Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 10 apr 2021 16:47

iljitsch schreef:
Roland schreef:
grizzler schreef:de keerlus dus onbereikbaar wordt. Lijn 1 kan dan bij de remise keren.

Bij de remise moeten de trams toch al driehoeken, is het dan niet handiger dat gelijk op de Gevers Deynootweg te doen?

Of tijdelijk de route van lijn 1 en lijn 9 om te draaien vanaf CS
Lijn 1 laten rijden tot in de keerlus Madurodam en lijn 9 via de Scheveningseweg
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 10 apr 2021 17:09

Dat is veel praktischer. Maar misschien dat de HTM dat niet aandurft omdat sommige mensen opeens een andere lijn moeten nemen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 10 apr 2021 18:46

iljitsch schreef:Bij de remise moeten de trams toch al driehoeken, is het dan niet handiger dat gelijk op de Gevers Deynootweg te doen?

Niet zonder aanpassingen aldaar. En aangezien de remise Scheveningen mogelijk kan verdwijnen als de nieuwe remise bij het Prins Clausplein klaar is (want die grond is mega-duur aan de kust!) zal de HTM niet graag dergelijke dure aanpassingen gaan doen. Aan de andere kant, het net groeit en daarmee ook het wagenpark, de remise in Scheveningen is uitermate goed gelokaliseerd voor de HTM dienstregeling dus zou het me niet verbazen als de HTM vast houdt aan een zo groot mogelijke stallingslocatie aldaar. Het gebouw is echter al een ruime eeuw oud en kan mogelijk niet meer mee mbt de komende generaties Haagse trams. Nieuwbouw op die plek is dan ook waarschijnlijk. Huizen (hoogbouw, natuurlijk :roll: ) of tramremise, dat gaan we nog zien.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2021 19:11

Ik snap dat niet helemaal... het grootste deel van de remise Scheveningen zit al onder nieuwbouw. En waarom zou driehoeken aan de Gevers Deynootweg investeringen vergen? Zo te zien kan je vanuit de remise beide kanten op, en een volledige T-kruising is voldoende om te driehoeken. Natuurlijk wat overlast voor het overige verkeer, maar ja, is dat onoverkoombaar?

De remise is ook aardig lastig. Je moet dan eerst de remise voorbijrijden en dan achteruit naarbinnen. Wel een rustigere straat, maar zeker niet 100% overlastvrij.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor verst107 » 10 apr 2021 21:15

De remise Harstenhoekweg wordt gesloopt, maar ze bouwen op dezelfde plek een compleet nieuw remise. Volgens mij begint eea in 2023. Daarna gaat de Lijsterbes tegen de vlakte, en die komt nietmeer terug ( komen woningen).
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 11 apr 2021 08:41

Nee, praktisch lijn 1 en 9 omdraaien en één er van inkorten... :?
Voorlopig kan het ook niet want Avenio mag/kan nog niet de bij de Duinstraat langs.

Driehoeken bij Gevers Deynootplein zou misschien niet gaan wegens de werkzaamheden aldaar? Oorzaak van het niet door kunnen rijden naar het Zwartepad zijn juist de komende werkzaamheden bij de Zwolsestraat.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 11 apr 2021 09:25

Je hebt gelijk, zo te zien staat een tram met z'n voorste wielen al op de kruising Zwolsestraat zodra de laatste wielen de wissel voorbij zijn.

In San Francisco hebben ze voor die hele oude "cable cars" aan het eind een draaischijf om weer terug te kunnen, ook wel een handige oplossing. :mrgreen:

Trouwens: het lijkt erop dat we momenteel in zeer bijzondere tijden leven: alle trams rijden hun gewone route zonder omleidingen/aanpassingen! Dat is nogal zeldzaam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 11 apr 2021 13:09

iljitsch schreef:Trouwens: het lijkt erop dat we momenteel in zeer bijzondere tijden leven: alle trams rijden hun gewone route zonder omleidingen/aanpassingen! Dat is nogal zeldzaam.


Het zou nog nét iets bijzonderder kunnen als ook de bussen een normale dienstregeling zouden rijden, maar helaas:

Er wordt gewerkt op de Loevesteinlaan hierdoor wordt het autoverkeer omgeleid via de Maartensdijklaan. In verband met de verwachte verkeersdrukte rijdt bus 25 om via de Leyweg en komt de halte Gramsbergenlaan te vervallen.
De omleiding duurt van 1 maart tot en met 23 april


Misschien v.a. 24 april echt alles volgens de normale route?
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 11 apr 2021 15:13

Voorlopig rijdt spitsbus 27 niet vanwege teruglopende reizigersaantallen door corona, dus helemaal normaal zal het ook dan nog niet zijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 19 apr 2021 14:33

Ik zag begin van de middag vanaf het malieveld een RegioCitadis richting Scheveningen rijden. Later op de Kneuterdijk kwam de 4062 voorbij INSTRUCTIE.

Lag voor de hand dat die ook naar Scheveningen zou gaan, maar ik vroeg me af of-ie ook naar CS laag zou kunnen. Voor zover ik weet kan je daar niet keren, en de route van 17 zit met het schenkviadukt (hoewel voornamelijk problematisch richting CS, niet richting HS, lijkt mij) en via de route van 9 het centrum in lijkt me ook een schoenlepel nodig... Of is dat ook gedaan toen destijds RR via HS omreed?

Maar tot mijn niet onaanzienlijke verbazing staan er bij de kruising Korte Voorhout - Prinsessegracht bordjes die aangeven dat het niet toegestaan is voor RR om vanaf de Kneuterdijk links richting Scheveningen te gaan, wel rechts naar CS. Vanaf richting Scheveningen is rechtdoor naar CS toegestaan voor RR, rechts Kneuterdijk niet. Maar vanaf CS hangt er geen bordje, dus blijkbaar mogen alle trams daar zowel linksaf de Kneuterdijk op alsook rechtdoor naar Scheveningen.

Ik ben nog even doorgefietst naar de keerlus Zwarte Pad, maar de 4062 niet meer gezien. Dus ofwel die is naar de remise Scheveningen gegaan, ofwel richting CS.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 19 apr 2021 15:56

Een paar zomers terug is heel lijn 9 met RegioCitadissen bereden, als ik het mij goed herinner, dus de route door het centrum (via CS laag en Kalvermarkt) zou geen probleem moeten zijn.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor richard1074 » 19 apr 2021 21:07

iljitsch schreef:Ik zag begin van de middag vanaf het malieveld een RegioCitadis richting Scheveningen rijden. Later op de Kneuterdijk kwam de 4062 voorbij INSTRUCTIE.
Klopt. Ik zie elke paar dagen een RegioCitadis naar het zwarte pad rijden. Dan staat deze er 10 minuten en dan gaat hij weer terug. Ik vroeg me ook al af waarom dit zo regelmatig gebeurd. Instructie nam ik aan.
iljitsch schreef:maar ik vroeg me af of-ie ook naar CS laag zou kunnen.
Hele route lijn 9 is geschikt voor dit materieel volgens mij.
iljitsch schreef:Maar tot mijn niet onaanzienlijke verbazing staan er bij de kruising Korte Voorhout - Prinsessegracht bordjes die aangeven dat het niet toegestaan is voor RR om vanaf de Kneuterdijk links richting Scheveningen te gaan, wel rechts naar CS. Vanaf richting Scheveningen is rechtdoor naar CS toegestaan voor RR, rechts Kneuterdijk niet. Maar vanaf CS hangt er geen bordje, dus blijkbaar mogen alle trams daar zowel linksaf de Kneuterdijk op alsook rechtdoor naar Scheveningen.
Dit viel mij ook al op laatst. Ik wou dit ook al vragen op dit forum. Ik snapte dit ook al niet. :)
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 20 apr 2021 09:57

Er wordt al enige tijd met RR materieel instructie gereden op lijn 9 omdat van de zomer een maand dit materieel veelvuldig op lijn 9 te zien zal zijn.
Door werkzaamheden op het Muzenviaduct bij CS zal veel Avenio materieel nodig zijn voor de lijnen 3 en 4 voor het Stadse gedeelte. En dan komen de Citadis trams op lijn 9 te rijden. De Regio Citadis mag niet tussen Buitenhof en Grote Kerk en de Avenio wel.

De bogen bij de Bosbrug om vanaf het Voorhout linksaf lijn 9 op te gaan, of andersom, zijn wat te krap voor de Citadis dus vandaar dat ze daar niet zijn toegelaten. Citadis mag verder bijna overal komen nu in dit gedeelte van de stad. Dat gedeelte bij Buitenhof en de route van lijn 17 tussen CS en Rijswijkseplein zijn nog niet vrijgegeven voor dit materieel.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 apr 2021 12:20

Dus het is straks niet meer mogelijk om vanuit de centrum-kant op CS hoog te komen vanwege werkzaamheden?

De trams komen dan vanuit de tramtunnel bij CS laag in plaats van CS hoog? Maar ja dan kan je niet terug de tunnel in...

En lijn 6? Die zal vanaf Leidschendam moeten uitwijken naar LvNOI en kan dus niet meer naar CS. Bij de remise komen wordt ook enorm omrijden voor de helft van 2 en 6. 19 nog een laatste rit als 2 laten doen helpt dan ook niet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 20 apr 2021 14:36

Lijn 3 en 4 zullen zullen tijdelijk met Avenio's gedaan rijden. Vanaf halte Brouwersgracht via de prinsegracht, linksaf Jan Hendrikstraat, rechtsaf Riviersvia,arkt, Dagelijkse Groenmarkt, Gravenstraat, Buitenhof en dan of linksaf via de Lange Vijverberg, Tournooiveld, Korte Voorhout, rechtsaf Koningskade naar CS laag en via rechtsaf Schedelhoekshaven, rechtsaf Lage Zand, Kalvermarkt rechtsaf Spui en dan vanaf Buitenhof de zelfde route weer terug naar de Brouwersgracht. Of vanaf buitenhof de omgekeerde route naar CS Laag.

Tijdens vorige werkzaamheden werden een x aantal trams op Leidschendam noord bewaakt overnacht. Lijn 6 zal vermoedelijk vanaf de andere kant richting station Laan van NOI rijden, om daar via de keerlus te rijden of verder te rijden als lijn 2 (en omgekeerd natuurlijk). @Chris, enig idee of de lijnen 3 en 4 wel vanaf CS hoog richting Zoetermeer kunnen of zullen deze ook keren bij Laan van NOI?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 apr 2021 14:53

Wauw, als dat zo gaat gebeuren dan rijdt er dus niks meer tussen de Laan van NOI (het station plus de straat) en de Rijnstraat. Ik zou toch denken als het puur om dat muzenviadukt gaat dat je nog wel door de tramtunnel kan en ook vanaf de noordkant naar CS hoog voor lijnen 2, 3 en 4.

Blijft toch erg vervelend die bottleneck tussen twee delen van de stad: als CS hoog geen doorgaande trams kan afhandelen is het gelijk over en uit. Maar ja een echt logische plek om een extra tramlijn aan te leggen is er ook niet. Het meest nog het schenkviadukt maar dan zit je met die afgrijselijke kruising waar in de spits alles compleet vastzit waar iedereen de Utrechtsebaan op wil, daar kan je niet echt ook nog een tram gebruiken... Maar zou wel mooi zijn, als fietser over het schenkviadukt kunnen zou ik ook veel beter vinden dan dat rottige tunneltje.

