Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 04 nov 2015 20:09

Ik open een topic waar iedereen zijn kleine wetenswaardigheden / ervaringen / waarnemingen zou kunnen posten die niet onder een ander topic vallen. Zeg maar de ruimte voor een soort dagboek.

Ik trap af. :P
4 november 2015 middagspits
Reis Delft Station - Duinstraat. Aangekomen op Delft station ca 18:20 uur zag ik op ovzoeker dat er geen lijn 1 onderweg was vanaf Tanthof. De lijnen 1 naar Tanthof hadden zware vertraging (11 minuten en de volgende 6 minuten). Na enige tijd arriveerde de volledige lege 3118 richting Noorderstand. Een meevallertje dus. Aan de Kneuterdijk (ca 19:10 uur) kwamen we echter achter de bedaagd rijdende Hoftrammm te hangen. Deze sloeg gelukkig bij de Johan de Wittlaan af richting Statenkwartier. Uiteindelijk met 4 minuten vertraging aan de Duinstraat.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 06 nov 2015 22:00

6 november kleine belevenis op lijn 1
Twee jongeheren op weg naar Scheveningen, die per telefoon aan hun vrienden in het restaurant de mededeling deden dat ze op het HS in een lijn 9 waren gestapt, om vervolgens na een rondje door de stad er achter te komen dat ze weer op het HS waren uitgekomen. Het feit dat ze onderling nogal spraakzaam waren en er 1 met een half liter bier blik rondliep zou daar wel eens iets mee te maken kunenn hebben gehad. 8-)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 nov 2015 19:10

Vandaag met 17 van het Weteringplein naar Wateringen. Vanaf de tunnel bij HS zaten we achter deze:

Afbeelding

Hij ging geloof ik verder via de route van 16 en kwam vlak na ons aan bij 't eindpunt. Daar ging-ie door de keerlus en weer terug over de route van 16, waar ik 'm opnieuw tegenkwam. Hij stond een tijdje stil op de brug waar ik de foto gemaakt heb, ging toen opzij voor een 16 en vervolgens weer de rails op en verder.

Ik zie deze wagen en/of andere soortgelijke regelmatig rijden, maar geen idee met welk doel...?

Wat me ook opviel is dat de meeste haltes van 17 na HS die niet gemeenschappelijk met andere lijnen zijn houden balustrades hebben. Toch zijn de werkzaamheden aan de meeste haltes al maanden geleden begonnen en meestal afgerond.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 16 nov 2015 19:46

Deze is volgens mij nieuw. Wellicht een soort nieuwe inspectiewagen. Een wagen die er veel op lijkt (en jij wellicht ook vaak ziet) is de vervanging van de slijptram. https://www.flickr.com/photos/42239030@N04/14609822233 Dat is een soort grote bandschuurmachine op wielen
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 16 nov 2015 22:56

Kan die ook in Zoetermeer komen?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 nov 2015 23:30

Achteruit terugrijden wordt wat lastig denk ik...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 17 nov 2015 07:09

Als hij door de krakeling zou rijden dan hoeft tie toch niet achteruit.... of zeg ik nu iets doms? :cry:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 17 nov 2015 10:40

Het is een voertuig met banden-aandrijving. Deze mogen niet in de tramtunnel, CS en viaduct en RR komen ivm beveiligingsapparatuur die anders kapot gereden wordt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 17 nov 2015 10:44

Hoe worden op die tracés de sporen geslepen/geïnspecteerd? Meettram 1315?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 17 nov 2015 11:15

Door tunnels met diesel is ook minder plezierig. (Hoewel ik een keer een dieseltrein door de schipholtunnel zag komen.)

Overigens kwam net die slijpwagen door de straat (lijn 12), je hoort hem al van verre aankomen...

Het zou mij verbazen als die andere voor inspectie van het spoor is, daar heeft de HTM toch de meettram voor, die met lasers de rails meet? Het voordeel daarvan is ook dat je dan het gewicht van een tram met draaistellen op het spoor hebt in plaats van een autootje van een paar ton.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 19 nov 2015 12:56

De meettram meet de verkanting (daar worden lasers voor gebruikt). Ook worden er trajectvideo's mee gemaakt. Er zitten ook een aantal andere functies op, maar die zijn meer experimenteel. Er wordt als het goed is binnenkort een meetpantograaf opgezet om de bovenleiding mee te kunnen meten.

Elk stuk spoor wordt 1 keer per jaar handmatig geschouwd. Met de meettram kunnen onregelmatigheden in de spoorligging worden geconstateerd. Voor wissels en kruisingen loopt er een meet- en inspectieteam rond.

Naast meten zijn er ook een hoop onderhoudsprocessen die continue plaatsvinden:
- Uitspuiten van wissels met hogedrukreinigers
- Uitzuigen van groeven
- Smeren van bogen
- Bramen (oneffenheden) wegslijpen, hier is de slijpwagen voor.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 19 nov 2015 18:39

Over onderhoud gesproken, hier enkele foto's uit mijn verzameling.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 19 nov 2015 18:41

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 19 nov 2015 18:43

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 19 nov 2015 20:06

iljitsch schreef:Vandaag met 17 van het Weteringplein naar Wateringen. Vanaf de tunnel bij HS zaten we achter deze:

Afbeelding

Hij ging geloof ik verder via de route van 16 en kwam vlak na ons aan bij 't eindpunt. Daar ging-ie door de keerlus en weer terug over de route van 16, waar ik 'm opnieuw tegenkwam. Hij stond een tijdje stil op de brug waar ik de foto gemaakt heb, ging toen opzij voor een 16 en vervolgens weer de rails op en verder.

Ik zie deze wagen en/of andere soortgelijke regelmatig rijden, maar geen idee met welk doel...?

Wat me ook opviel is dat de meeste haltes van 17 na HS die niet gemeenschappelijk met andere lijnen zijn houden balustrades hebben. Toch zijn de werkzaamheden aan de meeste haltes al maanden geleden begonnen en meestal afgerond.


In het Zuidweserkrant van deze week staat het zelfde voertuig , dit is de nieuwe HTM Smeerwagen die een lage vet sproeit tegen de flank van de rails om het booggeluid, het zogenaamde "piepen" en slijtage te verminderen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lijn 999 » 21 nov 2015 13:04

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 14:20, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Sjoerd » 21 nov 2015 13:37

Lijn 999 schreef:Trams in Delft gehinderd door slordig geparkeerde auto's.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/2992818 ... ging?r=112
http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weer ... arkeerders


Regio15.nl schreef:Agenten en HTM-medewerkers kregen de auto's niet opzij, waarna de politieberger ter plaatse werd gevraagd. Na het plaatsen van enkele dolly's werden de verkeerd geparkeerde voertuigen terug in hun vak geduwd.


Dat is wel heel genereus van de politie! Ik zou zeggen; sleep ze weg, auto af te halen bij het politiebureau tegen sleepkosten + boete (wegens veroorzaken ernstige hinder tramverkeer). Anders leren ze het nooit en gaan ze de volgende keer weer scheef staan!
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 21 nov 2015 13:41

Gewoon weghalen die parkeervakken daar en zo het autogebruik rondom het centrum ontmoedigen. Gaat natuurlijk niet gebeuren met een VVD-wethouder op Verkeer, maar eigenlijk is het belachelijk om langs zo'n smalle trambaan parkeervakken te plaatsen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 21 nov 2015 14:07

Er zit toch niet voor niks een botsneus op??
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 21 nov 2015 14:40

Het is daar wat krapper vanwege de bouw van de spoortunnel. Het is een tijdelijke situatie die daarom wat "makkelijker" gemaakt is.
Bij de start van de werkzaamheden is aan de bewoners beloofd dat een bepaalde hoeveelheid parkeerplaatsen beschikbaar blijft en de gemeente houdt zich aan die afspraak.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten