Pagina 2 van 5

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 20 mei 2014 11:36
door trambestuurder
xCookiesolax schreef:Ik zie een paar super leuke evenementen erbij staan! Laten we hopen dat ze allemaal door gaan en dat we mooi weer hebben tijdens de ritten met oud historisch materieel.
Het zou helemaal super zijn om in oktober een Avenio en een museumtram naast elkaar te kunnen fotograferen aan Scheveningen Haven, maar waarschijnlijk zit dat er niet in. :mrgreen:


Zover ik me kan herinneren zou er een Regio Citadis en een Avenio bij de Grote Kerk gestald gaan worden

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 20 mei 2014 12:04
door OVinDelft
Moeten ze eerst wel de sporen aanpassen voor dat materieel...

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 20 mei 2014 12:20
door Roland
Met een beetje creativiteit kan je er komen, namelijk achteruit vanaf de Prinsegracht. De RegioCitadis is daar ooit al zo gekomen voor zijn presentatie: http://niek.noterik.com/denhaag/voertui ... erk906.jpg

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 20 mei 2014 16:57
door xCookiesolax
OVinDelft schreef:Moeten ze eerst wel de sporen aanpassen voor dat materieel...

De Regio Citadis & Avenio kunnen makkelijk door de Jan Hendrikstraat, alleen geen twee naast elkaar :mrgreen:
Dit stuk spoor wordt in 2016, nadat de parkeergarage aan de Noordwal klaar is, aangepakt.

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 23 mei 2014 07:07
door grizzler
Roland schreef:Met een beetje creativiteit kan je er komen, namelijk achteruit vanaf de Prinsegracht. De RegioCitadis is daar ooit al zo gekomen voor zijn presentatie: http://niek.noterik.com/denhaag/voertui ... erk906.jpg

Achteruit? Hij reed gewoon vóóruit door de Jan Hendrikstraat en rond de Grote Kerk, hoor. Wel langzaam, zeker dat laatste stuk. Ik kon hem lopend bijhouden.

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 18:57
door iljitsch
Hallo, ik ben nieuw hier! Ik hou ervan trams te fotograferen, met name PCC's. Er in meerijden is ook wel ok. 8-)

Wat ik me afvroeg: is het al bekend welke route de tramoptocht op 5 juli gaat volgen? Ik wil graag een mooie plek uitzoeken om foto's te kunnen maken. In 2004 bij de opening van de tramtunnel ging dat toch niet helemaal perfect, maar nu dus de herkansing.

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 08:13
door dAb
iljitsch schreef: Wat ik me afvroeg: is het al bekend welke route de tramoptocht op 5 juli gaat volgen? Ik wil graag een mooie plek uitzoeken om foto's te kunnen maken. In 2004 bij de opening van de tramtunnel ging dat toch niet helemaal perfect, maar nu dus de herkansing.

Zover ik weet : Route via lijn 1 of vroeger 8 door de Scheveningse Weg van de Grote Kerk naar Scheveningen Zwarte Pad. Opstelterrein voor de start op de Eisenhower Laan in / van de omgeving Congresgebouw en Gemeente-Museum.!!. :shock: D.André Borgdorff - e.i. 8-)

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 09:39
door iljitsch
Ik neem aan dat je de omgekeerde richting bedoelt, van het Zwarte Pad naar de Grote Kerk?

Op hovm.nl staat:

"Het startpunt ligt in Scheveningen. Het officiële deel van de optocht zal zijn tussen 15:00 en 16:00, wanneer de stoet vanaf het Noorderstrand naar het Kerkplein zal rijden."

De route van lijn 1 klinkt logisch, daar rij je niet al te veel door het gewone verkeer heen en de samenloop met de gewone trams is ook beperkt tot bijna alleen lijn 1 behalve bij de hofvijver. En ik geloof dat dit ook dezelfde route is als bij de opening van de tramtunnel. Ik weet dat ik toen foto's maakte op de Waldeck Pyrmontkade en later de Scheveningseweg.

Waar ik naar op zoek ben is een plek waar je goed zicht op de rechterkant van de trams hebt zonder verkeer, mensen, palen of bomen ervoor...

Als ze verzamelen / pauzeren op de keerlus aan het Zwarte Pad zou dat waarschijnlijk een goede plek zijn.

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 09:19
door trambestuurder
iljitsch schreef:Ik neem aan dat je de omgekeerde richting bedoelt, van het Zwarte Pad naar de Grote Kerk?

Op hovm.nl staat:

"Het startpunt ligt in Scheveningen. Het officiële deel van de optocht zal zijn tussen 15:00 en 16:00, wanneer de stoet vanaf het Noorderstrand naar het Kerkplein zal rijden."

De route van lijn 1 klinkt logisch, daar rij je niet al te veel door het gewone verkeer heen en de samenloop met de gewone trams is ook beperkt tot bijna alleen lijn 1 behalve bij de hofvijver. En ik geloof dat dit ook dezelfde route is als bij de opening van de tramtunnel. Ik weet dat ik toen foto's maakte op de Waldeck Pyrmontkade en later de Scheveningseweg.

Waar ik naar op zoek ben is een plek waar je goed zicht op de rechterkant van de trams hebt zonder verkeer, mensen, palen of bomen ervoor...

Als ze verzamelen / pauzeren op de keerlus aan het Zwarte Pad zou dat waarschijnlijk een goede plek zijn.


Alle trams die mee doen bij de optocht worden eerst gestald op de eisenhowerlaan (world-forum) en gaan dan via de route van lijn 1 naar het Noorderstrand, vanaf het Zwarte pad zal de route dan via lijn 9 naar het malieveld gaan om vervolgens de korte voorhout op te gaan en zo via de hofweg naar de Kerkplein waar een Regio citadis en een Avenio gestald zal zijn.

Dit zijn de laatste gegevens die mij bekend zijn.

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 29 mei 2014 10:09
door iljitsch
Cool!

Het viel me op dat er alleen een boog tussen de Stadhouderslaan en de Eisenhowerlaan ligt richting Scheveningen, dus zullen al die trams ook even een rondje door de Frederik Hendriklaan moeten maken, zodat ze dus twee keer langskomen op de Stadhouderslaan.

Ik zat te denken om met een lading camera's op Plein 1813 te gaan staan maar dat plan zal dus wat aangepast moeten worden.

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 17 jun 2014 13:31
door trambestuurder
Zij starten op de Eisenhowerlaan en vertrekken dan naar het Noorderstrand, de vertrekhalte van de eerste tram in Den Haag in 1864. Vanaf het eindpunt Zwarte Pad rijdt de stoet via de Scheveningseweg, Parkstraat, Kneuterdijk en het Buitenhof naar de Grote Kerk in het centrum van Den Haag.
Daar zal tevens de Avenio aan Koning Willem Alexander en het Haagse publiek voorgesteld worden

Deze eerste Avenio zal eind deze week aankomen in Remise Zichtenburg, hij vertrekt morgen uit wildenrath en zal via de A4 afslag Den Haag dan wippolderlaan langs Wateringen naar Zichtenburg gaan

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 17 jun 2014 18:08
door grizzler
trambestuurder schreef:...het Noorderstrand, de vertrekhalte van de eerste tram in Den Haag in 1864.

Pardon? Het Zwarte Pad bestond in die tijd nog niet eens, laat staan dat er een halte van een tram op het Noorderstrand was. De omgeving van het Kurhaus en het Noorderstrand op één hoop gooien gaat mij wel wat ver...

foto uit ongeveer 1895 van die omgeving: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... d40406ff64

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 17 jun 2014 21:30
door trambestuurder
grizzler schreef:
trambestuurder schreef:...het Noorderstrand, de vertrekhalte van de eerste tram in Den Haag in 1864.

Pardon? Het Zwarte Pad bestond in die tijd nog niet eens, laat staan dat er een halte van een tram op het Noorderstrand was. De omgeving van het Kurhaus en het Noorderstrand op één hoop gooien gaat mij wel wat ver...

foto uit ongeveer 1895 van die omgeving: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... d40406ff64


staat er inderdaad een beetje vreemd maar hier wordt mee bedoeld dat de eerste tram uit 1864 vooraan zal staan

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 17 jun 2014 21:46
door iljitsch
Een paardentram dus??

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 18 jun 2014 07:14
door grizzler
trambestuurder schreef:staat er inderdaad een beetje vreemd maar hier wordt mee bedoeld dat de eerste tram uit 1864 vooraan zal staan

Dat is er met de beste wil van de wereld niet van te maken...

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 19 jun 2014 14:24
door trambestuurder
iljitsch schreef:Een paardentram dus??

klopt

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 19 jun 2014 14:25
door trambestuurder
grizzler schreef:
trambestuurder schreef:staat er inderdaad een beetje vreemd maar hier wordt mee bedoeld dat de eerste tram uit 1864 vooraan zal staan

Dat is er met de beste wil van de wereld niet van te maken...


kan er ook niets aan doen, heb de tekst overgenomen van HTMfoto hé

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 20 jun 2014 13:55
door dAb
trambestuurder schreef:
grizzler schreef:
trambestuurder schreef:staat er inderdaad een beetje vreemd maar hier wordt mee bedoeld dat de eerste tram uit 1864 vooraan zal staan

Dat is er met de beste wil van de wereld niet van te maken...


kan er ook niets aan doen, heb de tekst overgenomen van HTMfoto hé

Raar, dat er nog nix over die optocht (als wagennummers ?) gemeld is .... dat was in 1989 al maanden tevoren bekend.! Vanwaar dit groote geheim ??? :shock: D.A. Borgdorff 8-)

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 22 jun 2014 19:46
door htm_tram
Als je goed nadenkt komt u al een heel end. Van de PCC ' S de 1006, 1187. 1227, 1308 met 2104. De 1302 en 1315.

van de GTL de 3001, 3024, 3035 en 3147.

omdat de TS mee wilt doen naast de 1227 ook de 2, 58 en 77.

En dan iets als de 165, 264 en een 800. ;)

Re: Viering 150 jaar tram

BerichtGeplaatst: 23 jun 2014 02:34
door dAb
htm_tram schreef:Als je goed nadenkt komt u al een heel end. Van de PCC ' S de 1006, 1187. 1227, 1308 met 2104. De 1302 en 1315.
van de GTL de 3001, 3024, 3035 en 3147.
omdat de TS mee wilt doen naast de 1227 ook de 2, 58 en 77.
En dan iets als de 165, 264 en een 800. ;)

Ik kan ook van alles verzinnen, maar zonder een officiële opgave zegt me deze lijst met fouten niets. Bijv. de 1308 en 2104 blijven in en zijn voor Brussel, de 1006 kan slechts op smal spoor rijden, de 1227 (was het maar waar.!.) rijdt al helemaal niet, 4 GTL8-rijtuigen zijn teveel als ze voertuigen genoemd worden, alleen de TS ombouwer 77 en de 58 met de 2 zullen zeker kunnen rijden, de 215 met de 780 is niet genoemd, ook de 779 + 57 - de H2 - de H41 - H25 en de drie 800-en zijn niet vermeld, laat staan met welk nummer de paardentram wordt opgetuigd, de Stoomloc 8 Ooievaar is er niet ?, de 165 en 264 bestaan niet meer, de werkwagens met moderne autotechniek van Unimog zijn er ook ? evenals de partytram en die van Hoffmann, een aantal RegioCitadissen en de Avenio, en ga zo maar door. Ik kan uw lijstje dus helaas echt niet serieus nemen. :twisted: D.A. Borgdorff - e.i. :roll: