Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 07 jun 2023 06:00

iljitsch schreef:Of heeft een RC wat meer ruimte nodig langs de perrons dan een AV? In dat geval is het niet vreemd dat op trajekten waar je niet van plan bent met RC's te rijden het perron strak op AVs aan te laten sluiten voor een makkelijke in/uitstap.


Langs de perrons niet; daar zijn de afstanden tussen de twee trams gelijk. Het bredere stuk van een Citadis zit iets hoger, ongeveer op schouderhoogte als je in de tram zit.

Het gaat uiteindelijk om het PVR/KOP (Profiel van vrije ruimte/kinematisch omgrenzingsprofiel) van de voertuigen. De ruimte die de wagens nodig hebben voor een vrije doorgang is niet alleen vanwege de breedte anders, maar ook vanwege de ophanging en truck-/draaistellen. Een Citadis zal in een boog met de neus verder uitsteken en met de middenbak verder naar binnenkomen. Waar een Avenio dus gemakkelijk langs een paaltje rijdt die in de boog staat, zal een Citadis deze raken.

Grappige anekdote wel: Toen ze op lijn 9 gingen testen met RC hadden ze de volledige lijn getest en goedgekeurd, op 1 uitrukboog na (Dedemsvaartweg rechtsaf Melis Stokelaan). Toen de eerste daadwerkelijke RC dienstwagen hier rechtsaf ging, reed deze finaal de lampenkap van het negenoog in de bocht af. Als bestuurder verwacht je zoiets natuurlijk niet en ga je er vanuit dat je tram past waar je mag rijden... :? :D

Zoals Roland ooit eens zei; alle verbouwingen die nu worden gedaan doet men integraal; dwz; ze zullen er tegenwoordig voor zorgen dat alle voertuigen op de vernieuwde stukken kunnen rijden. Maar dat is niet persé gedaan bij eerdere lijnen. Lijn 17 kan ik me van voorstellen dat daar nog een aantal knelpunten zijn voor een Citadis.

OVinDelft schreef:Flexibiliteit om alle trams op alle lijnen in te kunnen zetten lijkt mij best nuttig om te hebben. Voor plotselinge omleidingen, werkzaamheden of een veranderde lijnenloop bij een nieuwe dienstregeling.


Zeker waar, op tactische plekken. Maar baanvak lijn 11 is weinig interessant (want lijn 4 kan de Monsterssestraat in duiken, of vanuit daar zowel links als rechts de Loosduinseweg op) en lijn 17 ligt ver buiten het bereik van de normale lijnvoering van een RC.

Ik had de indruk dat dat ook de reden was dat men voor een brede TINA heeft gekozen.


Kiezen voor een brede Tina (en Avenio) was een MRDH/Rover (Bron weet ik even niet meer) keuze. Met een smallere hadden we al die verbouwingen misschien niet hoeven doen.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 07 jun 2023 06:36

Citadis zal wel op een groot stuk best passen op lijn 11 tussen Loosduinseweg en Scheveningen. Maar het is nooit getest en ook niet echt nodig. Langzaam wordt het gebied waar een Citadis past wel steeds groter. Een Citadis heeft heel andere uitzwaai in bogen dan een Avenio. TINA zal wel vergelijkbaar zijn met de Citadis gezien de opbouw van de tram.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 07 jun 2023 07:42

WeKra schreef:Zoals Roland ooit eens zei; alle verbouwingen die nu worden gedaan doet men integraal; dwz; ze zullen er tegenwoordig voor zorgen dat alle voertuigen op de vernieuwde stukken kunnen rijden. Maar dat is niet persé gedaan bij eerdere lijnen. Lijn 17 kan ik me van voorstellen dat daar nog een aantal knelpunten zijn voor een Citadis.

Nou, als ik zie hoe ze de Zoutmanstraat onder handen genomen hebben zou het mij niks verbazen als een RC daar gewoon doorheen kan. Op zich ook niet verkeerd, want dan zou bij onderhoud Lijnbaan 3 via z'n heel oude route = wat nu 17 wordt kunnen rijden tussen Conradkade en CS. Maar nu ook onderhoud LvMeerdervoort dus dat gaat in dit geval sowieso niet lukken.

Wat ik me wel afvraag is of een RC over de Weteringkade kan en dan afslaan onder het schenkviadukt door naar CS. Dat werd blijkbaar niet gedaan door de strandexpress.

In elk geval, onder het integrale regime zou ik verwachten dat alle paaltjes op de vernieuwde route van 11, die toch ook geen superscherpe bochten maakt, op gepaste afstand gezet zijn zodat een RC daar kan komen. Maar kan me voorstellen dat het geen prioriteit heeft dit daadwerkelijk te testen.

En tot mijn verbazing is een TINA inderdaad net een RC: ruim 36 meter lang met 3 bakken met 4 draaistellen en 2,65 m breed. Ben wel benieuwd wat dat gaat betekenen voor lastige plekken zoals de Teijlerstraat.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 07 jun 2023 09:50

Zo ver ik weet hebben ze testritten gedaan met een RC voertuig in de Zoutmanstraat / Vondelstraat.
De test was volgens mij goed verlopen, stonden enkel wat voertuigen verkeerd geparkeerd ( eigenaren waren schijnbaar niet op de hoogte dat er testritten werden gereden ) op de tramrails.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor buschauffeur » 07 jun 2023 14:42

Er is in juli dus geen lijn 12. En geen busverbinding.
Zou dit het eerste opzetje zijn om te kijken of HTM ook zonder lijn 12 kan?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 07 jun 2023 16:23

Yup: "van de gelegenheid gebruikmaken" heet dat :roll: Hetzelfde heeft de HTM gedaan met een aantal haltes die 'moeilijk' zijn: zo is de halte Stuyvesantstraat voor lijn 2+23 nog altijd buiten gebruik, iets wat de HTM al héél lang wil maar de buurt niet ziet zitten. Door corona werd de halte alsnog "tijdelijk" opgeheven, maar de kans is praktisch 100% dattie nooit meer terug komt en omwonenden dus enkele honderden meters extra moeten lopen :roll: Afijn, ik maakte al ruim voor corona geen gebruik meer van die halte, maar er zijn genoeg anderen die daar alsnog graag willen instappen. (de halte is volgens de HTM "niet op RR-niveau te brengen", maar da's natuurlijk kolder: trek de verhoogde rijbaan bij de halte tijdens een stop van tram/bus met een VRI, zorg dat het verkeer ook daadwerkelijk niet kan passeren (leer mij NL autorijders kennen :roll: ) en het probleem is opgelost. Zeg niet dat dat niet kan, in het Duitstalige gebied is het gemeengoed!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 08 jun 2023 09:12

@Admin, wat een bullshit verkondig je over het 'van de gelegenheid gebruikmaken'....
Waarom gaat men dan wel lijn 12 helemaal aanpassen voor breed materieel als je de lijn zou opheffen?
Meeste haltes zijn via andere lijnen ook makkelijk te bereiken. Levert helaas wel extra overstappen op. Door het werk bij de Laan van Meerdervoort / Goudenregenstraat wordt het wel heel lastig om met bussen op 12 te gaan rijden.

Op het drukste stuk van lijn 12 rijdt ook lijn 11 en neemt rijdt lijn 4 de lijn ook over die route. Alleen Paul Krugerplein wordt dan niet aangedaan.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 08 jun 2023 19:36

Ik ben benieuwd of de tramboog vanuit de Goudenregenstraat rechtsaf Laan van Meerdervoort blijft liggen (In en uitruk boog naar de remise LB )
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 09 jun 2023 04:47

Die komt niet meer terug.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 10 jun 2023 10:03

Chris schreef:Die komt niet meer terug.


pas in een later stadium zal deze weg gaan en niet al bij de aankomende werkzaamheden omdat de remise LB nog steeds in gebruik is, deze zal pas verdwijnen als de nieuwe remise Ypenburg klaar is en de GTL helemaal weg is.
de LB zal dus de remise worden waar de GTL zal eindigen.
Ze gaan eerst daar nog werkzaamheden verrichten zodat in 2024 alle GTL's voor 2 jaar daar heengaan omdat ze remise Scheveningen gaan verbouwen dus verwacht niet eerder dan 2028 dat de LB en zijn boog zal verdwijnen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 11 jun 2023 08:10

De boog gaat er nu dus wel uit. Lijn 12 rijdt niet voor niets niet tijdens de werkzaamheden die op 8 juli starten.
Als de boog zou blijven tot na de uitstroom van GTL dan wordt het lastig rijden voor de brede trams op het traject gedeelte naar Duindorp.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 11 jun 2023 08:38

Ik ga voor de werkzaamheden naar de topic "Lijn 12" verder, anders wordt deze topic on overzichtelijk.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 11 jun 2023 11:30

Gisteren (10 juni) op de Strandexpress genoteerd:
4004
4008
4014 - reed onder lijn 59
4040 - reed onder lijn 9S
4043
4053
4070 - reed tenminste 1 rit onder lijn 59
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 19 jun 2023 19:08

Zag laatst GTL's op lijn 6 met een standaard tweebeenspantograaf...!?
Nou ben ik niet echt bekend in de pantograaf wereld, maar ik dacht dat alle GTL tweebeen stroomafnemers jaren geleden vervangen waren door eenbeen stroomafnemers
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 19 jun 2023 19:18

YC52000 schreef:Zag laatst GTL's op lijn 6 met een standaard tweebeenspantograaf...!?
Nou ben ik niet echt bekend in de pantograaf wereld, maar ik dacht dat alle GTL tweebeen stroomafnemers jaren geleden vervangen waren door eenbeen stroomafnemers

Alleen bij de 2e serie GTL's (3101 - 3147) zijn deze destijds vervangen door eenbeen stroomafnemers.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 19 jun 2023 19:56

xCookiesolax schreef:
YC52000 schreef:Zag laatst GTL's op lijn 6 met een standaard tweebeenspantograaf...!?
Nou ben ik niet echt bekend in de pantograaf wereld, maar ik dacht dat alle GTL tweebeen stroomafnemers jaren geleden vervangen waren door eenbeen stroomafnemers

Alleen bij de 2e serie GTL's (3101 - 3147) zijn deze destijds vervangen door eenbeen stroomafnemers.

Ik dacht dat dat de enige GTL's waren die nog rondrijden en dat alle GTL-I's uit dienst waren (uitgezonderd de Hoftrammm). Of heb ik dit zelf bedacht?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 19 jun 2023 20:35

Opgeruimd zijn de niet LVO wagens, ik het kort, de 3000'en die geen voorzetneus hebben gekregen.
Na de 3035 is de 3045 de oudste nog rijdende GTL8-I.

Zie voor de remiseverdeling (stand december 2022):
https://haagstramnieuws.org/gtl/2021.htm

Overzicht afvoer:
https://haagstramnieuws.org/gtl/afvoer.htm
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 19 jun 2023 21:16

Even kort gezegd: de tweede serie GTLs (3101 - 3147) is flink vernieuwd inclusief een éénbenige pantograaf voor. (En pantograaf achter verwijderd.)

Er rijden echter ook nog redelijk wat GTLs van de eerste serie (3000 - 3100) rond die wel wat vernieuwingen hebben ondergaan zoals een botsneus en de achterste pantograaf is verwijderd, maar de voorste pantograaf is nog het oude type.

Wat ik begrijp is dat om over CS hoog te rijden (edit: volgens Wikipedia om door de tramtunnel te kunnen) je het ARI rembeïnvloedingssysteem moet hebben, wat in een aantal van die wagens uit de 3000-3100 serie zit en niet makkelijk te verplaatsen is naar een 3101-3147 wagen. Vandaar dat met name lijn 6 nog met een flink aantal oude GTLs gereden wordt.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 20 jun 2023 05:58

Ik zal het samenvatten.
De GTL8-I (vanaf 1995) en GTL8-II (vanaf 2012) hebben allebei een midlife behandeling gekregen. Zie voor GTL8-I https://www.haagstramnieuws.org/gtl/midlife.htm Daar is ook beschreven wat het verschil is met de klassieke grote revisie. Werden voorheen trams bij een grote revisie aan een standaardbehandeling onderworpen, en volledig gestript en weer opgebouwd, nu gaat het om een specifieke aanpak per tram. Vanzelfsprekend zitten er wel behandelingen bij zo'n beurt die alle trams krijgen, bijv. een volledige schilderbeurt.

Vervolgens kreeg een deel van de GTL8-I nog Levens Verlengend Onderhoud (LVO) in 2011-2012. De midlife behandeling is namelijk een beurt voor ca 15 jaar. Zoals valt uit te rekenen zal de GTL8-II na de midlife het tot het einde van het GTL8 tijdperk in 2026 kunnen volhouden.

Het verwijderen van de tweede beugel is een apart project, vanaf 2011. Het krijgen van de voorzetneus bij de GTL8-I liep samen met de LVO.

Er is geen sprake van dat de GTL8-II een flink andere aanpak zou hebben gekregen als de GTL8-I. Daar zou voor 147 nagenoeg identieke trams ook geen noodzaak voor zijn. Achter het plaatsen van een eenbeenspanto op alleen de GTL8-II moet niet te veel worden gezocht. Dat stond ook los van de midlife, en werd daarna uitgevoerd in 2013-2014. Bij de GTL8-I was een tussentijdse actie weer het plaatsen van de zwenk-zwaai deuren.

Alles staat beschreven in het dossier GTL8: https://www.haagstramnieuws.org/gtl/index.htm
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor buschauffeur » 27 jun 2023 07:54

Terras bijna geramd door tram op Prins Hendrikplein

Het had weinig gescheeld of een tram van de HTM was eerder deze week keihard in botsing gekomen met een terras dat tijdelijk op de tramrails mocht staan op het Prins Hendrikplein.

Over het plein rijdt al langer dan 1,5 jaar geen tram in verband met werkzaamheden in het Zeeheldenkwartier. Omdat de terrassen van Gastropub Van Kinsbergen en Grand Café Victoria deze week niet op het middenplein kunnen staan, omdat daar vanaf morgen het Zeeheldenfestival plaatsvindt, kregen zij toestemming om tijdelijk hun tafeltjes, bankjes en stoeltjes op de tramrails te zetten. "Dit is uitvoerig besproken met de gemeente. De tram zou niet rijden en dit was ook besproken met de HTM", vertelt horecabaas Patrick Eller van Van Kinsbergen.

Toch ging het bijna mis. "Tijdens de opbouw van het Zeeheldenfestival hoorde ik opeens grote paniek omdat de eerste tram in 1,5 jaar door het terras wilde."

Grote frustratie

De terraseigenaar, die al langer klaagt over de overlast door de werkzaamheden en een gemeente die te weinig rekening houdt met de belangen van de ondernemers op het plein, weigerde vervolgens het terras te verplaatsten. "Ik was echt zo boos. We hadden alles prachtig klaar staan en dan moeten we opzij van de HTM? Ik had er na 1,5 jaar ellende even geen zin meer in en weigerde te vertrekken. Tot grote frustratie van de bestuurder. Maar echt ik was er helemaal klaar mee. En onze gasten op het terras en omwonenden ook. Na een uur is de tram teruggereden."

"Bureaucratie kan je maar op één manier stoppen. Hou je poot stijf", besluit Aller. "Die tram heeft onze hele wijk kapot gemaakt. Als het zo lang heeft geduurd, waarom dan precies tijdens zo’n event juist dat proefrondje rijden? Dan snap je echt de emotie niet in onze wijk. Die tram in z’n achteruit was mijn overwinning..."


https://dagblad070.nl/den%20haag%20%26% ... Uk6M1L11OU
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten