Pagina 4 van 4

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015 11:22
door Bert
@ Admin:

De allereerste Randstadrailplannen voorzagen in onder meer rechtstreekse verbindingen van Rotterdam met Scheveningen en Zoetermeer. De plannen werden enthousiast ontvangen. Bij de verdere uitwerking werden later de HTM en RET betrokken en doordat zowel de HTM en RET niet de reiziger maar hun eigen belang voorop zetten, dreigde het project te mislukken. Omdat na jaren van gesteggel er geen voortgang viel te bespeuren, dreigden de subsidiekranen dicht gedraaid te worden en is uiteindelijk gekozen voor een compromis: twee systemen naast elkaar.

@ Slagathor:

Al zet je op een tramlijn dubbeldekstrams met al het denkbare en al koppel je er drie aan elkaar: als ingrepen aan de infrastructuur beperkt blijven tot het wat verder uit elkaar leggen van de sporen: traditionele stadstraminfrastructuur is en blijft gevoelig voor vertragingen en laat geen hoge snelheden toe.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015 11:40
door wattman
Admin schreef:Een RET metro in Haags vervoersgebied heeft precies 0,0 kans


Deze analyse van de hudige toestand klopt, waaraan toegevoegd kan worden dat het gaat om een gemeente Den Haag die continu zijn eigen bedrijfje beschermt (hoewel inmiddels HTM Personenvervoer wel voor een belangrijk is overgenomen door Abellio Nederland BV, de dochter van de Nederlandse Spoorwegen).

De vraag is wel of dit locale denken wenselijk is. Dat de stadmetropool inmiddels aan zet is (dus qua schaalniveau nog een stapje hoger dan het voormalige Haaglanden), is in mijn visie een goede zaak omdat OV (en de economie meer in zijn algemeenheid) inmiddels wel iets meer is dan alleen een locaal stedelijk belang. Vgl. maar Transport for London die de touwtjes in haden heeft voor Greater London.

Helaas heeft de gemeente door de keuze voor het metrostation op Den Haag Centraal de poort definitief dichtgegooid voor supersnel OV met hoge capaciteit naar Scheveningen dat ook ver in de 21e eeuw optimaal kan functioneren. Maar in feite waren de kansen in de jaren '60 - 70' al verkeken, toen conflicterende belangen (gemeente, HTM, NS, Rijk) en chronisch geldgebrek het maken, laat staan de uitvoering van 1 toekomstgericht masterplan in de weg stonden.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015 12:52
door iljitsch
Je zou de HTM kunnen laten rijden vanaf de nieuwe aftakking naar het vliegveld door de nieuwe metrotunnel naar Scheveningen, maar het zou natuurlijk nogal idioot zijn dat de RET die 20 km ook rijdt tot CS maar dan de laatste paar naar een belangrijke bestemming niet.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015 17:30
door Tiktak
Rotterdammers zitten niet te wachten op Scheveningen, ze hebben hun eigen strand in Hoek van Holland (gemeente Rotterdam)
en zo meteen een Metro praktische op het strand.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015 17:33
door iljitsch
Maar hoe lang ben je dan onderweg? Nu al lang, straks met de metro langer.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 03 jul 2015 22:14
door hharry
iljitsch schreef:Je zou de HTM kunnen laten rijden vanaf de nieuwe aftakking naar het vliegveld door de nieuwe metrotunnel naar Scheveningen, maar het zou natuurlijk nogal idioot zijn dat de RET die 20 km ook rijdt tot CS maar dan de laatste paar naar een belangrijke bestemming niet.


Of HTM neemt ook een paar diensten met eigen wagens voor zijn rekening. Zoals je ook ziet op U18 in Essen/Mülheim of U79 in Duisburg/Düsseldorf.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 04 jul 2015 18:15
door little john
iljitsch schreef:Maar hoe lang ben je dan onderweg? Nu al lang, straks met de metro langer.


24min. met de NS ic van Rotterdam CS naar Den Haag CS
34min. met Metro E

Maar mocht er ooit verbinding komen tussen Den Haag en "16hoven" hoe lang is de tijd die je nodig hebt om er te komen terwijl je nu via Rotterdam CS goede bus verbinding hebt.
Ik kijk dan vooral naar de tijdwinst die je hebt tussen divere verbindingen en denk dat tijdwinst nooit zullen halen van naar met een tramverbinding!

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 04 jul 2015 18:50
door iljitsch
Rotterdam CS - Den Haag CS is een vergelijking van niks, want dat laatste stukje HS - CS maakt het een stuk trager. Rotterdam CS - Den Haag HS is nu 19 minuten en voordat de intercity's extra stops maakten 16 minuten.

Ik weet niet hoe goed de busverbinding is vanaf Rotterdam naar RTHA, maar voor Hagenaars is dat niet erg relevant. En sowieso blijft een bus altijd problematisch. Ik heb zo vaak gehad dat ik bijna of helemaal in de verkeerde bus stapte of de halte niet kon vinden. Laatst nog in Utrecht, waar twee bussen 28 100 meter van elkaar voor het station stoppen maar wel allebei een andere kant op gaan! Met een tram of metro is dat veel minder een probleem, comfortabeler en met name de metro, sneller.

Zeker naar een vliegveld reizen mensen vaak met bagage dus wil je een ruim voertuig met minimaal overstappen.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 04 jul 2015 20:27
door Tiktak
Waarom word er steeds geschreven over hoe snel een verbinding is, het hoofddoel vind ik hoe bedien je de passagiers van A naar Z, is er met tussenstops in diverse gemeentes (gebieden) tevredenheid onder de passagiers en hoe blijft het OV aantrekkelijk.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 04 jul 2015 21:02
door Slagathor
Voor de verduidelijking, hier de huidige reistijden volgens 9292:

--------------------------------------------------------------------------------

Den Haag HS - Luchthaven met de NS en de RET
IC Den Haag HS - Rotterdam CS : 18 minuten
Lopen : 5 minuten
RET Stadsbus 33 : 17 minuten
Lopen : 3 minuten

TOTAAL : 43 minuten

--------------------------------------------------------------------------------

Den Haag CS - Luchthaven met HTM/RET
Metrolijn E Den Haag CS - Meijersplein : 26 minuten
Lopen : 3 minuten
RET Stadsbus 33 : 6 minuten

TOTAAL : 35 minuten

--------------------------------------------------------------------------------

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 06 jul 2015 23:38
door Bert
Slagathor schreef:Voor de verduidelijking, hier de huidige reistijden volgens 9292:

--------------------------------------------------------------------------------

Den Haag HS - Luchthaven met de NS en de RET
IC Den Haag HS - Rotterdam CS : 18 minuten
Lopen : 5 minuten
RET Stadsbus 33 : 17 minuten
Lopen : 3 minuten

TOTAAL : 43 minuten

--------------------------------------------------------------------------------

Den Haag CS - Luchthaven met HTM/RET
Metrolijn E Den Haag CS - Meijersplein : 26 minuten
Lopen : 3 minuten
RET Stadsbus 33 : 6 minuten

TOTAAL : 35 minuten

--------------------------------------------------------------------------------

Hieruit blijkt maar weer, hoe traag (en onconfortabel) de verbinding is. In minder tijd reis je zonder overstappen naar Schiphol.

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

BerichtGeplaatst: 07 jul 2015 09:34
door iljitsch
Vergeet niet de 20 minuten lopen naar de gate mee te tellen bij schiphol...