iljitsch schreef:Tja, bij je theorieles wordt dit toch erg duidelijk uitgelegd. Ik denk dat het niet zozeer is dat andere verkeersdeelnemers een tram zien komen en denken "ik heb lekker voorrang, vooruit met die geit!". Maar dat het meer is dat ze de tram niet zien/verwachten.
Waar dit ongeluk gebeurde reed de automobilist over de juliana van stolberglaan richting centrum, en de tram de andere kant op. Dit is een voorrangsweg. "Normaal" verkeer van links naar rechts van het plein zou die automobilist dus voorrang (moeten) geven. Als fietser vind ik dit een beetje een lastige plek omdat ik de aankomende auto’s pas relatief laat kan zien door al het spul midden tussen de twee weghelften.
Het probleem is dat de tram een beetje uit het niks komt tussen de beide weghelften in. Als je 'm laat ziet en dan ook nog niet doorhebt dat-ie linksaf gaat jouw weghelft kruisen dan wordt het lastig.
Maar die trambestuurder rijdt daar net weg bij de halte en gaat dus niet snel, die moet toch wel opletten op tegenliggers, ondanks z’n voorrang, lijkt me. Zicht moet ook beter zijn dan voor bijvoorbeeld een fietser omdat de tram al midden tussen de weghelften zit en de bestuurder relatief hoog zit.
Ik denk dat het hier beter zou zijn als AL het verkeer van links voorrang zou hebben, dus een voorrangsbord en haaietanden, dan zal een automobilist (fietser?) hopelijk iets beter opletten op verkeer van links in plaats van lekker doorkachelen op z’n voorrangsweg. Of zelfs een stopbord.
Overigens heb ik ook wel meegemaakt dat de tram de andere kant op gewoon stroom geeft en de haaietanden die op de rails geschilderd zijn en het voorrangsbord op de bovenleidingpaal passeert terwijl ik net aan kom fietsen en dus moet remmen voor de onterecht voorrangnemende tram.
Het gaat straks nog leuker worden als na herinrichting trams in beide richtingen langs deze kant van het plein rijden. Dus dan krijg je trams die linksom langs het plein gaan. Officieel is dit geen rotonde maar je mag er alleen rechts omheen dus het "voelt" wel als een rotonde.
Nou, de kruising Kalvermarkt/Spui/Grote Marktstraat is nog erger dan die tramoversteek Bezuidenhoutseweg. Maar ook de looproute van/naar de stationshal <-> Turfmarkt, langs dat bloemenstalletje, is er anders ook zo eentje. Niemand die op de trams let, men steekt gewoon de tramsporen over zonder op of om te kijken.Slagathor schreef:Ik heb altijd nogal te doen met de trambestuurders wanneer zich die door de kruising Rijnstraat/Bezuidenhoutseweg moeten zien te laveren. Wat een circus is het daar toch altijd. Iedereen vindt dat 'ie er voorrang heeft.
Ik twijfel sterk of deze voorgestelde oplossing effectief zal zijn, afgaand op de hedendaagse mentaliteit. Verkeersonderricht op de basisschool?? Is dat niet primair een taak voor de ouders/opvoeders? Hoeveel ouders er reeds zijn die hun kinderen met bakfiets of auto naar school brengen en ophalen. Sja, zo leren kinderen het zeker niet en de ouders willen niet beseffen dat zijzelf de oorzaak zijn dat het onveilig en gevaarlijk is in de buurt van scholen.Admin schreef:Sja. Het is oplosbaar, als de gemeente dat wil. Simpelweg hekwerk plaatsen aan weerszijden[....] minimaal 1m hoog, fysieke barrière (overwegbomen) op de Bezuidenhoutseweg voor fietsers en autoverkeer.
En uiteraard verkeersonderricht herinvoeren op de basisschool
Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn
TrambestuurderAdam schreef:Het is op zich duidelijk dat een tram daar rijdt en af gaat slaan, zeker als ie z'n richtingaanwijzer aan heeft.
Waarschuwingslichten zouden het wel ietsjes fijner maken voor een ieder. Dat wel.
En ik hoop dat je begrijpt... dat trams en fietsen niet samen gaan. Fietsers hebben 99% van de keren schijt aan alle verkeersregels dus je kunt verwachten dat een trambestuurder ook minder gul is met voorrang aan fietsers geven.
Daarnaast moeten fietsers toch vrijwel altijd remmen want zo'n tram is nou eenmaal niet snel gepasseerd, gezien zijn lengte en ja, op een gegeven moment moet hij ook gaan.
iljitsch schreef:Waar ik me zelf het meest aan stoor zijn fietspadberijders (niet alleen fietsers!) die het fietspad aan de verkeerde kant van de straat gebruiken.
Ik heb een beter idee, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn inderdaad.Admin schreef:Sja. Het is oplosbaar, als de gemeente dat wil. Simpelweg hekwerk plaatsen aan weerszijden v/d trambaan tussen de Bezuidenhoutseweg en de oversteekplaats bij het CS.
Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn
Nou, ik kan je zeggen dat het een landelijk probleem is. Waar ik thans woon is het niet anders, zelfs op de fietsstroken langs de rijbaan zie je spookfietsers. En het zijn niet alleen jongeren, ik zie vaak genoeg ook ouders met kinderen dit doen. Evenals op het voetpad fietsen en in het voetgangersgebied in het centrum. Hoezo het goede voorbeeld geven?iljitsch schreef:Waar ik me zelf het meest aan stoor zijn fietspadberijders (niet alleen fietsers!) die het fietspad aan de verkeerde kant van de straat gebruiken.
Admin schreef:
En uiteraard verkeersonderricht herinvoeren op de basisschool
Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn
iljitsch schreef:Kort gezegd: ouderen hebben ooit 60 jaar geleden besloten wat verstandig is en weigeren om nieuwe info te overwegen, en jongeren vinden over dingen nadenken gewoon totaal niet interessant en doen wat ze het beste uitkomt. Allebei slecht, maar op verschillende manieren.
iljitsch schreef:Ik snap best wel dat voetgangers en fietsers zich niet 100% aan de verkeersregels houden. Auto's en alles wat groter is dan een auto moeten dat wel. Maar als je als fietser of voetganger de regels overtreedt moet je wel ruimte geven aan degenen die zich WEL aan de regels houden.
xCookiesolax schreef:Deze uitspraak bestaat enkel uit aannames. Alle jongeren vinden nadenken over dingen niet interessant? En alle senioren houden vast aan hun gewoontes?
In de meest ideale situatie houdt elke weggebruiker zich aan de geldende verkeersregels. Ga eens een uurtje bij de Zevensprong staan en kijk eens hoeveel auto's en busjes zich verkeersregels aan hun laars lappen.
Chris schreef:Kan het draadje niet beter 'Dagelijkse belevenissen naast het tramnet' gaan heten?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten