Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 06 jul 2023 04:20

Tiktak schreef:Ik dacht dat de bedoeling was keerlus Moerwijk, dit in verband met de verzorgingshuizen die aan de lus liggen zodat de oudere mensen weer gebruik konden maken van het Ov.
Als hij na het eindpunt van lijn 9 zou rijden dan had er gestaan Vrederust - centrum Den Haag - Scheveningen.
Lijn 10 zou Vrederust - via lijn 16 - Centrum - route lijn 9 - Scheveningen Noord gaan rijden.
Chris
 
Berichten: 549
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 06 jul 2023 04:22

Fijn nieuws over de businzet in de jaardienst 2024. Gelukkig weer meer bus in de late avond. Die half uur interval is belachelijk voor in een stad.
Chris
 
Berichten: 549
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 06 jul 2023 09:29

Is de keerlus in Moerwijk uberhaupt geschikt voor breed materieel?
YC52000
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 07 jul 2023 07:49

Nope. Het wissel is ook 'geklemd' en dus niet meer te gebruiken.
WeKra
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 07 jul 2023 10:47

Jammer, word deze keerlus op den duur verwijderd? :(
Laatst bijgewerkt door YC52000 op 07 jul 2023 15:16, in totaal 1 keer bewerkt
YC52000
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 07 jul 2023 11:38

Op dit moment is hij officieel nog niet buiten dienst, maar hij gaat wel verdwijnen. Wanneer is nog de vraag, vanuit HTM is er pas noodzaak als het verbindende wisselcomplex op is. Hij ligt ons niet in de weg in ieder geval. Mogelijk komt er op de Melis Stokelaan een overloopwissel of keerspoor voor terug. Dat kan dan voor zowel lijn 9 als 16 worden gebruikt.

Alle keerdriehoeken zullen gaan verdwijnen op het moment dat de aansluitende wissels einde levensduur zijn. Voor de ombouw van keerlus Zeerust naar een tailtrack zal de oriëntatiefase na de zomer beginnen. Mogelijk dat aanleg ergens in 2025 zal plaatsvinden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 851
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 07 jul 2023 11:51

Ik ben wel benieuwd of, wanneer lijn 10 in de spits naar Vrederust gaat rijden, dit ten koste gaat van de frequentie van lijn 9. De meeste mensen bij de Leyweg pakken enkel lijn 16 als ze in Moerwijk of Laak moeten zijn. Op lijn 9 wachten is meestal slimmer want daarmee ben je sneller in de binnenstad.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 07 jul 2023 14:24

Roland schreef: ombouw van keerlus Zeerust naar een tailtrack

Vanaf dat moment is lijn 11 dus alleen met 2-richtingmaterieel te berijden en kunnen de PCC's daar niet meer komen. Ook rijden met ahr wordt nog een puzzel. Jammer.

Volgende stap: het andere eindpunt (HS) van lijn 11 weer terug "onder de kap" waarie in 1927 begon. Iets voor 2027 wellicht? ;)
(niet realistisch natuurlijk: er ligt nu een tunnel in de weg en massa's en massa's (wees)fietsen. Daar kun je natuurlijk wél overheen, dus op NS-hoogte. Hint :P )
Admin
Site Admin
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 07 jul 2023 16:08

Het wordt inderdaad steeds ingewikkelder. De keerlus Zwarte Pad is daarom aangewezen als kritieke keerlus voor museale doeleinden en de Hoftrammm.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 851
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 07 jul 2023 17:03

Maar met één keerlus red je het niet, twee is toch het minimum. :shock:

Staan er nog meer op de nominatie?

Kerkplein zal wel blijven. Kraayenstein ook zolang dit het eindpunt blijft (wat niet handig is met die nieuwe wijk verderop). Wateringen? De Savornin Lohmanplein? Leidschendam Noord? Dat zijn toch plekken waarvan ik niet weet dat er wat gaat gebeuren en/of waar de keerlus niet in de weg ligt. Misschien 9 vrederust ook.

Duindorp (12) zou ik wel zonde vinden als die verdwijnt. Zelfs eindpunt 4 bij de uithof wordt nog steeds als keerlus gebruikt terwijl het ook mogelijk is 'm als keerspoor te gebruiken.

Maar dus station Mariahoeve zou kunnen verdwijnen zodra het tijd is voor nieuwe wissels? Aangezien die wissels vooral in één stand liggen zullen ze minder snel slijten.
iljitsch
 
Berichten: 1885
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 07 jul 2023 21:31

Snap die TailTrack lobby niet echt. Voor keerlussen als Scheveningen Haven is een lus veel handiger dan een paar kopsporen, zeker bij grote evenementen. Kijkt HTM teveel naar Den Haag Centraal? Als daar het aanbod van reizigers groter is rijdt men versterkt maar dan wel met grotere treinen dan. Ik zie HTM niet ineens met drie Avenio's aan elkaar rijden. :)
Tailtracks zijn leuk voor eindpuntjes als Nootdorp. Maar laat de rest van de lussen lekker met rust en geef ze dezelfde status als het Noorderstrand.
Chris
 
Berichten: 549
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 09 jul 2023 12:46

Ik zie dat de Strandexpress nu in de reisinformatie verwerkt is. In 9292, de OVinfo-app, op Google Maps, enz. staat alle info nu netjes vermeld als lijn 9S met bijbehorende route en haltes. Interessant om te zien dat 9S maar liefst 6 minuten sneller is over de hele route dan de normale lijn 9!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1029
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor richard1074 » 09 jul 2023 23:13

Erg prettig die 15 minutendienst voor lijn 1 nu in het weekend i.p.v. de 10 minutendienst. Het was af en toe zo druk dat de tram mensen moest laten staan bij de haltes. Zal ook aan het weer heben gelegen maar dit is niet echt handig.
richard1074
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 10 jul 2023 05:29

Daar kijk ik ook een beetje van op. Net zoals andere strandlijnen maar die hebben normaal al een lage frequentie.
Op welk gedeelte moesten mensen blijven staan?
Chris
 
Berichten: 549
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 10 jul 2023 12:14

Met mijn opmerking bedoelde ik vooral kritieke keerlus in Scheveningen.

Qua gebruik is een keerlus of tailtrack voor HTM vaak om het even, maar dat is vaak niet het enige belang dat telt. De keerlus van lijn 11 moet bijvoorbeeld verdwijnen om een toegankelijk eindpunt te maken, dat kan niet in de huidige lus. Het opheffen van keerlussen levert in veel gevallen ook kostbare ruimte op, zoals in het verleden bijvoorbeeld bij MCH Antoniushove. Die van Mariahoeve zal op den duur verdwijnen omdat er gewoon niet genoeg gebruik van wordt gemaakt. Bij Laan van NOI waarschijnlijk ook een nieuwe tailtrack, want heel het gebied zal met de sloop van SoZa opnieuw worden ontwikkeld. Keerlus Duindorp verdwijnt mogelijk ook. Voor de rest zijn nog geen plannen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 851
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 10 jul 2023 14:11

Roland schreef:Qua gebruik is een keerlus of tailtrack voor HTM vaak om het even

Is dat wel zo?

Een interessant voorbeeld is het eindpunt van 4 bij de uithof. Daar kan je zowel keren op de "tailtrack"-manier als op de keerlus-manier. En want gebeurt er? Juist, de trams gaan door de lus. Scheelt weer kopmaken, dus is sneller en efficiënter.

Maar niet in die mate dat je er ruimte voor bezet houdt die ook met veel nut voor wat anders ingezet kan worden.

Keerlussen kunnen ook makkelijker meer dan twee trams aan. Dat is met name nuttig op eindpunten die gedeeld worden door meerdere lijnen, zoals dat in Wateringen voor 16 en 17. Daar staan regelmatig drie trams. Dat is lastig te doen met een standaard keerspoor.

Bij het eindpunt van 2/19 bij Antoniushove zie je dat er duidelijk over nagedacht is over het arriveren en vertrekken van de trams zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Aegonplein voor station Mariahoeve is een interessante: wordt inderdaad niet meer in normale dienst gebruikt. Dat betekent ook dat het veel minder snel slijt. Maar de mogelijkheid om lijn 6 in te korten kan je ook realiseren met een overloopwissel, wat geen extra ruimte kost.

Ik ben wel benieuwd naar LvNOI. Je wilt zeker daar lijnen kunnen laten keren, zowel voor omleidingen als voor spitsversterking. Een overloopwissel op de route van lijn 2 ter hoogte van Laa is daarvoor niet een redelijke optie. Maar je zou die sporen voor het station kunnen laten liggen en als tailtrack gaan gebruiken, met een aanpassing van de wissels.
iljitsch
 
Berichten: 1885
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 10 jul 2023 15:44

Bij de Uithof liggen er nog wel een hoop wissels wissels, maar er is slechts nog één wissel in gebruik voor de spoorkeuze. Ergens in 2010 of 2011 is de tailtrackinstallatie buiten dienst genomen en kan er alleen nog via de lus gekeerd worden. Dit had met name met de interactie met de verkeersregelinstallatie te maken. Het huidige gebruik zorgt voor minder lange sluitingstijden voor autoverkeer en had bovendien vaak storingen.

Het klopt dat een keerlus meer capaciteit heeft, maar op een plaats waar één lijn keert maakt het niet uit. Ook twee lijnen is nog te doen, maar vraagt een andere werkwijze (slippende bemanning). Beide oplossingen hebben 'voors' en 'tegens', daarom zullen er altijd nog wel een aantal keerlussen blijven.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 851
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 10 jul 2023 16:00

Een interessante vraag is ook hoeveel wissels je voor welke optie nodig hebt. Zie bijvoorbeeld eindpunt lijn 2 kraayenstein. Dat is een keerlus die uitmondt in drie parallelle sporen. Vanaf daar kan je weer terug lijn 2 op of richting remise Zichtenburg.

Heb je zoveel sporen nodig? Onduidelijk. Het is nogal wat puzzelen om te bepalen hoeveel meer of minder wissels je nodig zou hebben zonder de lus. Sowieso het nadeel dat de laatst binnenkomende tram voor in plaats van achter een eerdere tram komt.

Zonder volledig alle scenario's doorgelopen te hebben denk ik dat als je zoveel capaciteit wilt hebben een lus toch wel beter is. Maar toch typisch, want hier eindigt maar één lijn.
iljitsch
 
Berichten: 1885
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 10 jul 2023 16:11

Keerlus Scheveningen in tak laten, de sporen een paar meter uit elkaar dan kan daar gemakkelijk een eilandperron tussen gemaakt worden.
Voor de wissel naar het binnenspoor een uitstaphalte maken. Het eilandperron uitsluitend voor instappen.
Eén voordeel is het eilandperron hoef niet zo lang te zijn als het tramvoertuig, zodat de voorste instapdeuren niet gebruik worden, dus het perron begint voor de de tweede instapdeur.
Tiktak
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 10 jul 2023 18:48

De afgelopen dagen dankzij een kapotte fiets :( weer dagelijks in de tram, lijn 6. De 3000-serie is inderdaad wel aardig afgeleefd dus dat die met pensioen moet snap ik.

Maar de 3100-serie is toch een heel ander verhaal. Die zijn nog best fijn. Enige nadeel is die twee treden op/af bij in- en uitstappen. Zeker met een zware boodschappentas. Maar toch het idee dat deze nog echt wel een paar goede jaren in zich hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1885
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten