De winter van 1963 (uit "Op de Rails")

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

De winter van 1963 (uit "Op de Rails")

Berichtdoor wattman » 01 dec 2013 15:48

Met al enige jaren het fenomeen "sneeuwnet", een volledige stillegging van het tramnet, de inzet van een museumtram 2 als grote redder van de Haagse tram, gevolgd door teruggehaalde pekeltrams en nu de tweede generatie GTL-pekeltrams in de startblokken is het wel aardig om eens terug te lezen hoe het in het verleden ging.
In Op de Rails, de aflevering van februari 1963 is beschreven hoe de HTM destijds in de barre omstandigheden van de beruchte winter 1962/63 functioneerde. Zie voor de achtergrond: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winter_van_1962-1963
Men bedenke dat dit de tijd is dat men bezig was de 290'ers (en een paar 250'ers) om te bouwen tot pekelmotorwagens en er nog klassiek materieel naast PCC's in dienst was. De eerste 1200 arriveerde die winter, op 23 januari 1963, in Den Haag.
Ik dateer uit 1965, dus geen idee in hoeverre dit verslag de feiten juist weer geeft. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die hier nog uit eigen ervaring op kunnen reageren.

Wat schreeft men?

"Rond de jaarwisseling en in de eerste weken van januari heeft ook de HTM de strijd moeten aanbinden tegen de vost en de overvloedige massa's sneeuw, die haar vervoersapparaat overweldigden. Deze strijd gelukte, dank zij de inspanningen van het gehele personeel.

Terwijl de busdiensten af en toe werden lamgelegd, bleef de tram rijden, al was het soms met grote vertraging. Lijn 6 moest echter op zondag 30 december worden ingekort tot het oude eindpunt Stuijvesantplein, daar het taject door Mariahoeve als gevolg van de stuifsneeuw geheel onberijdbaar was geworden. In een aantal gevallen deden buschauffeurs dienst als conducteur op de trams, waardoor zij na dagen glibberen eindelijk weer vast grond onder de voeten kregen.

Dat de tram kon rijden, was mede te danken aan het onophoudelijk pekelen van rails en wissels; hiertoe was het volledige pekelwagenpark op de baan, inclusief de beide onlangs gereedgekomen pekelmotorwagens H3 en H9. Deze laatste wagens, geheel dicht en voorzien van elektrische verwarming, staan bij het personeel in hoog aanzien. Bovendien was bij elk wisselcomplex van enige omvang een werkman aawezig om op het gied werken van de wissels toe te zien.

Van de stuifsneeuw en de tijdelijk invallende dooi hebben voornamelijk de 200en van lijn 3 te lijden gehad. Op zondag 6 januari reed er nog maar één; de andere waren defect en vervangen door 250ers en 800en (lijn 12 kreeg in verband hiermede ook een aantal 250ers, en zelfs hebben de 36 een een 290er nog dienst gedaan). De krappe "oud-materieel"-positie heeft de HTM toen ernstig rekening doen houden met de mogelijkheid om op lijn 3 PCC's te laten rijden. In de nacht van 6 op 7 januari werd daartoe met een 1100 proefgereden nar het punt Leidsestraatweg/Boslaan (Boswachterswoning), dat als tijdelijk eindpunt zou moeten dienen en waar over de nog aanwezige sporen van lijn 12 en 7 kon worden gedriehoek. Om de andere wagen zou dan met oud materieel rijden, dat wel naar Staatsspoor zou doorgaan. Tijdens de proefrit bleek dat de in een boog gelegen halte Buitenhof enige moeilijkheden opleverde, waardoor dezr unieke improvisatie geen doorgang kon vinden.

Tijdens de spitsuren is het enige malen voorgekomen dat io de lijnen 2, 3 en 5 bijwagens reden, waarvoor geen afzonderlijke conducteur beschikbaar was; de conducteur van de motorwagen moest dan bij elke halte van wagen wisselen.

Teneinde het abnormaal grote aantal reizigers tijdens de sneeuw- en ijsperiode te kunnen opvangen zijn uit een groot aantal 1000en en 1100en enkele banken verwijderd, nl. die banken waaraan geen steunstangen zijn verbonden."
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: De winter van 1963 (uit "Op de Rails")

Berichtdoor dAb » 02 dec 2013 19:48

wattman schreef:Met al enige jaren het fenomeen "sneeuwnet", een volledige stillegging van het tramnet, de inzet van een museumtram 2 als grote redder van de Haagse tram, gevolgd door teruggehaalde pekeltrams en nu de tweede generatie GTL-pekeltrams in de startblokken is het wel aardig om eens terug te lezen hoe het in het verleden ging.
In Op de Rails, de aflevering van februari 1963 is beschreven hoe de HTM destijds in de barre omstandigheden van de beruchte winter 1962/63 functioneerde. Zie voor de achtergrond: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winter_van_1962-1963
Men bedenke dat dit de tijd is dat men bezig was de 290'ers (en een paar 250'ers) om te bouwen tot pekelmotorwagens en er nog klassiek materieel naast PCC's in dienst was. De eerste 1200 arriveerde die winter, op 23 januari 1963, in Den Haag.
Ik dateer uit 1965, dus geen idee in hoeverre dit verslag de feiten juist weer geeft. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die hier nog uit eigen ervaring op kunnen reageren.

Wat schreeft men?
"Rond de jaarwisseling en in de eerste weken van januari heeft ook de HTM de strijd moeten aanbinden tegen de vost en de overvloedige massa's sneeuw, die haar vervoersapparaat overweldigden. Deze strijd gelukte, dank zij de inspanningen van het gehele personeel ... "

Ook (in) mijn herinnering = op 16 jarige leeftijd, dus overeenkomstig het gehele verhaal.
Op bepaalde dagen onstonden er, ook in onze straat, door stuifsneeuw opgewaaide muren van wel ½ meter, die men bijv. vanaf de voordeur moest uitscheppen, om verder op straat te (kunnen) komen, maar de hele HTM reed toch met alle inzetbare trams op nagenoeg alle tramlijnen dag en nacht door en met voortdurend pekelen = gedurende de hele winter van 1962-1963 ..!.. Ik denk dat ook Wil Leebeek, Ab van Donselaar, Johan Blok, Hans Klomp e.a. dat zeker wel kunnen bevestigen. Daar moet je nu om komen ?? ... 8-) D.A. Borgdorff :shock:
Zie verder ook van de KNMI = http://www.knmi.nl/cms/content/75017/barre_winter_1963_
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten