Omroep nu ook in het Engels

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor Slagathor » 03 mei 2016 13:17

PAV schreef:Eén probleempje: er zijn maar twee geslachten en een veelvoud aan talen... ;)


Ik vind 2 talen dan ook wel genoeg. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor trambestuurder » 03 mei 2016 22:55

Omroep in het Nederlands en Engels is meer dan genoeg al zouden ze wel het woordje Eindpunt aan kunnen toevoegen (ook in het Engels) zodat elke reiziger weet dat ze uit moeten stappen.
En Engels is de Wereld taal dus iedereen zou dit moeten kunnen Begrijpen.
De ruimte tussen de Haltes is simpelweg te kort om er een taal aan toe te voegen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor EnglishTramMan » 04 mei 2016 10:23

Als Engelsman moet ik jullie vertellen dat soms begrijp ik de Engelse versies niet.
Maybe I should do the announcements!
:idea:
EnglishTramMan
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 maart 2016 11:02

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor willem » 04 mei 2016 17:20

Het wordt niet voor niets vaak Nederengels genoemd en soms zelfs als aparte (overgangs-)taal gezien.

Hier in Nederland denken we vaak goed andere talen te kunnen spreken, maar dat valt vaak heel erg tegen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor iljitsch » 04 mei 2016 18:45

Dat is vaak een probleem met het openbaar vervoer: als je er niet al bekend mee bent is het vaak moeilijk te snappen. Bijvoorbeeld dat gedoe met het hoge en lage perron bij de samenloop van RR. En probeer maar eens te vinden waar je bus stopt bij het CS van een grote stad.

Ik vraag me ook sterk af hoeveel toegevoegde waarde het omroepen van de haltes heeft, en al helemaal dat gezever over de OV-chipkaart.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor wattman » 04 mei 2016 18:51

iljitsch schreef:Ik vraag me ook sterk af hoeveel toegevoegde waarde het omroepen van de haltes heeft

Vroeger werd de bestuurder geacht om te roepen. Gelet op het feit dat de digitale displays niet van elke plek goed te lezen zijn (of soms niet werken) en er ook slechtzienden mee kunnen reizen, kan een aanvullende omroep geen kwaad. Persoonlijk vind ik het als ik het OV neem in een voor mij niet bekend gebied wel handig. Die chipkaart info lijkt wellicht overbodig nu er zoveel jaren verstreken zijn, maar vergeet niet dat in andere landen (Mobib in Belgie, Oystercard in Londen) uitchecken bij tram en bus juist niet moet.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor iljitsch » 04 mei 2016 19:07

Ja, maar moet ik nou 3000 keer doodgegooid worden met dat gekwek alleen voor die enkele toerist? Die reist toch 99% van de tijd met een los kaartje waarmee dat niet nodig is.

Blinden/slechtzienden zijn wat mij betreft de enige goede reden. In de moderne trams en de oude GTLs zit bij iedere geleding een display dus het is niet al te veel moeite je zo te positioneren dat je dit kan zien. Dat televisiescherm op sommige andere GTLs vind ik wel onduidelijker, ook al omdat de tram blijkbaar van laag naar hoog rijdt, zeker teveel op Twitter gezeten.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor PAV » 04 mei 2016 22:25

Bij Arriva en Connexxion doen soms de displays het niet in de bussen, en de laatste tijd komt dat ook geregeld voor in de GTL's waar ik in zit. Dan is die omroep toch een best handig alternatief. Zeker als je ergens niet bekend bent, of niet op de haltenamen op de haltes zelf hebt kunnen letten tijdens de rit. Een tijdje terug zat ik ook in een RET-bus met defect scherm en een omroep op zeer laag volume, zeg maar gerust onverstaanbaar. Toen was het toch even een uitdaging om niet op de verkeerde halte uit te stappen...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor wattman » 05 mei 2016 08:25

iljitsch schreef:Ja, maar moet ik nou 3000 keer doodgegooid worden met dat gekwek alleen voor die enkele toerist? Die reist toch 99% van de tijd met een los kaartje waarmee dat niet nodig is.

Langzamerhand is het op de Scheveningse lijnen geen "enkele toerist" meer. Op lijn 1 bijv. kun je heel duidelijk merken wanneer het ontbijt in het hotel klaar is. Dan zit de tram na Kurhaus reeds vol met toeristen en staan bij World Forum (Promenade hotel) bijvoorbeeld staan dan hele groepen, en die rijden volgens mij vaak op een chip dagkaart die ze bij het hotel kopen.
We gaan volgens mij hard Amsterdam achterna.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor willem » 05 mei 2016 09:31

PAV schreef:. Dan is die omroep toch een best handig alternatief. Zeker als je ergens niet bekend bent, of niet op de haltenamen op de haltes zelf hebt kunnen letten tijdens de rit.

Grofweg is dat een beetje de ervaring met de omroep: ter plaatse onbekenden zijn er blij mee (logisch), terwijl dagelijkse reizigers en vaak ook het personeel het verschrikkelijk irritant vinden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor iljitsch » 05 mei 2016 10:16

wattman schreef:Langzamerhand is het op de Scheveningse lijnen geen "enkele toerist" meer. Op lijn 1 bijv. kun je heel duidelijk merken wanneer het ontbijt in het hotel klaar is. Dan zit de tram na Kurhaus reeds vol met toeristen en staan bij World Forum (Promenade hotel) bijvoorbeeld staan dan hele groepen, en die rijden volgens mij vaak op een chip dagkaart die ze bij het hotel kopen.
We gaan volgens mij hard Amsterdam achterna.

Oei!

Maar dan heb je het wel over alleen bepaalde delen van de stad. 2, 4 en 12 stoppen bij mij om de hoek en daar zie ik toch nagenoeg nooit iemand die als toerist overkomt.

Ik snap dan ook wel dat bij bijvoorbeeld het vredespaleis in het Engels omgeroepen wordt, omdat dit in het Engels anders heet dan in het Nederlands. Maar er worden ook zat dingen in het Engels omgeroepen die ofwel in het Engels en het Nederlands nagenoeg identiek zijn ofwel totaal niet relevant voor toeristen.

Maar laat ze beginnen met die OV-chipmeldingen eruit halen, die hebben we nu allemaal al zo vaak gehoord dat nog een keer echt niet gaat helpen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Omroep nu ook in het Engels

Berichtdoor trambestuurder » 07 mei 2016 22:35

iljitsch schreef:[
Ik snap dan ook wel dat bij bijvoorbeeld het vredespaleis in het Engels omgeroepen wordt, omdat dit in het Engels anders heet dan in het Nederlands. Maar er worden ook zat dingen in het Engels omgeroepen die ofwel in het Engels en het Nederlands nagenoeg identiek zijn ofwel totaal niet relevant voor toeristen.

Maar laat ze beginnen met die OV-chipmeldingen eruit halen, die hebben we nu allemaal al zo vaak gehoord dat nog een keer echt niet gaat helpen.


Ik sommige gevallen is het bijzonder irritant omdat er dan zo veel wordt afgeroepen voor een halte dat je al bij de volgende halte bent voor ze is uitgeluld :lol:
Maar juist voor de toerist is het wel makkelijk, al vraag ik me wel af of het nu nodig is om bij elke halte Next Stop te zeggen.
Wel zou ik de omleidingen of wijzigingen in de lijn ook in het Engels willen horen omdat juist deze reizigers blijven zitten omdat ze het niet verstaan.

De tekst over uitchecken eruit halen is niet verstandig omdat dan de klantenservice het erg druk gaat krijgen omdat veel mensen vergeten uit te checken ondanks dat we dit al een paar jaar doen.
wel zal ik de tekst aanpassen in " U KUNT AL VAST UITCHECKEN" om zo de doorstroming met uitstappen te versnellen want dat gaat heel erg traag zelfs met de nieuwe lage vloertrams :cry:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten