had kunnen worden...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 29 nov 2022 13:36
door wattman
Inderdaad. Lijn 15 ging rijden in 2002. Lijn 19 was later, in 2010. De bebouwing langs die routes dateert uit 2001 - 2008. Het winkelcentrum rond de Oude Kustlijn met die flatblokken is uit 2005. Die spreekwoordelijk bewoners met tweede en derde auto's zal je vinden in Boswijk, die wijk met villa's in het groen tussen de Laan van Hoornwijck en TNO. De enige mensen die daar regelmatig met het OV gaan, zal het schoonmaakpersoneel zijn.

Ik woon pas vijf jaar in die wijk, dus hoe het in het begin was, weet ik niet. Het algemene beeld is nu:
Lijn 15 loopt in de spits aardig vol op de haltes op de Nootdorpse Landingslaan, en vooral bij de Plesmanlaan. Buiten de spits veel winkelend publiek.
Lijn 19 moet het vooral hebben van scholieren (op bepaalde ritten stampvol), en sinds de opening van de Mall in Leidschendam ook veel winkelend publiek, ook mensen uit het zuiden des lands die dan in Delft van de trein op de tram overstappen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 30 nov 2022 09:03
door willem
Dat winkelende publiek kan lijn 19 wel gebruiken, zo druk is die lijn op die paar ritten met scholieren niet.

Overigens reed er voor de tram al een bus naar Ypenburg. Eerst als verlenging/uitbreiding van de oude bus 15 naar Ypenburg die toen daar nog het vliegveld was slechts eenmaal per werkdag reed. Later kwam aan het andere einde van de wijk een verlenging van de stadsdienst van Delft.
Dat is een verschil met Vroondaal: die hebben al de doorgaande bussen naar het Westland die de wijk slechts zijdelings aandoen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 feb 2023 09:49
door q-quan
Eergisteren in de medewerkersnieuwsbrief van de TU Delft een update over tramlijn 19, met o.a. een planning, met ingebruikname eind 2023. Deze informatie staat nu ook op de MRDH-website tramlijn 19 (maar had ik nog niet eerder gezien).

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 feb 2023 15:14
door willem
Dat laatste stukje na de Berlageweg is interessant: de lijn lijkt opeens af te buigen naar de Schoemakerstraat. Dan zal daar nog wel rails en een halte moeten worden aangelegd. Het geeft wel een mogelijkheid voor P+R.

Aangezien naar de Campus Zuid bussen moeten blijven rijden houdt je een dubbeling. De frequentie van elke 20 minuten zal denk ik daarom zo blijven.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 17 feb 2023 15:59
door xCookiesolax
willem schreef:De frequentie van elke 20 minuten zal denk ik daarom zo blijven.

Dat verwacht ik ook. In het begin was men razend enthousiast en gingen er zelfs verhalen rond over een kort traject (19K) tijdens de spits tussen Delft TU en Delft Station.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 10:01
door Tiktak
Laten we niet te vroeg juichen, het gaat altijd anders wat zij schrijven.
Eén bezwaarschrift geeft alweer vertraging.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 13:17
door buschauffeur
Om dit nieuwe systeem aan te leggen verwijderen we de bestaande tramlijn vanaf halte TU Aula tot halte Berlageweg en leggen we deze opnieuw aan.

Natuurlijk. Honderden meters nooit gebruikte rail weer uitgraven. En dat stuk van de Van den Broekweg tot aan de Heertjeslaan is dan ook overbodig. Lekker gewerkt zeg. Had er maar een busbaan van gemaakt met frequente busverbindingen. Zeker nu HTM gelede bussen gaat aanschaffen. Lijn 19 is een mislukt prestigeproject. En dat mag allemaal wel wat kosten.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 16:43
door iljitsch
En wiens schuld is het? Een beetje Belgische toestanden met infrastructuur aanleggen die vervolgens niet gebruikt wordt / kan worden...

Op zich verwacht ik wel voldoende vervoersvraag voor een tram...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 17:06
door buschauffeur
Het is te hopen zeg.
Maar in de praktijk: studenten komen het station uit en zien het busplatform voor zich op 5 passen afstand. En er rijden heel wat bussen de kant van de TU uit. Zouden ze dan een langer stuk lopen naar de tramhalte in de hoop dat binnen 20 minuten een tram aankomt?

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 19:00
door Lange_Dre
Bij lijn 19 is te veel mis gegaan. Door bureaucratie, overheden die niet goed genoeg samenwerken en verkeerde keuzes die gemaakt zijn. Het helpt niet dat lijn 19 slechts om de 20 minuten blijft rijden en dat de lijn ingekort gaat worden waardoor mensen nog steeds de bus kunnen pakken. Het oorspronkelijke idee was mooi. De vele bussen tussen station Delft en de TU Delft vervangen voor trams. Nu hebben we een tweede tweede tram in Delft die richting de TU rijd, maar te vroeg stopt en daarnaast de huidige buslijnen tussen Delft NS en de TU. Maar het project moet kost wat kost worden afgemaakt..

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 21:04
door willem
Lijn 69 zal in ieder geval wel verdwijnen zodra de tram gaat rijden.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 22:13
door Tiktak
Ik denk dat de halte Zuidpoort een drukke halte wordt voor het winkelt publiek en de Julianalaan voor de bewoners.
De haltes bij de TU worden hoofdzakelijk overdags gebruikt.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 feb 2023 08:51
door iljitsch
Elke 20 minuten is natuurlijk een crime als voor/navervoer van de trein want die rijdt immers per half uur / kwartier. Met een overstap van 5 minuten maakt de frequentie verder niet uit. Met een overstap van 15 minuten ook niet, maar dan in negatieve zin...

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 feb 2023 10:12
door joostvansurksum
20 minuten is best laag inderdaad, maar ze kunnen de frequentie makkelijk veranderen straks. Ook zouden ze een extra pendeltram Delft-TU in de spitsuren in kunnen zetten.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 feb 2023 12:17
door buschauffeur
De halte Zuidpoort is al een drukke halte vanwege alle streekvervoerlijnen die er stoppen. Daar gaat in de spits om de drie minuten een bus langs. Een tram voegt daar niets aan toe.

Een pendeltram tussen Delft Station en de TU is natuurlijk een onzinnig idee. Laat je speciale trams aanrukken voor die vier of vijf haltes naar de TU? Hoe lang is de in en uitruktijd? Wat doe je met die trams na de spits? Leuke ideeën maar in de praktijk totaal niet realistisch. Er rijden nu zat bussen naar de Mekelweg. Interval in de spits is tussen de twee en zeven minuten. Daar kan geen tramlijn aan tippen. Die bussen staan gewoon klaar als je het station uitloopt. Instappen en wegwezen. Denk je echt dat studenten dan eerst naar de tramhalte lopen om tot de conclusie te komen dat er, in de tijd dat ze op de tram wachten, al drie of vier bussen richting de TU zijn vertrokken?

Nee, deze tramlijn is een planologische blunder. Dat zal niemand toegeven natuurlijk. MRDH niet vanwege het gezichtsverlies. En de vervoersbedrijven ook niet. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Jaren geleden hadden ze al tot de conclusie moeten komen dat er met elektrische gelede bussen een veel flexibeler OV-systeem opgezet had kunnen worden. Het beste zou nu zijn die rails uit te graven, de boel te asfalteren en er een busbaan van te maken. Alle problemen opgelost. Maar het zal er wel op uit draaien dat er rigoureus in de buslijnen gesneden gaat worden om die overbodige tram aan reizigers te helpen. Iedereen kan zich dan op de borst slaan. Alleen de reiziger is slechter af.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 feb 2023 13:34
door buschauffeur
Tiktak schreef:Ik denk dat de halte Zuidpoort een drukke halte wordt voor het winkelt publiek en de Julianalaan voor de bewoners.
De haltes bij de TU worden hoofdzakelijk overdags gebruikt.

Sterker nog, de haltes bij de TU worden alleen in de spits intensief gebruikt. En in de weekenden rijdt er zelfs geen bus over de Mekelweg om de simpele reden dat er geen studenten (= reizigers) zijn. Dan rijdt de tram dus 2 kilometer leeg naar het nieuwe eindpunt. En weer 2 kilometer leeg terug naar Delft.

Bus 23 naar Kijkduin werd in Loosduinen onthoofd wegens "gebrek aan reizigers". Terwijl het een voorziening was voor de buurt om bijvoorbeeld naar het Leyenburg ziekenhuis te reizen en voor scholieren naar de Dalton. Om maar even de absurditeit van dit alles aan te tonen.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 feb 2023 13:37
door willem
De tram kan alleen op werkdagen overdag gaan rijden. Dat is in Utrecht met de lijn naar De Uithof ook gebeurd.

Re: Lijn 19

BerichtGeplaatst: 19 feb 2023 13:54
door iljitsch
Waarom rijden er zoveel bussen op dat stukje?

Lijkt mij een slecht idee om alleen op werktijden trams te laten rijden op dat nieuwe stuk. Dan bedien je het winkelgebied niet en bijvoorbeeld mijn nichtje woont in een studentenflat op de campus dus dan hebben die mensen 's avonds en in het weekeinde geen (openbaar) vervoer. Ik vrees wel voor de frequenties in de avond...

Is het huidige eindpunt lijn 19 in Delft ook bruikbaar in de andere richting? Dan heb je ruimte voor spitsversterking en ook natuurlijk prettig om gelijk in een gereedstaande tram te stappen in plaats van te moeten wachten op het perron.

Moraal van het verhaal, zowel hier in Delft als in Utrecht: niet echt handig om je grote station dat veel studenten aanvoert en je universiteit een halve stad uit elkaar neer te zetten. Hier in Den Haag hebben we dat beter geregeld met al die ministeries op de lip van het CS. :-D