Maar sinds ik in Bezuidenhout woon is het net of ik naar een andere stad verhuisd ben, er gaan weken voorbij dat ik niet aan de andere kant van CS kom. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 20 apr 2021 15:11

Het is nooit mogelijk geweest om vanuit de tunnel op CS laag te komen, of op CS hoog zonder via het muzenviaduct te rijden. Anders om is het wel mogelijk om via de Kalvermarkt via het muzenviaduct op CS hoog te komen (en Andersons natuurlijk).

Aangezien het eens in de paar jaar en soms vanwege een storing niet mogelijk is om via het muzenviaduct en/of CS hoog te rijden, is het te kostbaar om bovengronds een calamiteitenroute via de Bezuiderhoudseweg (terug) en de Laan van NOI aan te leggen. Dat loont pas wanneer je lijn 6 voortaan standaard die route laat rijden, maar of het OV daar nu zo veel sneller mee kan worden?)

Vaak kunnen lijn 2, 3 en 4 vanuit Zoetermeer gewoon op CS keren, zodat de reizigers op CS kunnen overstappen. Reizigers van lijn 6 kunnen dan overstappen op station laan van NOI. Eventueel aangevuld met een pendelbus.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 20 apr 2021 15:30

We hebben al vaker over alternatieve verbindingen tussen Centrum en Bezuidenhout gesproken en de meest voordehand liggende is de oude route via Kalvermarkt, Fluwelen Burgwal, Herenstraat, Bezuidenhoutseweg en Laan van NOI met aansluiting op bestaand spoor bij de halte Oostinje. Bij de kruising Rijnstraat zouden dan wissels komen te liggen. Ik denk nu dat die locatie anders kan: middels een tram-rotonde. Hiermee spaar je 4 kruisingen en de helft aan wissels uit, terwijl je een maximaal mogelijke flexibiliteit biedt voor trams om te keren of alternatieve routes te rijden. Omdat het calamiteitenspoor betreft is straatspoor niet zo'n probleem. Er zou dan zelfs een nieuwe lijn 7 ingezet kunnen worden: LvNOI-Julianaplein/CS-Scheveningen waar dan verder geen meter spoor bij hoeft, als ondersteuning lijn 1. Het biedt geen alternatief voor RR maar voor de stadslijnen ben je al een heel eind in behoud van service bij storing.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 apr 2021 15:52

Stel je voor dat ik dan met lijn 6 naar de Bijenkorf wil. Da's dan een paar haltes naar LvNOI, dan met een andere tram of de metro naar CS, en dan lopen. Vergelijk dat met de 10 minuten die het normaal duurt...

Het is wel jammer dat het rond CS zo'n puinhoop geworden is met gebouwen die met hun lelijke kant naar het station staan, het julianaplein dat nu al ik weet niet hoe lang een bouwplaats is en die autotunnels die ontzettend in de weg liggen.

Een tram over de Bezuidenhoutseweg zou kunnen, maar het blijft enorm behelpen dat hele stuk van CS tot bestaand spoor. Het wordt in elk geval al een stuk makkelijker als er tweerichtingstrams op lijn 6 gaan rijden, die kunnen dan ook op CS hoog komen ook al kunnen ze vanaf daar niet verder.

Maar laten we niet alleen treuren, Den Haag CS heeft natuurlijk wel een prachtig busplatform dus dat geeft altijd mogelijkheden. Alleen kunnen de bussen niet zoveel met de tramtunnel / Grote Marktstraat. (En dan te bedenken dat ooit de Grote Markt een busstation was! Nu volledig volgeplempt met terrassen.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 20 apr 2021 16:08

Zowel lijn 2,3, 4 en 6 op CS hoog laten keren, zal met de huidige infra lastig gaan. Daarvoor is de frequentie gewoon te hoog om zonder lange tram files te kunnen doen. Daarnaast gaat het vaak om tijdelijke werkzaamheden of eventuele storingen. Voor reizigers is er vrij eenvoudig om alternatieve te regelen doormidden van een tijdelijke overstap.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron