Op zich is het met elkaar verbinden van het Haagse en Rotterdamse tramnet geen slecht idee en kan wellicht de opmaat zijn voor het samengaan van HTM en RET in een sterke, regionale vervoerder die de hele Metropoolregio bedient. Er zijn wel wat technische vraagstukken te overwinnen. Zo is de spanning op de bovenleiding anders, ook schijnen er nogal wat verschillen zijn in de bediening van wissels en het met het profiel van vrije ruimte. Al met al zal het een uitdaging worden om met Rotterdamse trams naar Den Haag te rijden (en andersom). Verder is het nog maar de vraag of HTM en RET het eens kunnen worden over een tram, die zowel op het Haagse als Rotterdamse net kan rijden, gezien het jàrenlange gesteggel over Randstadrail.
Op dit moment is Rotterdam Airport alleen bereikbaar met een (langzame) bus vanaf Rotterdam Centraal en een shuttlebus die aansluit op de lightrailverbinding tussen beide steden. Reizigers die gebruik maken van de fors groeiende luchthaven vragen al jaren om een snelle rechtstreekse ov-verbinding naar Rotterdam/The Hague Airport. Baljeu en haar Haagse collega Peter Smit willen daar nu aan voldoen.
Of de door Smit en Baljeu gewenste tramlijn voor een echte snelle verbinding gaat zorgen, is nog maar zeer de vraag. Een reis van Den Haag HS naar het huidige eindput in Delft duurt 35 minuten: veertig minuten vanuit Den Haag lijkt me dus een erg optimistische schatting. En of de Hagenaars dan massaal voor Rotterdam The Hague Airport kiezen is maar de vraag want Schiphol ligt op krap een half uur van Den Haag HS/CS.
De aanleg van een tramlijn tussen Delft en Rotterdam, door een stuk onbebouwd weiland met wat versnipperde natuurgebiedjes, is geen sinecure, lijkt me weinig rendabel Het aanbod van reizigers tussen Delft en Rotterdam/The Hague Airport is waarschijnlijk nihil want als er wel sprake van zou zijn, dan had er vast al een busverbinding bestaan.
Om Rotterdam/The Hague Airport een écht snelle verbinding met Den Haag en Rotterdam te geven, is een aftakking van Randstadrail een betere en wellicht goedkopere optie. Nóg beter: verplaats de terminal van Rotterdam/The Hague Airport naar de andere zijde van de start- en landingsbaan. Daar begint immers de tunnel van de HSL (halte wellicht) en liggen al meer dan honderd jaar, de sporen van de vroegere Hofpleinlijn, die nu worden gebruikt door Metrolijn E van Randstadrail.
Efficiënt gebruik van bestaande infrastructuur heet dat ...