Ontsporingen 24-12-2013

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Ontsporingen 24-12-2013

Berichtdoor xCookiesolax » 12 feb 2014 15:28

Vanwege het onderzoek worden de trams vanaf dinsdag anders ingezet dan normaal. De trams mogen niet zomaar meer op alle lijnen rijden, maar zijn nu aan een bepaalde lijn gebonden.


De persberichten van omroep West vermelden ook dat de trams weer lijngebonden zouden zijn. Vanochtend zag ik in de cabine van de 3107 daar in ieder geval niks van een sticker wat daarop zou duiden.

Slijtage binnen een tijdsbestek van één week (zie eerste ontsporing met de 3101)? Dat lijkt me heel sterk. Ik ben zeer benieuwd naar het onderzoeksrapport :!:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Ontsporingen 24-12-2013

Berichtdoor Zoef de Haas. » 14 feb 2014 01:32

Ik hou de ontsporingen mede een gevolg van het zweep effect. Doorgaans is het steeds het achterste stel wat er uit loopt, dat komt mede doordat dit gedeelte nog in een boog staat terwijl het voorste deel al op recht spoor staat en dan gaat versnellen. Het is heel simpel een stel wat nog in een boog staat maakt een langere aftand in dezelfde tijd, dus dat gaat versnellen terwijl alle kinetische energie zich concentreerd op het achterste draaistel, ligt er een wissel of puntstuk in een boog, dan is de kans op ontsporingen erg groot geworden. Met andere woorden, de bestuurder moet niet versnellen voordat de gehele combinatie in lijn staat.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Ontsporingen 24-12-2013

Berichtdoor dAb » 14 feb 2014 07:20

Zoef de Haas. schreef:Ik hou de ontsporingen mede een gevolg van het zweep effect. Doorgaans is het steeds het achterste stel wat er uit loopt, dat komt mede doordat dit gedeelte nog in een boog staat terwijl het voorste deel al op recht spoor staat en dan gaat versnellen. Het is heel simpel een stel wat nog in een boog staat maakt een langere aftand in dezelfde tijd, dus dat gaat versnellen terwijl alle kinetische energie zich concentreerd op het achterste draaistel, ligt er een wissel of puntstuk in een boog, dan is de kans op ontsporingen erg groot geworden. Met andere woorden, de bestuurder moet niet versnellen voordat de gehele combinatie in lijn staat.

Groetjes Hans.

Dat bestaat al jaren Zoef de Haas, al zolang de GTL en PCC-koppelstellen reden, en nooit ging er toen op deze (echt rare) manier een koppelstel of gelede wagen uit de rails ... wél enige gebruikelijk ontsporingen door (toen) niet goed aanliggende wissels, maar zeker niet de éne serie draaistellen op het goede spoor, en de andere rest op het tegen-spoor. Nee het ligt echt duidelijk aan de verkeerde wijze waarop de nieuwe rail met dat (verwerpelijke) korte wissel-strengelspoor en incorrecte kruiststukken en slechte geleide-contrarails is of werd aangelegd, nota bene pas een paar maanden geleden, enekele maanden oud nieuw spoor, dus ... :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten