Pagina 7 van 12

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 09 mei 2016 00:46
door trambestuurder
lcyerbanga3 schreef:
trambestuurder schreef:lijn 9 zal gaan rijden tussen vrederust en Madurodam en daar zal er een pendelbus naar scheveningen gaan rijden
overigens gaan ze in mei ook testritten maken met de avenio in de nacht

Dat smaakt naar lijn 9 met een vleugje avenio!! ;)


Afgelopen week is er in de Nachten test gereden op Lijn 9 tussen het Centraal Station en Madurodam en dat is allemaal goed gegaan dacht ik.

Aankomende week zal er in de Nachten test gereden worden tussen Vrederust en Station Hollandsspoor

daarna begint het Proefbedrijf zodat de Avenio tijdens het Buitendienststellen van het traject Madurodam-Scheveningen kan gaan rijden tussen Vrederust en Madurodam

dit zal eind augustus begin September gebeuren

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 13 mei 2016 08:25
door trambestuurder
Enkele nachtelijke foto's van Testbedrijf lijn 9 Avenio
13219999_1005135969572319_250566108_n.jpg
13219667_1005135859572330_202402376_n.jpg
13184818_1005135906238992_1911160653_o.jpg
13162408_1005135922905657_158971254_n.jpg
13112592_1005135946238988_1429709607_o.jpg

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 13 mei 2016 19:57
door xCookiesolax
Dank voor het delen van deze foto's! Leuk om te zien.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 21 jun 2016 23:14
door Tiktak
Heeft nog iemand wat gehoord hoe verlopen is met het testbedrijf en wanneer het proefbedrijf van start gaat, volgens mij kan de gehele route tussen Vrederust en Madurodam (via Weteringplein) bereden worden met de AV's

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 06:53
door Roland
Het is erg stil rondom lijn 9, maar dat kan ook een goed teken zijn...

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 09:16
door iljitsch
Ligt voor de hand dat ze met AV op 9 gaan rijden wanneer die lijn ingekort wordt tot Madurodam voor de volgende ronde werkzaamheden.

Ze zouden nu natuurlijk al de ritten die niet verder dan Madurodam gaan met Avenio's kunnen doen maar wellicht vinden ze met twee verschillende trams rijden onduidelijk richting het publiek.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 10:37
door PAV
Tja, wellicht is dat onduidelijk. Maar het is natuurlijk ook hoe je het communiceert. In Amsterdam hebben sommige lijnen ook tot dit jaar gemengd gereden met (voornamelijk) Combino's en (een aantal) 8G/9G. Op de vertrekstaten stond met voetnoten welke ritten met de hogevloertrams gereden werden, zodat de reiziger wist dat hij een niet-rolstoeltoegankelijke tram zou krijgen. De HTM (samen met MRDH?) kiest ervoor geen gemengd bedrijf te voeren, maar hele lijnen over te schakelen op Avenio's. Er valt natuurlijk ook wat te zeggen voor gemengd bedrijf, zodat ieder Avenio-geschikt traject in ieder geval deels met toegankelijketrams gereden wordt. Dan heb je in elk geval een basisniveau waarbij iedere lijn toegankelijk is. Dit vergt echter natuurlijk wel meer materieelplanning en natuurlijk zijn niet alle trajecten geschikt. Maar Den Haag loopt wat tramtoegankelijkheid betref wel een aantal jaar achter met Amsterdam en Rotterdam, terwijl zij als eerste grote stad met de bussen volledig op lagervloersmaterieel over waren.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 10:56
door iljitsch
In de spits rijdt lijn 9 elke 10 minuten de hele route plus elke 10 minuten naar Madurodam. Maar dat is maar 2 x 2 uur per dag. Ik kan me voorstellen dat de HTM het niet de moeite vindt om hiervoor ingewikkelde dingen te regelen.

Maar misschien extra Avenio's naar 't Zuiderpark met Parkpop?

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 11:14
door Tiktak
De mogelijkheid zou zijn om het traject Vrederust - Madurodam onder lijnnummer 8 te laten rijden.
Hiermee is het voor de reiziger duidelijk in wat voor tramstel (AV lijn 8 - GTL lijn 9) instapt.
Ook hiermee is het voor lijn 9 een ontlasting van overvolle wagens want lijn 8 kan tevens als versterkingslijn dienen
op het traject station HS - station CS - Provinciehuis - Madurodam/ministerie.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 11:52
door wattman
Was het niet zo dat de ritten tot Madurodam technisch reeds als lijn 8 worden gereden, maar lijn 9 op de display verschijnt; net zoals de verkorte ritten op lijn 3 en 4 technisch een eigen lijnummer hebben?

Tja, wellicht is dat onduidelijk. Maar het is natuurlijk ook hoe je het communiceert. In Amsterdam hebben sommige lijnen ook tot dit jaar gemengd gereden met (voornamelijk) Combino's en (een aantal) 8G/9G. Op de vertrekstaten stond met voetnoten welke ritten met de hogevloertrams gereden werden, zodat de reiziger wist dat hij een niet-rolstoeltoegankelijke tram zou krijgen. De HTM (samen met MRDH?) kiest ervoor geen gemengd bedrijf te voeren, maar hele lijnen over te schakelen op Avenio's. Er valt natuurlijk ook wat te zeggen voor gemengd bedrijf, zodat ieder Avenio-geschikt traject in ieder geval deels met toegankelijketrams gereden wordt.
Ook in Berlijn is / was dat tijdens de uitfasering van de Tatra KT4D op een bepaalde tramlijn. Op de vertrekstaten is dan keurig te zien of een rit hoge vloermaterieel is.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 12:31
door PAV
Ik had inderdaad ook begrepen dat de korte ritten technisch onder een eigen nummer rijden, dat voor de reiziger weer vertaald wordt naar de reguliere lijnnummers. Een beetje programmeur heeft die vertaling in een paar minuten aangepast. HTM hoeft dus eigenlijk vrij weinig technisch ingewikkelde dingen te doen. Nu is de vraag waarom in Amsterdam en Berlijn wél gemengd kan worden gereden onder één lijnnummer zonder dat de reiziger hysterisch wordt en in paniek raakt, en hier niet. Of is de reiziger hier zo achterlijk?

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 13:25
door trambestuurder
PAV schreef:Ik had inderdaad ook begrepen dat de korte ritten technisch onder een eigen nummer rijden, dat voor de reiziger weer vertaald wordt naar de reguliere lijnnummers. Een beetje programmeur heeft die vertaling in een paar minuten aangepast. HTM hoeft dus eigenlijk vrij weinig technisch ingewikkelde dingen te doen. Nu is de vraag waarom in Amsterdam en Berlijn wél gemengd kan worden gereden onder één lijnnummer zonder dat de reiziger hysterisch wordt en in paniek raakt, en hier niet. Of is de reiziger hier zo achterlijk?


het is niet de reiziger die in paniek raakt of achterlijk is maar juist de mensen die dit verzinnen en daarmee juist verwarring scheppen maar daar is het bedrijf bijzonder goed in helaas :?

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 13:27
door trambestuurder
Tiktak schreef:Heeft nog iemand wat gehoord hoe verlopen is met het testbedrijf en wanneer het proefbedrijf van start gaat, volgens mij kan de gehele route tussen Vrederust en Madurodam (via Weteringplein) bereden worden met de AV's


het is nog steeds de planning om lijn 9 eind augustus met de AV te gaan rijden tussen Vrederust en Madurodam
het traject Madurodam - Scheveningen gaat er dan weer 3 maanden uit op de resterende werkzaamheden te gaan doen.
in het nieuwe dienstjaar 2017 gaat deze dan ook tussen Vrederust - Scheveningen rijden
en zal ook lijn 15 met AV gaan rijden

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 14:06
door Admin
Tiktak schreef:De mogelijkheid zou zijn om het traject Vrederust - Madurodam onder lijnnummer 8 te laten rijden.
Hiermee is het voor de reiziger duidelijk in wat voor tramstel (AV lijn 8 - GTL lijn 9) instapt.

Je gaat er hierbij van uit dat de gemiddelde niet-Haagse Parkpopbezoeker enige notie heeft van het verschil tusen GTL en AV 8-) Nope, egnie! :roll:

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 14:58
door iljitsch
Je zet gewoon in grote letters PARKPOP in de bestemming, lijkt me niet ontzettend ingewikkeld...

Vraag is alleen of je dan de keerdriehoek gebruikt of doorrijdt naar Vrederust. Bij vertrek is het voordeel van de keerdriehoek dat je rustig de tijd hebt om mensen in te laten stappen tot de tram vol is zonder de normale lijn 9 te hinderen, maar het is wel weer extra manoeuvreren, wat neem ik aan wat langer kost bij een echte tweerichtingstram dan even een stukje achteruit in een GTL. Je zou eventueel een tweede bestuurder in kunnen zetten.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016 16:40
door Tiktak
Admin schreef:
Tiktak schreef:De mogelijkheid zou zijn om het traject Vrederust - Madurodam onder lijnnummer 8 te laten rijden.
Hiermee is het voor de reiziger duidelijk in wat voor tramstel (AV lijn 8 - GTL lijn 9) instapt.

Je gaat er hierbij van uit dat de gemiddelde niet-Haagse Parkpopbezoeker enige notie heeft van het verschil tusen GTL en AV 8-) Nope, egnie! :roll:


Ik had het niet over Parkpop, maar over het dienst traject Vrederust - Madurodam, dit was om voor de reizigers onderscheid te maken tussen een hoge en lage tramvoertuig.

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 23 jun 2016 09:16
door Chris
Waarom zou je met een gemengd bedrijf van hoge vloer en lage vloer materieel dit kenbaar moeten maken aan het publiek zodat minder valide mensen ook mee kunnen? Ik gun die mensen ook hun vervoer maar je maakt het je als vervoersbedrijf wel moeilijk... Je kan het beter promoten dat er lage vloer materieel rijdt maar dat dit gefaseerd meer wordt en het dan communiceren als het zover is dat ook mensen met rollators en andere hulp middelen kunnen instappen. Dat hebben ze 150 jaar niet gekund dus die paar maanden maakt dan ook niet meer uit!

Doorgaans 'filmt' HTM wel dat men met extra's tbv van Parkpop rijdt. Hopelijk doen ze het beter dan bij het concert van Bruce Springsteen laatst. Toen mocht men het doen met 'Pendeltram'...

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 24 jun 2016 01:43
door trambestuurder
Chris schreef:Doorgaans 'filmt' HTM wel dat men met extra's tbv van Parkpop rijdt. Hopelijk doen ze het beter dan bij het concert van Bruce Springsteen laatst. Toen mocht men het doen met 'Pendeltram'...


tijdens parkpop zullen de trams bij aanvoer "parkpop zuiderpark" filmen
en bij afvoer "parkpop Centraal station"
zoals elk jaar zo is ;)

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 24 jun 2016 21:59
door Chris
Dat klopt trambestuurder, ook al waren er wel varianten te vinden. Maar je moet toegeven dat de tekst 'Pendeltram' bij het concert van Bruce niet slim gekozen was...

Re: LIJN 9

BerichtGeplaatst: 25 jun 2016 10:29
door little john
iljitsch schreef:Je zet gewoon in grote letters PARKPOP in de bestemming, lijkt me niet ontzettend ingewikkeld...

Vraag is alleen of je dan de keerdriehoek gebruikt of doorrijdt naar Vrederust. Bij vertrek is het voordeel van de keerdriehoek dat je rustig de tijd hebt om mensen in te laten stappen tot de tram vol is zonder de normale lijn 9 te hinderen, maar het is wel weer extra manoeuvreren, wat neem ik aan wat langer kost bij een echte tweerichtingstram dan even een stukje achteruit in een GTL. Je zou eventueel een tweede bestuurder in kunnen zetten.


Is de keer-driehoek lang genoeg voor de av's die toch stuk langer zijn dan gtl's ?