Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 05 feb 2021 15:25

Ik vermoed eerder met het grote aandeel vrije baan op lijn 11, waardoor sneeuw zich tussen de sporen kan ophopen, terwijl er juist daarom maar weinig ruimmogelijkheden zijn. GTL is minder gevoelig voor dergelijke omstandigheden, waardoor de HTM denkt (hoopt) op minder (of liever geen) uitval van trams (en dus een flinke verstoring in de dienstregeling!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 05 feb 2021 15:27

Wanneer de GTL's definitief gaan uitstromen, zullen ze wat anders moeten verzinnen. Zijn de pekelwagens nog actief?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 05 feb 2021 19:29

Kort geleden nog wel, had ik eerder ergens gelezen. Die zullen morgenavond of 's nachts vast wel rondjes gaan rijden.

Jammer dat we vanwege de avondklok er 's avonds niet op uit mogen voor wat plaatjes. :|
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 06 feb 2021 10:02, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 05 feb 2021 19:34

joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 05 feb 2021 21:54

Ik vermoed eerder dat lijn 11 dan eventueel kan uitwijken naar een andere keerlus, mocht er ergens op de route een verstoring door de sneeuw zijn. Hierdoor kunnen lijn 11 en 12 eventueel ook aan elkaar gekoppeld wanneer er rond HS tijdelijk geen trams van lijn 11 en 12 kunnen keren. Opvallender vind ik dat lijn 28 alleen tussen Voorburg en CS gaat rijden.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 05 feb 2021 23:08

Hoe zit het met de wisselverwarming? Het zou 's nachts -10 worden...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 07 feb 2021 12:51

Het opstarten vanochtend (7/2) ging niet bepaald soepel. Remiseterrein Scheveningen was niet schoongemaakt en het duurde een tijd voordat lijn 1 de remise kon verlaten. Ypenburg zag pas rond 11 uur een pekeltram richting Leidschendam. De sporen lagen er om 7:30 uur totaal ondergesneeuwd bij, dus ik vermoed dat er 's nachts geen pekeltrams hebben gereden. Verder nog een gewone GTL8 als lijn 75 op pad. Ik trof ook een lijn 15 aan die kwam uit de richting Leidschendam, en vanaf de Gruttosingel de route 15 richting CS aanving. Nootdorp had tot ca 12 uur 1 tram gezien. Daarna waren het er ineens drie op een paar minuten afstand. Trams op 15 en 19 reden deze ochtend min of meer in kolonne.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Brecht » 07 feb 2021 13:13

https://twitter.com/TjeerdSpoor/status/ ... 2321831940

Hij gaat linksaf i.p.v. rechtsaf toch?
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 07 feb 2021 19:03

Tja met bijna alles dicht is een tramrit met lijn 6 op sneeuwstormdag al best een aardig verzetje. Ik was eerst een eindje gaan wandelen. Bij mij was de straat helemaal met sneeuw bedekt, wat te verwachten was, maar tot mijn verbazing was dit ook het geval in de Theresiastraat en zelfs de Laan van NOI. Wonder dat daar nog bussen reden.

Uiteindelijk op 6 gestapt op Ternoot richting Leidschendam. Na halte Stuyvesantplein ging het het mis: de 3130 kon daar niet fatsoenlijk wegkomen. Steeds zoemmm-tik... zoemmm-tik. Ik begreep later van een bestuurder dat die tik de anti-slip is, die vierkante wielen moet voorkomen. Alleen: ABS voor remmen is slim, want zo blokkeert het wiel niet en slijt op één plek af om dan "vierkant" te worden. Maar bij slippen bij stroom geven blijft het wiel zonder ABS/antislip draaien dus loop je dat risico helemaal niet. Het zou kunnen dan blijven draaien op een laag ijs uiteindelijk wel grip geeft als dat ijs door de wrijving smelt. Maar dat ging dus niet gebeuren, we gingen echt met millimeters vooruit.

Ik begreep ook dat zand strooien niet ging omdat alles vol sneeuw zat.

Na een half uur kwam achter ons de 3086 opdagen, maar helaas niet om een duwtje te geven. Ik begrijp dat die oudere modellen wel een betere anti-slip hebben? In elk geval had die er geen moeite mee om ons te volgen, kan ook zijn omdat het pad al gebaand was.

Maar de eerste twee keer dat ze probeerden achteruit te rijden lukte dat ook niet, derde keer wel en konden we fatsoenlijk de Loudonstraat in. Al die tijd hadden een paar mensen met scheppen een soort omgekeerde curling gedaan, waarbij ze het ijs van de rails schepten. We stopten toen om één daarvan weer in te laten stappen, en drie keer raden wat er toen gebeurde...

Zodra we eenmaal op de vrije trambaan kwamen waren de problemen voorbij en hadden de wielen weer goed grip. Na een uur eindelijk op halte Carel Reinierszkade aangekomen (waar ik er toch uit moest) werd iedereen gevraagd over te stappen op de 3086 achter ons zodat de 3130 door kon rijden.

Ik vrees dus het ergste voor morgenochtend als al dat ijs dat nu al 's middags bij matige vorst problemen oplevert een hele nacht heeft kunnen vastvriezen. Er waren vandaag ook heel weinig auto's, met meer kan het alleen maar lastiger worden. Wel veel voetgangers en supermarktgangers, trouwens.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 07 feb 2021 20:02

Zou helpen om zo'n straat af te zetten en dan met een goed gevulde pekeltram (gewicht) met constante maar aanzienlijke snelheid over het trace te rijden?

Voor de rest zou de straat zo snel mogelijk van de sneeuwresten ontdaan moeten worden. En daarna geregeld wat pekel door de slurrie spoelen, dat helpt vast ook wel.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor avl » 07 feb 2021 20:51

Vanmiddag kwam ik in Delft de 3138 (lijn 16 naar Wateringen) tegen die richting Tanthof reed. Volgens de bestuurder wilde het wissel bij het Lorentzplein niet omgaan. Omdat er nog twee GTLs van lijn 1 aan het eindpunt stonden had hij een lange eindpuntrust.
Zag op ov-zoeker ook de 5033 van lijn 17 aan het eindpunt Nootdorp. Later in de middag zag ik weer trams richting Wateringen rijden.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor verst107 » 07 feb 2021 20:59

@Iljitsch: berucht punt daar op het Stuyvesantplein. Ik had als passagier met tram 3071 dezelfde ervaring op dezelfde plek. Petje af trouwens voor de mensen van de HTM. Ze deden er alles aan om te blijven rijden.
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 07 feb 2021 21:12

verst107: ja ik had eigenlijk het idee dat ze het op zouden geven want het leek niet echt te werken en de Loudonstraat blokkeren met een tramfile is ook niet ideaal. Maar blijkbaar was het toch nog net nog te doen. Maar nogmaals: ik vrees het ergste voor morgenochtend.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 07 feb 2021 21:28

Volgens mij wilden ze ook deels opgeven. Op Twitter kwam eerst het bericht dat lijn19 ging stoppen, toen dat lijn15 ook opgeheven zou worden naar Nootdorp, maar even later dat weer een correctie op. Dat was net toen het stopte met sneeuwen.

Ik heb die lijn17 in Nootdorp ook gezien (woon daar). Ze stonden echter ook daarvoor al langere tijd met z'n drieën te wachten bij de Gruttosingel voordat ze naar Nootdorp reden. Ik vermoed dat ze daar grote problemen met het wissel hadden (net als bij het Lorentzplein) en dat lijn 19 daar later ook de dupe van is geworden.

Daarna reed er dus een kolonne trams richting Wateringen en lange tijd niks meer naar Nootdorp. De regelmaat was daarmee compleet overhoop gegaan, voorzover je nog van regelmaat kon spreken.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor richard1074 » 07 feb 2021 21:49

Ik heb rond het Kurhaus om 12:00 de eerste lijn 9 gezien. Om 11:00 reed de pekeltram eerst een rondje. Daarna nog 3 a 4 trams, maar na 14:00 geen tram meer gezien. Zal ook wel te maken hebben gehad met de ontsporing bij de bosbrug.
De bussen reden vrij normaal trouwens.
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 07 feb 2021 22:59

Bij Ternoot was aan mijn kant het scherm kapot (sticker "defect") maar aan de overkant stond dat er vertraging was en daar bleef het bij, geen verdere poging om te zeggen welke tram wanneer zou komen.

Voordat duidelijk werd hoe erg het was waren bij Stuyvesantplein 3 trams de andere kant op vertrokken. En daarna een hele tijd niks. Kan je nagaan, daar heb je dan nog nieteens wissels.

Zwakke plek van het Haagse tramnet in deze situatie is volgens mij vooral de samenloop/kruising met ander verkeer dat de sporen/wissels volrijdt met aangestampt ijs.

NS bakte er trouwens helemaal niks van, de regionale spoorvervoerders nog wel.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 08 feb 2021 10:55

De regionale spoorvervoerder in Groningen en Friesland had het dan ook vele malen gemakkelijker. Hier hebben we maar eer klein staartje mee gebreken van die sneeuwbui waardoor er aanzienlijk minder sneeuw is gevallen. Daarnaast zijn de routes die ze hier rijden ook minder complex dan bij de NS.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 08 feb 2021 14:21

joostvansurksum schreef:Ik heb die lijn17 in Nootdorp ook gezien (woon daar). Ze stonden echter ook daarvoor al langere tijd met z'n drieën te wachten bij de Gruttosingel voordat ze naar Nootdorp reden. Ik vermoed dat ze daar grote problemen met het wissel hadden (net als bij het Lorentzplein) en dat lijn 19 daar later ook de dupe van is geworden.
Wissel bij de Gruttosingel heeft zo ver ik het kan beoordelen normaal gewerkt. Ik heb 1 keer gezien dat een bestuurder er uit ging om het handmatig om te leggen. Lijn 19 (met 2 en 6) had vooral problemen bij de Heuvelweg.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 08 feb 2021 17:04

Zojuist (8/2/2021 - 15:30 uur) gezien dat de keerdriehoek bij de Gruttosingel / Weidevogellaan in Ypenburg 15/19 door een pekeltram was schoongereden. Sporen lijn 19 zijn onder de sneeuw verdwenen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 08 feb 2021 17:30

wattman schreef:Het opstarten vanochtend (7/2) ging niet bepaald soepel. Remiseterrein Scheveningen was niet schoongemaakt en het duurde een tijd voordat lijn 1 de remise kon verlaten. Ypenburg zag pas rond 11 uur een pekeltram richting Leidschendam. De sporen lagen er om 7:30 uur totaal ondergesneeuwd bij, dus ik vermoed dat er 's nachts geen pekeltrams hebben gereden. Verder nog een gewone GTL8 als lijn 75 op pad. Ik trof ook een lijn 15 aan die kwam uit de richting Leidschendam, en vanaf de Gruttosingel de route 15 richting CS aanving. Nootdorp had tot ca 12 uur 1 tram gezien. Daarna waren het er ineens drie op een paar minuten afstand. Trams op 15 en 19 reden deze ochtend min of meer in kolonne.
Pekel en veegtrams hebben de hele nacht gereden, dus ook naar Leidschendam. Maar als één tram voorbij komt duurt het natuurlijk 'even' voordat ie weer een keer komt...
Lijnen 1 en 16 hebben ook gereden. Als 1 niet de remise kan verlaten dan lukt dat ook voor 16 niet. Hebben zelfs trams op de wisselstraat gestaan op het remiseterrein.
Maar tegen een flinke hoeveelheid sneeuw ben je op gegeven moment niet meer opgewassen... M'n grote complimenten voor HTM. In Amsterdam ging men snel naar binnen, in Utrecht heeft zondag niks gereden en vandaag, 8/2 amper iets. De lijn naar Sciencepark is niet uitgerukt en naar Nieuwegein heeft maar even gereden. In Rotterdam was ook veel uitval in het centrum.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten