Zoef de Haas. schreef:Ik hou de ontsporingen mede een gevolg van het zweep effect. Doorgaans is het steeds het achterste stel wat er uit loopt, dat komt mede doordat dit gedeelte nog in een boog staat terwijl het voorste deel al op recht spoor staat en dan gaat versnellen. Het is heel simpel een stel wat nog in een boog staat maakt een langere aftand in dezelfde tijd, dus dat gaat versnellen terwijl alle kinetische energie zich concentreerd op het achterste draaistel, ligt er een wissel of puntstuk in een boog, dan is de kans op ontsporingen erg groot geworden. Met andere woorden, de bestuurder moet niet versnellen voordat de gehele combinatie in lijn staat.
Groetjes Hans.
Dat bestaat al jaren Zoef de Haas, al zolang de GTL en PCC-koppelstellen reden, en nooit ging er toen op deze (echt rare) manier een koppelstel of gelede wagen uit de rails ... wél enige gebruikelijk ontsporingen door (toen) niet goed aanliggende wissels, maar zeker niet de éne serie draaistellen op het goede spoor, en de andere rest op het tegen-spoor. Nee het ligt echt duidelijk aan de verkeerde wijze waarop de nieuwe rail met dat (verwerpelijke) korte wissel-strengelspoor en incorrecte kruiststukken en slechte geleide-contrarails is of werd aangelegd, nota bene pas een paar maanden geleden, enekele maanden oud nieuw spoor, dus ...
D.A. Borgdorff