Pagina 6 van 10

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019 22:52
door richard1074
Ik weet niet of het al iemand opgevallen is, maar het laatste oude stukje rails op de Scheveningseweg tussen Frankenslag en Duinstraat is wel heel erg hobbelig. Blijft dat goed gaan ?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019 23:24
door Chris
Dat moet nog aangepast worden, net zoals het kruispunt met de Duinstraat waar een rotonde bedacht is.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019 15:03
door Charles
Chris schreef:Eisenhowerlaan wordt zelfs een volledig dubbelsporige driehoek!
Nu, bijna een jaar later na de post van bovenstaand bericht, ben ik hier eens gaan kijken. Was per fiets toch al onderweg naar "de Fred" en zodoende kwam ik ook hier langs.
Ik vraag me af: wanneer wordt het voltooid?
Vanaf de Eisenhowerlaan gaan twee sporen naar rechts, richting stad. En maar een spoor naar links, richting Scheveningen. Wel hangen daar twee rijdraden, maar onder eentje mis ik het spoor :?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019 15:54
door pduvekot
@richard1074 Het verhaal gaat dat de aannemer over de hele Scheveningseweg de oude rails in stukjes aan het snijden was om te verwijderen, maar dat hij te ver is doorgegaan.
Het laatste stukje wordt pas vernieuwd als daar de rotonde wordt aangelegd,
Dus moesten die stukken weer aan elkaar gelast worden....

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019 16:07
door iljitsch
Dat verklaart nog niet die bovenleiding.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 jul 2019 21:38
door hharry
iljitsch schreef:Dat verklaart nog niet die bovenleiding.


Toen het kruispunt Scheveningseweg/Eisenhouwerlaan open lag voor de aanleg van de nieuwe sporen, toen lagen beide bogen boven het kale zand. Dat was op 06.10.2018. Een maand later toen alles weer opgevuld was, was de boog van Scheveningen naar Statenkwartier verdwenen, enkel de wissels lagen er toen nog (en nu nog steeds).

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 23 jul 2019 09:01
door Tiktak
Die bogen hadden natuurlijk al lang moeten worden aangelegd, dit heeft niks te maken met de nieuwe rotonde die daar wordt aangelegd.
In de nieuwe rotonde ( tunnel was beter geweest ) worden de bestaande railsen geïntegreerd.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 01 aug 2019 09:23
door Brecht
Die bogen zijn weggehaald en worden teruggeplaatst als het kruispunt heringericht wordt.
Hierover zijn al eerder berichten uitgewisseld.
viewtopic.php?f=7&t=646&p=11812#p11812

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 19:41
door xCookiesolax
Volgens de huidige plannen wordt de Willemsparkbrug vanaf september 2020 vervangen. Tramlijn 1 en de bussen kunnen dan enige tijd niet over de brug rijden. Ook de Javastraat, Alexanderstraat en Parkstraat worden tegelijkertijd onder handen genomen.

https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/verkeer-en-vervoer/bereikbaarheid/willemsparkbrug-verleggen-kabels-en-leidingen.htm

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 aug 2020 21:19
door q-quan
Ook even noemenswaardig: lijn 1 wordt weer eens ingekort tot Gravenstraat, met een vervangende buslijn 31. Vorige keer voor sporenvervanging Scheveningseweg, nu de Gevers Deynootweg en Jurriaan Kokstraat. Het lijkt van 31 augustus tot 21 februari te gaan duren.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 22 aug 2020 23:41
door verst107
Ben benieuwd hoe de Tourist Tram gaat rijden. Van eindpunt Noorderstrand naar Statenkwartier via de Duinstraat lukt niet meer dan. En in-/uitrukken lijn 1 gaat dan via route lijn 9, schat ik zo in.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 23 aug 2020 04:41
door Chris
q-quan schreef:Ook even noemenswaardig: lijn 1 wordt weer eens ingekort tot Gravenstraat, met een vervangende buslijn 31. Vorige keer voor sporenvervanging Scheveningseweg, nu de Gevers Deynootweg en Jurriaan Kokstraat. Het lijkt van 31 augustus tot 21 februari te gaan duren.
Je vergeet nog een belangrijk deel. Juist tussen Kneuterdijk en het Vredespaleis gaat men nu spoorvernieuwen. Komt o.a. een nieuwe brug over de Mauritskade. Volgens mij wordt aan de andere kant weinig vernieuwd maar wordt er wel bij de Duinstraat een rotonde aangelegd.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 23 aug 2020 09:53
door wattman
Uitleg over de werkzaamheden:
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... aign=lijn1
Op het hele stuk voorbij de Duinstraat wordt gewerkt, met interessant nieuwtje halte Badhuiskade met middenperron. De rotonde Duinstraat blijft een zorgenkindje: dat wordt pas aangepakt nadat de rest van lijn 1 vernieuwd is. En dan te bedenken dat ik reeds in 2006 gemeentelijke mededelingen in de bus ontving over de rotonde.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 23 aug 2020 10:06
door q-quan
Ik heb even de betreffende pagina van de gemente bekeken.

Chris, je hebt gelijk, er zijn ook werzaamheden in de Alexanderstraat.
De aanleg van de rotonde is uitgesteld en wordt dus niet tijdens deze omleiding uitgevoerd (vind ik als fietser erg jammer, het is geen fijn kruispunt). Wat wel wordt gedaan is verplaatsing / andere aanleg van de haltes Keizerstraat en Badhuiskade.

Badhuiskade is interessant: dat wordt blijkbaar een middenhalte, maar die kan pas in gebruik genomen worden als er op lijn 1 ook nieuwe trams rijden. Tot dan zullen de trams bij tijdelijke zijhaltes halteren en komen er parkeerplaatsen op de plek van de middenhalte, tussen de sporen in.

EDIT: wattman heeft al ongeveer hetzelfde gepost, excuus

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 23 aug 2020 22:21
door buschauffeur
q-quan schreef:Ik heb even de betreffende pagina van de gemente bekeken.

Chris, je hebt gelijk, er zijn ook werzaamheden in de Alexanderstraat.
De aanleg van de rotonde is uitgesteld en wordt dus niet tijdens deze omleiding uitgevoerd (vind ik als fietser erg jammer, het is geen fijn kruispunt). Wat wel wordt gedaan is verplaatsing / andere aanleg van de haltes Keizerstraat en Badhuiskade.

Badhuiskade is interessant: dat wordt blijkbaar een middenhalte, maar die kan pas in gebruik genomen worden als er op lijn 1 ook nieuwe trams rijden. Tot dan zullen de trams bij tijdelijke zijhaltes halteren en komen er parkeerplaatsen op de plek van de middenhalte, tussen de sporen in.

EDIT: wattman heeft al ongeveer hetzelfde gepost, excuus

En de bus krijgt twee eigen haltes Badhuiskade. Ben heel benieuwd hoe dat er in de praktijk uit gaat zien.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 24 aug 2020 17:53
door avl
Op de tekeningen voor de vervanging van de Willemsparkbrug zag ik nabij de halte Mauritskade een overloopwissel staat (zijde Plein 1813). Als dat zo wordt zal de verbinding op Plein 1813 vervallen.
Met een overloopwissel kan bij stremmingen dan vanuit de richting Scheveningen tot aan de halte Mauritskade worden gereden.
Ook wordt keren makkelijker als er richting Scheveningen een stremming is.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 24 aug 2020 20:49
door iljitsch
Gaat de lus rond plein 1813 dan verdwijnen?

Dat zou in principe jammer zijn voor de museumtrams, maar ik geloof niet dat die hier ooit gebruik van maken. Overloopwissel werkt met twee wissels twee kanten op, voor een lus zou dat wat extra spoor en vier wissels zijn. Voordeel is ook dat een overloopwissel overal kan, niet alleen bij een plein of soortgelijk. 8-)

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 24 aug 2020 21:16
door PAV
Waar zijn die tekeningen te vinden? Op de eerder genoemde projectpagina van de gemeente zag ik hem linkjes naar de tekeningen.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 25 aug 2020 22:13
door WKZH5A
Op deze 3 sites (1, 2 en 3) kun je de (voorontwerp)tekeningen vinden.

Uit de tekening en het plan is zo dat de keerlus bij Plein 1813 in de nieuwe situatie ook terugkomt, dus die verdwijnt niet. Het is bedoeld voor de éénrichtingstrams die vanuit Scheveningen daar kunnen keren. De nieuwe trams mogen daar ook gebruik van maken. Op verzoek van de HTM/MRDH willen ze een keervoorziening hebben voor vanuit het centrum. Daarvoor plaatsen ze een overloopwissel. De trams vanuit Scheveningen mogen daar ook gebruik van maken, maar alleen voor de nieuwe trams. Maar de keerlus verdwijnt niet.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 26 aug 2020 10:43
door iljitsch
Da's wel een vreemde combinatie. In dat geval kan je net zo goed een volledige lus rond het plein maken, dat kost je niet meer wissels maar zo kunnen éénrichtingstrams ook in beide richtingen keren, en voor tweerichtingstrams is dit sneller. Op die manier kan je bijvoorbeeld een 1K en een gewone 1 laten rijden zonder dat de kerende 1K's de gewone 1's in de weg zitten, wat met een overloopwissel lastiger is.