hharry schreef:Is er op de B-bak ook een nieuwe panto gemonteerd? Of is de oude enkel verwijderd, en niet vervangen?
Roland schreef:Het werkt ongetwijfeld, echter is de constructie van deze pantograaf zodanig dat hij sneller achteroverklapt bij oneffenheden in de bovenleiding. Dit komt omdat de onderste dikke buis aan de binnenzijde zit, bij de Brusselse PCC's zit deze dikke buis aan de buitenzijde. De dikke buis is bedoeld voor het opvangen van drukbelastingen en de dunne voor trekbelastingen, in de "verkeerde" richting is de belasting dus niet optimaal.
Admin schreef:Dat komt omdat de Brusselaar een Frans fabrikaat gebruikt en de RR wagens een Duits exemplaar
Roland schreef:Ik zie niet in wat dat met de constructie te maken heeft...
... ik denk dan ook de de HM-Admin -- (al dan niet met [z'n] knipoog) -- toch wel een punt heeft, of een (extra) streepje voor de schaarbeugel-stroomafnemer aan de bovenleiding voor heeft, want hij zit + ziet toch dichter bij het vuur en vlam en vonk dat deze eenbener (ongetwijfeld) nog "te wachten staat", met de Alsthom versus Faiveley (pantograph) uitvoering ... (& see also: ) "Single- and double-arm pantographs":
robert55 schreef:Ook de motorposten hadden de knik naar buiten en reden -net als de locomotieven- normaal met de achterste panto op.
Bij de motorpost is de druk van de stroomafnemer bij stilstand 14 Nm, bij 120 km/h oefent de voorste stroomafnemer een kracht meer als 21 Nm uit op de rijdraad.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten