Roland schreef:Qua gebruik is een keerlus of tailtrack voor HTM vaak om het even
Is dat wel zo?
Een interessant voorbeeld is het eindpunt van 4 bij de uithof. Daar kan je zowel keren op de "tailtrack"-manier als op de keerlus-manier. En want gebeurt er? Juist, de trams gaan door de lus. Scheelt weer kopmaken, dus is sneller en efficiënter.
Maar niet in die mate dat je er ruimte voor bezet houdt die ook met veel nut voor wat anders ingezet kan worden.
Keerlussen kunnen ook makkelijker meer dan twee trams aan. Dat is met name nuttig op eindpunten die gedeeld worden door meerdere lijnen, zoals dat in Wateringen voor 16 en 17. Daar staan regelmatig drie trams. Dat is lastig te doen met een standaard keerspoor.
Bij het eindpunt van 2/19 bij Antoniushove zie je dat er duidelijk over nagedacht is over het arriveren en vertrekken van de trams zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Aegonplein voor station Mariahoeve is een interessante: wordt inderdaad niet meer in normale dienst gebruikt. Dat betekent ook dat het veel minder snel slijt. Maar de mogelijkheid om lijn 6 in te korten kan je ook realiseren met een overloopwissel, wat geen extra ruimte kost.
Ik ben wel benieuwd naar LvNOI. Je wilt zeker daar lijnen kunnen laten keren, zowel voor omleidingen als voor spitsversterking. Een overloopwissel op de route van lijn 2 ter hoogte van Laa is daarvoor niet een redelijke optie. Maar je zou die sporen voor het station kunnen laten liggen en als tailtrack gaan gebruiken, met een aanpassing van de wissels.