Pagina 8 van 10

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 13:49
door OVinDelft
Ik ben toch niet zo'n fan van tram 1 verleggen naar deze route. Aannemelijk is dat tram 1 na de Binckhorst en CS via de Koninginnegracht en Madurodam naar Scheveningen zal rijden, en tram 9 omgeklapt naar de Scheveningseweg. Hier kleven echter twee grote nadelen aan: tram 1 komt niet meer in het centrum en tram 9 niet meer bij CS. Dit lijkt me niet wenselijk.

Een alternatief voor tram 1 zie ik in het laten rijden via de Rijswijkseweg (route tram 15). Zo ontstaat er een snellere route van Delft en Rijswijk naar het centrum. Het enige nadeel is dat HS iets slechter bereikbaar is vanaf de halte op de Rijswijkseweg.

De Binckhorstroute wordt dan exclusief gebruikt voor een tramlijn richting Voorburg.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 15:20
door Roland
Het wordt een beetje gebracht alsof alles al in kannen en kruiken is, maar het zijn niet meer dan studies op het moment

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 25 jun 2022 07:48
door Lange_Dre
Wanneer lijn 1 via de Binckhorst en CS gaat, hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat de lijnen 1 en 9 ingeklapt hoeven te worden.. Lijn 9 kan gewoon de huidige route blijven rijden. Lijn 1 kan natuurlijk na CS via het korte Voorhout en de lange Vijverberg naar de kneuterdijk en vervolgens via de huidige route naar Scheveningen.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 26 jun 2022 18:54
door mibia
Klinkt logisch en verstandig, maar als men tram 15 zoals huidig, laat rijden (rechts langs HS) via Rijswijkseplein is er geen gweldige overstapverbindingen met HS van het westelijke gedeelte, proef ik.
Mss tzt tram 15 verleggen via huidige route tram 1 via HS, heb je nog overstapmogelijkheid tussen 1 en 15, voor passagiets die snel naar Cs willen en die naar HS behoeven, anders moeten we met ons allen verplicht overstappen/ overtrammen op knooppunt CS?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 27 jun 2022 20:34
door willem
Lange_Dre schreef:Wanneer lijn 1 via de Binckhorst en CS gaat, hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat de lijnen 1 en 9 ingeklapt hoeven te worden.. Lijn 9 kan gewoon de huidige route blijven rijden. Lijn 1 kan natuurlijk na CS via het korte Voorhout en de lange Vijverberg naar de kneuterdijk en vervolgens via de huidige route naar Scheveningen.

Dan kom je tenminste nog in het centrum.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2022 06:37
door Chris
Om huidige en toekomstige gebruikers van de tramlijnen gemakkelijk gebruik te laten maken zou ik lijn 15 via de Binckhorst laten rijden. Die gaat toch over op 16 bij CS. Dan ben je een paar minuten later in het centrum.
Laat je lijn 1 via de huidige route rijden. Meeste mensen blij denk ik...

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2022 08:52
door KevinRandstadrail
Heel leuk. Maar wie neemt dan het deel Herenstraat Nootdorp over van tram 15

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2022 08:54
door iljitsch
Als je 15 weghaalt van de Rijswijkseweg dan worden er daar drie haltes niet meer bediend, dus dat is ook niet ideaal.

Maar probleem met 1 is nou juist om 'm op de hoornbrug te krijgen als die verhoogd wordt. Dus 1 moet dan een eind via de route 19 en dan nieuw tramspoor langs het treinspoor van station Ypenburg naar station Voorburg. Dan weer terug naar de oude route door Rijswijk is natuurlijk flink omrijden. Terwijl je juist via de binkhorst mooi snel door kan naar CS. Heb je dat gebied ook gelijk bediend zonder nieuwe lijn.

Ik zou dan zeggen dat als je 1 niet meer over de hoornbrug kan laten rijden en je wel vast wilt houden aan 1 door het centrum, je dan beter via de binkorst door kan rijden richting CS en dan via halte Schedeldoekshaven naar het Spui.

Het verdwijnen van 1 tussen Rijswijk en HS laat geen haltes onbediend.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2022 20:03
door mibia
Wanneer willen ze die Hoornbrug gaan verhogen dan? Men heeft niet eens een serieuze opleidingsroute voor de tram 1 en 15. Zoals altijd kapt men betreffende lijn af en zet men bussen in :oops:

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 28 jun 2022 21:05
door joostvansurksum
Er was een flink aantal jaren geleden een plan om de Hoornbrug te vervangen door een vaste en hogere brug, maar dat plan is uiteindelijk, mede na een mislukte aanbesteding, terzijde geschoven.

De hellingen voor tramlijn 1 waren daarbij nog een uitdaging.

Voorlopig zijn er geen plannen om dit opnieuw te doen voorzover ik weet, de inzichten qua verkeersdrukte zijn ook veranderd en de Rotterdamsebaantunnel ligt er inmiddels ook. De Hoornbrug zal uiteindelijk wel een keer aangepakt moeten worden, niets heeft het eeuwige leven. Wanneer dit is, geen idee.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 08:35
door Tiktak
Misschien met de tijd een tramtunnel van af de Geestbrugweg/ Herenstraat onder het water door, met een aftakking wat op de bestaande sporen aansluit van lijn 1 en op het tramviaduct van lijn 15

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 08:47
door iljitsch
Hm, dan lijkt mij een tunnel ongeveer ter hoogte van de halte verffabriek of vlietbrug of daar tussenin die aansluit op de route van lijn 17 me beter. 15 kan zonder problemen over de brug blijven rijden.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 09:16
door joostvansurksum
Een tunnel is best kostbaar. (Goedkoper) alternatief voor de bestaande route van lijn 1 is om te kijken of lijn 1 over de brug heen niet iets verderop bij de Madame Curielaan kan afbuigen naar beneden. Daar aan het eind rijd je vlak langs de bestaande tramlijn en kun je daar weer aanhaken. Een iets uitgebreidere wijziging zou kunnen zijn om door te rijden via de Einsteinlaan naar de Fleminglaan (dan ontsluit je wat meer industrieterrein, kan ook een pre zijn) en dan bij de keerdriehoek 's Gravenmade (keerdriehoek) naar de Vlietroute gaan.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 13:35
door Edwin
mibia schreef: als men tram 15 zoals huidig, laat rijden (rechts langs HS) via Rijswijkseplein is er geen gweldige overstapverbindingen met HS van het westelijke gedeelte


Er is een halte bij de hoofdingang van station HS (die is namelijk naar de Waldorpstraat verhuist sinds het doortrekken van de tunnel). Niet voor de deur, maar wel binnen redelijke looptafstand.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 13:45
door Edwin
joostvansurksum schreef:Een tunnel is best kostbaar. (Goedkoper) alternatief voor de bestaande route van lijn 1 is om te kijken of lijn 1 over de brug heen niet iets verderop bij de Madame Curielaan kan afbuigen naar beneden. Daar aan het eind rijd je vlak langs de bestaande tramlijn en kun je daar weer aanhaken. Een iets uitgebreidere wijziging zou kunnen zijn om door te rijden via de Einsteinlaan naar de Fleminglaan (dan ontsluit je wat meer industrieterrein, kan ook een pre zijn) en dan bij de keerdriehoek 's Gravenmade (keerdriehoek) naar de Vlietroute gaan.


Madame Curielaan is misschien een optie. Bochtje van de Flemminglaan naar de Delftweg is een uitdaging als je de huisjes wilt laten staan.

https://www.google.com/maps/place/Hoornbrug,+Rijswijk/@52.044753,4.3445279,212m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c5b65f5b8ef43d:0xbba11e35f99ef7ae!8m2!3d52.0520254!4d4.3430071

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 14:19
door joostvansurksum
Die huizen zijn inderdaad nog veel te goed. Maar ik zie wel mogelijkheden (met wat aanpassingen):

Optie 1 is om het onderstation te verplaatsen. :mrgreen: Dan krijg je meer ruimte voor de bocht. Maar de tram rijdt dan nog steeds vlak langs de huizen.
Optie 2 is om kantoor Fleminglaan 16 te slopen (zit er nog wat in?). Daarmee kun je de bocht veel ruimer aanleggen en ook dat achterliggende stukje Delftweg haaks kruisen met een fatsoenlijke kruising. Met wat knipperlichten er bij evt. wordt het wel veel veiliger daar.
Optie 3 is om vanuit de Fleminglaan linksaf via het opslagterrein te gaan, maar dan lopen de rails pal langs de voorkant van de achterste huizen. Niet zo erg aantrekkelijk. En de HTM verliest opslagruimte.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 19:52
door OVinDelft
Dit is het oorspronkelijke plan voor de vervanging van de Hoornbrug: https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... -VA01.html
Anno 2022 is dit het plan: https://www.duravermeer.nl/nieuws/start ... -rijswijk/

Als ik de berichtgeving goed begrepen heb, dan is er toch helemaal geen sprake van het veranderen van de huidige situatie? Er komt een grondige renovatie van de Hoornbrug aan, maar daarvoor hoeven de aansluitingen van de tram toch niet veranderd te worden? Ik heb liever dat ze energie steken in het verbeteren van de fietspaden over de Hoornbrug; die zijn pas een ramp.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 20:06
door joostvansurksum
Je hebt gelijk. Ten opzichte van de renovatieplannen van 2022 verandert er niets aan de situatie, inderdaad.

Mijn gedachte dwaalden een beetje af n.a.v. de tunnelsuggestie en de eerder gestelde vraag over de verhoging. Maar dat is niet meer actueel.

Maar het idee om lijn 1 via dat industrieterrein te laten lopen vond ik interessant genoeg om even tegen het licht te houden. ;)

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 22:13
door PAV
Maar is het niet ook zo dat de af- en oprit tussen de Hoornbrug en Delftweg te steil en te krap is voor de Avenio en de nieuwe lagevloerstrams? Dit was voor de GTL al een probleem waarvoor aanpassingen gedaan moesten worden, waaronder ontsporingsrail. En het tracé over de Delftweg is vrij smal en bij verbreding hou je weinig fietspad/rijbaan meer over...? Dus los van de renovatie van de Hoornbrug moet er ook om die reden een alternatieve route voor lijn 1 komen, voor zover ik had begrepen. Zonder nieuwe infra wordt dat automatisch via Ypenburg over het tracé van lijn 15 en lijn 19.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 10:19
door willem
De Delftweg is inmiddels fietsstraat geworden. Die kan denk ik best een meter smaller worden zonder dat dit problemen geeft.