Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 13 jul 2023 17:27

De Tram2000 is een vroeg model volledig lagevloertram, waarbij de destijds innovatieve oplossing van het draaistel vraagstuk inderdaad problemen opleverde. Daarom zijn er beperkingen in de inzet in Brussel. Er heeft in 1995 eentje een tijdje proefgereden in Amsterdam. Als hij in Amsterdam kon rijden, zou hij theoretisch ook op (een deel van) het Haagse tramnet kunnen rijden. Op welke lijnen hij toegelaten was in Amsterdam weet ik bijna 30 jaar later niet meer. Ik heb dia's en foto's in mijn archief, maar dat is na een recente verhuizing nog een kleine chaos.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brusselse_Tram_2000
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 15 jul 2023 14:16

Ik zie dat de halte Markenseplein nu Zuiderstrand heet :shock:
YC52000
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 15 jul 2023 14:23

Noorderstrand, Zuiderstrand... Lijn 11 naar Middenstrand straks, of toch maar Haven? ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 15 jul 2023 17:05

Zeerust? :lol:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 15 jul 2023 22:16

Toen ik hierover las in het artikel van de HTM-zomercampagne vroeg ik me af of dit niet verwarrend is. Niet de verandering, maar wel dat de eindhalte van tram 12 nu Zuiderstrand heet bij bestemming Duindorp, terwijl de bestemming van bus 28 ook Zuiderstrand heet, maar de halte Norfolk...
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 jul 2023 13:29

Vandaag weer in lijn 6... Toch typisch dat er nu vier tramlijnen stoppen aan dezelfde kant van de eilandperrons op CS hoog. Is dat omdat je vanaf de kalvermarkt alleen dat linkerspoor kan bereiken en omgekeerd?

Ik moest iets meer dan een kwartier wachten op de tram terug, en dat is echt wel een te lage frequentie. De tram was helemaal afgeladen op CS en pas een paar haltes verderop was het een beetje te doen voor iemand die sinds 2020 geleerd heeft afstand te houden.

Er stapten ook twee "ov-stuwards" in die controle deden (ik ben een grotere groep en dan meestal met steekwerende vesten gewend...) waarbij mijn Apple Watch met succes gecontroleerd werd...
iljitsch
 
Berichten: 1762
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 16 jul 2023 18:14

Ja we missen daar twee wissels

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 16 jul 2023 19:33

Die lagen er vroeger wel, maar met de ombouw naar middenperrons zijn ze verwijderd. Is ook niet nodig: alleen GTL kon/mocht vanaf de Kalvermarkt omhoog, de RC vloot mocht dat niet (te breed). Die gingen altijd door de tunnel en dus kan je geld besparen door die wissels te laten vervallen. Wat dus ook prompt gebeurde.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 jul 2023 21:12

Als we nou gewoon alle wissels weghalen is het leven dan niet simpeler? Dan heb je gelijk nooit meer omleidingen dus wel zo handig voor de reiziger, die weet dan dat bij werkzaamheden hij/zij gewoon moet gaan lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1762
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 16 jul 2023 21:31

Nog aardig op te merken dat die oude wisselverbindingen nog voortkwamen uit de oer-planning voor het semi-metronet.

Dat voorzag dat vanaf de Kalvermarkt per rijrichting twee sporen ( = in totaal alle vier) op het tramviaduct langs Muzenstraat gebruikt zouden worden. Namelijk twee van/naar de tunnel Grote Marktstraat (lijn 3), en twee van/naar de tunnel Spui - Zieken (lijn 9). Hierbij zou lijn 9 via de Koekamplus rijden, én moest ook voor beide tunneltrajecten de keerlus CS (op de parkeergarage) bereikbaar zijn. En dat allemaal natuurlijk ingericht voor eenrichtingsmaterieel; althans voor de voorziene overgangsperiode waarin geleidelijk overgeschakeld zou gaan worden naar tweerichting semi-metromaterieel op het Haagse railnet.
Hoe die splitsing tussen de twee tunneltrajecten, met eventueel een semi-metrostation Wijnhaven, er concreet uit gezien zou hebben, daar heb ik zelf geen uitwerkingen van gezien. Ik ken alleen een artistimpression van het gehele plan rond het Centraal Station waar die twee tunnels op staan, en natuurlijk de tamelijk conceptuele beschrijving van de tunnel in de gemeentelijke stukken en publieksvoorlichting.
Voor een latere fase stond zelfs nog een tunnel via de as Parkstraat - Spui - Zieken (lijn 8, nu lijn 1) op het programma.

Zoals iedereen wel zal weten werden de ambities na het politieke Koekamplusdrama teruggeschroefd en bleven op het tramviaduct alleen twee sporen in gebruik, waarbij op het CS wel gesplitst werd in perron van/naar keerlus (lijn 7) en van/naar Ternoot (lijn 3 en 6). Pas met de ombouw van de Kalvermarkt wegens de sporen via het Forumgebied (lijn 9, variant 6A) ging men alle sporen op het tramviaduct gebruiken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 16 jul 2023 22:07

Die extra sporen naar CS werden overigens wel benut, maar dan als parkeerruimte. Daar stonden voorheen wel eens wat PCC's opgesteld. Die konden zo makkelijk de (extra) dienst beginnen op CS. Maar goed, dat was nog in de tijd toen CS hoog vier zijperrons had meen ik. Door het kruiswissel konden de trams beide perrons in hun rijrichting bereiken. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 18 jul 2023 17:38

joostvansurksum schreef:Die extra sporen naar CS werden overigens wel benut, maar dan als parkeerruimte.
Dat is inderdaad de situatie vanaf oktober 1983, nadat de halte Muzenstraat (voorheen Wijnhaven) was omgebouwd voor lijn 9 via het Forumgebied, en er ook nog een verbinding vanaf het Forumgebied naar CS-hoog was aangelegd, bekend als de Rover-boog. Vanaf het CS-hoog waren er zo twee sporen naar de Muzenstraat. Het rechtse was voor het tramverkeer naar de Kalvermarkt. Het linkse liep ook door, maar was afgesloten met een stootblok. De trams konden alleen linksaf de Roverboog in. Dat werd o.a. gebruikt voor de kantoorextra's voor lijn 9 .
Voor 1983 liepen de buitenste sporen op het viaduct dood.

Via flickr van Gerard van Vliet: https://flic.kr/p/2k8FsNK : tijdens de ombouw in 1983; de getoonde sporensituatie is tijdelijk

Ik ben nog op zoek naar een goede foto van de situatie 1976-1983.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 18 jul 2023 19:01

Afscherming bestuurder van het gepeupel in 30xx:

Afbeelding

Dus netto twee deuren en vijf zitplaatsen opgeofferd aan het afschermen van de bestuurder. Niet echt de meest efficiënte optie om dit te doen...
iljitsch
 
Berichten: 1762
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 18 jul 2023 22:52

Ja volgens mij hebben ze geen zin meer omdat de GTL over een paar jaar verdwijnt :lol:
YC52000
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 19 jul 2023 00:11

Onlangs heb ik waargenomen dat trams die aankomen op het rechterspoor van het Arnold Spoelplein gebruik moeten maken van het kopspoor om naar het andere spoor te gaan. Echter, wanneer ze op het linkerspoor aankomen, is dit niet nodig, omdat ze zich al op het juiste spoor bevinden. Om deze situatie te optimaliseren, stel ik voor om twee extra wissels te plaatsen vlak voor de halte, zodat trams van rechts naar links (of van rechts naar rechts, afhankelijk van de kijkrichting) kunnen rijden. Hierdoor kan het kopspoording worden opgeheven.

Misschien dat een plaatje handig is.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
YC52000
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 19 jul 2023 07:03

iljitsch schreef:Afscherming bestuurder van het gepeupel in 30xx:

Dus netto twee deuren en vijf zitplaatsen opgeofferd aan het afschermen van de bestuurder. Niet echt de meest efficiënte optie om dit te doen...
Dit was de noodactie wegens Corona. Die zitten er pas drie jaar...
Als het goed is krijgen alle GTL's nog de nieuwe cabinedeur zoals een aantal ARI wagens al heeft gekregen als proef. Daarmee zijn alle zitplaatsen weer te gebruiken waarvoor ze uitgevonden zijn en kunnen passagiers weer gebruik maken van de tweede deur. De voorste blijft voor de bestuurder alleen.
Meer daar over zie je op: https://hovm.nl/aanpassing-cabine-gtl/
Chris
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 19 jul 2023 07:20

YC52000 schreef: stel ik voor om twee extra wissels te plaatsen vlak voor de halte


Mooi voorstel, maar waarom precies? Wat er nu ligt werkt ook. Misschien dat wanneer de tailtrack op einde levensduur zit, dat zoiets interessant is.

Echter moet je je voorstellen dat aanleg/onderhoud van wissels schreeuwend duur is. Nu liggen er 3 wissels, en met jouw voorstel komt er eentje bij. En de bestuurder rijdt dat stukje wel hoor, dan staan we tenminste direct naast ons koffiezetapparaat. Stel je voor dat er 30 meter gelopen moet worden! :D
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 19 jul 2023 07:25

Chris schreef:Dit was de noodactie wegens Corona. Die zitten er pas drie jaar...
Als het goed is krijgen alle GTL's nog de nieuwe cabinedeur zoals een aantal ARI wagens al heeft gekregen als proef.

Ja, die had ik ook al gezien en dat is een stuk beter.

Maar die foto is volgens mij niet wat er oorspronkelijk drie jaar geleden geplaatst is. Daar zat ook een veel kleiner raampje in.
iljitsch
 
Berichten: 1762
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 19 jul 2023 07:28

Ze hadden verschillende improvisaties bedacht, indertijd. Ik heb er ook meerdere gezien. Vond het wel inventief eigenlijk. [respect]
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 19 jul 2023 17:33

WeKra schreef:
YC52000 schreef: stel ik voor om twee extra wissels te plaatsen vlak voor de halte


Mooi voorstel, maar waarom precies? Wat er nu ligt werkt ook. Misschien dat wanneer de tailtrack op einde levensduur zit, dat zoiets interessant is.

Echter moet je je voorstellen dat aanleg/onderhoud van wissels schreeuwend duur is. Nu liggen er 3 wissels, en met jouw voorstel komt er eentje bij. En de bestuurder rijdt dat stukje wel hoor, dan staan we tenminste direct naast ons koffiezetapparaat. Stel je voor dat er 30 meter gelopen moet worden! :D



Daarnaast kunnen er nu in feite drie trams aan het eindpunt staan. 1 op het linkerspoor, 1 op de plek van de oude halte en dan 1 op het rechter spoor. Geen idee of dat ook daadwerkelijk voorkomt.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vincent95 en 18 gasten