iljitsch schreef:Ik meen me te herinneren dat er bij de GTL origineel een glazen afscheiding was tussen het publiek en de bestuurder maar dat die op verzoek van de bestuurders weggehaald is.
iljitsch schreef:Oplossing lijkt me erger dan de kwaal... "Gratis" openbaar vervoer betekent dat het heel druk wordt maar geen geld voor uitbreiding. Laat mensen alsjeblieft betalen wat het waard is en/of wat het kost.
xCookiesolax schreef:iljitsch schreef:Ik meen me te herinneren dat er bij de GTL origineel een glazen afscheiding was tussen het publiek en de bestuurder maar dat die op verzoek van de bestuurders weggehaald is.
De schuifruit werd rond 1985 verwijderd. Deze schuifruit viel niet in de smaak bij de reizigers en op sommige momenten zorgde deze ruit ook voor een hinderlijke reflectie in de voorruit. Gevolg: Er werd met open cabinedeur gereden, wat dus niet de bedoeling was.
Tiktak schreef:Weet iemand wat de totale kosten zijn voor het OV in heel Nederland
willem schreef:Tiktak schreef:Weet iemand wat de totale kosten zijn voor het OV in heel Nederland
Uitgaande van het huidige OV-net (je kunt het natuurlijk inkrimpen of uitbreiden) gaat het aardig richting het miljard. Omgerekend over alle 17 miljoen Nederlanders kom je dan uit op 50 euro per jaar. Maar dat zijn de huidige uitgaven. Omdat de inkomsten van reizigers wegvallen moet je dat er nog bij optellen. Laten we zeggen dat het dan 100 a 150 euro per jaar per Nederlander kost.
De volgende vraag is of dit eerlijk is: een baby betaalt ook maar reist (nog) niet met het OV en een demente oudere in het verzorgingshuis doet dat ook niet meer. Toch betalen zij beiden mee. En een gezin met 3 kinderen betaalt dan 500 euro per jaar, terwijl er misschien ook een auto voor de deur staat. Vanwege dat laatste zal er geen draagvlak zijn.
En dan is het nog de vraag wat je doet met bv. een Duitser die in Nederland woont. Dat is geen Nederlander en betaalt dus niet mee, maar gebruikt hier wel het OV.
Het meest eerlijke is toch dat iemand die van A naar B wil daarvoor betaalt.
willem schreef:Laten we zeggen dat het dan 100 a 150 euro per jaar per Nederlander kost.
De volgende vraag is of dit eerlijk is: een baby betaalt ook maar reist (nog) niet met het OV en een demente oudere in het verzorgingshuis doet dat ook niet meer. Toch betalen zij beiden mee. En een gezin met 3 kinderen betaalt dan 500 euro per jaar, terwijl er misschien ook een auto voor de deur staat. Vanwege dat laatste zal er geen draagvlak zijn.
En dan is het nog de vraag wat je doet met bv. een Duitser die in Nederland woont. Dat is geen Nederlander en betaalt dus niet mee, maar gebruikt hier wel het OV.
Het meest eerlijke is toch dat iemand die van A naar B wil daarvoor betaalt.
Charles schreef:Dringt toch de vraag op: zijn wij hier in de randstad zulk gedrag zo normaal gaan vinden
Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, inderdaad.willem schreef:Ten opzichte van het oosten van het land gaat het hier in het westen inderdaad wat directer en botter aan toe. Op zich zit daar niet zoveel onwil achter, maar de mentaliteit en de volksaard is hier anders dan in het oosten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten