iljitsch schreef:willem schreef:Dat lagevloertrams (en bussen) minder comfortabel zijn valt eveneens goed te merken. Tegelijk is dat een ontwikkeling die niet te keren valt.
Ik vind het toch kwalijk dat om een handvol mensen te plezieren er veel geld uitgegeven wordt en stapels nadelen geaccepteerd worden.
Maar laten we even afwachten met definitieve conclusies tot we allemaal zelf een rit in een Avenio gemaakt hebben.
Nu we het via een omweg toch weer over niet-GTLs hebben: het viel me op dat ook (nagenoeg?) alle trams van voor het PCC-tijdperk tweerichtingstrams waren. Waarom is er toen ineens voor éénrichtingstrams gekozen? Of was dat gewoon een gegeven bij de keuze voor de PCC?
Over de vele lussen en podesten van de GT6N in Berlijn zal ik qua comfort maar niet uitweiden, blijkbaar bleek mijn betoog tevergeefs, maar wat kun je tegenwoordig anders verwachten
In antwoord op de vraag : waarom er sinds de introductie van de onovertroffen PCC ineens voor éénrichting-trams gekozen is .?, dát is inherent aan de PCC-car = afgestemd op bus en auto, die ook niet 2-richting-karren zijn, maar vanzelfsprekend bedoeld om slechts vooruit te rijden ~ en dat is veel comfortabeler, maakt minder misselijk, enfin, de voordelen kwamen en komen in de PCC- en GTL8-series duidelijk tot uiting. Toen was dát een stap voorwaarts, en nu gaat men onbenullig een stap terug. Het zgn. tweerichtingbedrijf is echt verouderderd, geen schip, vliegtuig, auto of lijnbus, die daar nog mee behept is. Bij de Spoorwegen ligt dat uiteraard der zaak anders.
Ik ga verder niet meer reageren op al teveel gebrek aan kennis van het spoor- en tramwegwezen. Zelfs Maurits v/d Toorn lijdt daar-aan in zijn lijnenspel, waarin het innovatieve GTL8-materieel, dat decennia lang beeld-bepalend was, totaal buiten beschouwing werd gelaten. Deze bewuste opzet, en dus misleiding, spreekt boekdelen voor zich : Het ophemelen van het nieuwe Avenio-materieel ondanks de achteruitgang, bij verzwijgen van de in 1981 door de professionele pers geuite lofbetuigingen. 't Komt zó bekend voor ...
DA BORGDORFF