Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor wattman » 01 okt 2012 21:34

In TRAM2000 (Belgisch tram magazine) stond het bericht dat onlangs 9 draaistellen afkomstig van MIVB-trams van de serie 7700 naar Den Haag zijn gegaan.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor Roland » 02 okt 2012 06:49

Er gaan totaal 66 Brusselse draaistellen naar Den Haag, deze ter vervanging van de oude B3's afkomstig van de PCC's.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 02 okt 2012 16:43

Nu ga ik even een moeilijke vraag stellen. Welke GTL's betreft dit dan?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor Roland » 02 okt 2012 20:42

Alle 3100's worden van gereviseerde draaistellen voorzien, na revisie zijn deze zo goed als nieuw. Een deel daarvan krijgt dus Brusselse draaistellen. Een GTL heeft overigens geen vaste draaistellen. Elk draaistel heeft ook een eigen serienummer en kan naar wens gewisseld worden. Zo zijn er 3100's met B3-draaistellen van de PCC's en 3000's uit de hoge serie, welke oorspronkelijk PCC draaistellen hadden, die met BN-draaistellen rijden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor hharry » 02 okt 2012 21:28

Waarom komen er niet wat complete 7700en mee voor lijn 19? Dan hoeven er geen RR-wagens op lijn 19 te rijden die niet verder kunnen dan de watertoren te Delft. De 7700 zijn tweerichtingswagens en kunnen makkelijker (even naar het andere spoor met twee wissels) keren bij Delft NS. En dan hoeven er ook geen aanpassingen plaats te vinden aan de baan van lijn 19.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 02 okt 2012 22:19

Roland schreef:Alle 3100's worden van gereviseerde draaistellen voorzien, na revisie zijn deze zo goed als nieuw. Een deel daarvan krijgt dus Brusselse draaistellen. Een GTL heeft overigens geen vaste draaistellen. Elk draaistel heeft ook een eigen serienummer en kan naar wens gewisseld worden. Zo zijn er 3100's met B3-draaistellen van de PCC's en 3000's uit de hoge serie, welke oorspronkelijk PCC draaistellen hadden, die met BN-draaistellen rijden.

Heb ik nooit geweten. Dat is zeker interessant om te weten. Het enige nadeel is dat het nu praktisch onhaalbaar is om te weten wat soort draaistel er onder welk tramstel zit.

Zou dat ook de reden kunnen zijn van dat het rijgedrag van sommige trams anders lijkt te zijn? Sommige trams rijden echt anders dan andere. Dit als passagier.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor Roland » 03 okt 2012 06:49

@ hharry: Er zijn in de normale dienst ca. 20 RC's reserve. Haaglanden heeft bepaald dat er hiervan een aantal op lijn 19 ingezet moeten worden, daar heeft de HTM dus weinig zeggenschap over. Een kleine serie oudere trams aanschaffen is in onderhoud veel duurder. De RC's hebben al een lagere kilometerprijs dan de GTL's heb ik een keer gehoord.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor hharry » 03 okt 2012 21:57

Roland schreef:@ hharry: Er zijn in de normale dienst ca. 20 RC's reserve. Haaglanden heeft bepaald dat er hiervan een aantal op lijn 19 ingezet moeten worden, daar heeft de HTM dus weinig zeggenschap over. Een kleine serie oudere trams aanschaffen is in onderhoud veel duurder. De RC's hebben al een lagere kilometerprijs dan de GTL's heb ik een keer gehoord.


20 RC's in reserve is best wel veel. Wanneer is de verlenging van lijn 4 in Ztm klaar?
Lijn 11 zou misschien ook nog een optie zijn om wat RC's in te zetten. Tussen 2002-2005 reden daar de bredere TW6000.

De RC's kunnen wel een lagere Km-prijs hebben, maar het "ombouwen van lijn 19 kost ook geld. En het laten eindigen van lijn 19 bij de watertoren, kan reizigers kosten omdat ze geen zin hebben om over te stappen op lijn 1 om op Delft NS te komen.
De Brusselse PCC's zijn eigenlijk neefjes van de GTL's, er zal wel wat uitwisselbaar zijn. Over twee jaar moet het traject naar de TU toch klaar zijn?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 03 okt 2012 22:06

Lijn 11 klinkt interessant, omdat daar (relatief) binnenkort de Avenio's komen te rijden en het spoor dus aan dezelfde eisen als voor de RegioCitadis moet voldoen zover ik weet.
Maar goed, als Haaglanden iets wil dan gebeurt het ook.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor willem » 06 okt 2012 11:03

hharry schreef:De RC's kunnen wel een lagere Km-prijs hebben, maar het "ombouwen van lijn 19 kost ook geld. En het laten eindigen van lijn 19 bij de watertoren, kan reizigers kosten omdat ze geen zin hebben om over te stappen op lijn 1 om op Delft NS te komen.

Uiteindelijk is het daarom goedkoper om GTL's op lijn 19 te laten rijden, of desnoods de lijn in Nootdorp (eindpunt lijn 15) te splitsen en het deel Nootdorp-Leidschendam met RC's en het deel Nootdorp-Delft met GTL's te rijden. Reizigers die je weg jaagt krijg je nooit meer terug. En lijn 19 is nog steeds de rustigste tramlijn, dat wordt alleen maar erger.

Het is trouwens wel raar om zoveel RC's over te hebben. De afgelopen jaren zijn geen onverwachte ontwikkelingen geweest, dus dat overschot moet bekend geweest zijn. Misschien kunnen er wat RC's verkocht worden, zodat het overschot minder wordt er nog wat geld terug komt (over bezuinigen gesproken...).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor Admin » 06 okt 2012 14:01

Nee hoor Willem, dat overschot was niet zo gepland... De HTM heeft op de groei ingekocht, voor oa de verlenging van lijn 4 (Oosterheem -> Rodenrijs) en meer dubbeltractie inzet. Dat laatste zit de klad in (crisis enzo) dus heeft men een redelijke reserve. Daarbij: het is zeer kostbaar een kleine serie na te bestellen als de fabrikant de productielijn heeft afgesloten en afgebroken en dus goedkoper om stellen extra te bestellen. De kans op verkoop lijkt me ook uiterst onwaarschijnlijk, want zo veel andere trambedrijven met RC's zijn er niet, en die zitten ook niet noodzakelijkerwijs op die dingen te wachten. En voor "nieuwe" klanten: daar zal het een dure, want kleine, sub-serie worden, precies zoals de TW6000 was in het Haagje: de Üstra had er zo'n 150, bij de HTM slechts 8.... Nog afgezien of de RC wel past, qua breedte :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor dAb » 07 okt 2012 02:07

Admin schreef:Nee hoor Willem, dat overschot was niet zo gepland ...
[...] ... Nog afgezien of de RC wel past, qua breedte :P

Nu een kort maar krachtige = Voortreffelijke analyse HM-Admin, m'n complimenten :!:
:shock: D.A. Borgdorff 8-) [ Oud-HTM ]
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Weer Brusselse draaistellen naar Den Haag

Berichtdoor Roland » 21 okt 2012 11:13

Op het opslagterrein van transporteur Van der Vlist in Groot Ammers staan een hele partij PCC-draaistellen en onderdelen daarvan.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten