Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 29 nov 2023 14:56

Wel netjes dat HTM zijn eigen rommel opruimt met onder andere een veegwagen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 29 nov 2023 17:11

Op dit eindpunt is het gebruikelijk dat er precies een tram van het eindpunt vertrekt zodra er een nieuwe arriveert. (Vergeet niet dat dit met twee keersporen het eindpunt is van zowel 2 als 19 dus het luistert allemaal vrij nauw.)

Zoals ik het zie op de foto's rijdt de Avenio hier vanuit het eindpunt linkerspoor, wat natuurlijk vrij lastig is als er net op dat moment een RC het eindpunt op wil via, vanaf die RC gezien, het rechterspoor. Dus boem. Of liever: hard remmen om dat te voorkomen.

Mijn conclusies kort door de bocht: sowieso zouden de wissels nooit in deze stand moeten staan bij vertrek vanuit het eindpunt en daarnaast had de bestuurder van de AV aan de stand van de wisseltongen moeten zien dat het fout ging, en daarna had hij/zij nog wel enige ruimte om te stoppen voor de botsing.

De RC leek te doen wat je verwacht en die bestuurder had het natuurlijk druk met kijken naar het verkeer vanuit Leidschendam noord en verwachtte niet een linkerspoor-rijdende tegenligger. (Natuurlijk geen 100% excuus, met fietsers, voetgangers en ziekenhuis moet je daar echt wel opletten.)

Is er veel beschadiging die hersteld moet worden??
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 29 nov 2023 19:42

Dat wissel bij vertrek van het perron moet wel verkeerd hebben gestaan inderdaad. Hier in Nootdorp klappen ze bij aankomst van een tram meteen terug naar de juiste vertrekrichting. Ik vraag me af of deze ook zo horen te werken. Speculatie natuurlijk, maar wellicht waren de wisseltongen/veren verhinderd door vuil (bladeren) bijvoorbeeld.
joostvansurksum
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 30 nov 2023 06:35

Wat een domme conclussie Iljitsch. Citadis is achterop de Avenio geknald. Niks linkerspoor vertrokken.
Chris
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 30 nov 2023 07:21

De rode achterlichten aan de vrije zijde van de AV suggereren anders, Chris. Plus, als beide trams maar binnen zouden rijden, dan reed de RC achter de ander aan. In dat geval zou de bestuurder van de RC niet goed hebben opgelet. Het zou kunnen, maar ik blijf nog heel even bij de andere hypothese. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 30 nov 2023 09:03

Chris schreef:Wat een domme conclussie Iljitsch. Citadis is achterop de Avenio geknald. Niks linkerspoor vertrokken.

Ah, ok, dat is natuurlijk ook mogelijk. :-)

De AV staat met z'n neus precies op de rand van de toegangsweg naar het ziekenhuis die het spoor kruist. Als de AV inderdaad richting eindpunt reed moest-ie blijkbaar stoppen vanwege ander verkeer dat geen voorrang gaf en blijkbaar zat de RC er zo kort achter dat-ie niet op tijd kon remmen. Wat op zich verbazend is.

Op de foto's staat op de RC "19 Leidschendam" maar op de AV "Sorry geen dienst" dus daaraan is niet te zien welke kant-ie op ging.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 30 nov 2023 16:55

Ik heb een vrij willekeurige vraag.
Zou een Kasselse Regiocitadis zonder enige aanpassingen kunnen rijden op het tramnetwerk van HTM?
YC52000
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 30 nov 2023 17:01

Nee. Wielprofiel verschilt te veel. Wellicht kan een Kassels exemplaar op het RR netwerk terecht, maar op het stadsnet lopen ze vast. Nog afgezien dat de HTM op 600V rijdt en Kassel niet lager gaat dan 750V. Heb je een zak geld over en had je het willen proberen? :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 30 nov 2023 17:05

Chris schreef:Wat een domme conclussie Iljitsch. Citadis is achterop de Avenio geknald. Niks linkerspoor vertrokken.


Volgens een getuige die in AV zat, was de AV net vertrokken van zijn eindhalte.
Dus het was een frontale botsing.
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 30 nov 2023 17:48

Admin schreef:Nee. Wielprofiel verschilt te veel. Wellicht kan een Kassels exemplaar op het RR netwerk terecht, maar op het stadsnet lopen ze vast. Nog afgezien dat de HTM op 600V rijdt en Kassel niet lager gaat dan 750V. Heb je een zak geld over en had je het willen proberen? :mrgreen:



Pppff een droom die in duigen valt. :(
Volgens mij denk ik te moeilijk. :geek:
Kan in plaats van een Kasselse regiocitadis, wellicht een Brusselse dubbelgelede PCC zonder aanpassingen op het HTM netwerk rijden? :D

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 30 nov 2023 22:42

Hoezo zou je een Regio Citadis uit kassel of een dubbel gelede pcc uit Brussel in Den Haag willen laten rondrijden?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 30 nov 2023 23:20

Brusselse trams: 1435 mm spoorbreedte, 600 of 700 volt op de draad lees ik (niet geheel duidelijk). Zou in theorie technisch gezien best wel eens kunnen rijden in Den Haag, maar van het railprofiel weet ik geen snars. :mrgreen:

Maar misschien kun je er sloop-GTL-onderstellen onder knallen. Kwamen in de oude serie GTL ook onder PCC's vandaan. Of was het de nieuwe? :D
joostvansurksum
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 01 dec 2023 03:19

Lange_Dre schreef:Hoezo zou je een Regio Citadis uit kassel of een dubbel gelede pcc uit Brussel in Den Haag willen laten rondrijden?


Lekker gek doen :shock:
YC52000
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 01 dec 2023 13:34

Dat railprofiel is toch makkelijk op te lossen door gewoon de wielen te vervangen, of bij te slijpen?
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 02 dec 2023 16:10

Ik was vandaag even gaan kijken bij het eindpunt van 2 en 19 in Leidschendam waar van de week die botsing was.

Wel interessant: de wissel vanaf het noordelijke spoor staat naar rechts, zodat de vertrekkende tram oversteekt naar het correcte spoor. Maar dan komt er een RC lijn 19 aan en die rijdt die wissel open.

Na afloop stond in dit geval de wissel weer in de goede stand, maar is dat in alle gevallen zo? Zo niet dan heb je dus de situatie dat er aangegeven staat dat de wissel naar rechts gaat, maar dat je in werkelijkheid rechtdoor gaat en dus linkerspoor rijdt.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 03 dec 2023 15:13

Lijn 2 botst op auto: https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... -voorburg/

Is het weer ongeluk seizoen :(
YC52000
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 03 dec 2023 15:33

Ik was vandaag een eindje gaan fietsen, gedeeltelijk voor de beweging, gedeeltelijk om toch eindelijk eens een goede foto van een witte en een donkergrijze AV samen op de foto te krijgen.

En op een aardig aantal plekken toch best glad!

Foto niet gelukt, maar mooi om te zien dat het nieuwe eindpunt van 17 nu operationeel is.

Edit: dit verklaart waarschijnlijk de uitgebreide omroep op de buitenluidsperkers van een 2 op oostinje. Het enige woord dat ik kon ontcijferen met mijn oordopjes spelende was "ziekenhuis".
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 03 dec 2023 22:21

YC52000 schreef:Lijn 2 botst op auto: https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... -voorburg/

Is het weer ongeluk seizoen :(
Nou, als je geregeld een kijkje neemt op Regio 15, dan lees je dat er meermalen per week wel ergens in Haaglanden een aanrijding heeft plaatsgevonden tussen een wegvoertuig en een railvoertuig. Soms met een lijnbus. Het is eigenlijk geen echt nieuws meer en als je alles hier op dit forum wilt melden dan had deze rubriek de 100 pagina's allang gehaald.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 03 dec 2023 23:01

Charles schreef:
YC52000 schreef:Lijn 2 botst op auto: https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... -voorburg/

Is het weer ongeluk seizoen :(
Nou, als je geregeld een kijkje neemt op Regio 15, dan lees je dat er meermalen per week wel ergens in Haaglanden een aanrijding heeft plaatsgevonden tussen een wegvoertuig en een railvoertuig. Soms met een lijnbus. Het is eigenlijk geen echt nieuws meer en als je alles hier op dit forum wilt melden dan had deze rubriek de 100 pagina's allang gehaald.


Heftig
YC52000
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 09 dec 2023 09:27

Voorlopig ontwerp nieuw Hobbemaplein: https://werkaandewijk.denhaag.nl/hobbemaplein/

De haltes Haagse Markt (6, 11, 12) & Delftselaan (6, 11, 12) verdwijnen, en de nieuwe halte komt naast de bibliotheek te staan.

:o
YC52000
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten