Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 09 jul 2019 12:45

Het gaat toch enkel om lijn 15. Er zijn toch zat overstap punten van diverse lijnen die HS aandoen om daar over te stappen.
En voor de sportieve mensen onder ons, is de halte Waldorpstraat maar 1 minuutje langer lopen. :lol:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 09 jul 2019 13:48

Vanuit tram 15 in noordelijke richting overstappen op 1, 9 en 16 kan uiteraard prima in het centrum, maar voor een overstap op tram 9, 11, 12, 16 en 17 in westelijke richting is dat niet echt een optie. Een nieuwe halte op het Zieken is denk ik ook niet realistisch, dus dan wordt het helaas een stukje langer lopen nabij HS. In elk geval wordt de overstap van tram 15 naar de bus op HS wel korter.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 10 jul 2019 05:03

Als je tijd zat hebt hoef je van 15 niet naar 17 over te stappen, dat wordt de tram vanzelf! :D :D :D
En voor 9 en 16 kan je ook op de Bierkade overstappen. Alleen 11 & 12 is wat lastiger geworden...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 10 jul 2019 07:16

Vanuit richting Rijswijk kan je ook bij de Herenstraat overstappen op lijn 1 die via HS rijdt
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 10 jul 2019 13:44

Lijn 15 <-> lijn 9/16 via Bierkade is omrijden en kost dus extra tijd en geld. Een extra overstap op lijn 1 bij Herenstraat kan natuurlijk wel, maar dit kost ongetwijfeld ook weer een hoop tijd. Ik gok dat die 100m extra lopen bij HS dan waarschijnlijk minder lang zal duren. Al met al verwacht ik dat de hoofdmoot van de reizigers van lijn 15 zijn bestemming in het centrum heeft, dus de vraag is of dit allemaal zo'n groot probleem is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 10 jul 2019 14:47

Tja, met die gedachte is natuurlijk alles snel opgelost.

Er zullen vast wel mensen zijn die tussen de verzorgingsgebieden van 15 en 11/12 reizen, en voor hen is dit niet ideal. Maar een echt goede oplossing zie ik ook niet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 12 jul 2019 18:07

Ik kijk vaak op youtube en bij toeval kwam ik deze video tegen van een defecte tram (vastgelopen remmen?) op Leidschendam-Noord.
Volgens datum van video was het vorige maand.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 12 jul 2019 20:35

De 3052 die de 3100 wegsleept... 3100 is de nieuwste van de oude GTLs.

Ik woon sinds twee jaar in bezuidenhout en reis dus regelmatig met lijn 6, en di zit over het algemeen aardig vol. Ben benieuwd wat ze hier in de toekomst mee gaan doen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 12 jul 2019 21:38

pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 13 jul 2019 11:09

iljitsch schreef:De 3052 die de 3100 wegsleept... 3100 is de nieuwste van de oude GTLs.
Hoeveel GTL-trams rijden nu nog hun dagelijkse routes? En wanneer zullen ze allemaal uit dienst genomen zijn?
De Hofftram zal de laatste zijn die nog geregeld zijn route blijft rijden.

Opmerkelijk is wel dat een defecte tram door een andere dienstwagen wordt weggesleept, daar heeft de HTM toch zo'n unimog wagentje voor?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 13 jul 2019 11:18

Charles schreef:Opmerkelijk is wel dat een defecte tram door een andere dienstwagen wordt weggesleept, daar heeft de HTM toch zo'n unimog wagentje voor?

Een GTL ervoor rijdt beter dan dat vrachtwagentje, denk ik. :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 13 jul 2019 13:16, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 13 jul 2019 11:55

Charles schreef:Hoeveel GTL-trams rijden nu nog hun dagelijkse routes? En wanneer zullen ze allemaal uit dienst genomen zijn?

Dat werd hier ergens op het forum bijgehouden, heb de laatste tijd geen updates gezien.

Maar voorlopig heb je je laatste rood/beige GTL nog niet langs zien rijden, want ze rijden nog op lijnen 1, 6, 12, 16. Ik verwacht dat 1 als eerste van nieuwe trams voorzien wordt, want voor zover mij bekend zijn daar geen serieuze bottlenecks waar een bredere of anders zwenkende tram last van zou kunnen hebben.

6, 12 en 16 hebben wel zeer waarschijnlijke knelpunten (in elk geval Om en Bij, De Gheijnstraat / Teijlerstraat, Zoutmanstraat) waarvan het nog niet duidelijk is hoe die opgelost gaan worden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor JoopS » 13 jul 2019 14:12

Charles schreef:
iljitsch schreef:De 3052 die de 3100 wegsleept... 3100 is de nieuwste van de oude GTLs.
Hoeveel GTL-trams rijden nu nog hun dagelijkse routes? En wanneer zullen ze allemaal uit dienst genomen zijn?
De Hofftram zal de laatste zijn die nog geregeld zijn route blijft rijden.

Opmerkelijk is wel dat een defecte tram door een andere dienstwagen wordt weggesleept, daar heeft de HTM toch zo'n unimog wagentje voor?

Er zullen toch eerst nieuwe trams moeten komen voordat de GTL's uit dienst gaan! Anders moeten de lijnen 1,6,12 en 16 opgeheven worden en dat lijkt mij toch niet de bedoeling!
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 13 jul 2019 18:05

Charles schreef:Hoeveel GTL-trams rijden nu nog hun dagelijkse routes? En wanneer zullen ze allemaal uit dienst genomen zijn?


Er rijden 70 GTL-trams die in principe hun dagelijkse dienst doen. Hoewel, 3 trams (3092, 3095 en 3133) zijn bedoeld voor de spitsritten van tram 2 en 3 trams (3065 (waarschijnlijk opnieuw defect), 3077 (schadeherstel) en 3100 (weten wel waarom)) zijn voorlopig niet inzetbaar. En daarnaast heb je regelmatig enkele trams die niet inzetbaar zijn vanwege reguliere onderhoud/inspectie.

De 70 GTL-trams zullen tot 2024 blijven rijden, rond dat jaar zullen de trams geleidelijk uit dienst zijn voor de nieuwe 60 stadstrams.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 15 jul 2019 12:57

Behalve de Hoftrammm hebben we ook nog vier Pekel GTL's dus die zullen ook na 2024 nog wel een tijdje blijven.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 15 jul 2019 15:47

Niet noodzakelijkerwijs Chris. Het is nu wel al duidelijk dat de HTM de overstap (terug) naar tweerichtingmaterieel aan het maken is, met de daarbijbehorende voordelen als kleiner ruimtebeslag voor keerpunten omdat er geen keerlus meer nodig is. GTL heeft maar 1 volwaardige cabine dus de uitlopers naar deze kopeindpunten kunnen niet door de pekel-GTL's worden bediend. Ja ja, technisch kan het allemaal wel, maar voor normaal gebruik zie ik het niet gebeuren. Of men moet bij de HTM ineens de geest krijgen en een 2e A bak aan een gemuteerde GTL zetten ;) Ook niet iets wat ik snel zie gebeuren, trouwens :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 15 jul 2019 16:29

Zou dat moeilijk zijn? Er zit achterin al besturing om achteruit te kunnen rijden. De meettram is ook omgebouwd om zonder problemen tweerichtingsdienst te kunnen doen, ik kan me voorstellen dat het hergebruiken van een bak met cabine een mooie manier is om dat te doen.

En: wat is het alternatief? Een stel nieuwe tweerichtingstrams aanschaffen als pekeltram? Lijkt me een dure grap. Overigens zijn de bestaande keerlussen heus niet van de ene dag op de andere verdwenen.

Ik was vanmiddag bij halte Madurodam en daar viel me op dat de 9K door de lus ging en het keerspoor aardig overwoekerd met onkruid was.

Misschien als er straks geen éénrichtingstrams meer in dienst zijn dat dan de keerlus van bijvoorbeeld 4 opgedoekt wordt, maar de grotere zoals 1/9 in Scheveningen en 2 bij Kraayenstein lijken mij toch beter werken als lus.

En je zit natuurlijk met de museumtrams.

Overigens inderdaad een totaal waardeloze informatieposter bij die halte Madurodam: je ziet eigenlijk alleen ingezoomd de buurt, geen flauw idee hoe dit in het grotere geheel past.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor grizzler » 15 jul 2019 17:44

iljitsch schreef:Misschien als er straks geen éénrichtingstrams meer in dienst zijn dat dan de keerlus van bijvoorbeeld 4 opgedoekt wordt

Die is toch speciaal geschikt gemaakt voor breder materieel nadat een tijd met alleen 'tailtrack'-functionaliteit was gewerkt? Omdat dat te vertragend werkte?
Overigens inderdaad een totaal waardeloze informatieposter bij die halte Madurodam: je ziet eigenlijk alleen ingezoomd de buurt, geen flauw idee hoe dit in het grotere geheel past.

Typisch voorbeeld van 'niet elke verandering is een verbetering'. Die rotzooi zie je volgens mij langs de hele route van lijn 9. En bij halte Kurhaus een mooi voorbeeld van doorgeslagen bezuiniging: alleen in de eerste abri zit zo'n prul. In de andere vind je alleen de tekst dat je maar in de eerste moet gaan kijken.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 16 jul 2019 11:32

Sterker nog. De lus van 4 op de Uithof is juist in ere hersteld want je kan daar ook kopmaken maar dat was geen succes...
Paar jaar geleden is nog een deel van de lus vernieuwd dus die zal niet snel worden opgeheven.
De politiek ziet de lus van Kraayenstein graag verdwijnen maar HTM wil het niet wegens uitrukroute en het is er erg krap om een verbindingsboog te leggen die de route van lijn 2 direct met de remiseroute verbindt en met het vele tramverkeer bij het eindpunt werkt een lus veel beter dan kopsporen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 16 jul 2019 12:24

joostvansurksum schreef:
Charles schreef:Opmerkelijk is wel dat een defecte tram door een andere dienstwagen wordt weggesleept, daar heeft de HTM toch zo'n unimog wagentje voor?

Een GTL ervoor rijdt beter dan dat vrachtwagentje, denk ik. :mrgreen:


De unimog mag niet over het traject Oostinje - Prinsengracht rijden vanwege spoorbeveiliging en ontspoorbeveiligingsrail.

De keerlus Kraayenstein gaat nog wel eens verdwijnen denk ik. Als er in-/uitrukbogen bij komen richting Margaretha van Hennebergweg. Het onderhoud aan de bogen maakt de huidige keerlus duurder dan een tailtrack a la Antoniushove.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten