Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 28 maart 2014 23:35

Het introduceren van een snelle en frequente buslijn van Delft naar Rotterdam/The Hague Airport lijkt me ook voor de hand liggen, om de behoefte te peilen.

De route die ik voorstel: Delft Station - Zuidwal - Michiel de Ruyterweg - TU Wijk - Schoenmakerstraat - Kruithuisweg - A13 - Rotterdam/The Hague Airport - Van der Duyn van Maasdamweg - G. K. van Hogendorpweg (Randstadrailhalte Meijersplein) en door via de Landscheidingsweg naar Randstadrailhalte Berkel en Rodenrijs. Daar wordt aangesloten op de Randstadrailbus naar Zoetermeer.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor koploper46 » 29 maart 2014 09:17

Ja dat zou super zijn om zo eerst te kijken wat het aanbod is.
Denk dat indd een frequente buslijn een mooie oplossing is en dat deze dan aansluit op de RR.
Weet enkel alleen niet waar tram 25 komt zo uit mijn hoofd.
De route zou als eerste denk zijn die ovindelft aangeeft, ivm met de toekomstige vervanging van de sebastiaansbrug.
Daarna zou via de TU via zuidpoort het mooiste zijn.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2015 23:08

Het feest gaat niet door:

Geen rechtstreekse tram van Den Haag naar Rotterdam The Hague Airport

Niet rendabel, te hoge investeringskosten, te weinig reizigers. Was te voorspellen.

Zoals eerder opgemerkt, een aftakking van de hofpleinlijn zou logischer zijn. Dan zou je een tram vanuit Den Haag naar 't vliegveld kunnen laten rijden en een metro vanuit Rotterdam. Wel zou je dan op de tussenliggende haltes vanaf Nootdorp ook een verlaagd deel van het perron moeten maken zodat lagevloertrams er kunnen halteren.

Wellicht RTH Airport - Leidschenveen - Beatrixkwartier - CS - Spui - Grote Markt - Elandstraat - Gemeentemuseum - World Forum? Eventueel zou je 'm door kunnen trekken naar Scheveningen bad over de route van lijn 1 maar ik schat dat je die route niet zo makkelijk voor RegioCitadissen geschikt krijgt. De rest is allemaal bestaande lijn E / 3 en een klein stukje 17 maar dat stuk heeft voldoende ruimte om zonodig aanpassingen te doen en dan het ongebruikte spoor op de Eisenhowerlaan, lijkt me ook niet overdreven problematisch, alleen een nieuwe boog nodig om daar te komen uit de richting centrum. En dan één of twee overloopwissels om te kunnen keren.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 28 mei 2015 23:27

Bij een aftakking van de Hofpleinlijn zou ik gewoon een metro Den Haag CS - Airport doen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 29 mei 2015 09:31

Da's wel armoede troef, hoor. Dan moet je alsnog heel CS door om over te stappen. En voor congressen bij 't world forum blijft het zwaar behelpen, want die tramhalte daarachter wordt nu niet bediend. Met 17 is het veel te ver lopen, 1 is iets beter in dat opzicht, maar ja, die stopt niet bij CS...

Met RegioCitadissen rijden en dan verder naar 't world forum lost dat mooi op. Enige echte probleem hiermee zou kunnen zijn dat de perrons langs de route van RTHA naar Leidschenveen te kort zijn om een verlaagd deel te krijgen en dan nog genoeg ruimte over te houden voor dubbele metrostellen, waarbij verlengen onmogelijk/te duur is.

Als het dan allemaal toch niks mag kosten zou je ook alleen een metro van Rotterdam CS naar RTHA kunnen doortrekken. Met een cross-platformoverstap tussen RR E en die metro naar RTHA ben je dan alsnog een stuk beter af dan met dat busje nu, maar ja dan moet er een metrostation (Meijersplein?) verbouwd worden naar een eilandperronindeling.

Als er inderdaad een RR-tram naar world forum gaat rijden en over enige tijd lijn 11 naar het voormalige Norfolk-terrein, dan zou 17 vanaf de Laan van Meerdervoort over de huidige route van lijn 11 kunnen gaan rijden, zodat de Van Boetzelaerlaan bediend blijft. Wel vervallen er dan een stuk of twee haltes aan 't eind van de huidige lijn 17.

Een alternatieve manier om het world forum te bedienen zou zijn om 17 de Eisenhowerlaan in te laten rijden en dan af te slaan de Prins Mauritslaan op. Zo maak je de lus die 17 maakt iets langer, maar kan je door de halte 100 meter te verplaatsen een tram op loopafstand van 't world forum laten stoppen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 29 mei 2015 13:14

Ik denk eerlijk gezegd dat de lui die per vliegtuig naar een congres in het World Forum komen het laatste stukje afleggen per glimmende zwarte auto.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor joostvansurksum » 29 mei 2015 14:35

Het draagvlak is kennelijk klein. Wat al eerder geschreven is: Laat eerst maar eens een directe (frequent en op vliegtijden afgestemde) buslijn opgezet worden, voordat er over een (dure) railverbinding nagedacht wordt.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 29 mei 2015 15:03

Dat geldt misschien vanuit Den Haag, maar ik denk dat je toch wel een goed verhaal hebt voor een aftakking van de metro richting Rotterdam. We hebben het wel over een miljoen passagiers per jaar en er werken ook nog flink wat mensen. De huidige ontsluiting per OV is onder de maat, als dat verbetert maakt dat de luchthaven een stuk aantrekkelijker.

Het enige wat je nodig hebt is een aftakking van de hofpleinlijn en een kilometer of twee spoor. Volgens mij is dit aan de noordkant van het vliegveld zonder problemen in te passen. En vast aanzienlijk goedkoper dat die onzinnige nieuwe netkous bij Den Haag CS.

En toen ik vorig jaar via RTHA vloog arriveerde ik niet per zwarte auto maar ging ik op de fiets van/naar het vliegveld. :D
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Slagathor » 29 mei 2015 15:11

Gewoon vanaf Schiphol vliegen. En die rare naamswijziging ongedaan maken. Den Haag heeft geen luchthaven, jammer dan. Wat doet het ertoe.

Als we allemaal rare fratsen uit moeten gaan halen om een tram naar Zestienhoven te laten rijden terwijl je dan vervolgens 2x langer bezig bent dan om Schiphol te bereiken... Dat lijkt me ook niet de oplossing.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 29 mei 2015 15:38

Misschien dat met de trein naar schiphol net zo snel is als met de eventuele tram naar RTHA, maar bij de eerste moet je dan nog 20 minuten naar de juiste pier wandelen, bij de tweede loop je gewoon naar buiten en de trap op het vliegtuig binnen in een minuut...

En wacht maar tot ze zometeen een hoop vluchten naar Lelystad gaan verbannen, dan zit je drie kwartier langer in de trein EN daarna nog met je bagage op je nek overstappen op de bus. Dan is met de tram naar the airport formerly known as zestienhoven toch een aanzienlijk prettiger idee.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Tiktak » 30 mei 2015 23:12

Gewoon een nieuwe RR lijn X vanaf het vliegveld naar het nieuwe eindpunt Kraneburgweg. (Norflok terrein)
Tussen vliegveld en Leidscheveen geen stophaltes (dus een sneltram) en vanaf Leidscheveen een normale stoptram.
Vanaf CS hoog de boog en doorgang naar de Kalvermarkt in orde maken ivm voor het rechtsaf te slaan het Spui op
en zo via de Scheveningseweg naar de Eisenhouwerlaan en de nieuw aan te leggen sporen op de Willem de Zwijgerlaan
naar de Kraneburgweg
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 02 jun 2015 08:46

Hm, met brede sneltrams door het centrum over de route van lijn 1 rijden lijkt me niet echt handig (Buitenhof/Parkstraat).

Daarnaast, als je de haltes Nootdorp totaan het vliegveld overslaat dan trekt die lijn dus alleen mensen die van/naar 't vliegveld willen, waarmee zo'n lijn een stuk minder reizigers zal trekken. Terwijl het juist voor reizigers uit Pijnacker en Nootdorp aantrekkelijk kan zijn om door te rijden naar het centrum.

Het lijkt me juist beter dat de huidige lijn D geloof ik naar het vliegveld doorgetrokken wordt (vanaf Rotterdam CS) en de nieuwe tram vanaf Den Haag naar 't vliegveld met bediening van de tussenliggende haltes waarna de frequentie van RR E wat omlaag kan.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 24 jun 2015 23:10

De beste, snelst te realiseren en waarschijnlijk ook nog de goedkoopste manier om RTHA een goede en snelle OV-verbinding met zowel Den Haag als Rotterdam te geven, is het verplaatsen van de terminal naar de andere kant van het RTHA-terrein. Daar liggen de sporen van RR (metro) E en begint de tunnel van de HSL. Er hoeft geen meter nieuw spoor voor te worden aangelegd.

En als het toch veel geld moet kosten: De Hoekse lijn, als die tot metrolijn is verbouwd, via RTHA met RR E verbinden. Bijkomend voordeel: Hagenaars kunnen voortaan met de metro (sorry, per randstadrailvoertuig) zonder overstappen naar het strand van Hoek van Holland :oops: : reizigers van RTHA naar Delft en vice versa stappen dan te Schiedam Centrum over van trein op het randstadrailvoertuig.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2015 09:46

Ik vraag me af of de terminal verplaatsen niet ook een dure grap is... En waarschijnlijk blijft het net wat ver om te lopen met zware spullen.

Als er een uitloper van de metro naar de terminal aangelegd wordt dan lijkt het me niet meer dan logisch dat er ook vanuit Den Haag naar het vliegveld gereden wordt.

Den Haag - Hoek van Holland met de metro lijkt mij niet echt aantrekkelijk, dat zal nog een stuk langzamer zijn dan de trein nu, en die doet er al langer over dan de bus. Ik doe dat stuk met enige regelmaat wanneer ik wandel tussen HvH en Den Haag, maar ik geloof niet dat HvH strand een zeer populaire bestemming is onder Hagenaars, die immers zelf ruim voldoende strand hebben...

Kan de metro overigens wel afbuigen uit de richting west naar het CS bij halte Beurs? Zo niet, dan wordt de reis Hoek van Holland - Rotterdam aanzienlijk onaantrekkelijker dan-ie nu al is met die aftandse sprinters...

Welke lijn termineert er nu ook al weer op Rotterdam CS? D? Die kan makkelijk naar 't vliegveld doorgetrokken worden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 25 jun 2015 10:15

Metro D uit Spijkenisse eindigt nu bij Rotterdam Centraal. Ooit van iemand gehoord dat in de tunnel tussen CS en de Kleiweg maar een metro tegelijk mag rijden (veiligheid ofzo), dat kan een doortrekking van lijn D wel eens in de weg zitten.

Vanuit het Marconiplein kun je bij Beurs niet afslaan richting CS, die verbinding is er niet. Wel ligt er een verbindingstunnel vanaf Leuvehaven naar Blaak. In theorie kun je dus een dienst Kralingse Zoom - Slinge gaan rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Slagathor » 25 jun 2015 11:12

Bert schreef:De beste, snelst te realiseren en waarschijnlijk ook nog de goedkoopste manier om RTHA een goede en snelle OV-verbinding met zowel Den Haag als Rotterdam te geven, is het verplaatsen van de terminal naar de andere kant van het RTHA-terrein. Daar liggen de sporen van RR (metro) E en begint de tunnel van de HSL. Er hoeft geen meter nieuw spoor voor te worden aangelegd.


iljitsch schreef:Ik vraag me af of de terminal verplaatsen niet ook een dure grap is... En waarschijnlijk blijft het net wat ver om te lopen met zware spullen.


Over het verplaatsen van het terminalgebouw; daar heb ik enige tijd geleden nog eens een schetsje van gemaakt in de stijl van Google Maps (klik op het plaatje hieronder voor een grotere versie, voor de huidige situatie klik je hier)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Slagathor op 25 jun 2015 15:32, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2015 12:09

Hm, als je toch flink dingen af gaat breken daar dan wil je natuurlijk wel een rechtstreekse verbinding van de metrohalte naar de terminal hebben. Daar loopt nu een weg die in jouw tekening verdwenen is. Maar de afstand is in elk geval geen probleem.

En de HSL rijdt recht onder het nieuwe gebouw door dus als je die daar kan laten stoppen... :-)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Slagathor » 25 jun 2015 13:15

Aan die HSL hebben Hagenaars en Hagenezen helaas weer zo weinig. :D

Qua wandelafstand en -pad; ik geloof dat ik ten tijde van het maken van die tekening bedacht had dat er een voetgangerstunneltje zou kunnen komen met van die bewegende loopbanden zoals op Schiphol. En dan bij de terminal en op de metrohalte met roltrappen cq. lift omhoog en omlaag.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2015 15:01

Ach, ze vinden vast wel een manier om de benelux-intercity ook op zestienhoven te laten stoppen om de laatste doorgaande reizigers richting de thalys te jagen...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 25 jun 2015 21:10

RTHA heeft ambitie om te groeien. Een nieuwe terminal/terminalgebouw is dan wellicht toch noodzakelijk en zoals de tekening van Slagathor laat zien, is er ter hoogte van station Meijersplein nog ruimte. Met of zonder rollend trotoir a la Schiphol, onder/over de G.K. van Hogendorpweg is de níeuwe terminal prima bereikbaar met het openbaar vervoer en via de eerder genoemde weg ook per auto. Gezien de toch wat exentrische ligging van RTHA, zijn er maar weinig realistische alternatieven om de luchthaven per rail te ontsluiten.

Het verbinden van de in de toekomst verrandstadrailde Hoekse Lijn met lijn E, via de bestaande tunnels onder Rotterdam lijkt me geen optie vanwege capaciteitsproblemen. Vanaf station Schiedam via de Spaanse Polder en Overschie, vervolgens zuid langs RTHA naar lijn E. Vanwege de enorme kosten, is dit trace natuurlijk net zo onhaalbaar als de voorgestelde tramverbinding, waarmee dit topic is gestart. Van regiobestuurders mag men naar mijn mening meer visie en realiteitszin verwachten dan luchtfietserij.

@ iljitsch: per metro van Den Haag naar Hoek van Holland moet met enig sarcasme gelezen worden. Ik ben nu eenmaal een verplaatste Rotterdammer :lol: Maar dagdroom eens: vanuit Den Haag met de Rotterdamse metro , met een riante omweg via de stad der steden, naar het Rotterdamse strand van Hoek van Holland, terwijl het Scheveningse strand het met een trammetje moet doen, om over het fraaie Kijkduinse strand maar te zwijgen ...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten