Jeronimo117 schreef:Hoeveel trams heeft HTM eigenlijk nodig bij normale exploitatie?
robert55 schreef:Traditioneel is de volgorde van de bakken A C B, dus de achterbak is de B.
De hele elektrische installatie is ingericht op 2 maal 4 motoren, dus je kunt de middenbak met één draaistel er niet zomaar uithalen.
robert55 schreef:De tractie installatie bestaat uit 2 delen, die elk 4 motoren voeden. Misschien werkt het ook goed als zo'n installatie maar twee motoren voedt, weet ik niet.
De mogelijkheid om met een uitgevallen installatie te blijven rijden is natuurlijk bij sneeuw en smeltwater heel nuttig, dan gaat er nou eenmaal meer stuk. Bovendien wil je eigenlijk dat 100% van de pekelwagens in de winter inzetbaar is ...
Admin schreef:Sprinters (die op de Ztm-sl) hadden alle 8 assen aangedreven. Dat moest ook, wegens de vereiste hoge aanzet. VIRM heeft slechts 2 aangedreven assen op dezelfde aantal bakken. Toch is VIRM slechts weinig langzamer dan SGM. SGM mag slechts 120 km/h, VIRM theoretisch 160 (in de praktijk 140)... Het verschil zit in de motoren; SGM heeft klassieke DC-motoren in tramophanging met weerstanden, VIRM heeft een (modernere) draaistroom motor met een veel beter regelbare chopper besturing. Er kan dus makkelijker aangestuurd worden op/tot de adhesiegrens, hoewel dat als nadeel heeft dat VIRM veel makkelijker doorslaat, goed te horen bij nat weer.
Overigens is 1 v/d redenen om voor "gescheiden" tractie-circuits te kiezen de toenmalige stand der techniek, waarbij de Brusselse gelede PCC's al lieten zien dat met 6 aangedreven assen de vermogensgrens mbt de belasting v/d diverse componenten was bereikt. Daarom rijden de dubbelgelede 8-assers aldaar met 2 stroomafnemers tegen de draad. Dat de HTM dat niet hoefde te doen kwam hoofdzakelijk door het gebruik van een chopper regeling, die tov de klassieke PCC wals een enorme stroombesparing opleverde...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten