Pagina 9 van 10

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 10:29
door xCookiesolax
De Delftweg zelf is al klaar. Volgensmij moeten alleen de haltes moeten nog worden aangepast. Halte 's-Gravenmade zal ook een iets andere locatie moeten krijgen, tenzij men afscheid neemt van de keerdriehoek.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 09:30
door Roland
Er zijn daarnaast ook nog wat bovenleidingmasten die verplaatst moeten worden dacht ik. De oprit naar de Hoornbrug voldoet prima voor Avenio en nieuw materieel.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 16:27
door willem
Als je toch via Ypenburg moet (?) rijden kun je lijn 19 inkorten tot Nootdorp. Aangevuld met een losse pendellijn in Delft tussen het station en de TU. Dat is weer een bezuiniging.

Overigens zullen reizigers tussen Delft en Den Haag dan sneller voor de trein kiezen.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 04 jul 2022 08:06
door wattman
Nog een betere bezuiniging is het direct opheffen van de trams in de regio.
Een pendellijntje Delft Station - TU Delft rijdt er nu al, in de vorm van bus 69. Mijn eigen indruk als TU medewerker is dat het louter vertrammen van die pendeldienst geen voordelen gaat opleveren. Alleen hogere exploitatiekosten, en langere reistijden (de tram is immers veroordeeld tot 30 km/uur in de campus wegens zwerfstromen & trillingen. (In het verleden werd ook nog het argument tegen een tram door de campus genoemd dat studenten op de fiets onder de tram zouden kunnen eindigen).
Lijn 19 heeft niets te zoeken in Nootdorp, althans ik geloof niet dat er hele groepen reislustigen zijn die van Nootdorp naar Leidschenveen of Leidschendam willen. Dat is gebaseerd op mijn waarnemingen, als passagier, of vanuit de luie stoel thuis met uitzicht op lijn 19. Doorgaande passagiers te verplichten in Nootdorp over te stappen op lijn 15, en dan nog eens over te stappen bij de Plesmanlaan voor lijn 1 is een probaat middel om ook de laatste passagiers in het individuele vervoer te jagen. Ook jammer voor passagiers die vanuit Delft (al dan niet komende van de trein) naar de Mall willen. Maar inderdaad, die paar mensen die niet met het individuele vervoer naar de Mall willen, moet je natuurlijk niet te veel faciliteren.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 04 jul 2022 11:37
door buschauffeur
Bus 69?
Er rijdt een hele batterij aan bussen. 40,69,174,455.
Op stille uren rijden er 7-8 per uur. Daar kan geen tram tegenop.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 04 jul 2022 12:26
door iljitsch
Hoeft ook niet. Hoeveel mensen passen er in een bus? 50 ofzo? Een Avenio kunnen in theorie bijna 250 mensen in, maar dan moet je wel inproppers gebruiken zoals in Japan... Maar 200 lukt wel.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 04 jul 2022 13:23
door wattman
buschauffeur schreef:Bus 69?
Er rijdt een hele batterij aan bussen. 40,69,174,455.
Op stille uren rijden er 7-8 per uur. Daar kan geen tram tegenop.

Het ging om een pendellijn, en dat is nu de 69. Die 40 en 174 zouden toch sowieso blijven, want slechts op doortocht. 455 heeft daarbij weer een eigen route met een eigen halte bij de Aula. Dan kun je 60 / 62 /63 ook wel meerekenen als bediening van de Campus.
Zo geweldig zijn die bussen ook weer niet. In de spits lopen ze helemaal vol. Ik maak er dan ook nooit gebruik van.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 12:57
door buschauffeur
wattman schreef:
buschauffeur schreef:Bus 69?
Er rijdt een hele batterij aan bussen. 40,69,174,455.
Op stille uren rijden er 7-8 per uur. Daar kan geen tram tegenop.

Het ging om een pendellijn, en dat is nu de 69. Die 40 en 174 zouden toch sowieso blijven, want slechts op doortocht. 455 heeft daarbij weer een eigen route met een eigen halte bij de Aula. Dan kun je 60 / 62 /63 ook wel meerekenen als bediening van de Campus.
Zo geweldig zijn die bussen ook weer niet. In de spits lopen ze helemaal vol. Ik maak er dan ook nooit gebruik van.

HTM gaat over op nieuwe bussen, voornamelijk geleed. Daar gaat er wel meer in dan de veronderstelde 50. Bovendien zijn bussen veel flexibeler want buiten de korte drukke spits is er nauwelijks vervoersvraag.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 12:59
door joostvansurksum
Bus 69 is EBS denk ik. Maar EBS heeft zeker ook gelede bussen (hybride model). In ieder geval veel langer dan de (kortere) enkele elektrische EBS-bussen.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 13:46
door iljitsch
Hm, in mijn tijd begonnen niet alle colleges om dezelfde tijd... En weer naar huis verschilde helemaal, met nog overleg met medestudenten en/of een sessie in de universiteitsbibliotheek of in een prakticumlokaal.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 20:55
door willem
joostvansurksum schreef:Bus 69 is EBS denk ik. Maar EBS heeft zeker ook gelede bussen (hybride model). In ieder geval veel langer dan de (kortere) enkele elektrische EBS-bussen.

EBS heeft inderdaad gelede bussen die o.a. op lijn 69 naar de TU worden ingezet. Af en toe zie ik ook een gelede bus op lijn 455 richting het Westland rijden of zelfs een enkele keer op lijn 33 richting Maassluis (dat laatste leek mij erg onlogisch. Sinds de pandemie lijken de dagen nogal op elkaar. Daardoor weet ik niet of dit op de 33 nu nog gebeurd).

Al sinds de tijd van Westnederland was de inzet van gelede bussen in Delft zeldzaam. In de jaren '90
was er geloof ik een gelede bus voor korte ritten op de toenmalige lijn 129 tussen Delft station en de TU.
Verder jammer dat die lijn 129 verdwenen is.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 06 jul 2022 07:44
door Tiktak
we wijken te veel van deze topic af, deze gaat over Lijn 1

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 06 jul 2022 12:59
door richard1074
Tiktak schreef:we wijken te veel van deze topic af, deze gaat over Lijn 1

Over lijn 1 gesproken, elke zaterdag rijdt deze nu elk kwartier I.p.v. elke 10 minuten. Komt dat door de vakantieperiode of is er te weinig personeel ?

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 07 jul 2022 07:12
door Chris
Zomerdienst gaat pas 9 juli in.
In de ochtend heeft lijn 1 nu een kwartierdienst. Later op de dag een zes minuten interval.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 07 aug 2022 18:07
door trambestuurder
Chris schreef:Zomerdienst gaat pas 9 juli in.
In de ochtend heeft lijn 1 nu een kwartierdienst. Later op de dag een zes minuten interval.


denk dat je hier even een foutje maakt want lijn 1 heeft echt geen interval van 6 minuten hoor maar blijft de schandalige 15 minuten rijden
lijn 9 rijdt met interval van 6 minuten

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 dec 2023 09:31
door Charles
Op youtube zat ik te kijken naar een trajectvideo van lijn 1. Leuk om de rit te zien vanaf de bestuurderstoel.
Nu zag ik dat er op de Wateringsevest een kopspoor/keerspoor ligt, maar waarom ligt het daar? Komt op mij over als een merkwaardige plek. En thv het NS-station, dacht ik te zien althans, blijkt er een derde spoor te liggen welke in beide richtingen bereden kan worden. Mij ontgaat het nut en functie daarvan, al kan het heel goed mogelijk zijn dat ik niet alles weet over het waarom.

Ook toen ik nog in Mariahoeve woonde kwam ik weinig in Delft en weet er gewoon te weinig van. Kwam er eigenlijk alleen als de museumtram of museumbus daar een rit naartoe had. En verder tijdens de werkzaamheden tbv spoortunnel kwam ik daar weleens kijken.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 dec 2023 10:02
door xCookiesolax
Het kopspoor op de Wateringsevest is het oude eindpunt van tramlijn 19. Tramlijn 19 reed eerst met GTLs tussen Leidschendam Noord en Delft Tanthof. Op de trajecten Leidschendam Noord - Leidsenhage/Westfield Mall & Delft Station - Delft Tanthof reden daardoor destijds twee tramlijnen. Overcapaciteit en dus heel duur in exploitatie.

Er werd besloten om per 7 oktober 2013 Randstadrail trams in te zetten op tramlijn 19. Er was hiervoor speciaal een kopspoor aangelegd op de Wateringsevest. Vanwege de werkzaamheden aan de spoortunnel was het destijds niet mogelijk (en wenselijk) bij Delft Station. De Randstadrail trams boden ook de mogelijkheid om de lijn in te korten tot HMC Antoniushove. Dat eindpunt werd in 2013 omgebouwd tot kopeindpunt t.b.v. de uitbreiding van het ziekenhuis.

Toen de spoortunnel eenmaal in gebruik was kon men bovengronds de omgeving heringerichten en kon met ingang van maandag 18 december 2017 tramlijn 19 wel doorrijden naar Delft station. In de toekomst, hopelijk aankomend kalenderjaar, gaat tramlijn 19 doordeweeks (tot 19:00 uur) doorrijden naar de campus van TU Delft. Na 19:00 en in het weekend blijft Delft station het eindpunt van tramlijn 19.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 dec 2023 10:50
door iljitsch
Charles schreef:Nu zag ik dat er op de Wateringsevest een kopspoor/keerspoor ligt, maar waarom ligt het daar?


Afbeelding

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 12 dec 2023 13:33
door Charles
xCookiesolax, dank voor het uitgebreide antwoord.

Re: Lijn 1

BerichtGeplaatst: 14 dec 2023 15:59
door Roland
Ik hoorde van de week dat dit keerspoor (wat ik ooit nog eens ontworpen heb) over niet al te lang gaat verdwijnen, waarbij iets meer in de richting van station Delft een nieuwe toegankelijke halte wordt gerealiseerd.